גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

האנליסט שממליץ לרכוש חצי מהמניות בתיק בחו"ל ואת רוב האג"ח בישראל

מנהל מחלקת מחקר ניירות ערך בבנק דיסקונט לא נבהל מהשיא ב־S&P 500, ומעריך כי שנת הבחירות בארה"ב תעשה טוב לשוק המניות ● בנוסף הוא טוען כי התשואת באג"ח הקונצרניות בארץ עדיין גבוהות בראייה היסטורית, אך עם זאת מגלה כי "אנו דנים בהגדלת משקל חו"ל בתיק"

איפה כדאי להשקיע / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)
איפה כדאי להשקיע / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

שנת 2023 הייתה שנה מצוינת בשוקי המניות בעולם (פחות בארץ), כאשר מדד ה־500 S&P עלה ב־24% ואף הגיע בשבוע האחרון לשיא חדש - למרות הריבית הגבוהה שמכבידה על החברות ופוגעת ברווחיהן. האם השיא החדש אומר שהשוק כבר יקר מדי וצפוי תיקון? בבנק דיסקונט אומרים שהניסיון לנחש מתי יגיעו ירידות אינו רלוונטי כשמדובר בתיק ההשקעות.

נתנאל אריאל, פרשנות | S&P 500 נסחר בשיא כל הזמנים: מה צופים הכלכלנים להמשך?
"הצניחה שחיכינו לה כדי לקנות": המלצת ההשקעה של מורגן סטנלי וג'יי.פי מורגן
טרנד ההשקעה שסוחף את ישראל: "יהיו לי מיליונים, אפרוש מוקדם"

"מדד S&P 500 ישבור שיאים חדשים ככל שהכלכלה האמריקאית בצמיחה מתמשכת. עצם ההגעה לשיא בשוק לא אמורה בהכרח לשנות את האלוקציה (הקצאת הנכסים בתיק ההשקעות, נ"א)", אומר ליאור אלג'ם, מנהל מחלקת מחקר ניירות ערך בבנק דיסקונט. "הבעיה העיקרית בשוק ההון היא הניסיון של המשקיעים 'לתזמן את השווקים'. רוב המחקרים מראים שלקוחות שנכנסים ויוצאים מהשוק בניסיון לתזמן, על פי רוב מפסידים".

לדברי אלג'ם, מעבר להורדת הריבית הצפויה בשנה הקרובה, מה שעוד עשוי לתמוך בשוק האמריקאי בשנת 2024 היא "העובדה שאנו בפתחה של שנת בחירות. לפי בדיקה סטטיסטית שערכנו, שנות בחירות בארה"ב היו ברובן המוחלט חיוביות ל־S&P 500, ללא תלות בשיוך המפלגתי של הנשיא הנבחר. גם בשנים שבהן נבחר נשיא רפובליקני וגם כשנבחר נשיא דמוקרטי - התשואה הממוצעת הייתה מעל 11%". 

ליאור אלג'ם, מנהל מחלקת מחקר ניירות ערך בבנק דיסקונט / צילום: דוברות דיסקונט

חשיפה של חצי־חצי ברכיב המניות

בדיסקונט ממליצים למשקיעים סולידיים להשקיע 83% מהתיק באג"ח שקלית וצמודת מדד בארץ (שליש ממשלתית והיתרה קונצרנית), 7% במניות, 4% באג"ח בחו"ל והיתרה במזומן או פיקדונות. למשקיע אגרסיבי הם ממליצים על כ־45% מניות (חצי בארץ, חצי בחו"ל), עוד 43% באג"ח שקלית וצמודה בארץ, כ־7% באג"ח בחו"ל והיתר במזומן ופיקדונות.

"כבר היום, אנו בחשיפה לא מבוטלת לשווקים שמעבר לים בתיקים, ומאמינים שהאיזון הזה בין הארץ לחו"ל הוא נכון", אומר אלג'ם. "אנו בתוואי של ירידת ריבית ויש לכך השפעה חיובית על שוקי המניות, בין היתר עקב ירידה בהוצאות מימון של החברות ועלייה בשיערוך הנכסים. עם זאת, בוועדת ההשקעות אנו דנים בהגדלת משקל חו"ל בתיק, וייתכן שבהמשך תתקבל החלטה שכזו". 

