גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הרווארד מנסה להסדיר את העניינים עם עמק הסיליקון

מנהלים בכירים בקרן התרומות של האוניברסיטה נפגשו עם משקיעי הון סיכון כדי לתת מענה לחששות שיצרה הסערה בקמפוס

תצלום אווירי של אוניברסיטת הרווארד / צילום: Shutterstock
תצלום אווירי של אוניברסיטת הרווארד / צילום: Shutterstock

מנהלים בראש קרן התרומות בשווי 51 מיליארד דולר של אוניברסיטת הרווארד ערכו בשבוע שעבר סיור חריג בעמק הסיליקון, בניסיון ליישר את ההדורים עם משקיעי הון סיכון מובילים. חלקם נסערו מתגובת האוניברסיטה למתקפת ה־7 באוקטובר על ישראל.

חזית המדע | ביל אקמן עלה להתקפה והאקדמיה כבר לא תיראה אותו הדבר
גלובס תרבות | מיהי החוקרת נרי אוקסמן, העומדת במרכז המאבק נגד אוניברסיטאות העילית בארה"ב?
מסקנדל לסקנדל: מי את קלודין גיי, נשיאת הרווארד המתפטרת

כמה מבכירי הון סיכון שמשקיעים את כספם בעבור הרווארד דחקו במנהלי הקרן לנסות לגרום לאוניברסיטה להתייחס לדאגותיהם, על רקע מה שלטענתם הייתה תגובה לא מספקת מצד הרווארד למתקפה ולאנטישמיות תחת הנשיאה לשעבר, קלודין גיי.

מנהלים בחברת הניהול של הרווארד (HMC), קרן המכללות הגדולה ביותר במדינה, נפגשו עם חברות ביניהן סקויה קפיטל, Kleiner Perkins ואנדריסן הורוביץ. הם נפגשו גם עם אלעד גיל, משקיע יליד ישראל, ופטריק קוליסון, מנכ"ל חברת התשלומים Stripe; שניהם שחקנים משפיעים בעמק הסיליקון והיו בין אלה שהתבטאו באופן גלוי יותר בנוגע לקרן הרווארד. הרווארד היא משקיעה ישירה ב-Stripe.

בכיר בקרן השקעות פרטית, פול פינגן, יו"ר הקרן וחבר בתאגיד הרווארד בן 12 האנשים השולט באוניברסיטה, השתתף אף הוא בכמה פגישות. הצטרפות למנהלי הקרן בביקורי מנהלים נחשבת ליוצאת דופן עבור פינגן.

"ל-HMC יש מזל שיש לה קשרים חזקים וארוכי־שנים עם מנהלי השקעות רבים שאכפת להם מאוד מהשכלה גבוהה", אמר דובר הקרן של הרווארד, פטריק מקיירנן, בהצהרה שפרסם. "חשוב לשמור על קשר עם השותפים שלנו, ולשתף אותם בכל הדרכים שבהן הרווארד פועלת באופן יזום כדי להבטיח את בטיחות התלמידים ולהגן על חופש הביטוי".

גיי סירבה להגיב דרך דובר הרווארד. במכתב ההתפטרות שלה מוקדם יותר החודש, היא כתבה בין השאר שהמחויבות שלה "לטפל בשנאה" היא "ערך יסוד" בלתי־נפרד מהאישיות שלה.

התפטרותה של גיי הקלה את חששותיהם של חלק מהמנהלים

הלחץ שמפעילים חלק ממנהלי הכספים של הרווארד, שלא דווח בעבר, מוסיף לעוצמת הטלטלה בקרב אוניברסיטאות העילית בארה"ב מאז ההתקפה על ישראל. את הסערה הובילו תורמים גדולים כמו מארק רואן מאפולו וביל אקמן של פרשינג סקוור, ולא על־ידי משקיעים ששכרו בתי הספר כדי לנהל את כספם.

