גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

המלחמה בעזה מגיעה לכינוס הכלכלי החשוב בעולם

2,800 משתתפים, 60 ראשי מדינות ואלף חברות עסקיות משתתפות בכינוס הפורום הכלכלי העולמי השנתי בדאבוס ● מארגני הכנס ינסו להתמודד עם המשברים שפוקדים את העולם ומאיימים על יציבותו בשנים האחרונות ● את ישראל מייצגים נשיא המדינה יצחק הרצוג ונגיד בנק ישראל, אמיר ירון ● אילו מנהיגים נוספים משתתפים באירוע?

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Andrew Harnik), דובר צה''ל
אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Andrew Harnik), דובר צה''ל

אחרי מגפת הקורונה, המלחמה באוקראינה ומשבר האינפלציה, השנה מסתמן כי המלחמה בעזה וההשלכות הגלובליות שלה, לצד משברים ביטחוניים אחרים וההיפרמות האטית של הסדר העולמי, הם שעומדים בראש האג'נדה של כינוס הפורום הכלכלי העולמי בדאבוס. "הכינוס השנה מתקיים על רקע המצב הגיאופוליטי הסבוך ביותר שנרשם עד כה", הזהיר בורגה ברנדה, נשיא הפורום הכלכלי העולמי (WEF), הארגון העומד מאחורי הכינוס המתקיים מדי שנה בעיירה השוויצרית. כ־2,800 מנהיגים, חופן מיליארדרים, הרבה ראשי חברות, אנשי תקשורת ואחרים משתתפים בדיונים, שהחלו ביום שני ויסתיימו ביום שישי. גם השנה, העסקים והכלכלה נותרים במושב האחורי, בעוד שהמשברים העולמיים והפוליטיקאים המעורבים בהם מרכזים את מרבית תשומת הלב.

כותרות העיתונים בעולם | סין קוראת לשיחות שלום, והמלחמה גרמה לצניחה בטיסות הפנים בארה"ב
הכי קיצונית באירופה: המדינה שתצטרף לעתירה נגד ישראל בהאג
הבחירות בטייוואן הכניסו את ענקית השבבים בעולם ללב ויכוח פוליטי

קרוב ל־100 מהם משתתפים באירוע, ושדות התעופה האזוריים שבסביבות עיירת הסקי, שפעם בשנה הופכת למקום עלייה לרגל שבו הפגנות כמעט לא מתקיימות והאליטות העסקית והפוליטית מתחככות זו בזו לאור הזרקורים ומאחורי הקלעים, מוכנים למאות הטיסות הפרטיות שינחתו בהם בימים הקרובים. יותר מ־5,000 שוטרים מאבטחים את האירוע, ושוויץ מתגאה בבטיחות שבה התנהלו הכינוסים עד כה.

מחוץ לפורום דאבוס, השבוע. יעד קבוע להפגנת נוכחות מצד ראשי חברות וטייקוני טכנולוגיה / צילום: Reuters, Denis Balibouse

גם השנה נוכחות דלה של מנהיגי־על

בשנים האחרונות הכינוס השנתי בדאבוס לא הציג נוכחות של מנהיגי־על כמו נשיא ארה"ב או נשיא סין (ובוודאי שלא נשיא רוסיה, שפתח בעבר את הדיונים בוועידה). אבל השנה נראה כי השמות המובטחים, המפורסמים תמיד ברגע האחרון, הם ערובה לבולטות תקשורתית, במיוחד על רקע הדלות של השנים הקודמות. מדובר בין היתר בראש ממשלת סין לי צ'יאנג, שכולם מצפים לדבריו בנוגע למתיחות ולמאבק מול ארה"ב, ובמיוחד למוצא פיו אחרי הבחירות בטייוואן, שהציבו שוב מתנגד לסין בראש האי העצמאי.

אורח מרכזי נוסף צפוי להיות נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי, שיגיע באופן פיזי לפסגה. זלנסקי ייפגש באירוע עם מנהיגים אירופאים וגם עם צמרת הממשל האמריקאי (ללא הנשיא ג'ו ביידן), שתגיע גם היא לשוויץ לצורך דיונים על מצב הקרבות מול רוסיה והסיכוי לגבש סיוע ביטחוני וכלכלי מחודש שיביא לפריצת דרך בשדה הקרב, או אפילו להסכם שלום. לפי הדיווחים, ארה"ב מתכוונת ללחוץ על הנשיא האוקראיני להציג "תוכניות קונקרטיות יותר" בתחום הצבאי.