 

אתה לא חושש מהשקעות בישראל, שמושפעת מהמלחמה בדרום ועוד קודם לכן ממתח פנימי, בשל קידום הרפורמה במערכת המשפט?
"השוק המקומי נמצא בביצועי חסר לעומת השווקים הגלובליים, מה שנותן לו בעצם פוטנציאל בראייה קדימה. בנוסף, אם נבחן את 20 השנים האחרונות נגלה כי באופן די מובהק, השוק בתל אביב ידע להגיב בצורה מתונה יחסית לאירועים בישראל. גם אם היו סטיות, הן זמניות, ובפועל השוק מתקן מהר מאוד, חוזר לרמתו המקורית ואף מעבר לכך. גם כיום, למרות שמדובר במלחמה שונה לחלוטין בהיקף ובהשפעות שלה על המשק, אנו עדים לתגובה מתונה יחסית של השוק".

כך, למרות ביצועי החסר של השוק המקומי מול מדדי חו"ל בשנה האחרונה, אלג'ם סבור שהעובדה שהמדדים המובילים בארץ עלו ב־4% בסיכום השנה, "מלמדת על הבעת אמון של המשקיעים בכלכלה המקומית. כרגע השוק מראה חוסן למצב הביטחוני, אך כמובן שהתפתחות בגזרה הזו יכולה להשפיע על השווקים ב־2024". 

שוק האג"ח הקונצרני - עדיין מעניין

איגרות חוב נחשבו עד לא מזמן לאפיק השקעה "לא מעניין" לנוכח התשואות האפסיות שהציעו, בהתאם לסביבת הריבית הנמוכה ששררה במשך עשור, אולם כיום מדובר בעולם אחר לגמרי. לדברי אלג'ם, "שנת 2023 תיזכר כאחת השנים המעניינות ביותר באפיק, כשתשואות האג"ח עלו לרמה הגבוהה זה 16 שנים. תהליך העלאות הריבית הסתיים בחודש מאי, מה שגרם לעלייה במחירי האג"ח (וירידה בתשואות), מתוך ציפייה להורדה עתידית של הריבית. השוק הקונצרני המקומי בלט לחיוב - אג"ח בדירוגי AAA ו־AA עלו במעל ל־4.5%, ואג"ח בדירוגי A עלו בקרוב ל־8%".

האם העליות באג"ח מיצו את עצמן?
אלג'ם סבור שלא: "למרות רווחי ההון הנאים עד כה באפיק זה, אנחנו עדיין אופטימיים לגבי שוק האג"ח הקונצרניות, כיוון שהתשואות הנוכחיות עדיין גבוהות בראייה היסטורית. ניתן למצוא אג"ח במרווחים נוחים, ומגמת הירידה בריבית צפויה כמובן להיטיב עם אפיק זה. שוק האג"ח ישחק תפקיד משמעותי בתיקים גם בשנת 2024".

בשאלה אילו סקטורים מומלצים להערכתו להשקעה במניות, שלא במפתיע אלג'ם ממליץ על מניות הטכנולוגיה, רובוטיקה ואוטומציה. זאת מאחר ש"תהליכי הייצור בעולמות התעשייה הופכים למורכבים והצורך ביעילות רק הולך ועולה - מחסנים לוגיסטיים, מפעלי ייצור, רובוטים לניתוחים ועוד. במובנים רבים, תהליך הדה־גלובליזציה והתקדמות ה-AI הם מקדמי מכירות טובים. חברות הענף צפויות להציג צמיחה של 25% ו־21% ברווחים בשנים 2024 ו־2025, בהתאמה". בארץ אלג'ם מציין כי "תמחור הענף נוח ויש רוח גבית מהנעשה במדד הנאסד"ק".

ענף נוסף שעליו הוא ממליץ בארץ הוא הבנקים, בשל "רגולציה חזקה, הלימות הון מהגבוהות בעולם וסיכון מבני נמוך. כל עוד הריבית נותרת בסביבה גבוהה יחסית, מרווח האשראי צפוי להיות סביר, כשגם דיגיטציה והתייעלות יתרמו לחיסכון בעלויות".

עוד הוא מציין - הן בארץ והן בחו"ל - את ענף התשתיות, כשבחו"ל הוא מונה תשתיות חשמל, מים, גז ואנרגיה כיוון ש"הענף נהנה מתנופה הנובעת מהשקעות חסר בשנים האחרונות, ומצד שני הבחירות לנשיאות ארה"ב שלאחריהן יקודמו השקעות". הוא מוסיף כי "תמחור הענף נוח, יש תחזית לצמיחת רווחים דו־ספרתית נאה ב־2024 ותשואת דיבידנד שנתית של כ־3% - שעשויים לסייע לענף לבלוט לטובה בסביבה של אינפלציה מתונה והורדות ריבית".

