גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מוכרים דירה? זה מה שהמתווך שלכם לא יוכל לעשות בקרוב

סקר של משרד המשפטים מראה: 63% משוכרי הדירות אינם שבעי רצון משירות התיווך שקיבלו ● תלונות על תופעות כמו העלמת מידע, תמחור לא הוגן ו"ניפוח" שטחי דירות הביאו את המשרד לפרסם תקנות אתיקה חדשות להערות הציבור ● וגם: איך מתמודדים במדינות אחרות?

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: איל יצהר
אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: איל יצהר

האם שמעתם על אלה ששכרו דירה, אבל "שכחו" לדווח להם על פרויקט תמ"א 38 שיתקיים בבניין או בסמוך לו? או על "דירת בונבוניירה", שרק אחרי שנרכשה התגלו בה ליקויים מכאן ועד להודעה חדשה? ברוכים הבאים לעולם התיווך הישראלי.

רוצים לבטל התקשרות עם יזם פינוי בינוי? למה צריך לשים לב
ניתוח גלובס | לקח מר: זו הייתה התקווה הגדולה של שוק הנדל"ן. ואז הגיעו התוצאות
ניתוח גלובס | יזמי הנדל"ן משדרים אופטימיות, אבל השוק חזר לפחות שש שנים אחורה

בדיקה שערך משרד המשפטים בשנים האחרונות העלתה כי האתיקה של מתווכי הנדל"ן בישראל לוקה בפגמים, והרגולציה של הענף מפגרת אחרי מקומות רבים בעולם. בסוף השבוע הוא פרסם להערות הציבור טיוטה של כללי אתיקה שיצורפו לחוק המתווכים.

ב־1996 חוקק חוק המתווכים, וכבר ב־2012 נוסף לו סעיף שמדבר על הוספת תקנות אתיקה. במשך כשנתיים נערכה במשרד המשפטים עבודת מטה והוקם צוות שכתב דוח בן 90 עמודים עגומים למדי על המצב הנוכחי. המשרד גם הפיץ סקר לציבור ואף ערך מפגש 'שולחנות עגולים' עם בעלי עניין בסוגיה, וחקר כיצד מדינות אחרות מתמודדות עם תופעות דומות.

 

בעלי הנכסים שבעי רצון

ראשית, בלטו לרעה הצדדים לעסקאות שכירות בחוסר שביעות הרצון שלהם, לעומת שני הצדדים לעסקאות מכר: 63% מהשוכרים ו־29% מהמשכירים השיבו כי לא היו שבעי רצון משירות התיווך שניתן להם, לעומת 17% מהמוכרים ו־38% מרוכשי הדירות.

אחת מהתלונות הנפוצות אצל השוכרים הייתה ש"לא נתנו לי שום פרטים בנוגע למפגעים בדירה, תמ"א שהתחילה לפתע בבניין הסמוך ורק ידעו לדרוש חודש פלוס מע"מ (עמלת התיווך המקובלת בעסקת שכירות, א"מ)"; ואילו רוכשי דירות סיפרו כי המתווך "ניצל את חוסר היכרותי באזור ומחיר הדירה היה גבוה מאוד ביחס למחיר הריאלי בשוק".

הרוכשים והשוכרים נשאלו האם המתווך סייע באיתור דירה המתאימה לצרכים? ושוב התברר כי השוכרים הם הציבור שפחות מרוצה מעבודת המתווכים, שעה ש־57% מהמשיבים ענו בשלילה. אבל גם אצל הקונים ענו רבים - 36% - כי המתווך לא סייע להם באיתור דירה מתאימה. לעומת זאת, בעלי הנכסים היו מאוד מרוצים, דבר שבא לידי ביטוי בכך ש־95% מהמוכרים ו־92% מהשוכרים אנו בחיוב לשאלה האם המתווך קישר בינך לבין רוכשים או שוכרים פוטנציאלים.

