הבורסה בת"א | סיקור שוטף

הבורסה ננעלה בעליות חדות; ישראל קנדה זינקה ב-7%, מימון ישיר ב-6%

מדד ת"א 35 עלה ב-1.9% ות"א 90 ב-2.1% • השקל נחלש מול הדולר • קבוצת האחים נאוי הפכה לבעלת ענין במימון ישיר • קבוצת עזריאלי בוחנת את הנפקת זרוע הדאטה סנטרס שלה • האינפלציה בישראל עומדת ביעד, אז למה הכלכלנים לא אופטימיים?

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף
בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

 

17:33

הבורסה בתל אביב נסגרה הערב בעליות חדות. מדדי ת"א 35 ו-90 עלו ב-1.9% וב-2.1% בהתאמה. 

מניית מימון ישיר  זינקה לאחר שחברת האשראי החוץ בנקאי נאוי , בהנהלת דורי נאוי, הפכה לבעלת עניין במתחרה הגדולה שלה, חברת מימון ישיר, שהמנכ"ל שלה ערן וולף החליט לפרוש לאחרונה. נאוי רכשה כ-5% מהמניות וכבר דיווחה על כך בדוחותיה לרבעון השלישי של השנה, אלא שאז נאוי רק פיזרה רמזים על כך שמדובר בחברה בתחום הפעילות שלה, שבה השקיעה נאוי כ-68 מיליון שקל

בשוק אגרות החוב נרשמה מגמה מעורבת. תשואת איגרת החוב הממשלתית לעשר שנים עלתה ב-2 נקודות בסיס ל-4.23% ותשואת האיגרת לשנתיים ירדה ל-3.81%. באגרות החוב הקונצרניות נרשמו ביקושים, מדדי התל בונד, 20, 40 ו-60 הוסיפו 0.2%. 

מחזור המסחר הסתכם ב-1.6 מיליארד שקל. 

16:00

חברת אנרג'יאן מדווחת כי הפקת הגז ממאגר כריש "לא מושפעת מהמצב הגיאופוליטי", כלומר לא נפגעה מהמלחמה. חברת הגז ממשיכה לדבוק בתחזיותיה להגעה בעתיד הקרוב להכנסות של 2.5 מיליארד דולר ורווח תפעולי של 1.75 מיליארד דולר. להערכת החברה היא תייצר בשנת 2024 בין 155 ל-175 אלף חביות שווה ערך נפט ליום (לעומת כ-150 אלף בשנה האחרונה), וזאת "בהתאם לתחזית צריכת הגז בישראל".

לסיכום שנת 2023 החברה מדווחת על הכנסות של 1.42 מיליארד דולר ורווח תפעולי לפני מס של 925 מיליון דולר. התוצאות מראות על הכפלת ההכנסות והרווח התפעולי וזאת לאחר כניסתו של מאגר כריש לפעילות.

בחברה מעדכנים גם על קבלת אישור ממשרד האנרגיה לשלב הראשון בפיתוח שדה הגז הטבי 'קטלן' וכי החברה צפויה לקבל החלטה סופית "בעתיד הקרוב".

בשוק המט"ח, בעקבות נתוני מאקרו חזקים בארה"ב, השקל נחלש כעת מול הדולר ונסחר ב3.77 שקלים לדולר. 

14:49

המדדים המרכזיים בבורסה נסחרים במגמה חיובית. ת"א 35 עולה ב-1.3% ות"א 90 מזנק בכ-1.5%. מניות הנדל"ן מובילות את המגמה החיובית כאשר מדד ת"א נדל"ן מזנק בכ-2.3% ות"א בנייה מטפס ב-2%.

מבין מניות מדד ת"א 125, מניית זפירוס  מובילה את המגמה החיובית ומזנקת בחדות. גם פוקס , הבורסה לניע בתא , ישראל קנדה  ועזריאלי קבוצה  נסחרות במגמה ירוקה.

מנגד, משק אנרגיה , סלקום , דלק רכב , פרטנר  ובית זיקוק אשדוד   נסחרות במגמה שלילית.

בשוק המט"ח המקומי, השקל מתחזק מול המטבעות הזרים. הדולר נסחר בשעה זו ברמה של 3.765 שקלים והאירו נסחר סביב 4.09 שקלים.