המאמץ הנוכחי של הרווארד מעיד גם על החשיבות של הון סיכון לקרן. במשך זמן רב, הרווארד לא השקיעה בהון סיכון כמו קרנות דומות אחרות, וזה הוביל לתשואות נמוכות יותר בעבור האוניברסיטה. הקרן הגדילה את מעורבותה תחת המנכ"ל נארב נרבקר, שהגיע בסוף 2016, אבל היא רוצה להגדיל אותה אף יותר. הביקוש להזדמנויות השקעה בקרנות הבולטות עולה באופן קבוע על ההיצע.

בעלי קרנות הון סיכון מובילים רבים מתחו ביקורת על מה שהם רואים כהטייה פרו-פלסטינית באקדמיה. התעשייה מונה גם כמה משקיעים בולטים ילידי ישראל, והזרימה מיליארדי דולרים לחברות סטארט-אפ ישראליות.

היה דיון פנימי בקרן בדבר השאלה האם האוניברסיטה עלולה לאבד את מקומה בקרנות הון סיכון עתידיות. כמה אנשים שיודעים על הסיור שערכה הרווארד אמרו שהוא לא מונע מדאגות לגבי אובדן הקצאות של הרווארד, אלא מרצון לשתף פעולה עם המנהלים שלה ולענות על שאלות על מה שקורה באוניברסיטה.

במהלך פגישות בשבוע שעבר, אמרו בכירים בהרווארד שהקרן אינה פוליטית ואינה משחקת תפקיד בבחירת הנשיא של הרווארד, כך לפי אנשים שמכירים את הנושא.

הבכירים התייחסו גם לתסכול בקרב כמה מנהלים מכך שההצהרה הראשונית של גיי בתגובה לפיגועי חמאס הייתה פושרת מדי. ההצהרה הזו לא גינתה במפורש את חמאס או הביעה התנערות מהצהרותיהן של קבוצות סטודנטים, שהטילו את האשמה באלימות של חמאס על היחס של ישראל לפלסטינים במשך עשרות שנים. הצהרה מאוחרת יותר גינתה את "זוועות הטרור שביצע חמאס", ואמרה שקבוצות סטודנטים אינן מדברות בשם הרווארד. פינגן אמר כי גיי ביקשה מידע מהדיקנים של בתי הספר השונים בהרווארד, וכי התהליך החליש את ההצהרה עליה חתמו גיי והנהגת בית הספר.

התפטרותה של גיי הקלה את חששותיהם של חלק ממנהלים.

הקרן החמיצה רווחים גדולים בהון סיכון

בכמה מהפגישות, אמר פינגן כי האוניברסיטה מודעת לביקורת על כך שיוזמות הגיוון, השוויון וההכלה שלה הלכו רחוק מדי בשנים האחרונות, ועל כך שחלק מהסטודנטים והפרופסורים הרגישו שעליהם לצנזר את דעותיהם. הרווארד שקלה אם יש צורך בשינויים כדי להבטיח חופש אקדמי וחופש ביטוי, אמר.

נרווקר, ראש ההשקעות, ריק סלוקום, וג'ון שו, מנהל המתמקד בהשקעות פרטיות, ייצגו את הקרן ברבות מהפגישות.

בכירים בקרן ניהלו קשרים גם עם מנהלי הון סיכון ומנהלים אחרים מחוץ לסיור. סלוקום היה בקשר עם ג'וש קושנר מ-Thrive Capital בניו יורק, שהיה בין מנהלי ההון סיכון המוחצנים יותר בנוגע לענייני הקרן של הרווארד בהקשר לישראל ולאנטישמיות. קושנר הוא אחיו של ג'ארד קושנר, חתנו של הנשיא לשעבר דונלד טראמפ.

נרווקר הגיע מאוניברסיטת קולומביה כדי לעזור לשפר את המצב בקרן של הרווארד. הוא היה מנכ"ל הקרן הרביעי של הרווארד בתוך עשור, בלי לכלול תקופות ביניים.