עוד נמצא כי רוב השוכרים וכמעט 40% מהקונים ענו בשלילה לשאלה האם המתווך פעל מולם בהגינות, לעומת כחמישית מהמוכרים והמשכירים שענו בשלילה; כ־30% מהקונים וכ־40% מהשוכרים טענו כי המתווך נתן להם מידע שגוי.

 

מהו "פרסום מטעה"

הצוות בדק את המצב בעולם, ומצא מדינות שמקיימות אכיפה הדוקה על ענף התיווך, לעומת כאלה שכמעט לא קיימת בהם רגולציה. בבריטניה למשל ישנה חובה לקביעת שכר דירה ראוי לנכס, בהתאם לשוויו בשוק, תוך התחשבות באינדיקטורים אובייקטיביים, דבר שבישראל לא קיים. לעומת זאת מוכרת תופעת פרסומים אודות נכסים פיקטיביים להשכרה (ואף למכירה), שבבריטניה אסורה על פי חוק.

בגרמניה, מתווך מחוייב לעדכן את האתר שלו לפחות פעם בשבוע, וזאת בכדי לוודא שתוצג תמונה מצב עדכנית של הנכסים הזמינים. בישראל מתווכים משאירים מודעות בלוחות האינטרנטיים זמן רב אחרי שבוצעה עסקה.

לעניין זה ממש מתייחס החוק בצרפת, שמגדיר מהן פרקטיקות "פרסום מטעה" אותן אסור למתווך לבצע, ביניהן - פרסום נכס שכבר נמכר או הושכר, פער בין המחיר במודעה למחיר בפועל או הטעיה לגבי הנכס וגודלו. בישראל לעומת זאת נפוצו בשנים האחרונות מודעות שכוללות בשטח הדירה גם את שטחי השירות (מרפסות, חנייה ומחסן).

בוועדה מעריכים כי הנזק המשקי שנגרם כתוצאה מבעיות האתיקה מגיע לכ־196 מיליון שקל בשנה. זאת על סמך הערכות כי מספר עסקאות התיווך מגיע לכשליש מכלל העסקאות בשוק, וכי פגמים במידע שנותן מתווך לרוכשי דירות מתורגמים לירידה במספר אחוזים בשווי.

טיוטת התקנות שפורסמה עוד רחוקה מאישור חקיקתי, אבל היא מתייחסת לתלונות. היא כוללת איסור מפורש על מסירת מידע שגוי במכוון ע"י מתווך, על גילוי אודות קשרים שיש לו עם גורמים אחרים שקשורים לעסקה, וגם דרישה לשקיפות מוגברת כשהוא מייצג את שני הצדדים.

לעניין זה, בוועדה שקלו לאסור לחלוטין את אפשרות ייצוג שני הצדדים, אך הביאו בחשבון שבמדינות שבהן קיים איסור כזה עמלות התיווך הן בדרך כלל גבוהות בהרבה מאלה הנהוגות בישראל, וגם הסמכויות שניתנות למתווכים רבות יותר. בישראל החליטו לצמצם את סמכויות המתווכים ולאסור עליהם לעשות פעולות משפטיות (למשל לערוך חוזי מכר) ושמאיות (למשל להגדיר מה המחיר הריאלי של הדירה).

כשמדובר בפרסום שטח הדירה, המתווכים יחויבו להביא מקור לשטח שבו הם נוקבים (למשל מהטאבו, או מהעירייה), יחויבו להמליץ מידע משלים כגון תוכניות ומפרט טכני, ומפגעים שקיימים בדירה ובסביבה.

"מקצוע התיווך היה קיים עוד לפני החוק, ונמצא שהוא ממלא צורך שנקבע על ידי השוק. התפקיד שלנו הוא להקפיד שהמידע בין הצדדים לעסקה יהיה שקוף, מלא ונגיש ככל האפשר", כך אומר עו"ד עמיר הרן, רשם המתווכים במקרקעין וראש האגף לאסדרת מקצועות במשרד המשפטים, שהיה חבר בוועדה. לדבריו "מדובר בצעד ראשון שמשלים את הפער שהיה קיים בענף הזה".