13:26

המגמה הירוקה בתל אביב נמשכת. ת"א 35 מטפס ב-1.3% ות"א 90 מזנק ב-1.5%. גם ת"א בנקים 5 עולה בכ-1%.

בשוק החוב המקומי, מדדי התל בונד הקונצרניים נסחרים בעליות קלות. התשואה על אג"ח ישראל ל-10 שנים יורדת מעט ונסחרת סביב 4.24%.

קרן הריט סלע קפיטל, בניהול גדי אליקם והיו"ר שמואל סלבין, השלימה בהצלחה גיוס אג"ח באמצעות הרחבת סדרות ג' ו- ד'. במסגרת השלב המוסדי זאת לאחר שנהנתה מביקושי יתר של כמיליארד שקל מתוכם בחרה החברה לגייס כ- 300 מיליון שקל (כ- 100 מיליון שקל מסדרה ג' והיתרה בסך כ- 200 מסדרה ד').

השלב המוסדי לסדרה ג', במח"מ 3.6 שנים, ננעל במחיר של 1,098 שקל ליחידה, המשקף תשואה אפקטיבית של 2.79% ומרווח של 162 נק' בסיס. השלב המוסדי לסדרה ד', במח"מ 5.8 שנים, ננעל במחיר של 1,027 שקל ליחידה, המשקף תשואה אפקטיבית של 3.2% ומרווח של 180 נק' בסיס.

סדרות אג"ח הקיימות של החברה מדורגות בדירוג כפול - במעלות בדירוג AA עם תחזית דירוג יציבה ובמידרוג בדירוג Aa3 עם אופק יציב.

12:24

שינויים בהנהלת דיפלומט : ינון בן ענת, מנכ"ל דיפלומט ישראל ב-3 וחצי השנים האחרונות פורש לאחר כ-12 שנים בתפקידי הנהלה בחברה. לתפקיד דיפלומט ישראל ימונה יוסי חורב. בן ענת הצטרף לקבוצת דיפלומט בשנת 2012 כמנכ"ל דיפלומט גיאורגיה. לאחר מכן כיהן כמנכ"ל דיפלומט דרום אפריקה, והחל מיולי 2020 עמד בראש החברה הישראלית. חורב הגיע לדיפלומט ב- 2006 לאחר קריירה צבאית. בשנת 2018 לתפקיד סמנכ"ל לוגיסטיקה. בשנת 2020 מונה לתפקיד מנכ"ל דיפלומט דרום אפריקה.

אלו אינם השינויים הראשונים בתקופה האחרונה בהנהלת החברה. בדצמבר האחרון מונה מנכ"ל דיפלומט נעם וימן ליו"ר במקומו של ג'פרי מנדל, שביקש לעזוב את תפקידו ולכהן כדירקטור בלבד. לתפקיד המנכ"ל מונה ירון בלום, שכיהן כמשנה לוימן וכמנהל תפעול.

חברת חנן מור  בהנהלת המנכ"ל החדש דודו זבידה מממשת עוד פרויקט כדי להשיג נזילות. החברה מוכרת זכויות לפרויקט בחיפה ב-175 מיליון שקל, הפסד של 87 מיליון שקל לעומת השווי בספרים שעמד על 262 מיליון שקל.

11:35

המגמה הירוקה בתל אביב נמשכת. מדד ת"א 35 מטפס ב-1.3% ות"א 90 עולה ב-1.4%.

עזריאלי קבוצה  ממשיכה במומנטום החיובי בעקבות דיווח באתר בלומברג על כך שהיא בוחנת אפשרויות לזרוע הדאטה סנטרס שלה, כולל הנפקה שלה. כך מסרו לסוכנות הידיעות "גורמים שמכירים את הנושא".

בפועל מדובר בפעילות של חברת גרין מאונטיין (Green Mountain) מנורבגיה, שאותה רכשה בשנת 2021 עזריאלי, שבשליטת דנה עזריאלי ובהנהלת אייל חנקין, תמורת 2.8 מיליארד שקל. על פי הדיווח, עזריאלי כבר ניהלה דיונים מוקדמים עם יועצים פוטנציאליים לגבי האפשרויות לעסק. לדברי המקורבים, עזריאלי גם עשויה לנסות לגייס סבב מימון פרטי ליחידה שבסיסה בנורווגיה, לדברי הגורמים. 

