מדרגות מס ההכנסה מתעדכנות: בדקו מה תהיה התוספת לנטו שלכם

מדרגות המס צמודות למדד המחירים לצרכן, כך שהעלייה במדד מתורגמת באופן ישיר לעלייה בשכר הנטו • מומחה מס: "ככל שהשכר גבוה יותר, כך הנטו יגדל יותר לאור עליית המדד, ועד לסכום של 318 שקל" • ומה באשר לנקודות הזיכוי? "החלשים לא ייהנו מזה, כי נקודות הזיכוי מוענקות למי שמדרגות המס שלו גבוהות"

אילוסטרציה: shutterstock
אילוסטרציה: shutterstock

בעלי הכנסות גבוהות מהשכר הממוצע במשק צפויים ליהנות מכ-300 שקל נוספים נטו בשכרם החל מהחודש. זאת, בעקבות עליית מדד המחירים לצרכן, אשר טיפס ב-3% בשנה החולפת. מדרגות המס צמודות למדד המחירים לצרכן, כך שהעלייה במדד מתורגמת באופן ישיר לעלייה בשכר הנטו שיופקד לעובדים בבנק.

לכך גם מצטרפות נקודות הזיכוי להן זכאים עובדים שונים, שמפחיתות את חבות המס. החיסכון השנתי לאדם יכול להגיע ל-1,200-1,500 שקל - ואף יותר בהתאם לנקודות הזיכוי להן הוא זכאי. 

לראשונה מזה שנתיים רשות המסים נותנת לכם הטבה על החסכונות הפנסיוניים. כך תנצלו אותה
שאלות ותשובות | תקרת הפטור ממס להשכרת דירה עודכנה, וזה המסלול החדש שכדאי להכיר 

לפני מספר ימים פרסמה רשות המסים "לוח עזר לחישוב מס הכנסה ממשכורת ושכר עבודה לחודש ינואר 2024 ואילך", בו עודכנו מדרגות המס על הכנסה, שווי נקודות הזיכוי ונתונים נוספים המשפיעים על ההכנסה של הציבור. חלק מהתקרות שפורסמו צמודות למדד.  

 

עו"ד איתי ברכה, מומחה מס ממשרד איתי ברכה ושות', מסביר כי "כתוצאה מעליית המדד, הנטו החודשי יגדל בעד 318 שקל. ככל שהשכר גבוה יותר, כך יגדל הנטו באופן משמעותי יותר לאור עליית המדד, ועד לסכום של 318 שקל כאמור. בנוסף, עליית המדד משפיעה גם על גובה נקודות הזכות להן זכאי כל אדם בהתאם לתושבותו, מצבו האישי, מספר ילדיו וגורמים נוספים. נקודות הזיכוי למעשה מפחיתות את המס, ובכך מגדילות את השכר נטו של כל עובד. בעקבות שינוי המדד, עלה שוויה של כל נקודת זכות בכ-7 שקלים לחודש, ל-424 שקל".

תושבי ישראל זכאים באופן אוטומטי ל-2.25 נקודות זכות קבועות. "משכך, הנטו יגדל בכ-16 שקל לחודש לכל הפחות לכל עובד. כל נקודת זכות נוספת לה זכאי עובד (בגין ילדיו או נסיבות נוספות) תגדיל את הנטו החודשי אף יותר".

גם לסיכום בין ראש הממשלה בנימין נתניהו לבין שר האוצר בצלאל סמוטריץ' על הוספת נקודות להורים לילדים בין הגילאים 0-3, תהיה השפעה על הנטו של ההורים העובדים. "על-פי הסיכום, הורים עובדים יקבלו שתי נקודות זכות על כל ילד מגיל 0-3, לשני ההורים. מדובר בהטבה ששווה לפני עליית המדד כ-470 שקל לכל אדם שיש לו ילדים בגילאים אלה, ובעקבות עליית המדד, ההטבה הזו שווה כבר 484 שקל לכל אדם". 

עו"ד ברכה מציין כי "בחישוב גס, אם לוקחים אדם ממוצע עם שכר של 15 אלף שקל בחודש ושני ילדים, החיסכון השנתי שלו הוא כ-1,200 שקל נוספים. כמובן, ככל שיש יותר ילדים, או שהשכר גבוה יותר - החיסכון הוא גבוה יותר, וזה רק בגין עליית המדד הנוכחית".

עם זאת, עו"ד ברכה מזכיר כי "גם החובות למס הכנסה וגם החזרי מס הכנסה צפויים לעלות בכ-3%, שכן גם הם צמודי מדד. על חובות והחזרי מס הכנסה חלה הצמדה למדד + ריבית שנתית בשיעור 4%. 

"העשירים מתעשרים, והחלשים נחלשים" 

יועמ"ש גתית שלומי, ממלאת-מקום נשיא לשכת יועצי המס, מבקשת לצנן קצת את ההתרגשות מהירידה בשיעור המס בעקבות האינפלציה, ומסבירה כי לא כולם ייהנו מכך. "הריווח של מדרגות המס ועדכון התקרות - כמו תקרת פיצויים פטורים, תקרה למס יסף, מדרגות המס - המשמעות בסוף היא הפחתת מס, אבל צריך לשאול על מי היא חלה? בכלל לא בטוח שמי שמשתכר פחות מהשכר הממוצע במשק, שזה 12,536 נכון ל-2024, ייהנה מזה".

לדברי יועמ"ש שלומי, "החלשים לא ייהנו מזה, כי נקודות הזיכוי מוענקות למי שמדרגות המס שלו גבוהות, מעמד ביניים פלוס. אם רוצים לייצר אפקט על האוכלוסיות החלשות, צריך לחשוב איך לתת דווקא להן הטבות מס. במיוחד כשתהיה פה עכשיו התייקרות של המחיה, על רקע הכוונה למשל של הממשלה להעלות את המע"מ ל-18%. העלאת מע"מ תחול על כולם, אבל מי שייהנה מהריווח של מדרגות המס זה רק מי שנהנה משכר גבוה. במקום לסייע לאוכלוסיות שצריכות את זה הכי הרבה - העשירים מתעשרים, והחלשים נחלשים. ההטבה ניתנת לאוכלוסיות החזקות".

עוד מוסיפה שלומי כי "זה שמעכשיו מס יסף (מס על הכנסות גבוהות) יהיה רק מעל 700 אלף שקל, זה תורם רק לאוכלוסיות החזקות. הם ייהנו מהשינוי של התקרות בינואר, אבל אותה אישה שמרוויחה 7,500 שקל בחודש לא תיהנה מזה. זה לא ישפיע לה על הנטו. ההשפעה מתחילה מרמות שכר של שכר ממוצע במשק ומעלה. כל מי שמתחת, לא ייהנה מזה".