בארץ, "ענף התשתיות מתפקד טוב כששער החליפין תנודתי, דווקא דולר חזק תומך בו. מכיוון שישראל נמצאת בין ים סוף לים התיכון, היא יכולה להיות גשר חשוב מאוד בעתיד להעברת סחורות מהמזרח למערב, מה שמספק יתרון גדול לנמלים, רכבות, תשתיות ותעשייה מקומית בראייה ארוכת־טווח".

חשיפה מטבעית מפחיתה תנודתיות

בשוק המט"ח, שער הדולר בשנתיים האחרונות התנהג כמו רכבת הרים וזינק מ־3.08 שקלים בסוף 2021 ל־4.1 שקלים בשלהי אוקטובר האחרון. מאז, למרות הימשכות המלחמה, הוא הספיק להיחלש בחזרה ל־3.6 שקלים וכעת נסחר ב־3.77 שקלים לדולר.

לדברי אלג'ם, "הניסיון לחזות תנודות מט"ח, קשה עד בלתי אפשרי", אך הוא מעריך שאפשר לנצל את המט"ח לטובת תיק ההשקעות: "חשיפה מטבעית מפחיתה תנודתיות ומגנה על התיק, כיוון שקיים מתאם שלילי בין מניות לדולר. למשל, ברבעון האחרון לקוחות שהיו חשופים בהיקף סביר לדולר כמעט ולא הרגישו את הירידות והתנודות במניות בארץ. אנחנו ממליצים ללקוחות ברמת סיכון בינונית על 15% עד 20% חשיפה שמשקפת איזון נכון לשנת 2024". 

עוד כתבות

גבינת סקי של שטראוס. צפויה להתייקר בקרוב

גל העלאות המחירים נמשך: שטראוס וגד מייקרות את מוצרי החלב

אחרי תנובה וטרה, גם שטראוס מודיעה כעת על התייקרות בחלק ממוצרי החלב הלא מפוקחים בשיעור של כ-1.6% ● בין היתר מדובר על גבינת סקי, שמנת להקצפה וחלב יטבתה ● העלאת המחירים תיכנס לתוקף ב-19 במאי ● גם מחלבות גד הצטרפו לגל העלאות המחירים, והודיעו על העלאת מחירים בשיעור ממוצע של 3.5% החל מ-16 במאי

מחאת משפחות החטופים בקיסריה / צילום: מטה המשפחות

עינב צנגאוקר שבנה חטוף: נתניהו מטרפד עסקה תוך שהוא מתחבא תחת 'גורם מדיני בכיר'

המו"מ במצרים: ישראל לא תשלח משלחת לקהיר - עד להגעת תשובת חמאס הרשמית ● מקור בחמאס ל-N12: מתקרבים להסכם, ארה"ב הבטיחה את סיום המלחמה ● גם בסעודיה מדווחים - חמאס הגיב באופן חיובי להצעה המצרית, ארה"ב סיפקה ערבויות ● דיווח ערבי: ישראל לא מתנגדת לשחרורו של רב המחבלים מרואן ברגותי ● עדכונים בולטים

עו''ד יוסי בנקל / צילום: תמר מצפי

"יכולנו לגבות הרבה יותר": עורך הדין שמנהל את פשיטת הרגל הגדולה במדינה בראיון

זה שבע שנים שעו"ד יוסי בנקל מנהל קרב משפטי על כספיו של אליעזר פישמן, לאחר שצבר חובות של כמעט 4 מיליארד שקל וזכה ל"תספורת" נדיבה ● בראיון ראשון לאחר מותו של פישמן מספר בנקל איך ימשיך לנהל את התיק, נמנע מלבקר את הבנקים ומספר על ה"תרגיל" שעשה פישמן כדי להשאיר הון בידי משפחתו

אאודי Q4 / צילום: יח''צ

החל מ-320 אלף שקל: לגרסה הזו של אאודי מחכה תחרות קשה

הקרוס–אובר המשפחתי של אאודי סוגר פערים חיוניים בתחום הביצועים והטווח, ושומר על תמחור סביר ● אבל מצפה לו קרב קשה מול הגרסה הבכירה של טסלה Y ושלל הסיניות

פרודוקטיביות איטית / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

פחות זה יותר: למה כדאי לאמץ את גישת הפרודוקטיביות האיטית בעבודה

פרופ' קאל ניופורט, מחבר הספר "פרודקטיביות איטית", טוען שאנחנו עובדים לא נכון ומזיקים לכלכלה ● הפתרון: לנוח יותר, ולהגיד "כן" פחות ● כך עושים זאת

נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן נואם בעצרת סולידריות עם הפלסטינים בסוף אוקטובר / צילום: ap, Emrah Gurel

טורקיה מפסיקה את המסחר עם ישראל: מה המשמעויות ואילו ענפים יפגעו?