10:19

מתחזקות העליות בת"א. מדד ת"א 35 עולה ב-1% ות"א 90 מוסיף לערכו 0.8%. בקרב המדדים הענפיים, מדד ת"א בנקים 5 מטפס ב-1.3%, יחד עם מדד הנדל"ן שעולה בשיעור דומה.

חברת לסיכו , העוסקת בהקמת פרוייקטי תשתיות ואיכות הסביבה, דיווחה הבוקר כי חברת הבת שלה לסיכו צנרת תהליכית, חתמה על הסכם עם לקוח ישראלי בפרויקט ייצור טרומי והתקנה של מכלולי צנרת מכניים. החברה צופה כי הכנסותיה של צנרת תהליכית מביצוע הפרויקט יעמדו על סך של כ-37 מיליון דולר. 

גם מניית חברת אימקו  מרכזת עניין לאחר שהחברה שמפתחת מוצרי חשמל ואלקטרוניקה לשימושים צבאיים, דיווחה כי קיבלה הזמנת המשך לאספקת שירותי אחזקה ממשרד הביטחון בהיקף של כ-30 מיליון ש"ח. 

בשוק המט"ח המקומי, הדולר נחלש מול השקל ועומד בשעה זו על 3.77 שקלים. גם האירו נחלש מול המטבע המקומי ונסחר סביב 4.11 שקלים.

10:05

פתיחה חיובית בתל אביב. מדד ת"א 35 מטפס ב-0.9% ות"א 90 עולה ב-0.7%. 

בולטות לחיוב מניות עזריאלי קבוצה , משק אנרגיה , פתאל החזקות , טאואר , ומליסרון .

מנגד, דוניץ , בזן , גילת  וחילן  נסחרות במגמה שלילית.

08:23

בשוק המט"ח המקומי, הדולר נחלש ב-0.1% מול השקל ועומד בשעה זו על 3.78 שקלים. האירו מתחזק קלות מול השקל ונסחר סביב 4.12 שקלים.

07:53

חמישה דברים שכדאי לדעת לקראת פתיחת המסחר בבורסה בתל אביב 

1. שוק המניות

יום המסחר בת"א צפוי להיפתח במגמה מעורבת. אמש, המדדים המרכזיים בבורסה בתל אביב ננעלו במגמה דומה. מדד ת"א 35 ירד ב-1.1% ות"א 90 הוסיף כ-0.3% לערכו. מדד ת"א טכנולוגיה הוביל את המגמה השלילית וירד בכ-1.4%, בעקבות הירידה החדה של מניית ג'נסל (9.1%-), טופ מערכות (7.2%-), ולייבפרסון (6.8%-). 

מניית השותפות המוגבלת מילניום פוד יהש  ריכזה עניין אמש (ד') לאחר שהובילה את עליות השערים בבורסה בת"א וזינקה בכ-21%. זאת לאחר שהחברה דיווחה שאחת מחברת הפורטפוליו שלה, אלף פארמס, בה השקיעה השותפות כ-4 מיליון דולר, קיבלה אישור שיווק ממשרד הבריאות, שמשמעותו כי סטייק הבקר המתורבת שהיא פיתחה בטוח למאכל ויימכר בישראל. עוד נמסר, כי מדובר באישור טרום שיווק, ואלף פארמס תידרש בנוסף להשלים הליך רישוי לפס הייצור שלה, בטרם תוכל למכור את מוצריה בארץ. 

גם מניית חברת משק אנרגיה  זינקה בכ-7% ובלטה במדד ת"א 125 לאחר שדיווחה על הצטרפותה לרכישת 2.5% מתחנת הכוח אשכול. כחלק מהעסקה ירכוש גם איש העסקים צבי ברק כ-2.5% מהון המניות של תחנת הכוח.

מניית ורידיס  בלטה אמש בירידות, לאחר שדיווחה לבורסה כי "ביום 16 בינואר 2024 נמסר לחברה מגורמי החקירה כי במהלך השבוע הבא צפוי להתבצע חיפוש בביתו של יו"ר דירקטוריון החברה ובעל השליטה ובביתו של נושא משרה נוסף בחברה". 