הוא וסלוקום ביצעו במהירות שינויים משמעותיים. הם סגרו את רוב פעילויות הסחר הפנימי של הקרן, הורידו את השקעותיה במשאבי טבע במיליארד דולר והעבירו את ניהול הכסף למנהלים חיצוניים. אחת מהעדיפויות של נרבקר הייתה להפוך את הרווארד לאטרקטיבית עבור קרנות סלקטיביות.

הקרן של הרווארד צברה ב-8.2% בממוצע בשנה במהלך 10 שנות הכספים האחרונות שהסתיימו ב-30 ביוני, ו-9.1% בחמש השנים האחרונות. שניהם מציינים את השיאים השניים הגרועים ביותר בליגת הקיסוס לתקופות אלו. נרבקר כתב שהקרן החמיצה רווחים גדולים בהון סיכון.

עוד כתבות

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

למי הקדישה אלופת אירופה החדשה בג'ודו את זכייתה בזהב?

איך נקראת מערכת ההגנה האווירית החדשה שפיתחה אלביט ושתימכר ללקוחות בינלאומיים, במה עוסק הפלאונטולוג ובאיזו שנה הותקן הרמזור הראשון באילת? ● הטריוויה השבועית

מטוס ''יום הדין'' האמריקאי E-4B / צילום: Reuters, Karolis Kavolelis

בסכום של 13 מיליארד דולר: הכירו את מטוסי "יום הדין" החדשים של ארה"ב

חיל האוויר האמריקאי חתם על עסקה בשווי 13 מיליארד דולר תמורת בניית מטוסי פיקוד ושליטה חדשים למלחמה גרעינית, שיחליפו את מטוסי "יום הדין" מדגם E-4B ● משמרות המהפכה הציגו מל"ט מתאבד שנראה כמו העתק מוחלט של חימוש רוסי ● ואלביט מכרה למדינה זרה מערכת הגנה אווירית מפני כטב"מים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

מכרה זהב של טלקו בטג'יקיסטן. טונות של שאריות עפר / צילום: Reuters, NAZARALI PIRNAZAROV

מתנגדי הביטקוין אמרו שכרייתו צורכת תועפות חשמל, אך הוא לא מתקרב לנזק העצום מכריית זהב

מחיר הזהב הולך ועולה, והפקתו תובעת מחיר לא קטן: שחרור חומרים רעילים ומסרטנים, הרס צמחייה ומקורות מים, וחייהם של מאות הרוגים ואלפי פצועים שעסקו בכרייתו ● כשמנגד ניצבת כריית הביטקוין, שנשענת יותר ויותר על אנרגיה נקייה, נשאלת השאלה: מדוע מוצדק לבזבז כל כך הרבה נכסים סביבתיים רק כדי לכרות מהאדמה מתכת צהובה שתיקבר במרתפי הבנקים המרכזיים

ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin

דריכות בוול סטריט לקראת פרסום נתוני התעסוקה לאפריל

דוח התעסוקה לאפריל צפוי להתפרסם היום לפני פתיחת המסחר בוול סטריט ● הצפי הוא לתוספת של כ-240 אלף משרות ולשיעור אבטלה של 3.8% ● למה בפדרל ריזרב ובשווקים מודאגים?

צילומים: איל יצהר, Shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

מה עומד מאחורי מסע המימושים של אלטשולר שחם בישראל - ועוד 4 כתבות על המצב בשווקים

דוחות AMD ו-SMCI שפורסמו השבוע מציגות את האתגר הגדול בשוק השבבים ● החודש הגרוע בוול סטריט מזה שנה וחצי מגיע לגמל ולפנסיה ● כך משקיעות משפחות בעלות הון גבוה מ־50 מיליון דולר ● לבנק אוף אמריקה יש תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית ● וגם: 3 המימושים הגדולים של אלטשולר שחם