כפי שנחשף בגלובס, טורקיה החליטה על הפסקת הסחר עם ישראל ● טורקיה היא מקור היבוא החמישי בגודלו בישראל, שפיתחה תלות גדולה במיוחד במוצרי המלט ● איך המהלך ישפיע על המדפים שלנו, ולמה דווקא עכשיו? גלובס עושה סדר

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות המכוניות הסיניות זינקו, אקספנג ב-17%

נאסד"ק עלה ב-1.5%, הדאו ב-0.8% ● שיא במשיכות כספים מקרנות הביטקוין ● קוואלקום זינקה ב-10%, אנבידיה ב-3% ● גוגל שוב מפטרת עובדים ● ישראליות: רדקום זינקה ב-8%, היפו צללה ב-13% ● מחר דוח התעסוקה בארה"ב ● וגם, בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה "Sell in May and go away"

''מנטה ריי'' / צילום: נורת'גרופ

לא רק באוויר: כלי השיט הבלתי מאויש החדש של צבא ארה"ב

הסוכנות האמריקאית לפיתוחים טכנולוגיים צבאיים והענקית הביטחונית נורת'רופ גרומן הודיעו כי סיימו בדיקות בהיקף מלא של "מנטה ריי" - פרויקט דגל ימי של כלי שיט תת־מימי בלתי מאויש (UUV) גדול במיוחד ● כלי השיט החדש נושא חיישנים ומערכות תקשורת מתקדמות המאפשרות לו לבצע משימות כמו מעקב, זיהוי ונטרול מוקשים, מחקר בעומק האוקיאנוסים ומיפוי הקרקעית

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם ד''ר רוני הירש / צילום: פרטי

החוקרת הישראלית שמפרקת את המיתוסים על אבי הקפיטליזם

שיחה עם ד"ר רוני הירש, מומחית לתיאוריה פוליטית והיסטוריה של מחשבה כלכלית ● על הגותו של אדם סמית, שוק חופשי ושחיתות פוליטית ● האזינו 

איה אבידור / צילום: יוסי זינגר

המנהלת הבכירה שמאמינה: זה הלקח הכי חשוב שצריך ללמוד ממלחמת רוסיה-אוקראינה

כשאיה אבידור נכנסה לתפקידה ככלכלנית ביצרנית המלט נשר היא הייתה האישה היחידה בחדר ● היום, כיו"ר נתג"ז, היא עדיין מרגישה את הפערים: "ב־32 החברות הממשלתיות יש רק ארבע מנהלות בכירות" ● היא גם מספרת מה צריכות לעשות חברות התשתית הישראליות כדי שלא נמצא את עצמנו בלי חשמל ● שיחה קצרה עם איה אבידור

מכוניות חדשות בנמל אילת / צילום: איל יצהר

משלוח הרכב שיצא מטורקיה בדקה ה-90, ומה החלופות שבוחנים היבואנים

יבואני הרכב הישראלים נערכים לסגר הייצוא מטורקיה ● משלוח ענק של טויוטה הספיק לצאת לישראל "ברגע האחרון" אולם בענף צופים עיכובים באספקת דגמי מפתח

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

נעילה ירוקה בוול סטריט; נאסד"ק קפץ ב-2%

מדד ההנג סנג ננעל בזינוק של 1.5% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות ● מניית אפל עלתה בכמעט 6% לאחר דוחות חיוביים ורכישה עצמית של מניות בסך 110 מיליארד דולר ● לא התקיים מסחר בבורסות בסין וביפן

כרים חאן, התובע הראשי של בית הדין הפלילי בהאג / צילום: Reuters, Latin America News Agency

התובע שנפגש עם משפחות בעוטף וכעת חוששים שיוציא צווים נגד ממשלת ישראל

מומחים מספרים לגלובס על התובע הראשי, כרים חאן, שבידיו הכוח להוציא צווי מעצר בינלאומיים לבכירים ישראלים ● הם מתארים משפטן מוערך שמבין את הזירה הפוליטית, וברגע שהוא מקבל החלטה - קשה להניא אותו ● עם זאת, הם בטוחים: אף אחד לא ייעצר כרגע