על-פי החשד, ורידיס קיבלה תמיכות כספיות מהמשרד להגנת הסביבה עבור פעילות מיחזור, אך במקום לטפל בפסולת האורגנית ולשווק אותה כחומר דשן לחקלאות, החברה הטמינה את הפסולת באדמה באופן לא חוקי. במסגרת החקירה נחקר חשד לעבירות זיהום סביבה, מרמה והלבנת הון, ונתפסו 42 מילון שקל. אגמון נחקר בקשר לאחריותו כנושא המשרה הבכיר ביותר בחברה. 

המשטרה רוצה לערוך חיפוש בבית של גיל אגמון. אז למה היא מודיעה לו מראש? 

הבוקר, החוזים העתידיים בוול סטריט נסחרים בירידות קלות.

הבוקר באסיה, המדדים המרכזיים נסחרים במגמה מעורבת. הניקיי נסחר סביב רמות הבסיס, ההנג סנג עולה ב-0.3%, בורסת שנגחאי צוללת ב-2%, ומדד הקוספי עולה ב-0.1%.

אמש בוול סטריט, המסחר ננעל בירידות שערים. מדד הנאסד"ק ירד ב-0.6%, הדאו ג'ונס השיל מערכו 0.3% וה-S&P500 ירד ב-0.5%.

אפל  ריכזה עניין לאחר שדווח אמש (ד') כי התביעה המתגבשה נגדה מטעם הרשות להגבלים עסקיים בארה"ב תתקיים כבר בחודש מרץ הקרוב.

לטענת התביעה המתגבשת, אפל ניצלה את השליטה שלה בשוק החומרה והתוכנה על מנת להקשות על הצרכנים לנטוש את מוצרי החברה ולחסום תחרות. לדוגמה, במסגרת החקירה נבדק איך השעונים החכמים של אפל עובדים טוב יותר עם אייפון מאשר עם מכשירים אחרים, או קשיים שמערימה ענקית הטכנולוגיה על המתחרים שמנסים להשתמש בשירותי ה־iMessege שלה. בנוסף, נבחן כיצד מערכת התשלומים של אפל באייפונים חוסמת חברות פיננסיות אחרות מלהציע שירותים דומים.

מניית חברת ציוד התקשורת הישראלית, סרגון נטוורקס  טיפסה בכ-4.3% לאחר שהחברה הודיעה אמש כי תעמוד ברף העליון של תחזית ההכנסות שלה ל-2023 (כ-346 מיליון דולר) וכי היא צופה הכנסות של 385-405 מיליון דולר ב-2024, עם שולי רווח תפעולי של לפחות 10%. התוצאות כוללות את חברת Siklu שנרכשה לאחרונה. 

גם חברת בואינג  ריכזה עניין לאחר שדווח כי מינהל התעופה הפדרלי של ארה"ב הודיע ​​כי השלים את הבדיקות עבור הקבוצה הראשונה של מטוסי בואינג 737 מקס 9. יצרנית המטוסים ספגה ירידות של כ-22% בחודש האחרון בעקבות קרקוע מטוסי ה-737 מקס 9 בארה"ב לאחר תאונה בטיסת אלסקה איירליינס ב-5 בינואר.

65 מיליון דולר על טיסות פרטיות: ההטבה לבכירים בוול סטריט שמסבכת תאגידים 

מרבית המניות הדואליות חזרו מוול סטריט עם פערים חיוביים. טאואר בולטת עם פער חיובי של כ-2.7% ומנגד לייבפרסון עם פער שלילי של 2%. 

2. שוקי האג"ח

בשוק החוב המקומי, מדדי התל בונד הקונצרניים 20,40 ו-60 ננעלו בירידות של 0.2%. מדד תל גוב שקלי 10 + ננעל בירידות של 0.6%. התשואה על אג"ח ממשלת ישראל ל-10 שנים עלתה ב-4 נקודות בסיס ונקבעה על 4.25%. 

תשואות האג"ח הממשלתיות בארה"ב טיפסו בחדות אמש. התשואה על אג"ח לשנתיים קפצה בכ-13 נקודות בסיס ל-4.36%, על רקע דברי בכיר הפדרל ריזרב (פד) כריסטופר וולר על זהירות במתווה הורדת הריבית, לפיו "אני לא רואה סיבה להורדת ריבית חדה, כפי שנעשה בעבר".

