גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הגזירה תתרחב: מס על כל קילומטר, גם ברכבי ה"פלאג אין"

מס הנסועה החדש יחול בעתיד גם על רכבי הפלאג-אין, ובענף הרכב אומרים בתגובה כי מדובר בצעד "מפלה וחסר היגיון" ● בנוסף צפוייה התייקרות משמעותית במחירי רכבי הפלאג-אין החדשים, בשל עליית מס הקנייה עליהם ל-83% ● וגם: איך מתמודדים היבואנים עם סכנות הים האדום

עמדת טעינה לרכב חשמלי / צילום: יח''צ
עמדת טעינה לרכב חשמלי / צילום: יח''צ

מס הנסועה החדש, שאושר השבוע בממשלה במסגרת התקציב החדש, יחול החל מתחילת 2026 גם על רכבי פלאג-אין, ולא רק על כלי רכב חשמליים. כך מבהירים באוצר בתגובה לפניית גלובס.

ניתוח | הכנסות המסים על רכב חשמלי היו בשיא ב-2023. אבל לאוצר זה לא מספיק 
סין בחרה צד במלחמה - האם זה יגרום לישראלים לקנות פחות רכבים סיניים?
מותגי רכב חדשים מציפים את השוק הישראלי. איך יושפעו המחירים ב־2024?

המס, בגובה 15 אגורות לקילומטר, אמור היה להיגבות על פי התכנון המקורי רק על כלי רכב חשמליים לגמרי (BEV), וזאת על תקן של "חלף בלו". כלומר, הוא נועד "לפצות" את המדינה על אובדן ההכנסות מבלו על בנזין ודיזל כתוצאה מהמעבר לרכב חשמלי. עם זאת, מקורות באוצר טוענים כי "גם רכבי פלאג-אין מודרניים מסוגלים לנוע לטווח משמעותי של עשרות קילומטרים ואף יותר על חשמל בלבד, ולפיכך במקרים רבים, במיוחד בנסיעות עירוניות, הם מתפקדים ככלי רכב חשמליים לכל דבר, ותרומתם לגודש ממוסה רק באופן חלקי".

עם זאת, בענף הרכב טוענים כי מדובר בצעד "מפלה וחסר היגיון, מכיוון שרכבי פלאג-אין, שנמנים עם כלי הרכב "הירוקים" ביותר על הכבישים, עתידים להיענש כעת במיסוי הכבד ביותר מבין כל סוגי הרכב: גם מס קנייה מלא, שזהה לזה של רכבי בנזין לאחר ביטול הטבת מס הקנייה בינואר 2024; גם תשלום בלו על צריכת הבנזין שלהם; וגם מס נסועה שיוטל עליהם החל מינואר 2026".

מס הקנייה עולה ל־83%

בענף מעריכים כי כבר ברבעון השני השנה צפויה התייקרות משמעותית במחירי רכבי הפלאג-אין החדשים, בשל עליית מס הקנייה עליהם מ-56% ל-83%. במקביל צפויים יבואנים גדולים בפלח, דוגמת לובינסקי וטלקאר, לצמצם ואולי אף להפסיק את היבוא של דגמי פלאג-אין, שמחזיקים כיום בכ-80% מהמכירות בפלח. לפיכך, הגזירות החדשות שכלולות בתקציב עתידות לחסל את פלח דגמי הפלאג-אין העממי, ולאלץ לקוחות רבים, שרובם נמצאים בשימוש "צרכני קילומטרים כבדים" בציי רכב, "לסגת" לרכבי בנזין או לכלי רכב היברידיים רגילים, שרמת הזיהום שלהם גבוהה משמעותית.

הטבה נוספת "על הכוונת"

רכבי פלאג-אין צמודים נהנים עדיין מהטבה של הפחתת כ-1,000 שקלים בחודש משווי השימוש עליהם, אולם גם הטבה זו נמצאת כיום "על הכוונת" של האוצר, ונבחנת האפשרות להפחית אותה בהדרגה עד כדי ביטולה.

