קיצוץ שווי באחת, הערת עסק חי בשנייה: ההנפקות הראשונות השנה

מיטב טרייד חתכה כשליש מהשווי המבוקש בהנפקה וגייסה הון לפי 300 מיליון שקל • החברה הביטחונית Silynxcom מנתניה הונפקה והחלה להיסחר בבורסת החברות הקטנות בניו יורק

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock
בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock

הנפקת ה-IPO הראשונה לשנת 2024 בבורסה בת"א היא של מיטב טרייד, זרוע הברוקראז' של בית ההשקעות  מיטב  (הגוף שמתפעל את חשבונות הריטייל של המשקיעים הפרטיים). מיטב טרייד ביקשה להצטרף לבורסה, שחווה בצורת ממושכת בשוק הראשוני (רק הנפקה אחת ב-2023) לפי שווי של 450 מיליון שקל, אבל נאלצה להתפשר בסופו של דבר על שווי נמוך בכשליש.

WSJ | נאסד"ק צפוי להביס את הבורסה של ניו יורק בתחרות על הנפקות שנה חמישית ברציפות
● ההנפקה הגדולה ביותר מאז 2021: חברת השבבים שכבשה את הנאסד"ק

שווי החברה בהנפקה עמד על 230 מיליון שקל ונוסף לו פירעון שטרי הון של כ-70 מיליון שקל שהנפיקה מיטב טרייד לחברה האם - סה"כ כ-300 מיליון שקל. מיטב טרייד, בהנהלת אושר טובול, גייסה במכרז למשקיעים מוסדיים כ-53 מיליון שקל כנגד 20% ממניותיה והמניה צפויה להתחיל להיסחר בקרוב לאחר השלמת השלב הציבורי.

כדי לשכנע מוסדיים לרכוש את המניות הודיע מיטב טרייד על מדיניות חלוקת דיבידינד של 75% מהרווחים. על פי התשקיף להשלמה, במיטב טרייד צופים לסיים את שנת 2023 עם הכנסות של 163 מיליון שקל, רווח תפעולי של 66 מיליון שקל ורווח נקי של40 מיליון שקל, שהם כ-20% מהרווחים של בית ההשקעות מיטב עצמו.

בשנת 2024 מיטב טרייד צופה לרשום הכנסות של 169 מיליון שקל, רווח תפעולי של 66 מיליון שקל ורוח נקי של 43 מיליון שקל.

על פי התשקיף להשלמה, בסוף שנת 2023 היו למיטב כ-67 אלף לקוחות, עלייה לעומת 56 אלף בסוף שנת 2022 וצמיחה שנתית ממוצעת של 34% מאז שנת 2017. חלק משמעותי מהצמיחה הגיע הודות למגיפת הקורונה, שגרמה להרבה משקיעים פרטיים לפתוח חשבונות.

עוד על פי התשקיף, היקף הכספים המנוהלים בחשבונות הטרייד שלה מגיע ל-24 מיליארד שקל (ירידה לעומת 38 מיליארד לפני שנתיים), היא מרכזת בממוצע כ-9% מהיקף המסחר בבורסה בת"א במניות ואג"ח. על פי בדיקת גלובס, מיטב טרייד היא הגוף החוץ בנקאי הגדול בחשבונות המסחר, כאשר היא מחזיקה בכ-6.5% מחשבונות המסחר העצמאי.

את ההנפקה הובילו ווליו בייס ואיפקס הנפקות.

בעקבות המלחמה, זינוק בהזמנות

הישראלית הראשונה שמצטרפת לשוק ההון האמריקאי בשנת 2024 היא החברה הביטחונית Silynxcom, שהשלימה הנפקה בסוף השבוע שעבר והחלה להיסחר בבורסת NYSE American המיועדת לחברות קטנות.

במסגרת ההנפקה גייסה Silynxcom סכום של 5 מיליון דולר במחיר מניה של 4 דולר ששיקף לחברה שווי של 21 מיליון דולר. החברה הנפיקה 1.25 מיליון מניות, מספר גבוה מהמתוכנן בתחילה, ברף התחתון של טווח המחירים המבוקש. לאחר שני ימי מסחר במניה שווי החברה ירד לכ-19 מיליון דולר (מחיר מניה של 3.65 דולר). החתם בהנפקה הוא ThinkEquity ויש לו אופציה לרכוש עוד מניות Silynxcom בתמורה כוללת של 750 אלף דולר.

Silynxcom נוסדה בשנת 2005 והיא עוסקת בפיתוח, ייצור ושיווק של מכשירי תקשורת טקטיים, כגון אוזניות המותאמות לשדה הקרב. האוזניות האלה משולבות במוצרים של צדדים שלישיים ונמצאות בשימוש של כוחות הביטחון. בתשקיף שהגישה החברה לקראת ההנפקה היא ציינה שמאז הקמתה היא רשמה הכנסות בסך 148 מיליון דולר, ובין לקוחותיה נמצאות אלביט מערכות וכן כוחות משטרה בקוריאה ובגרמניה.

גם צה"ל ומשטרת ישראל רוכשים ממוצרי החברה ובתשקיף המעודכן שהגישה בשבוע שעבר היא ציינה את המלחמה שפרצה ב-7 באוקטובר, שהובילה להזמנות של מעל 4 מיליון דולר משני הגופים מאז פרוץ המלחמה. בגרסה הראשונה של התשקיף מסוף אוקטובר היקף ההזמנות היה 1.8 מיליון דולר, כך שניתן לראות שהמלחמה מייצרת עבודה והכנסות לחברה.

לשם השוואה, במחצית הראשונה של שנת 2023 הכנסות החברה הסתכמו ב-3.1 מיליון דולר, צמיחה של 56% בהשוואה לתקופה המקבילה ב-2022. ההפסד התפעולי בתקופה זו גדל ל-2.3 מיליון דולר ובשורה התחתונה החברה עברה מרווח נקי של מיליון דולר במחצית הראשונה של 2022 להפסד נקי של 2.3 מיליון דולר במחצית 2023. בסוף המחצית הראשונה היו לחברה בקופה יתרות מזומנים בסך 351 אלף דולר. לדוחותיה צורפה הערת "עסק חי".

מטה החברה נמצא בנתניה, והיא מעסיקה 29 עובדים. המנכ"ל הוא בעל השליטה ניר קליין. אחיו של ניר קליין, רון קליין הוא יו"ר הדירקטוריון, ואשתו של ניר קליין, גל ניר קליין מכהנת כמנהלת השיווק בישראל. ששת הבכירים בחברה קיבלו בשנת 2023 תגמול מצטבר בעלות של 4.2 מיליון דולר, רובו תגמול הוני. ניר קליין מחזיק לאחר ההנפקה בכ-48.8% ממניות החברה.

את ההנפקה הוביל משרד עורכי-הדין Sullivan & Worcester Tel-Aviv, בהובלת עודד הר אבן, אריק ויקטורסון, רון בן בסט, רעות אלפיה וגל כהן.