הבוקר, תשואות האג"ח הממשלתיות יורדות קלות בשוק החוב האמריקאי. התשואה על אג"ח ל-10 שנים עומדת על 4.09% והתשואה על אג"ח לשנתיים עומדת על 4.33%.

3. שוקי הסחורות והמטבעות

בהמשך להתבטאויות הניציות של חבר הפד וולר, הדולר התחזק אל מול השקל, ועלה ברביעי לשער של 3.79 שקלים - שיא של חודשיים. האירו התחזק גם הוא לרמה של 4.12 שקלים.

בשוק הסחורות, מחירי הנפט ירדו אמש בכ-1% לאחר שהתמ"ג השנתי בסין אכזב את התחזיות המוקדמות ועמד על 5.2% ברבעון האחרון של שנת 2023. 

הבוקר, מחירי הנפט נסחרים בעליות קלות. מחירה של חבית מסוג ברנט עומד על 78.2 דולרים ומחירה של חבית מסוג WTI עומד על 72.9 דולרים.

4. מאקרו

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, אמר אמש (ד') בראיון לבלומברג בכנס הכלכלי בדאבוס: "הורדנו את הריבית בפגישה האחרונה כי הרגשנו שהשווקים והאינפלציה התייצבו. ראינו את האינפלציה מואטת. יעד האינפלציה שלנו הוא בין 1% ל-3% והיא אכן הגיעה לחלק העליון". לדבריו, "הורדת הריבית (מרמה של 4.75% לרמה של 4.5%. נ"א) הייתה הכרחית בגלל איפה שהיינו (בגלל המלחמה. נ"א) אבל ההמשך יהיה מאוד זהיר, מאוד מתון, ותלוי אם האינפלציה תמשיך להאט, בפעילות הכלכלית והתפתחויות נוספות גם בצד הפיסקאלי וכמובן בצד הגיאופוליטי, לצד אי הוודאות בעולם". 

"זה מדהים": מנכ"ל חברת הענק שמזהיר מתופעה חדשה שסוחפת את ההייטק ועוד 5 תחזיות מכנס דאבוס 

בארה"ב, אמש פורסמו נתוני המכירות הקמעונאיות שעלו בחודש דצמבר ב-0.6%. הצפי המוקדם עמד על 0.4%. בקצב שנתי המכירות הקמעונאיות עלו ל-5.5.9% (נתון קודם: 3.97%). 

היום (ה') צפויים להתפרסם נתוני האבטלה הרבעוניים בישראל. בארה"ב, יפורסמו התחלות בניית בתים החדשים.

5. תחזית

עפר קליין, ראש חטיבת המחקר של הראל, פורס את תחזיתו למדדי האינפלציה הבאים בישראל: 0.1% בינואר בהובלת הדלק והפיחות בשקל שיקוזזו עם ירידה עונתית במחירי ההלבשה והנופש, ובפברואר 0.1%, בשל עלייה במחירי המזון והפירות-ירקות. "התחזית שלנו ל-12 המדדים הבאים נותרה על 2.7% עם אפשרות לעדכון כלפי מעלה, כשאנו ממתינים לראות האם הפרסומים על העלאת מס סיגריות, המע"מ והשירותים הדיגיטליים יתממשו (ומתי)", כתב.

קליין צופה כי למרות המדד הנמוך, בנק ישראל יותיר את הריבית ללא שינוי בהחלטתו הבאה, על רקע "נתוני הגירעון הממשלתי, המשך השיפור בפעילות הכלכלית בכלל ובשוק העבודה בפרט".

רפי גוזלן, כלכלן ראשי ב-אי.בי.אי, אומר כי במבט לשנה הקרובה, "בשלב זה אנו מעדכנים מעלה את תחזית האינפלציה ל-2024 מ-2.6% ל-2.9%". גוזלן מסביר זאת בין היתר בשל ההתאוששות הביקושים במקביל להשפעות אינפלציוניות מצד ההיצע, העלאות המסים על מוצרים מפוקחים, היחלשות השקל והשלכות המדיניות הפיסקאלית שנוקטת הממשלה.