התוכנית להטיל מס נסועה על כלי רכב חשמליים היא חלק משורה שלמה של גזירות מס חדשות, שיוטלו על כלי רכב "ירוקים" בשנתיים הקרובות, אשר אושרו השבוע בתקציב. ביניהם אושרה העלאה מדורגת נוספת של מס הקנייה על כלי רכב חשמליים החל מינואר 2025. על פי הנוסח הסופי, המס יעלה מ-35% כיום ל-45% בינואר 2025, ל-52% בינואר 2026 ול-60% בינואר 2027. במקביל תפחת תקרת הטבת המס השקלית מכ-40 אלף שקל כיום ל-35 אלף שקל ב-2026 ול־25 אלף שקל ב־2027. מתווה זה צפוי להביא להתייקרות נוספת ומשמעותית של כל כלי הרכב החשמליים בשלוש השנים הקרובות.

נוסף על כך נקבע בתקציב כי ייבחן החל מתחילת 2026 מנגנון חדש ל"מיסוי הירוק", שבמסגרתו תיקבע תקרה ממוצעת של פליטות CO2 לכלל דגמי הרכב שמייבא כל יבואן, "כך שהמנגנון יעודד יבוא של כלי רכב חשמליים מופחתי פליטות גז חממה". כפי שנחשף בגלובס, הכוונה היא להטיל קנס על יבואנים שיחרגו מהערך הממוצע המקסימלי של הפליטות.

עוד כולל התקציב החלטה להקים צוות, שיניח את התשתית הרגולטורית והטכנולוגית לגביית "מס חשמל" באמצעות עמדות טעינה ביתיות "חכמות" שישדרו נתונים על היקף הטעינה, ויאפשרו לגבות מבעלי רכב חשמלי תעריפי טעינה גבוהים מאלה של עלות החשמל הביתית הרגילה. הצוות אמור להגיש המלצות בתוך ארבעה חודשים.

מתרחבים שיבושי האספקה בשל הלוחמה בים האדום והיבואנים מצמצמים הזמנות

מתרחבים השיבושים באספקת רכב לאירופה ולישראל בשל המלחמה מול החות'ים בים האדום וההטיה של ספינות להובלת רכב למסלול עוקף אפריקה. לאחר שטסלה הודיעה בשבוע שעבר כי תיאלץ להשבית בסוף החודש למספר ימים את המפעל שלה בגרמניה, בשל עיכובים בהגעת חלפים המיוצרים בסין עקב המשבר בים האדום, הצטרפו אליה השבוע עוד שני יצרנים.

סוזוקי הודיעה כי היא משביתה בין 15 ל-21 בינואר את ייצור הקרוס־אובר הפופולרי "S-CROSS" במפעלה בהונגריה, כתוצאה מעיכובים בהגעת המנועים, שמיוצרים ביפן ועוברים בדרך כלל בתעלת סואץ. גם וולבו הודיעה על השבתת מפעל הייצור בבלגיה למספר ימים, כתוצאה מעיכובים בהגעת תיבות הילוכים.

אונייה להובלת רכב של BYD / צילום: יח''צ

יונדאי הודיעה על עיכוב בייצור

נוסף על כך הודיעה קבוצת יונדאי הקוריאנית על צפי לעיכוב בייצור העתידי לרבעון השני של שורת דגמים, שמיוצרים בקוריאה ומגיעים לישראל דרך תעלת סואץ.

לפי מדיניות החברה, הזמנות רכב חדש מדילרים בחו"ל נכנסות לתוכנית הייצור רק כשיש אוניות ספציפיות, שמתואמות להובלה מייד עם תום הייצור. ההזמנות מבוצעות חודשים מראש, אולם בשל השיבושים בלוחות הזמנים של הספינות להובלת רכב, כתוצאה מהקפת כף התקווה הטובה, אין כרגע אפשרות להזמין אוניות כדי להוביל לישראל כלי רכב שייוצרו בחודשים הבאים.

