בלחץ בעל המניות הגדול: מנכ"ל דנאל אילן ישראלי פורש מתפקידו

אילן ישראלי עוזב את דנאל לאחר ויכוחים מרים בדירקטוריון מול בעלת המניות החדשה והדומיננטית, יבואנית הרכב יוניברסל מוטורס • למרות שנחתכה במחצית בשנתיים האחרונות, בעת כהונת ישראלי רשמה מניית דניאל תשואה פנומנלית של מעל ל-11,000%

אילן ישראלי, מנכ''ל דנאל הפורש / צילום: עידן גרוס
אילן ישראלי, מנכ''ל דנאל הפורש / צילום: עידן גרוס

פחות משבועיים לאחר שמונתה לה יושבת-ראש חדשה, ובתום קרבות בדירקטוריון שניטשו בין נציגי בעלי המניות השונים, מנכ"ל דנאל אילן ישראלי (60) מודיע היום (א') על כוונתו להתפטר מתפקידו אחרי 15 שנה בתפקיד. ישראלי הוא אחד המנכ"לים הותיקים בחברות הציבוריות בבורסה, ולמרות שמניית דנאל  נחתכה במעל למחצית מאז השיא שלה מלפני שנתיים, הוא עדיין אחראי לתשואה דמיונית וכמעט בלתי נתפסת במחיר המניה על פני תקופת כהונתו הארוכה. 

● בעלי המניות נגד הדירקטוריון: "מה שקרה בדנאל מטריף את הדעת"
דרמה בדנאל: אחרי ההפסד, בעל מניות דורש להדיח את חברי ההנהלה
נפילה של 60% מהשיא: דנאל הייתה חביבת המשקיעים, ואז הגיעו הצרות

כשישראלי נכנס לתפקיד ביוני 2009, עמד שווי השוק של דנאל על 57 מיליון שקל בלבד. כיום עם ההודעה על עזיבתו נסחרת החברה ב-1.9 מיליארד שקל. מניית החברה עלתה ממחיר זעום של 2.88 שקלים ל-327 שקל הבוקר. בכך רשמו בעלי המניות שלה תשואה של 11,228% בתקופה זו.

ישראלי צפוי לסיים את תפקידו לפי הסכמה עם החברה במהלך התקופה של חצי השנה הקרובה, כך לפי תנאי העסקתו. דנאל, העוסקת בתחום הסיעוד, משאבי האנוש והשירותים הרפואיים, הודיעה כי בכוונתה לפעול לאיתור מנכ"ל חדש שיחליף אותו בתום חפיפה מסודרת. החברה תדווח למשקיעים על מועד סיום הכהונה הרשמי.

תנאי העסקתו של ישראלי בתום שנת 2022 הסתכמו בכ-4 מיליון שקל, והם הורכבו משכר של 1.5 מיליון שקל, בונוס של 1.5 מיליון שקל, תשלום מבוסס מניות בגובה של 552 אלף שקל ותשלומים נוספים של 155 אלף שקל. 

חודשים סוערים בדירקטוריון

התפטרותו של ישראלי מניהול דנאל מגיעה לאחר חודשים סוערים במיוחד בחדר הדירקטוריון של דנאל. למעשה, עזיבתו מסמנת את ניצחונה של יבואנית הרכב יוניברסל מוטורס (UMI), שהפכה לבעלת המניות הגדולה בחברה מאז הקיץ (13%).

דנאל מתנהלת ללא בעל שליטה, כאשר מעבר ל-UMI מחזיקה בה סדרה של גופים מוסדיים, בעיקר חברות הביטוח: הפניקס, מגדל, הראל, כלל ביטוח ומנורה.

לאחר ש-UMI הפכה לבעלת המניות הדומיננטית בדנאל, היא ניהלה קרב עיקש של מספר חודשים. בתחילה הודח היו"ר הותיק רמי אנטין. אלא שלאחר מכן התגלעה מחלוקת בין UMI לבין ארבעת הדירקטורים הוותיקים שנותרו בדנאל והיוו רוב במועצת המנהלים. הללו הובילו להקמת ועדת איתור שהמליצה למנות ליו"ר את פרופ' ארי שמיס, לשעבר מנכ"ל בית החולים אסותא. אך לבסוף ב-8 בינואר הצליחה UMI למנות לתפקיד מטעמה את היו"ר סיגל רגב. 

ניסיונות כושלים להתרחבות 

דנאל פעלה באופן מסורתי בתחום האפור של מתן שירותי סיעוד, לצד פעילות בתחום כוח-האדם. בשנתיים האחרונות היא עברה ניסיונות כושלים להתרחבות לתחומי השירותים הרפואיים, כמו תחום האנטי-אייג'ינג ותחום הפונדקאות. מהלכים אלה טלטלו את החברה, גרמו להרעה בתוצאותיה העסקיות והפילו את המניה. שווייה של דנאל נחתך כאמור ביותר ממחצית מאז השיא שלה מלפני שנתיים, והיא נסחרת כיום לפי שווי של כ-1.9 מיליארד שקל "בלבד".

דנאל הגיעה לבורסה לפני יותר משלושה עשורים ונחשבה במשך שנים לאהובת המשקיעים, ובמיוחד המוסדיים. החברה הסבה להם תשואות חלומיות על פני הזמן.

ב-UMI מקווים להמשיך ולהשביח את פעילות החברה, שעשויה להרחיב את פעילותה בישראל, על רקע הפגיעה חסרת התקדים באוכלוסיות רבות מאז המלחמה.