עו''ד עמיר הרן, ראש האגף לאסדרת מקצועות במשרד המשפטים / צילום: דוברות משרד המשפטים

עוד כתבות

טהראן, אמצע חודש  אפריל / צילום: ap, Vahid Salemi

דיווח: ישראל חיסלה בתוך איראן איש משמרות המהפכה

כתב איראן אינטרנשיונל דיווח כי ישראל חיסלה קצין במשמרות המהפכה שהיה מעורב בניסיון פיגוע נגד יהודים בגרמניה ● בסוף דצמבר דווח כי מספר חשודים נעצרו בחשד לניסיון פיגוע בברלין

החלפת בתים. ''להיכנס לחופשה שונה מאורח החיים שלך'' / צילום: Shutterstock

36 פעמים החלפנו דירה: האנשים שיוצאים לחופשה בחינם

בעלי נכסים ואפילו שוכרים מחליפים דירות ומוצאים את עצמם בחופשה חלומית בבית של מישהו אחר ● מה היתרונות ומה הסכנות, ולמה צריך לשים לב

נתן חץ / צילום: תמר מצפי

אלוני חץ רושמת עוד הפסדי שיערוך של 400 מיליון שקל

בשנה וחצי האחרונות מניית אלוני חץ איבדה כ-60% מערכה, כשהחברה רושמת הפסדי שיערוך של יותר מ-3 מיליארד שקל

אולם קולנוע בקליפורניה. החדשים רווחיים יותר מהישנים / צילום: Shutterstock

לאולמות קולנוע יש נדל"ן מיוחד, וזה מציל אותם

אולמות הקולנוע הלכו ואיבדו רלוונטיות רק לפני כמה שנים ● המיצוב הנדל"ני המיוחד שלהם עשוי להציל אותם

פרויקט TLV במתחם השוק הסיטונאי בת''א, על קרקע שתנובה מכרה / צילום: טל איז׳ק

מבית שמש ועד צומת מורשה: הכירו את האקזיטים הנדל"ניים המפתיעים

מכירת קרקעות על ידי חברה תעשייתית חושפת לרוב ערך חבוי, הגבוה לעיתים אף מזה של פעילותה המסורתית – מה שמוביל לא פעם לזינוק במניה ● אנליסט נדל"ן: "בעסקה שכזו מקבלת המוכרת תזרים מזומנים משמעותי שיכול לסייע לה בהגדלת הייצור, ואף לבצע רכישות" ● סיור בין אקזיטים נדל"ניים מפתיעים שנרשמו בבית שמש, ירושלים, לוד, תל אביב ובצומת מורשה

השקל מתחזק מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

השקל מזנק בכ-2% מול המטבעות הזרים; אלו הסיבות

ברקע למגעים בעסקת החטופים השקל מתחזק בחדות הבוקר (ג'), בהמשך למגמה אמש ● למרות האופטימיות, הכלכלנים הבכירים מזהירים כי התנודתיות בשוק המט"ח המקומי צפויה להימשך

ניצן גולדברג, משנה למנכ''ל ומנהל אגף סחר ושיווק קבוצת שופרסל / צילום: יח''צ

עזיבה שלישית בתוך חודש: המשנה למנכ"ל שופרסל הודיע על התפטרות

ניצן גולדברג, המשנה למנכ"ל ומנהל אגף סחר ושיווק בשופרסל, הודיע על עזיבתו ● מדובר בבכיר השלישי שעוזב את הקבוצה לאחר ההשתלטות של האחים אמיר, אחרי שסמנכ"לית התקשורת התאגידית וסמנכ"לית משאבי האנוש הודיעו גם הן על סיום תפקידן