גם מספר יצרנים סינים כבר הודיעו ליבואנים בישראל על צפי לעיכוב משלוחים שהיו אמורים להגיע בפברואר ואילך. לחלק גדול מהיבואנים יש עדיין בישראל מלאים משמעותיים של כלי רכב חשמליים, אולם ברכבי בנזין צפוי מחסור כבר במחצית השנייה השנה.

במקביל החלו מספר חברות להובלת רכב להטיל "היטל סיכון קיצוני" על מטענים שמשונעים מהמזרח לאירופה, הן בשל הגדרת האזור "אזור מלחמה" והן בשל העובדה שספינות להובלת רכב שמקיפות את אפריקה נמצאות בסיכון גבוה בשל חוסר היציבות שלהן בתנאי מזג אוויר סוערים. מתחילת המלחמה עלו עלויות הובלת כלי הרכב ממזרח אסיה לאירופה בקרוב ל-250%.

ב.מ.וו I 5 החשמלית נוחתת בישראל עם מחירים של 620 עד 850 אלף שקל

חברת דלק מוטורס, יבואנית ב.מ.וו, השיקה השבוע בישראל את הגרסה החשמלית של ב.מ.וו סדרה 5 החדשה. המכונית, I5, גדולה מסדרת 5 היוצאת, והיא נמתחת לאורך של 5.06 מטרים וניצבת על גלגלים באורך כ־3 מטרים. המכונית משווקת בשלב הראשון בשתי גרסאות: גרסת 40 עם הנעה אחורית ומנוע בודד בהספק 340 כ"ס, שמזנקת מאפס ל-100 ב-6 שניות ומצוידת בסוללה של 84 קילוואט-שעה עם טווח של עד 550 ק"מ.

ב.מ.וו I5 החדשה / צילום: יח''צ

הדגם השני, ה-M60, מצויד בשני מנועים בהספק משולב של 601 כ"ס עם זינוק מאפס ל-100 קמ"ש ב־3.8 שניות וטווח נסיעה של עד כ־497 ק"מ. דגם זה מצויד גם במתלים אקטיביים נשלטים אלקטרונית ובמערכת היגוי אחורית. שני הדגמים תומכים בטעינה בקצב של עד 205 קילוואט.

רמת האבזור התקנית גבוהה, וכוללת בין השאר מסך מרכזי של 14.9 אינץ', גג פנורמי, ריפודי עור ועוד. המחירים נעים בין כ-620 אלף לשקל לדגם ה-40 ועד כ-850 אלף שקל לדגם ה-M60.

אלבר, שלמה סיקס ואופרייט ליס זכו במכרז הליסינג של חברת החשמל

חברת החשמל פרסמה היום (ה') את תוצאות מכרז הליסינג שלה להצטיידות בכ-1,200 כלי רכב צמודים לעובדי החברה. במכרז זכו חברת אלבר, שהצטרפה לספקיות הקיימות של החברה, אופרייט ליס ושלמה סיקסט, שימשיכו לספק רכבי ליסינג לחברה.

העובדים יוכלו לבחור בין כ-30 דקמים ביניהם יונדאי קונה היברידית, טויוטה קורולה קרו, BYD אטו3ף איוניק 5, וטויטה ראב 4.

מהחברה נמסר כי "כחלק ממדיניות חברת החשמל לקידום תחבורה ירוקה הכוללת בין היתר צמצום בשימוש בדלקים ונסיעה באמצעות רכב חשמלי , כל רכבי הליסינג שיסופקו יהיו חשמליים , פלאג אין או היברידיים. החלפת צי הרכבים לרכבים ירוקים, היא חלק ממגמה הולכת וגוברת בחברה של עידוד ומעבר לתחבורה בת קיימא והפחתת זיהום האוויר".

חברת החשמל עברה בשנת 2017 לראשונה לרכבי ליסינג וזהו המכרז השלישי המתקיים בחברה.

