יאנגו | בלעדי

שופרסל ורמי לוי מעוניינות להשקיע בשירות המשלוחים של יאנגו דלי

חברת המשלוחים המהירים נמצאת על המדף בישראל קרוב לשנה, וכעת העניין בה גובר, על רקע העלויות הכבדות של הפעלת מערך אונליין מוצלח • לגלובס נודע כי גם קינג סטור מתעניינת, אך ברשת מכחישים • השירות פעיל בעיקר במרכז הארץ ובחיפה ואמור להתרחב בחודשים הקרובים לאזור הדרום

שירות המשלוחים יאנגו דלי / צילום: דור קדמי
שירות המשלוחים יאנגו דלי / צילום: דור קדמי

האם יאנגו דלי תהפוך להיות זרוע המשלוחים המהירים (קוויק קומרס) של אחת מרשתות המזון הגדולות? לגלובס נודע כי שלוש רשתות גדולות מביעות עניין בהשקעה בחברה - שופרסל, רמי לוי וקינג סטור.

להיות מספר שתיים: המאבק בין הערוצים 13 ו-14 עולה הילוך
הדמיון המפתיע בין פרסומות החקלאים והסטודנטים של בנק לאומי ומפעל הפיס

ברכישת אחוזים מיאנגו דלי תוכל כל אחת מהרשתות לפתח את פעילות האונליין שלה, שנמצאת בתקופה מאתגרת בכל אחת מרשתות המזון בארץ. זאת, בין היתר, בשל ההשקעות הכבדות הנדרשות להפעלת מערך אונליין מוצלח.

ליאנגו כבר יש את הטכנולוגיה, החנויות החשוכות, המלקטים ומערך השליחים - מה שיאפשר למי שישקיע בה ליהנות מהנכסים הקיימים מבלי להזדקק להשקעה גבוהה.

צמיחת האונליין

יאנגו, חברת המוניות והמשלוחים של יאנדקס הרוסית, נמצאת על המדף בישראל קרוב לשנה. זאת בעקבות החלטת מייסד יאנדקס ארקדי וולוז' להפריד את פעילות המחשוב והתוכנה מהפעילות הקמעונאית.

בקיץ האחרון פורסם כי רמי לוי מנהל משא־ומתן מתקדם לרכישת יאנגו, אולם כעת מדובר בהשקעה שתשולב בשירותי המשלוחים שלו. אם הרכישה תצא אל הפועל, יוסיף לעצמו לוי - שהאימפריה העסקית שלו כוללת מלבד רשת מזון גם חברת תעופה (ישראייר) ופעילות סלולר - גם פעילות משלוחי מכולת שתחזק את זרוע האונליין שלו. הכנסות רשת המזון מהאונליין עומדות על כ־10%, והיא השחקנית השנייה בגודלה בסגמנט זה.

כעת מסתבר כי גם בשופרסל, קמעונאית המזון הגדולה בארץ, מתעניינים בחברה. החברה מפעילה בימים אלה תוכנית התייעלות, שבמסגרתה סגרה לאחרונה אתר המרקטפלייס שלה. מנכ"ל זרוע האונליין צביקה ביידא עזב את החברה לאחר 12 שנים, והיא תפסיק לפעול כיחידה אחת אלא תפוצל תחת שני אגפים - אגף הסחר והשיווק ואגף התפעול והמכירות.

מדוחות שופרסל עולה כי מכירות האונליין בתשעת החודשים הראשונים של 2023 הסתכמו בכ־1.9 מיליארד שקל. ברבעון השלישי עצמו מכירות האונליין היוו כ־18% מכלל המכירות, בהשוואה לכ־19% ברבעון המקביל, כתוצאה מירידה במכירות מוצרי הנון־פוד, בעיקר בתחום מוצרי החשמל. סיבה נוספת היא שבשבועות הראשונים למלחמה חוותה הרשת, כמו רשתות אחרות, בעיות לוגיסטיות בזמני המשלוח, מחסורים במלאי ובעיות כוח־אדם.

למרות שיתוף־הפעולה עם וולט, שמספקת משלוחים מהירים, ייתכן כי שופרסל מחפשת לתת מענה משורותיה, בעיקר כשתחום האונליין נחשב למנוע צמיחה משמעותי שמניב לה הכנסות של 3 מיליארד שקל בשנה.

רשת קינג סטור, שבבעלות קבוצת אלמשהדאוי, מפעילה כ־25 סניפים ברחבי הארץ. הראשונים שבהם פעלו בעיקר באזור הצפון ובקרב החברה הערבית, וכיום היא פועלת גם בבאר שבע, בראש העין, בתל אביב־יפו ובנוף הגליל. בניגוד לשופרסל ורמי לוי , לקינג סטור אין פלטפורמת משלוחים עצמאית, והרשת משתמשת בפלטפורמות קיימות, דוגמת וולט.

"חלק מצמיחה מהירה"

שירות יאנגו דלי זמין בישראל מאז נובמבר 2020, והוא פועל בעיקר במרכז הארץ אך גם בחיפה שבצפון, ומתוכנן להתרחב בחודשים הקרובים גם לאזור הדרום.

מיאנגו ישראל נמסר בתגובה כי "יאנגו דלי היא חברת הקוויק קומרס המובילה בישראל, ולא מפתיע אותנו ששחקנים שונים בשוק מגלים עניין לשתף איתנו פעולה. כחלק מהפעילות בישראל והצמיחה המהירה של החברה כאן, אנחנו מנהלים שיחות על שלל שיתופי־פעולה מקצועיים עם חברות במשק. מעבר לכך, אין אנו מגיבים על שמועות".

מקינג סטור נמסר: "לא היה ולא נברא". שופרסל ורמי לוי לא מסרו תגובה.