מארגני הוועידה גם הצביעו על המספר הרב של מנהיגים משתתפים מהמזרח התיכון, ותשומת לב מיוחדת תוקדש לנשיא יצחק הרצוג, שהשנה יהפוך לדמות מרכזית מאוד בשל המלחמה בעזה, ההתקפות נגד אוניות סוחר בים האדום והסיכון הממשי לעימות אזורי במזרח התיכון. כאשר אורחי הכבוד בכינוס הם גם מזכ"ל האו"ם, ראש ארגון הבריאות העולמי וראשת ארגון זכויות האדם Human Rights Watch, ייתכן כי הכותרות שייצאו בשבוע הקרוב מדאבוס לא יהיו חיוביות מאוד עבור ישראל.

 

האירוע השנה בסימן "השבת האמון"

בעוד שבשנה שעברה הכינוס בדאבוס התמקד בחשש הגובר מהאיומים הרבים ליציבות הגלובלית, והציב בראש סדר היום שלו את "ריבוי המשברים" (Polycrisis), השנה ינסו המארגנים להתמודד עם אלו שכבר התממשו בשטח, תחת הכותרת האופטימית יותר - "השבת האמון" (Restoring Trust). אמון זה, שקרס בין מעצמות, בין מדינות, בין מחנות פוליטיים וגם בעסקים, הוא זה שמאיים לדרדר את היציבות העולמית גם בשנה הקרובה. "הדרך היחידה קדימה היא להתכנס יחד ולמצוא פתרונות", אמר בנדה.

קלאוס שוואב, בן 85, שייסד את הפורום הכלכלי העולמי ואת הפגישה השנתית בדאבוס בשנות ה־70 ועדיין עומד בראש הארגון (למרות הבטחות עבר לפרוש), אמר בימים האחרונים: "אנו עומדים בפני עולם ההולך ונסדק, עם פערים חברתיים שמובילים לחוסר ודאות כרונית ולפסימיזם. אנו חייבים לבנות מחדש את האמון בעתיד שלנו על ידי מעבר מניהול משברים לבחינת גורמי היסוד של הבעיות המקומיות ולבנייה משותפת של עתיד מבטיח יותר".

 

איום הבינה המלאכותית והחשש משובו של טראמפ

מעולם לא היה מחסור בדאבוס בהבטחות גרנדיוזיות ובשפה גבוהה, אך כבר עשורים שהכינוס השנתי לא הוביל לפריצות דרך ברמה הגלובלית, אלא משמש יותר כאירוע נטוורקינג. למרות זאת, הפורום מצליח לשמור על מעמדו משנה לשנה. הכינוס ה־54 של הפורום הכלכלי העולמי בדאבוס השבוע מצליח לרכז עניין, בין היתר באמצעות הזמנה מסיבית של עיתונאים, משפיענים, באמצעות הפצת חומרים יעילה וגם באמצעות סקרים שבודקים נושאים גלובליים ותופסים כותרות. השנה העלה סקר שכזה כי אחד האיומים הגדולים על הכלכלה הוא AI, כפי שפרסמו מארגני הפורום בשבוע שעבר.

בנוסף, בשנים שחלפו הפך הפורום הכלכלי העולמי למעין תמנון עסקי, החולש על ועידות ברחבי העולם, פרסומים בתחומים שונים (כמו התפתחות אנושית, שוויון מגדרי ועוד) ומגלגל מאות מיליוני דולר בשנה. סקר אחר, שביצע הארגון, מראה כי דווקא דור ה־Z ממשיך לראות בדאבוס מקום רלוונטי, ו־60% ממנו רואה בפגישה השנתית "מקום שבו מנהיגים יכולים להיפגש ולהפוך את העולם למקום טוב יותר".

נושא נוסף ירחף מעל הדיונים בדאבוס השנה, והוא שובו האפשרי של דונלד טראמפ לתפקיד נשיא ארה"ב, אם ההתמודדות שלו לראשות המפלגה הרפובליקנית תצלח את הקשיים המשפטיים והסקרים המקנים לו רוב בציבור יתאמתו. רק השבוע נחשף כי בביקורו בדאבוס ב־2020, נפגש טראמפ עם נשיאת הנציבות האירופית אורסולה פון דר ליין, והטיל פצצה בחדר כשאמר כי "נאט"ו מתה, וארה"ב לא תיחלץ לעזרתכם אם תותקפו. אתם צריכים להבין שאם אירופה תהיה תחת מתקפה, אנחנו לעולם לא נבוא לעזור ולתמוך בכם".

