בית הדין אישר: וולט תשלם 8.5 מיליון שקל בגין הפרת חוק התחרות

בית הדין לתחרות אישר את ההסכמות אליהן הגיעו הממונה על התחרות ו-וולט במאי השנה • במסגרת הצו המוסכם, הודתה וולט כי הבליטה באפליקציה מסעדות שעובדות רק עמה באופן שהיה עלול לפגוע בתחרות, וכן כי התנהלותה הייתה מנוגדת לחוק התחרות הכלכלית

שליח של וולט / צילום: Shutterstock, Furmiga Stock
שליח של וולט / צילום: Shutterstock, Furmiga Stock

פלטפורמת המשלוחים וולט תשלם 8.5 מיליון שקל בהסכמה, לאחר שהפרה את חוק התחרות. בית הדין לתחרות אישר השבוע את ההסכמות אליהן הגיעו הממונה על התחרות והחברה במאי השנה. במסגרת הצו המוסכם הודתה וולט כי הבליטה באפליקציה מסעדות שעובדות רק עמה באופן שהיה עלול לפגוע בתחרות, והודתה כי התנהלותה הייתה מנוגדת לחוק התחרות הכלכלית.  

בלעדי | שופרסל ורמי לוי מעוניינות להשקיע בשירות המשלוחים של יאנגו דלי
"רק בוולט": צמד המילים שסידר לחברת המשלוחים עיצום כספי של 8.5 מיליון שקל

וולט מפעילה פלטפורמה להזמנת מזון ממסעדות אשר מופיעות תחת קטגוריות עם מאפיין משותף המכונות "קרוסלות". עד לינואר 2022 החברה הציגה באזור תל אביב קטגוריה שנקראה "רק בוולט" וכללה רק מסעדות שעשו שימוש במשלוחים דרך וולט בלבד. הקטגוריה הופיעה במיקום גבוה בפלטפורמה שהעניק חשיפה מוגברת לאותן מסעדות, באופן שהעלה חשש לתמרוץ של המסעדות לעבוד עם וולט בלבד. בעקבות בדיקת רשות התחרות, וולט הפסיקה להציג את הקטגוריה "רק בוולט".

במסגרת הצו המוסכם הודתה וולט כי ההצגה במיקום גבוה של קטגוריית המסעדות שעבדו רק איתה הייתה עלולה לפגוע בתחרות והייתה מנוגדת להוראות חוק התחרות הכלכלית, בהינתן שבתקופה הרלוונטית היו רסנים תחרותיים מוגבלים ותלות של מסעדות בחברת המשלוחים בשים לב להיקף הפעילות הגדול של החברה. 

"אכיפה מהירה ויעילה" 

בצו צוין כי הוא "מגלם אכיפה מהירה ויעילה של הוראות החוק ומהווה חיסכון ניכר בעלויות ציבוריות, לרבות הימשכות ההליכים. בצו יש משום חיסכון במשאבי הרשות שיוקצו לפעולות אכיפה נוספות ובמשאבי בית הדין. נוסף על כך, הצו המוסכם מכווין את התנהגות ציבור המפוקחים - גם מבחינת תוכנו וההסכמות שבו (לרבות הודאת וולט בהשפעת התנהגותה על התחרות), וגם מבחינת עצם ההרתעה מהפרה של החוק". 

מחברת וולט נמסר בתגובה: "כניסתה של וולט לישראל לפני חמש שנים חוללה מהפכה צרכנית ותחרותית במשק. בתחילת הפעילות בישראל ב-2019 הושקה באפליקציה 'קרוסלה', אחת מתוך עשרות, שכללה מסעדות שניתן היה לקבל מהן משלוחים רק באמצעות וולט, בעיקר כי עד אז הן כלל לא הציעו משלוחים מקוונים לצרכן.

"ראינו ב'קרוסלה' דרך לגיטימית לקידום השירות עבור המסעדות וציבור הלקוחות בתחילת הפעילות בארץ, והיא אינה קיימת באפליקציה כשנתיים. הגענו להסכמות עם רשות התחרות במאי 2023, וחשוב להדגיש כי אין בהן כל טענה לנזק שנגרם לציבור או לפגיעה בתחרות בפועל".