''מנטה ריי'' / צילום: נורת'גרופ

לא רק באוויר: כלי השיט הבלתי מאויש החדש של צבא ארה"ב

הסוכנות האמריקאית לפיתוחים טכנולוגיים צבאיים והענקית הביטחונית נורת'רופ גרומן הודיעו כי סיימו בדיקות בהיקף מלא של "מנטה ריי" - פרויקט דגל ימי של כלי שיט תת־מימי בלתי מאויש (UUV) גדול במיוחד ● כלי השיט החדש נושא חיישנים ומערכות תקשורת מתקדמות המאפשרות לו לבצע משימות כמו מעקב, זיהוי ונטרול מוקשים, מחקר בעומק האוקיאנוסים ומיפוי הקרקעית

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Jeff Chiu

אפל היכתה את התחזיות ברבעון, והכריזה על "בייבאק" ענק

יצרנית האייפונים הרוויחה 1.53 דולר למניה, לעומת הצפי שעמד על 1.5 דולר ● הכנסותיה היו 90.8 מיליארד דולר לעומת צפי של 90 מיליארד דולר ● תבצע רכישה עצמית של מניות בשווי של 110 מיליארד דולר, הכי הרבה אי פעם ● שווי החברה נוסק במסחר המאוחר בכ-180 מיליארד דולר

עסקאות השבוע / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

עם נוף לים ומרפסת גדולה: בכמה נמכרה דירת 4 חדרים ברמת אביב ג?

ברחוב אבשלום חביב ברמת אביב ג' נמכרה דירה בשטח של 114 מ"ר בתמורה ל־5.17 מיליון שקל ● בבניין יש חניה מקורה עם שער חשמלי, שתי מעליות, והוא קרוב לקאנטרי ולמרכז שוסטר ● "המחיר הראשוני היה גבוה יותר, אולם בגלל שבעלי הנכס ביקשו למכור בהקדם - המחיר ירד" ● ועוד עסקאות נדל"ן מהשבוע האחרון 

מנות של Neomi's / צילום: איריס כץ

הקיבוץ שתמצאו בו קפה כמו בפרובנס ואמן שפסלו מעטר את ביתו של ארדואן

סדנת קרמיקה בסגנון מינימליזם יפני, תצפית מוצלת על מרבדים צהובים, פשטידה מתפקעת ממנגולד וקרמבל תפוחים לקינוח ● יום מרומם נפש בקיבוץ יזרעאל

איה אבידור / צילום: יוסי זינגר

המנהלת הבכירה שמאמינה: זה הלקח הכי חשוב שצריך ללמוד ממלחמת רוסיה-אוקראינה

כשאיה אבידור נכנסה לתפקידה ככלכלנית ביצרנית המלט נשר היא הייתה האישה היחידה בחדר ● היום, כיו"ר נתג"ז, היא עדיין מרגישה את הפערים: "ב־32 החברות הממשלתיות יש רק ארבע מנהלות בכירות" ● היא גם מספרת מה צריכות לעשות חברות התשתית הישראליות כדי שלא נמצא את עצמנו בלי חשמל ● שיחה קצרה עם איה אבידור

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם ד''ר רוני הירש / צילום: פרטי

החוקרת הישראלית שמפרקת את המיתוסים על אבי הקפיטליזם

שיחה עם ד"ר רוני הירש, מומחית לתיאוריה פוליטית והיסטוריה של מחשבה כלכלית ● על הגותו של אדם סמית, שוק חופשי ושחיתות פוליטית ● האזינו 

טרונג מיי לאן, אשת העסקים שעומדת במרכז פרשת ההונאה / צילום: phapluat tv

טייקונית הורשעה על שהפכה בנק לכספומט אישי שלה, ונידונה למוות

בעלת אימפריית הנדל"ן הווייטנאמית טרונג מיי לאן הואשמה בהונאה בהיקף של 12 מיליארד דולר, שכוללת שוחד והשתלטות לא חוקית על בנק ● המקרה הפך לאחד המתוקשרים ביותר בקמפיין ממשלתי נגד שחיתות, שזכה לכינוי "כבשן בוער"

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: Associated Press, Noah Berger,

מכירות האייפונים צנחו, אז למה המשקיעים מרוצים?