לא רק הבחירות בארה"ב, אלא גם העובדה שבשנה הקרובה מיליארדי בני אדם ילכו לבחירות ברחבי הגלובוס היא אחד הנושאים החמים על סדר היום של הוועידה. בחירות דמוקרטיות - יותר או פחות - יתקיימו השנה בכ־40 מדינות, ובהן ישתתפו יותר משלושה מיליארד בני אדם, לפי הערכות, מה שעשוי לעצב מחדש את התמונה הגיאופוליטית הגלובלית.

דונלד טראמפ. לאחרונה נחשף כי בביקורו בדאבוס ב־2020, הצהיר הנשיא לשעבר כי ארה''ב לא תיחלץ לעזרת אירופה / צילום: Shutterstock

נושאים מאקרו־כלכליים נדחקו לשולי הוועידה

מהבחינה העסקית, הרי שהכינוס משמש יעד קבוע להפגנת נוכחות מצד ראשי חברות וטייקוני טכנולוגיה כמו ביל גייטס (שישתתף בכינוס גם השנה), הבוחשים בפוליטיקה ובעסקים בהצלחה רבה. חברות ענק "רוכשות כרטיסים" לאירוע באמצעות הסכמי שיתוף פעולה עם הפורום הכלכלי העולמי בדאבוס בסכומים של שש ספרות (ובפרנק שוויצרי), וחברות המנסות להתבלט חוכרות ביתנים ברחוב הראשי של העיירה, בהם הן מקיימות אירועים שונים רווי שמפניה וסלבריטאים.

השנה יהיה זה סאם אלטמן, העומד בראש OpenAI, שיבקר בדאבוס ויזכה ככל הנראה לתשומת לב רבה. לצדו, כ־800 ראשי חברות בינלאומיות צפויים להגיע לדאבוס השבוע, לפי המארגנים, ואלף "חברות שותפות" של הפורום הכלכלי העולמי.

דווקא נושאים מאקרו־כלכליים איבדו מעט מהדחיפות שלהם, על רקע הציפיות - או ההבטחות - ל"נחיתה רכה" של הכלכלה האמריקאית. משבר האינפלציה לא יצא משליטה כפי שחששו בשנה שעברה, ולמרות הדשדוש הכלכלי של אירופה והעובדה כי הצמיחה הגלובלית, השנה צפויה להיות מינימלית ואפילו קטנה יותר מאשר בשנה שעברה, ישנה תפיסה לפיה הבנקים המרכזיים הובילו בהצלחה את ההתמודדות אתה.

במקום זאת, הפוקוס השנה יהיה על אזהרת הבנק העולמי שפורסמה בימים האחרונים, לפיה המתיחות והמלחמה בים האדום יכולים לגרור משבר אספקה, זינוק במחירי האנרגיה ואפילו משבר כלכלי עולמי. בתור הפורום שסייע רבות לקדם את הגלובליזציה של העשורים האחרונים, הכינוס השנתי בדאבוס משקף בשנים האחרונות באופן הולך וגובר את החשש כי ימי הזהב שלה הסתיימו.

עוד כתבות

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

המדינה המפתיעה שבמו"מ מתקדם לרכישת מערכת הגנה אווירית מרפאל

קניה שמזהה צורך עולה וגובר למערכות הגנה אווירית - פנתה לישראל שידועה בעולם בתור המדינה בעלת מערך ההגנה האווירית הטוב מכל ● העסקה, אם תושלם, תהווה שינוי מגמה מעניין מבחינת רפאל, שפילוח המכירות שלה ל־2023 מצביע כי יבשת אפריקה היוותה רק 1% ממנו

בנין בנק הפועלים יהודה הלוי 63 ת''א / צילום: איל יצהר

מתוך הבנק או מבחוץ? המועמדים שעשויים להחליף את דב קוטלר בפועלים

מנכ"ל בנק הפועלים הודיע במפתיע על עזיבה לאחר חמש שנים, ובכך נפתח המרוץ לאחת המשרות הבכירות והנחשקות במשק הישראלי ● בין השמות שמוזכרים בתוך הבנק נמנים המשנים למנכ"ל, דלית רביב וידין ענתבי ● בשוק מעריכים כי קיימת אפשרות למינוי חיצוני, כשגולן שרמן, שיצא לחל"ת מהבנק לפני כשנתיים, הוזכר כמועמד אפשרי

גלעד אלטשולר ומנכלי בתי ההשקעות מנורה מבטחים, כלל, מיטב, מור והראל / עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: איל יצהר, נטי לוי, כדיה לוי, רמי זרנגר, טל שחר

יפספסו את הריבאונד? מה חושבים בשוק על הצעד המפתיע של אלטשולר שחם

בעקבות חשיפת גלובס על המהלך שמוביל בית ההשקעות הגדול בישראל, בדקנו מה עושים בגופים המתחרים ● אלה, מתברר, עדיין מזהים הזדמנויות ותמחור נוח בשוק המקומי, למרות הקונצנזוס בקרב בתי ההשקעות שרוב התיק מופנה לחו"ל ● איפה שיעור החשיפה הגבוה למניות ישראליות ואילו גופים עשויים לשנות אסטרטגיה?

