בגלל מחסור בחיילים: גרמניה שוקלת לאפשר לזרים להתגייס לצבא שלה

הרעיון הוצע על־ידי שר הביטחון הגרמני בוריס פיסטוריוס, על רקע הצורך הביטחוני הדחוף של המדינה, לנוכח האיומים הביטחוניים ההולכים וגוברים • בטווח הקצר, לצבא הגרמני חסרים יותר מ-23 אלף חיילים, והנכונות להילחם למען המדינה היא בין הנמוכות באירופה

חיילי צבא גרמניה בתרגיל צבאי בליתואניה, 2022 / צילום: ap, Mindaugas Kulbis
חיילי צבא גרמניה בתרגיל צבאי בליתואניה, 2022 / צילום: ap, Mindaugas Kulbis

בשל מצוקת כוח אדם משמעותית והצורך הביטחוני הדחוף שלה להתעצמות ביטחונית, גרמניה שוקלת לאפשר למי שאינם אזרחי המדינה, לראשונה, להתגייס ולשרת בצבא הגרמני, הבונדסווהר. מי שהעלה את הרעיון הוא שר הביטחון בוריס פיסטוריוס, המנסה בחודשים האחרונים למצוא פתרון לבעיית הצבא הדליל והלא־מוכן לקרב של הכלכלה הגדולה באירופה, בעידן הנוכחי של איומים ביטחוניים הולכים וגוברים. "על גרמניה להיות מוכנה למלחמה", אמר בראיון לפני חג המולד.

ניתוח גלובס | ספינות קרב ופגזים: האם גרמניה משנה את האסטרטגיה במזרח התיכון?
תמיכה נוספת מגרמניה: תספק תחמושת טנקים מדויקת לישראל ממאגרי הצבא שלה
כך הפך "שר החוץ" של אירופה לפוליטיקאי הכי ביקורתי לגבי ישראל

פיסטוריוס, אחד הפוליטיקאים הפופולריים ביותר בממשלה הנוכחית, הציע בעבר להשיב את גיוס החובה שהיה קיים בגרמניה עד 2011. הוא אמר כי יש לשקול את "המודל השבדי", שבוחר מדי שנה כמה אלפי מגויסים מתוך כל הפוטנציאל ומשקיע בהם באימונים, מתוך כוונה שישרתו שנים רבות בצבא. עלות השבת גיוס החובה כפי שהייתה בגרמניה - כשנה של שירות לאומי או שירות בסיסי באחת מיחידות הצבא - היא מיליארדי אירו בשנה.

שר הביטחון הגרמני, בוריס פיסטוריוס / צילום: Reuters, Emmanuele Contini
 שר הביטחון הגרמני, בוריס פיסטוריוס / צילום: Reuters, Emmanuele Contini

כעת, כפי הנראה, הוא מעלה רעיון אחר, שמעולם לא נוסה בגרמניה. "אנחנו לא נהיה המדינה הראשונה באירופה שתעשה זאת", אמר בראיון לעיתון "די ולט" שפורסם בסוף השבוע. לפי העיתון, בלגיה מאפשרת לכל אזרח אירופי להתגייס לצבא שלה, כך גם דנמרק (בתנאי שהמגויס דובר דנית), וצרפת מפעילה את לגיון הזרים שפתוח למעשה לאזרחים מרחבי העולם. בגרמניה, עם זאת, הצעד הזה מעולם לא נשקל או נוסה, ועצם העלאת הרעיון הביאה לדיון ער בתקשורת המקומית.

הנכונות להילחם למען המדינה בגרמניה היא בין הנמוכות באירופה

יושבת ראש ועדת הביטחון של הפרלמנט הגרמני, מארי-אגנס שטראק-צימרמן, הנחשבת ל"נץ ביטחוני", הביעה תמיכה ברעיון של פיסטוריוס, כל עוד הוא נעשה במסגרת אירופית. "בעיקרון, עלינו לחשוב בצורה הרבה יותר כלל-אירופית אם אנחנו מחפשים אנשים צעירים שיהיו מוכנים לשרת בבונדסווהר, וזה כולל גם כאלו ללא דרכון גרמני". לפי היסטוריון צבאי גרמני שדיבר עם ה"בילד" הגרמני, המשטרה הגרמנית כבר מאפשרת למי שאינם אזרחים להיות שוטרים, במקרים מסוימים, כל עוד יש להם אזרחות אירופית.

בטווח הקצר, לצבא הגרמני חסרים יותר מ-23 אלף חיילים. סדר הכוחות הנוכחי שלו עומד על כ-180 אלף חיילים, לעומת היעד של 203 אלף חיילים עד 2030. בעתיד, הוא אמור לגדול עוד יותר. מדובר כעת בצבא מקצועי בלבד. בגרמניה, הנכונות להילחם באופן אישי בעד המדינה היא בין הנמוכות ביותר באירופה. רק 18% מהגרמנים השיבו בחיוב לשאלה "האם תהיה מוכן להילחם עבור ארצך?", בסקר בין־לאומי שערך מכון גאלופ לפני כשמונה שנים. בפינלנד, למשל, בה מונהג גיוס חובה והצבא מתכונן אקטיבית למלחמה אפשרית עם רוסיה, עומד שיעור המשיבים בחיוב על 74%.