הבייבאק הוא הבעת אמון של אפל בעצמה ● למרות ההכנסות הנמוכות, החברה עקפה את צפי האנליסטים, ולמשקיעים יש לא מעט סיבות להיות מרוצים ● ומה צפוי בבינה המלאכותית ● 5 הערות על דוחות אפל

זירת החיסול של חסן מהדווי בדמשק, סוריה / צילום: ap, Omar Sanadiki

דיווחים בסוריה: לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - ישראל תקפה בדמשק

למרות האופטימיות המצרית, חמאס טרם השיב להצעה ובכיר בארגון הטרור הצהיר כי "עמדתנו שלילית" ● לפיד לשר החוץ האמירתי: "הדבר החשוב ביותר - השבת החטופים הביתה" • תא"ל שלומי בינדר ימונה לתפקיד ראש אגף המודיעין ותא"ל אבי בלוט ימונה לתפקיד מפקד פיקוד מרכז • עדכונים בולטים

מחיר למשתכן בירוחם / צילום: חב' שתית

לא כדאי להתחתן: מחיר למשתכן מעוות אפילו את הקן המשפחתי

לא מעט זוגות נרשמים כידועים בציבור כדי שיוכלו לגשת להגרלות מחיר למשתכן ● רווק או רווקה שבין הזכייה למועד החתימה על החוזים יחלטו להתחתן, יאבדו את הצ'ופר מהמדינה ● אולי זה לא מה שישבור זוגיות טובה, אך זהו עיוות מדהים שהמדינה יוצרת

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות המכוניות הסיניות זינקו, אקספנג ב-17%

נאסד"ק עלה ב-1.5%, הדאו ב-0.8% ● שיא במשיכות כספים מקרנות הביטקוין ● קוואלקום זינקה ב-10%, אנבידיה ב-3% ● גוגל שוב מפטרת עובדים ● ישראליות: רדקום זינקה ב-8%, היפו צללה ב-13% ● מחר דוח התעסוקה בארה"ב ● וגם, בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה "Sell in May and go away"

פיצה פפרוני של ''פיצה אולה'' / צילום: מרב סריג

אחת הפיצות הטובות בארץ מסתתרת בחצר משפחה בעספיא

בימי שישי, בשיטת "עד שנגמר הבצק", מנפיק טאבון העצים של משפחת עלו פיצות נאפוליטניות נהדרות ● גם הנקניקים מיוצרים במקום

גבינת סקי של שטראוס. צפויה להתייקר בקרוב

גל העלאות המחירים נמשך: שטראוס וגד מייקרות את מוצרי החלב

אחרי תנובה וטרה, גם שטראוס מודיעה כעת על התייקרות בחלק ממוצרי החלב הלא מפוקחים בשיעור של כ-1.6% ● בין היתר מדובר על גבינת סקי, שמנת להקצפה וחלב יטבתה ● העלאת המחירים תיכנס לתוקף ב-19 במאי ● גם מחלבות גד הצטרפו לגל העלאות המחירים, והודיעו על העלאת מחירים בשיעור ממוצע של 3.5% החל מ-16 במאי

האנטקינוס / צילום: Reuters, SOPA Images

המעבר לעידן האש מכה בבעלי החיים, ואלה שיידעו להתאים את עצמם יצליחו להתרומם

עידן האש הנוכחי רואה בשריפות האלימות שמתחוללות בשנים האחרונות תוצר של נזקי האדם ● התאמות בעלי חיים לעידן זה, שניכרו אצל יונק עכברי אוסטרלי, ציפור אפריקאית וסנאי אמריקאי, מעידות: הברירה הטבעית עדיין עושה את שלה

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

חשיפה: יצוא הנפט לישראל דרך טורקיה נמשך למרות החרם. אלו הסיבות

אזרבייג'ן היא ספקית נפט משמעותית של ישראל, כשהזהב השחור מגיע דרך צינור באקו־טביליסי־ג'ייהאן (BTC) - שם, הנפט מועמס על מכליות בדרך לחיפה ● כך השפיעו יחסי אנקרה־באקו על ההחלטה לא לעצור את הנפט לישראל