הבחירות המקומיות בטורקיה מאיימות על מנגנון השחיתות של ארדואן, שוב

הנשיא הטורקי, שנחל תבוסה קשה בבחירות המקומיות ב־2019, נאבק בימים אלו על מנת שהמועמד מטעמו ינצח באיסטנבול, ויביס את ראש העיר המכהן, יריבו מהאופוזיציה • המטרה של ארדואן ברורה: לשים את ידו על תקציבי הענק של הערים הגדולות, ובעיקר של איסטנבול

הנשיא ארדואן והמועמד מטעמו לתפקיד ראש העיר של איסטנבול, מוראט קורום / צילום: Reuters, Cemal Yurttas
הנשיא ארדואן והמועמד מטעמו לתפקיד ראש העיר של איסטנבול, מוראט קורום / צילום: Reuters, Cemal Yurttas

נשיא טורקיה רג'פ טאייפ ארדואן מודאג מאוד בימים אלה. בעוד כחודשיים, ב־31 במרץ, ייגשו אזרחי טורקיה להצביע בבחירות המקומית, אירוע שנשמע בישראל אולי שולי, אך בטורקיה הוא דווקא מכיל משמעות פוליטית גדולה.

הסנאטור היהודי שניסה לבלום סיוע אמריקאי לישראל בשווי 3.8 מיליארד דולר 
פרשנות | כך איראן דוחפת את מוחמד בן סלמאן לזרועות נתניהו

כזכור, בחודש מאי האחרון ניצח ארדואן, מנהיג מפלגת הצדק והפיתוח (AKP), את הבחירות לנשיאות טורקיה בקושי רב. את הסיבוב הראשון בבחירות סיים הנשיא עם יתרון דחוק על יריבו, מנהיג מפלגת העם הרפובליקנית (CHP), כמאל קיליצ'דראולו. לבסוף, ניצח ארדואן בסיבוב השני - בפער של 4.3% בלבד.

אך עוד הרבה לפני ההתפתחויות הללו, בבחירות המקומיות הקודמות ב־2019, נחל ארדואן את התבוסה הקשה ביותר בקריירה שלו. בראש ובראשונה, הוא איבד את העיר המאוכלסת ביותר בטורקיה, שאף נמנית בין הגדולות באירופה - איסטנבול, לטובת מפלגת העם הרפובליקנית. מי שעלה אז לשלטון בעיר שאותה מאכלסים כ־16 מיליון תושבים, הוא אקרם אימאמאולו. המנהיג בן ה־52 ידוע כרטוריקן חזק, בעל נוכחות מרשימה, וככזה שלא שש להעלות את הסוגיה הפלסטינית על סדר היום על מנת לגרוף פופולריות בציבור.

ארדואן כה חשש מזכייתו של אימאמאולו ב־2019 עד כי שהוא גרם לכך שוועדת הבחירות תפסוק על בחירות חוזרות באיסטנבול בשל פער קטן - מה שהביא עליו תבוסה קשה יותר בסיבוב החוזר, עם פער של יותר מ־7% בין אימאמאולו לבין המועמד שהוא הציב מטעמו. המהלך הזה של נשיא טורקיה נבע לא רק מחשיבות איסטנבול עבורו, אלא מהתבוסה הכלל־ארצית שחווה אז: מבין שש הערים הגדולות בטורקיה, מועמד מטעם מפלגתו ניצח אך ורק בעיר בורסה. הוא אפילו הפסיד בבירה אנקרה, שנחשבת למעוז של מפלגתו, וכן באנטליה.

המטרה: שליטה בשירותים לאזרח, וצבירת אהדה

ההתנהלות של ארדואן בנוגע לבחירות המקומיות לא נובעת במישרין מרצונו בסמכויות. הנשיא מעוניין בהשפעה על תקציבי הענק של עיריות המדינה, ובמיוחד של איסטנבול. מדי שנה, אימאמאולו מנהל תקציב בסך כ־15.7 מיליארד דולר - מספר הגדול פי תשעה מתקציב הבירה אנקרה. כעת, על מנת להביס את אימאמאולו בבחירות לעיריית איסטנבול, הציב הנשיא את שר הסביבה לשעבר מוראט קורום, שיתחרה מולו על התפקיד.

"את עיריית איסטנבול ניצל ארדואן במשך שנים כדי להזרים לארגונים בלתי ממשלתיים ולקרנות אסלאמיסטיות כספים", מסביר לגלובס ד"ר חי איתן כהן ינרוג'ק, מומחה לטורקיה במרכז משה דיין באוניברסיטת תל אביב ובמכון ירושלים לאסטרטגיה ולביטחון. בנוסף, אומר כהן ינרוג'ק, הנשיא מעוניין בניצחון בבחירות המקומיות על מנת להשיג שליטה על השירותים לאזרח: "כששולטים על החיים היומיומיים, מקבלים אהדה ציבורית. במצב שבו המפלגה היריבה עושה זאת בעיר המאוכלסת ביותר - זה גורם לו לנזק חסר תקדים".

