הרבה יותר מההערכות הישראליות: נתונים חדשים על ההיקף המבעית של המנהרות בעזה

עפ"י הערכות מדינת ישראל מחודש דצמבר האחרון, אורכן של המנהרות בעזה עמד על 400 ק"מ • אך לפי דיווח שהתפרסם ב"ניו יורק טיימס", אורכן עומד על כ־720-560 ק"מ, עם כ־5,700 פירים שונים

הערכות שגויות לגבי אורך מנהרות חמאס / צילום: Associated Press, Ariel Schalit
הערכות שגויות לגבי אורך מנהרות חמאס / צילום: Associated Press, Ariel Schalit

הערכות מדינת ישראל מחודש דצמבר כי אורך מנהרות חמאס ברצועת עזה עומד על 400 ק"מ היה שגוי - כך עולה מדיווח ה"ניו יורק טיימס". לפי דיווח של העיתון מאתמול (ג') על כ־720-560 ק"מ, עם כ־5,700 פירים שונים. כל זאת, ברצועה שאורכה עומד על כ־40 ק"מ. 

חיית ברזל, עוקץ פלדה ופנדה: האמצעים החדשים שמשמשים את צה"ל בעזה 
את הבעיה הזו צה"ל לא חזה מראש - איך מטעינים רחפן בלב עזה? 

בכירים ישראלים שנכנסו למנהרות חמאס, וכן גורמים אמריקאים ששוחחו עם ה"ניו יורק טיימס", ציינו כי היקף, עומק ואיכות המנהרות הפתיעו אותם. בה בעת, מכונות כריית המנהרות ששימשו את חמאס בפעילותם הפתיעו.

בישיבה שהתקיימה בחודש ינואר, כך לפי הדיווח, אמר בכיר צבאי ישראלי כי המנהרות אפילו לא יהיו בעלות השפעה על המלחמה העתידית בשל העוצמה הצבאית של ישראל. "חמאס השתמשו בזמן ובמשאבים ב־15 השנים האחרונות כדי להפוך את עזה למבצר", אמר ל"ניו יורק טיימס" בכיר לשעבר ב־CIA, ארון גרינסטון.

במנהרות מטפלים כוחות צה"ל באמצעים שונים: סריקות באמצעות אמצעים טכנולוגיים כמו כלי טיס ו"כלבים" שנעים בתוך המנהרות, מילוי מנהרות במי ים, וכן לפי פרסומים זרים בעזרת חומר נפץ נוזלי.

צה"ל רידד כוחות בצפון רצועת עזה, מה שאפשר לחמאס לבצע כבר היום שיגורים לעבר העוטף. בד־בבד, כוחות צה"ל ממשיכים לפעול בחאן יונס שם, לפי ההערכות שפרסמו ב"ניו יורק טיימס", אורך המנהרות עומד על כ־160 ק"מ.