רם בלינקוב, מנכ''ל משרד האוצר לשעבר / צילום: שלומי יוסף

בוגרי אגף תקציבים מוחים נגד המדיניות הכלכלית של הממשלה

בוגרי אגף התקציבים במשרד האוצר יתאספו מחר (ג') למחות על כך שהאגף אינו שומר על הקופה הציבורית ● גורמים באגף בתגובה: "צריך לתת לנו גב"

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

השקל נסחר בתנודתיות לאחר הודעת חמאס על קבלת המתווה להפסקת אש

ת"א 35 יורד בכ-0.1% ● השקל נסחר בתנודתיות מול המטבעות הזרים ● אייל הררי יחליף את ארז ענתבי כמנכ"ל אלוט ● חוזה חדש לאלקטריאון בסין ● מיטב: הקמעונאיות מעלות מחירים רק כי הן יכולות, לא בגלל הצורך שלהן לפצות על גידול בהוצאות ● וורן באפט מכר מניות אפל ופוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" ● בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33%

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: דיויד קארב, Shutterstock

המניה קרסה בוול סטריט, וחברת האוטוטק מגייסת חוב בת"א

ארבה רובוטיקס של קובי מרנקו תנסה להנפיק אג"ח ב־120 מיליון שקל ולהירשם בבורסה בת"א, לאחר קריסת המניה בנאסד"ק ● כספי הגיוס יועברו לחברה בכפוף לחוזה עם יצרן רכב מוביל

שיפוצים בבניין / צילום: כדיה לוי

בניין הוכרז כמסוכן, אך דייר סירב לשלם על שיפוץ. מה קבע ביהמ"ש?

המפקח על רישום המקרקעין דחה תביעה של בעל דירה שסירב לשלם את חלקו בשיפוץ של בית משותף בבת ים

טנק ישראלי בצד העזתי של מעבר רפיח / צילום: דובר צה''ל

בכיר ישראלי לרויטרס: "הצעת חמאס לא מקובלת עלינו"

הנייה הודיע לקטאר ולמצרים: "מקבלים את תנאי הפסקת האש" • אחרי הודעת חמאס, צה"ל החל בפעילות ממוקדת במזרח רפיח • לשכת רה"מ: ממשיכים במקביל גם במו"מ • גורם אמריקני: יש לממשל חששות לגבי מבצע גדול ברפיח, אך לא נראה שזה מה שקורה בשלב זה • התרעות בעוטף עזה: 6 רקטות נורו לשדרות, שברי יירוט נפלו בחצר בית; צה"ל תקף את מרחב השיגור • כל העדכונים 

מתלה עם כביסה בפרוזדור, במלון של מפונים בטבריה / צילום: ap, Ariel Schalit

"חזירות": הצעד החדש של רשות המסים נגד בעלי דירות שהקפיצו מחירים

שכר הדירה שמפוני הצפון מתבקשים לשלם מגיע לעשרות אלפי שקלים בחודש, וברשות המסים תמהים איך אין דיווחים של משכירים שכבר לא עומדים בתקרת הפטור ממס ● מבצע אכיפה ממוקד ינסה לאתר אותם: "חזירות מקוממת"

שר החוץ הטורקי, הקאן פידאן / צילום: Associated Press, Bilal Hussein

האינטרס המשותף של טורקיה ואיראן נחשף בראיון של שר החוץ

בתקופה האחרונה, רבים הרימו גבה בשל הפגישות התכופות של בכירי טורקיה דווקא עם מקביליהם האיראנים ● כעת מתברר כי שר החוץ של טורקיה טען בראיון, כי הוא מאמין שהמיליציות הפרו־איראניות בעיראק יכולות לפעול כנגד המחתרת הכורדית באזור סינג'אר שבצפון עיראק

ווישור / צילום: רמי זרנגר

בנו של מייסד איילון יוצא נגד העסקה של בעלי העניין עם ווישור

נגה רחמני תוהה על העסקה בה תרכוש איילון את עסקי הביטוח של בעלת השליטה ווישור ● בין היתר טוען להיעדר דיווח למשקיעים ועל עצם היותה של ווישור חברה דיגיטלית ● איילון דוחה את הטענות: "נבחנו כל ההיבטים הרלוונטיים לעסקה"