בעקבות אותו נזק, ארדואן גייס לטובת מועמדו, קורום, את התקשורת המקומית בטורקיה, עליה יש לנשיא השפעה רבה. באחת מתפילות יום השישי, למשל, צולם המועמד לראשות העיר "באופן טבעי" כאשר הוא מלטף חתול במהלך תפילה במסגד. חתולים תופסים מקום מרכזי בתרבות הטורקית, שאוהבת בעלי חיים ככלל וחתולים בפרט. ברמה הדתית, חתולים נחשבים לבעל חיים נקי ועל כן מותר להם להיכנס למתחם הכעבה במכה. במקורות האסלאמיים אף מציינים כי הנביא מוחמד היה חובב חתולים.

התקשורת המגויסת של ארדואן לא רק באה לידי ביטוי בהפצת אותו סרטון עם החתול במסגד. הנוכחות התקשורתית של קורום זינקה בן רגע מאפס לכמות לא פרופורציונלית, במיוחד אם משווים את ההתייחסויות אליו בתקשורת להיקף האזכורים של ראש העיר המכהן אימאמאולו.

ראש עיריית איסטנבול המכהן, יריבו של ארדואן, אקרם אימאמאולו / צילום: Reuters, KEMAL ASLAN
 ראש עיריית איסטנבול המכהן, יריבו של ארדואן, אקרם אימאמאולו / צילום: Reuters, KEMAL ASLAN

מכונת הכסף של מפלגת ארדואן

לצערו של נשיא טורקיה, לפי שעה לא ניכרת הצלחה גדולה עבור מועמדו באיסטנבול. מסקר של מכון ASAL שהתקיים לפני כשבוע, עולה כי כ־36.4% מהקולות צפויים ללכת לאימאמאולו, וכ־32.8% לקורום. התקווה של מפלגת הצדק והפיתוח של ארדואן היא להצליח לכבוש את לבבותיהם של כ־11% קולות "צפים". מפלגתו של ארדואן מפגרת במאבק על העיר הגדולה באיסטנבול, אף שבשנים האחרונות פועלת המדינה בהנהגת הנשיא להפקעת סמכויות משורות ראשי העיריות.

מזה שנים רבות, עוד לפני עידן ארדואן, נמנעו בטורקיה מלהעניק סמכויות לראשי ערים על גופי ביטחון. הסיבה אינה מאבקים בין ימין לשמאל, אלא חשש מראשי העיריות הכורדיים בדרום־מזרח המדינה. אי־לכך, המדינה בוחרת בעצמה מושל שמוסמך על כל מחוז מעל ראשי העיריות, והוא בעל הסמכות על גופי הביטחון. "ראשי העיריות בטורקיה כל־כך כפופים למושלים, עד כדי כך שבימי שלג אלו המושלים שמוסמכים לקבוע על סגירת מוסדות חינוך", מציין ד"ר כהן ינרוג'ק.

מה שארדואן עשה, בניגוד לקודמיו, היא נטילת האחריות על התחבורה הציבורית מהעיריות למשרד התחבורה. בישראל זה אולי נשמע כמהלך לא משמעותי, אבל הערים הגדולות בטורקיה, ובמיוחד איסטנבול, תלויות בתחבורה הציבורית באופן משמעות ביותר. נשיא טורקיה מיקסם את הצעד עבור עצמו כבר בקמפיין הבחירות לנשיאות, שבהן הוא דאג לחנוך קווי תחבורה ציבורית חדשים בעצמו, על חשבון אימאמאולו. את הצעד הזה ביצע הנשיא במטרה לצבור לעצמו תמיכה בציבור.

עבור ארדואן, השליטה בערים הגדולות בטורקיה חשובה מעצם היותן חלק מרכזי במכונת הכסף של של מפלגתו. "אם אדם מובטל רוצה סיוע כלכלי, הוא מגיע למפלגה (של ארדואן, דש"א), ואומר 'אני מובטל ורוצה להתנדב'. המפלגה מעניקה לו צ'ק מזומן, וכך מתחילה לטפל בו בזמן שהוא משרת אותה", אומר כהן ינרוג'ק. "במטרה להריץ את המכונה הזו, מפלגת הצדק והפיתוח זקוק לניצחון באיסטנבול ובאנקרה".