מתחם המחאה הפרו-פלסטיני ב-UCLA / צילום: לביא לוי

סטודנטים מאוניברסיטת UCLA: "קראו לי יהודי מלוכלך וירקו עלי. לא אשאר בארה"ב"

בעקבות העימותים האלימים בין סטודנטים יהודים למוחים הפרו-פלסטינים באוניברסיטת UCLA, הסטודנטים מחשבים את דרכם מחדש ● המאהל בינתיים פונה אך הם חוששים: המוחים ינסו לחזור

כל תאגידי הבידור קרקרו סביב הסדרה / צילום: Shutterstock

הומור חצוף ואותנטי: סדרת הילדים שכבשה דווקא את ההורים

למרות הצנזורה של דיסני והביקורות הקשות מנציגי ה–Woke, "בלואי" שוברת שיאי צפייה, מגלגלת מיליארדים ממרצ'נדייז וסוחפת אחריה בעיקר מבוגרים שנהנים מהניואנסים ● כך הפכה סדרה מצוירת על משפחת כלבים אוסטרלית לתופעה עולמית

''אתה לוקח את הגלולה האדומה ואני מראה לך עד כמה עמוק מגיעה מחילת הארנב'' / צילום: Shutterstock

25 שנים לאחר שיצא לאקרנים, כולנו לכודים ב"מטריקס"

סרט המדע הבדיוני הקלאסי מ־1999 חזה עולם דומה לזה שאנו חיים בו היום, בו הטכנולוגיה מנתקת בני אדם זה מזה ● אולם הוא גם הזכיר לנו שהתנגדות היא אפשרית

מכרה זהב של טלקו בטג'יקיסטן. טונות של שאריות עפר / צילום: Reuters, NAZARALI PIRNAZAROV

מתנגדי הביטקוין אמרו שכרייתו צורכת תועפות חשמל, אך הוא לא מתקרב לנזק העצום מכריית זהב

מחיר הזהב הולך ועולה, והפקתו תובעת מחיר לא קטן: שחרור חומרים רעילים ומסרטנים, הרס צמחייה ומקורות מים, וחייהם של מאות הרוגים ואלפי פצועים שעסקו בכרייתו ● כשמנגד ניצבת כריית הביטקוין, שנשענת יותר ויותר על אנרגיה נקייה, נשאלת השאלה: מדוע מוצדק לבזבז כל כך הרבה נכסים סביבתיים רק כדי לכרות מהאדמה מתכת צהובה שתיקבר במרתפי הבנקים המרכזיים

מטוס ''יום הדין'' האמריקאי E-4B / צילום: Reuters, Karolis Kavolelis

בסכום של 13 מיליארד דולר: הכירו את מטוסי "יום הדין" החדשים של ארה"ב

חיל האוויר האמריקאי חתם על עסקה בשווי 13 מיליארד דולר תמורת בניית מטוסי פיקוד ושליטה חדשים למלחמה גרעינית, שיחליפו את מטוסי "יום הדין" מדגם E-4B ● משמרות המהפכה הציגו מל"ט מתאבד שנראה כמו העתק מוחלט של חימוש רוסי ● ואלביט מכרה למדינה זרה מערכת הגנה אווירית מפני כטב"מים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Jeff Chiu

אפל היכתה את התחזיות ברבעון, והכריזה על "בייבאק" ענק

יצרנית האייפונים הרוויחה 1.53 דולר למניה, לעומת הצפי שעמד על 1.5 דולר ● הכנסותיה היו 90.8 מיליארד דולר לעומת צפי של 90 מיליארד דולר ● תבצע רכישה עצמית של מניות בשווי של 110 מיליארד דולר, הכי הרבה אי פעם ● שווי החברה נוסק במסחר המאוחר בכ-180 מיליארד דולר

זירת החיסול של חסן מהדווי בדמשק, סוריה / צילום: ap, Omar Sanadiki

דיווחים בסוריה: לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - ישראל תקפה בדמשק

למרות האופטימיות המצרית, חמאס טרם השיב להצעה ובכיר בארגון הטרור הצהיר כי "עמדתנו שלילית" ● לפיד לשר החוץ האמירתי: "הדבר החשוב ביותר - השבת החטופים הביתה" • תא"ל שלומי בינדר ימונה לתפקיד ראש אגף המודיעין ותא"ל אבי בלוט ימונה לתפקיד מפקד פיקוד מרכז • עדכונים בולטים