השקל מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדולר יגיע ל-3.8 שקלים? איך תשפיע כניסה לרפיח על שער השקל

יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים: "האירועים הביטחוניים החזירו את הדולר במהירות לרמה גבוהה; אולם על רקע היצעי המט"ח של יצואנים לתשלומי שכר ומסים, הרי שפוטנציאל הפיחות בטווח המיידי נותר מוגבל" ● גם יונתן כץ, כלכלן ראשי בלידר שוקי הון, מסכים כי השקל לא יגיב בעוצמה רבה מדי

אורן הולצמן, מנכ''ל ומבעלי אודיטי טק / צילום: יח''צ

באופנהיימר מעריכים שהמניה הזו מישראל תזנק שוב

בבנק ההשקעות החלו לסקר את אודיטי טק, לשעבר איל מקיאג', המייצרת מוצרי טיפוח וקוסמטיקה שנמכרים באינטרנט ישירות לצרכן ● לאחרונה ירדה מנייתה ממחיר ההנפקה

הבורסה בטוקיו, יפן / צילום: Shutterstock, Ned Snowman

הבורסות באירופה עולות; פלנטיר צוללת ב-15% במסחר המוקדם בוול סטריט


מדד פוטסי עולה ב-1% ● לאחר 10 ימים של עליות, הנג סנג ירד ב-0.5% ● אפל תחל לייצר שבבי AI ● יוליוס בר: "מצפים שהפד יתחיל להוריד את הריבית בישיבתו בספטמבר" • עונת הדוחות בארה"ב: הרווח הממוצע למניה זינק ל-5% ● הבנק המרכזי של אוסטרליה הותיר את הריבית ללא שינוי, 4.35%

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

נכנע ללחץ תושבי פתח תקווה? סמוטריץ' דורש לדון מחדש בתוכנית המטרו שכבר אושרה

שר האוצר מבקש ממזכיר הממשלה לאפשר לו להגיש בקשה לדיון נוסף בתוכנית לקו M2 של המטרו, בטענה שלא נשלחה לשרים כנדרש ● גורם המעורה בפרויקט: "מביך ששר האוצר מתנהג כמו אחרון המתנגדים, מטעמים צרים"

שרון רן שגב ונעמי רינת / צילום: יח''צ

לזכור ולא לשכוח: יוזמות אזרחיות להנצחת זכר השואה

גלובס מרכז שורה של יוזמות אזרחיות בולטות להנצחת זכר השואה בישראל ובעולם, במרחב הפיזי והדיגיטלי ● ישראל מתגייסת 

פעילות כוחות צה''ל בשטח רצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

260 מיליון דולר: כל הפרטים על עסקת הנשק שארה״ב מעכבת לישראל

ממשל ביידן מעכב את אספקת התחמושת לתקיפה ישירה משום שהוא לוחץ על בעלת בריתו ישראל לא להיכנס לרפיח

אתר בנייה. קצב מכירות הנדל''ן עלה / צילום: אייל פישר

קצב מכירות הדירות עלה, ובאוצר קוראים לעצור את מתווה הסיוע

תוכנית הסיוע לענף שאושרה בפברואר כללה מתווה שיעזור לקבלנים בשלב המכירה המוקדמת ● אולם לגלובס נודע כי קידום המתווה נעצר ונבחן מחדש, בין היתר בשל נתוני המכירות האחרונים

משה מזרחי, מנכ''ל אינמוד וממייסדיה, עם מכשיר החברה / צילום: איל יצהר

"לפעמים אני תוהה אם היה נכון להנפיק": מדוע וול סטריט מענישה את כוכבת האסתטיקה מישראל

אינמוד מיקנעם ידעה לספק במשך שנים צמיחה מהירה בהכנסות ורווחיות פנומנלית, אך לאחרונה חתכה את התחזיות נוכח הריבית הגבוהה בארה"ב ועיכובים בייצור, ומחיר המניה נחתך בחצי ● המייסד משה מזרחי, שלאחרונה הוזז מתפקיד היו"ר, אומר כי "מי שאומר שהמלחמה לא משפיעה על עסקיו בחו"ל, משקר בעיקר לעצמו. הרופאים מקבלים מיילים 'החרימו את החברות הישראליות'"

גיא הדס / צילום: רמי זרנגר

אחרי 16 שנה: סמנכ"ל התקשורת, קשרי ממשל ואחריות תאגידית בבזק, גיא הדס, פורש

עפ"י הודעת בזק, הדס יישאר בתפקידו ככל שיידרש להעברה מסודרת של התפקיד ● עדיין לא ברור מי יהיה מחליפו של הדס, או לאן פניו מיועדות