הנוף הנשקף מהררית / צילום: ליבי לוי

נסעתם לגליל בחג? אתם חייבים לעצור ביישוב הזה לחוויה תאילנדית אמיתית

קפה שהוא גם גלריה, מופע מוזיקלי של ערפול חושים, מעדנייה משובחת ושופינג ברוח האנתרופוסופיה ● ביקור ביישוב הררית, שמרגיש כמו יקום מקביל

אילת / צילום: Shutterstock, StockStudio Aerials

אפילו הטילים כבר לא מרתיעים את משקיעי הנדל"ן בעיר הזו

דווקא בזמן מלחמה, המשבר בשוק הנדל"ן והריבית הגבוהה, אילת פורחת נדל"נית ● "המשקיעים חזרו לעיר והם סוגרים עסקאות עם קבלנים"

ג'ו ביידן ובנימין נתניהו / צילום: צילומים: AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הבית הלבן: ביידן חזר על עמדתו הברורה בנוגע לרפיח

חייל צה"ל נפצע קל מירי שני טילי נ"ט אמש למנרה • תיעוד מתקיפות צה"ל ברצועת עזה ביממה האחרונה: מחבלים חמושים חוסלו, אתרי שיגור הושמדו • היערכות בישראל להוצאת צווי מעצר בין-לאומיים כבר השבוע נגד נתניהו, גלנט והלוי • עשרות מפגינים, בהם קרובי חטופים, חסמו אמש את איילון צפון והדליקו כתובת אש עם הכיתוב "חלאס" ● עדכונים בולטים 

ההפגנה בתל אביב הערב / צילום: יעל גדות

שני לוחמים נפלו ברצועת עזה; אלפי מפגינים בת"א בעד עסקת חטופים

רס"ר במיל' עידו אביב ורס"ר במיל' קאלקידן מהרי נפלו בקרב במרכז רצועת עזה ● משפחותיהם של החטופים קית' סיגל ועמרי מירן קיימו מסיבת עיתונאים בעקבות אות החיים שהתקבל מהשניים בימים האחרונים • דיווח: "ישראל מסכימה לשחרור 33 חטופים", בריטניה: "המתווה יכלול 40 ימי הפוגה" • בלינקן: "העבודה על הסכם הנורמליזציה בין ישראל לסעודיה קרובה מאוד לסיום" • עדכונים בולטים

טל בסכס, פרויקטור מרכז השליטה האזרחי / צילום: רמי זרנגר-יח''צ החברה למתנ''סים

הפרויקטור שלא היה בראיון ראשון: "לא באתי לחמם כיסא"

טל בסכס מונה בסוף אוקטובר לפרויקטור שתפקידו "לתדרך בכל הנוגע לניהול האזרחי של המלחמה" ● אלא שאינטרסים פוליטיים רחשו בשטח, יותר מדי גופים היו מעורבים, ומהדיבורים על תקציב של 15 מיליארד שקל לא נשאר דבר ● בראיון לגלובס הוא מדבר על היכולת להשפיע כמנכ"ל החברה למתנ"סים, ומפתיע: "אם קוראים לי שוב - אני מתייצב"

וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock

נעילה ירוקה בוול סטריט; טסלה קפצה ביותר מ-15%

השקל התחזק במעל 1% מול הדולר, 3.76 שקלים ● טסלה סיימה את יום המסחר בזינוק של 15.3%, אפל הוסיפה 2.5%, גוגל צנחה ב-3.3% ובורסת הקריפטו קוינבייס איבדה 7.8% ● שטף הדוחות בוול סטריט ימשך השבוע, אמזון תדווח בשלישי, אפל בחמישי ● לפי הוול סטריט ג'ורנל, יועצי טראמפ מנסחים הצעות חוק להגבלת עצמאות הבנק המרכזי ● ברביעי החלטת הריבית של הפדרל ריזרב, בשישי דוח התעסוקה החודשי