עוד כתבות

מגדל THE PARK / צילום: מתוך ויקיפדיה

בניין PARK כמשל: המעגל השני של גוש דן נאבק למצוא שוכרי משרדים

45 קומות המשרדים שבנו אמות ואלייד יקבלו בקרוב טופס אכלוס, אבל עוד לא דווח שנסגרו חוזי שכירות ● בשוק הנדל"ן המסחרי מצביעים בעיקר על האזור הבעייתי: "לא בני ברק ולא תל אביב"

שר ההגנה הפיליפיני, ג'יבו טאודורו / צילום: ap, Anupam Nath

הלקוחה הביטחונית הבולטת במזרח הרחוק מפסיקה לרכוש מערכות מישראל

שר ההגנה הפיליפיני הודיע אתמול כי מדינתו לא מתכוונת לרכוש אמל"ח נוסף מישראל, בשל המלחמה ברצועת עזה ● הפיליפינים מהווים יעד יצוא משמעותי של התעשיות הביטחוניות הישראליות, ובין השנים 2023-2019 היוו את יעד היצוא השני בהיקפו מתוך כל העסקאות, אחרי הודו ולפני ארה"ב

עבד אל-מלכ אל-חות'י, המנהיג הרוחני של החות'ים / צילום: ap, Osamah Abdulrahman

מסלול הנשק של החות'ים נחשף, והסנקציות עולות מדרגה

בצל הפסקת האש בתימן, הממשל האמריקאי מגביר את הלחץ הכלכלי על ארגון הטרור החות'י באמצעות סנקציות על ספינות, חברות ואנשי מפתח - כמו הקפאת נכסים ואיסור ביצוע עסקאות עימם ● זאת כדי לבלום את הרשת הכלכלית החות'ית לייצור אמל"ח, בין היתר בסיוע חברות שבסיסן בסין

טקס מתן השם לצוללת אח''י דרקון בגרמניה, נובמבר האחרון / צילום: דובר צה''ל

צוללת הדגל מתעכבת בגרמניה: אח"י דרקון לא תגיע לישראל לפני 2026

הצוללת הגדולה והיקרה ביותר שישראל רכשה הייתה אמורה להצטרף השנה לשייטת 7, אלא שהיא עדיין עוברת בדיקות וניסויי ים, ולא צפויה להימסר לצה"ל במועד ● ברקע החשש מהסחף נגד ישראל והאמברגו הגרמני, האם יש פתרון לתלות המוחלטת בתעשייה הימית של ברלין?

המדינה המפתיעה שמתנגדת להדחת ישראל מהאירוויזיון

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: האם ישראל תתקוף בכירי חמאס בטורקיה, מצרים פורסת מערכת הגנה סינית בגבול עם ישראל, יפן לא תכיר במדינה פלסטינית, ורשת SBS האוסטרלית מתנגדת להדחת ישראל מהאירוויזיון ● כותרות העיתונים בעולם 

הפגנה פרו־פלסטינית ברומא / צילום: Reuters, Anadolu

האשמת ישראל הפכה למנוף עולמי לרווח פוליטי והסחת דעת מצרות פנימיות

כמעט "שנתיים של חקירה מדוקדקת" היו נחוצות כדי להחיל על ישראל 4 קטגוריות של רצח עם ● חוקרי האו"ם מייחסים זאת להכרזת נתניהו מ־7 באוקטובר על עונשה הצפוי של "עיר הרשע" ● הם שוללים מישראל רמז של שעת חסד ומסתמכים על תרגום עברי לא מדויק

נשיא ארה''ב דונלד טראמפ ויו''ר ה־SEC פול אטקינס / צילום: Reuters, Kevin Lamarque

טראמפ רוצה לבטל את הדיווחים הרבעוניים. וול סטריט לא תיתן לו

נשיא ארה"ב קרא השבוע לבטל את הדוחות הכספיים הרבעוניים וטען: "פעם בשישה חודשים זה אמור להספיק". ברשות ני"ע החלו לקדם את השינוי ● אלא שירידה בדיווחים עלולה להוביל לתנודתיות במחירי המניות וייתכן שחברות ימשיכו בתדירות הנוכחית כדי לזכות באמון השוק

שלומי ויוסי אמיר, בעלי השליטה ברשת שופרסל / צילום: יונתן בלום

פעם שנייה תוך שנה: שופרסל תיקנס ב-2 מיליון שקל. האם זה מספיק?

הרשות להגנת הצרכן מטילה את הקנס על שופרסל בגין אי-הצגת מחיר והטעיה במחיר המוצר בקופה ● קנסות דומים הוטלו על יוחננוף, קרפור ורמי לוי, אך לא בטוח שהם מצליחים לייצר הרתעה ● קובי זריהן, הממונה על הרשות להגנת הצרכן: "כול שיקול כלכלי. אם היו מקבלים קנס של 100 מיליון שקל, היו מעסיקים מאה אנשים שיסמנו מחירים ומשלמים בהתאם"

ג'רי גרינפילד (מימין) ובן כהן, מייסדי בן אנד ג'ריס / צילום: ap, Eric Kayne

מייסד בן אנד ג'ריס מתפטר: "משתיקים את משימתנו החברתית"

ג'רי גרינפילד, אחד משני המייסדים של מותג הגלידות הפופולרי בן אנד ג'ריס, עוזב את החברה בטענה כי היא איבדה את עצמאותה - ומאשים את חברת האם יוניליוור ב"השתקת משימתה החברתית" ● חלק מהמחלוקות קשורות גם לביקורת על המדיניות נשיא ארה"ב דונלד טראמפ ויחסו למלחמה בעזה

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות קלות לקראת החלטת הריבית מחר; טסלה עלתה ב-2.5%, מטא ב-2%

נעילה שלילית באירופה ● אורקל עולה בעקבות ההסכם להפעלת טיקטוק בארה"ב ● TD Cowen הורידה את הדירוג של וורנר ברדרס ל"החזקה" ● ישראליות: סולאראדג', וויקס ובריינסוויי זינקו ● טראמפ תובע את ה"ניו יורק טיימס" בגין לשון הרע; מניית העיתון יורדת ● מחר בארה"ב תתקיים החלטת הריבית, בשוק מצפים להורדה של 0.25% ● המכירות הקמעונאיות בארה"ב עלו ב־0.6% בחודש שעבר לעומת יולי, מעל הצפי

דן להב (מימין) ועומר נבו, מייסדי Irregular / צילום: בן חכים

הסטארט-אפ הישראלי שמגן על ChatGPT נחשף

חברת הסייבר Irregular מודיעה על גיוס של 80 מיליון דולר בהובלה משותפת של קרן ההון סיכון סקויה, אחת המשקיעות הפעילות בשנים האחרונות בהייטק הישראלי, ושל קרן רד פוינט ● לפי החברה, המערכת מאפשרת לספקיות מודלי השפה להעריך את סיכוני הסייבר במודלים עוד לפני השקתם לתעשייה

הכנסת / צילום: Shutterstock, Roman Yanushevsky

אושרה פריצת תקציב המדינה ל-2025 בוועדת הכספים

כעת, יועבר התקציב המתוקן לאישור סופי, בקריאה שנייה ושלישית במליאת הכנסת ● יתכן שזו לא תהיה פריצת התקציב האחרונה ל-2025, שכן עלות המבצע לכיבוש העיר עזה לא נכללת בה

מיכה קאופמן, מייסד ומנכ''ל פייבר / צילום: יואב הורנונג

ביד אחת מפטרת וביד השנייה שוכרת משרדים חדשים: לאן הולכת פייבר?

השבוע הודיעה חברת המסחר המקוון על פיטורי 250 עובדים והצטרפה למגמה בהייטק של החלפת עובדים ב־AI ● המנכ"ל רוצה לחזור ל"מצב סטארט־אפ", אז למה שכר לאחרונה משרדים בגלילות?