מוחים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה משתלטים על בניין המילטון שבתוך הקמפוס, היום / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

מהומות, התנכלות לישראלים וגדודי חיילים: כך נראות המחאות באוניברסיטאות בארה"ב

המהומות בקמפוסים בארה"ב: קולומביה החלה להשעות סטודנטים ואלה פרצו לבניין והתבצרו בו ● קבוצה של סטודנטים יהודים בקולומביה החלה בגיבוש תביעה ייצוגית נגד האוניברסיטה ● במקביל: ישראלית נבחרה לראש אגודת הסטודנטים בקולומביה

אלי אביסרור, מנכ''ל אביסרור משה ובניו ויו''ר ארגון קבלני הנגב / צילום: דיאגו מיטלמן

הממשלה, החרם הטורקי ומחירי הדירות: הקבלן שבונה אלפי יחידות דווקא אופטימי

אלי אביסרור, מנכ"ל אביסרור משה ובניו ויו"ר ארגון קבלני הנגב, סבור שהממשלה אינה מסייעת לקבלנים בהתמודדות עם המצב, אך מנבא שהענף יצא מהמשבר ● הוא לא חושב כרגע על הנפקה, סבור שטורקיה היא שתפסיד בסופו של דבר מהחרם על ישראל ובטוח שהנגב הוא העתיד של ישראל

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: Shutterstock

החברה הלוהטת בעולם יצאה למסע רכישות בישראל. ויש גם חדשות רעות

ענקית השבבים אנבידיה משלימה בימים אלה רכישה של שתיים מהחברות המובילות בפיתוח מוצרי בינה מלאכותית בישראל ● בה בעת, מחקר חדש של סטנדפורד מסמן מגמה מדאיגה: קצב ההגירה השלילית של מוחות בתחום ה־AI מישראל שני רק להודו ● אז למה המומחים אופטימיים?

וושינגטון. מעמד משפטי מיוחד

רק שבעה מתוך 1,000 הבניינים הגבוהים בעולם נמצאים באירופה. זו הסיבה

רק שבעה מתוך 1,000 הבניינים הגבוהים בעולם נמצאים באירופה ● אתונה, פריז, רומא ואחרות מגבילות את גובה הבנייה כדי לשמור על הנוף ● איך זה עובד ומהם יוצאי הדופן?

מוריס צ'אנג / צילום: Associated Press, Aaron Favila

הוא הגיע לגיל 55. ואז הקים את החברה החשובה ביותר בעולם

מוריס צ'אנג צבר עשורים של ניסיון לפני שהקים עסק שהפך חיוני לכלכלה הגלובלית ● מה יכולים ללמוד ממנו יזמים אחרים בגיל העמידה?

שכונת גליל ים, הרצליה / צילום: המרכז למיפוי ישראל

הנוף לים בנתניה, המיקום המנצח בתל אביב: השכונות שעברו מהפכה

צילומי אוויר מראים את השינוי הגדול שהתרחש ב־20 השנים האחרונות באזורים מרכזיים ברחבי הארץ: את השדות החליפו בנייני מגורים, כבישים ופארקים ● איך אפשר היה לתכנן את השכונות החדשות טוב יותר ● צילומי אוויר: המרכז למיפוי ישראל ● פרויקט מיוחד

אזרבייג'אן איירליינס / צילום: Shutterstock

הכירו את חברת התעופה שרוצה להטיס אתכם במקום אלה שברחו

אזרבייג'ן איירליינס (AZAL), חברת התעופה הלאומית של אחת מידידותיה הקרובות ביותר של ישראל, מראה שהיא כאן כדי להישאר ● "בחודשי הקיץ נעלה את תדירות הטיסות, ובין יוני לספטמבר נפעיל 11 טיסות בשבוע", אומר בני קורמאייב, נציג החברה בארץ