דור עיני וחיים דנון / איור: גיל ג'יבלי

יבואנית הרכב יוצאת להנפקה: המספרים נחשפים וגם תכנון המס

המספרים בהנפקת UMI נחשפים: תגייס לפי שווי של 3.4 מיליארד שקל, ותחלק דיבידנד של 270 מיליון שקל לבעלים, משפחות עיני ודנון ● בשוק מסבירים את המהלך, שנקט לאחרונה גם רמי לוי, ב"דילוג" על תשלום מס חברות

מימין: נשיאת הנציבות האירופית אורסולה פון דר ליין ושרת מדיניות החוץ של האיחוד האירופי קאיה קאלאס, בריסל / צילום: ap, Geert Vanden Wijngaert

הסנקציות של האיחוד האירופי: השפל ביחסים ומי עדיין תומך בישראל?

הנציבות האירופית הכריזה על תוכנית חסרת תקדים לסנקציות חריפות על ישראל, וחלק מהצעדים כבר יצאו לדרך ● מה יהיו השלבים הבאים, כמה כסף נפסיד ואילו מדינות מובילות את המהלך? ● שאלות ותשובות

ראש הממשלה בנימין נתניהו במסיבת העיתונאים הערב / צילום: צילום מסך

נתניהו: "הייתה אי-הבנה. כלכלת ישראל מדהימה את העולם"

לאחר שאמר כי ישראל "תצטרך יותר ויותר להסתגל לכלכלה עם סממנים אוטרקיים", הופיע נתניהו במסיבת עיתונאים בעברית ובאנגלית ואמר: "השקל חזק, הבורסה חזקה, ורואים כניסת משקיעים זרים לישראל"● בנוסף הבהיר רה"מ כי דבריו על משק אוטרקי כוונו רק לצורך בעצמאות בסקטור הביטחוני

מפרץ חיפה / צילום: שלומי יוסף

היסטוריה: החל פינוי התעשייה המזהמת במפרץ חיפה

חברת תשתיות אנרגיה הממשלתית תפנה 9 מיכלי נפט שנמצאים היום ב"חוות דלק" הממוקמת ברצועה מדרום לשדרות דגניה בקריית חיים - כצעד ראשון ● הפינוי המלא ייקח כשנה וחצי, ובסופו תיפתח רצועה חדשה המובילה לחוף

ראש הממשלה בנימין נתניהו בכנס השנתי של אגף החשב הכללי באוצר / צילום: תדמית הפקות

המהלך המדאיג שנרקם באירופה ועומד מאחורי נאום ספרטה של ראש הממשלה

זמן קצר לפני שנתניהו הצהיר כי ישראל בדרך ל"משק סגור", התקבל בממשלה מסמך חדש שמבשר על העמקת הבידוד הכלכלי ● הנציבות האירופית הודיעה כי תקדם את השעיית הסכם הסחר החופשי מול ישראל באופן רשמי ● בינתיים, גורמים בכירים מספרים כי נציגי מודי'ס ביקרו בארץ בשבוע שעבר והביעו חששות מהמגמה השלילית

ראש ממשלת בריטניה קיר סטארמר / צילום: Shutterstock, Alexandros Michailidis

דיווח: בריטניה תכיר במדינה פלסטינית בסוף השבוע

שר הביטחון ישראל כ"ץ: "עם תחילת התמרון הקרקעי, הושמדו בעזה 25 מגדלי טרור" ● ישראל העבירה לסוריה הצעה להסכם ביטחוני חדש בגבול ●  במערכת הביטחון נערכים לניסיון חטיפה של חיילים באזור הלחימה בעיר עזה ● גורמים מדיניים: הסיכוי לעסקה בזמן הקרוב - אפסי ● 48 חטופים - 712 ימים בשבי - עדכונים שוטפים

איך להשקיע? / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המומחים מנתחים: האם הראלי בתל אביב מתקרב לסופו?

הנאום של ראש הממשלה נתניהו הציף חששות של משקיעים רבים מפני בידוד המשק הישראלי ● אומנם תגובת השוק לנאום הייתה זמנית, אך היא מצטרפת לדעיכה של העליות בת"א בתקופה האחרונה ● האם הראלי מתקרב לסיומו, ואילו שינויים כדאי לבצע בתיק ההשקעות כבר עכשיו?