הביומד העולמי אופטימי, אבל דור חדש של משקיעים מסבך את החברות הישראליות

מנהל ההשקעות הראשי בקבוצת LifeSci, האני עוודאלה, מנתח את שוק הביומד ואת היחס לחברות ישראליות • "מי שמחליט על השקעות הם 'ילדים' שחלקם מכירים את ישראל רק דרך עדשת הכיבוש", הוא אומר, אבל גם מסמן טרנד אחד שמשחק לטובתן

התיאבון של משקיעים למיזוגים גבוה / אילוסטרציה: Shutterstock
התיאבון של משקיעים למיזוגים גבוה / אילוסטרציה: Shutterstock

שנת 2024 בשוק הביומד התחילה בניתוק מצב הרוח הבינלאומי מזה הישראלי. בעוד שבעולם אופטימיים לגבי רמת הפעילות ואפילו צופים את חזרתן של ההנפקות, בישראל החברות מתאמצות להוכיח שהן חלק מ"אומת החסינות", Resilience Nation, ששום טרגדיה לא יכולה לה. אבל זו ריצה מול רוח נגדית מתחזקת.

בלעדי | למרות המלחמה והמשבר בהייטק, השכר בענף עולה. אז למה המומחים מודאגים 
משרות רפאים: הכירו את התופעה החדשה שסוחפת את לינקדאין 
מענק של 50 אלף שקל לרכישת דירה זולה? רוב הזוכים ויתרו 

"חשש מייצור בישראל"

"אני לא יודע אם יכולנו לעשות את עסקת אינספייר MD היום", אומר האני עוודאלה, ראש תחום בנקאות ההשקעות ב־LifeSci Capital מקבוצת המחקר והייעוץ LifeSci Partners המתמחה בתחום מדעי החיים. בעסקה זו, ממאי 2023, גויסו 113 מיליון דולר לחברה ישראלית עם מכירות באירופה, בתקווה לפרוץ איתה את השוק האמריקאי. "היום המשקיעים חוששים מייצור באזור מלחמה, ממרכז פיתוח שהם אפילו לא יכולים לטוס אליו".

 

חברות ישראליות עושות בשנים האחרונות מאמצים להחליק בקלות רבה יותר בגרון של המשקיעים האמריקאים: הן מקימות פעילות שיווק ומכירות אמריקאית שמשמשת חלון ראווה, יוצרות קשרים מוקדמים עם משקיעים ומגייסות מנהלים שידברו איתם בשפתם. אבל עכשיו ייתכן שזה לא מספיק.

"אני עצמי מצרי, אך עובד מול ישראל כבר שנים (בארגון שהוקם ומנוהל על ידי יהודים - ג"ו)", אומר עוודאלה. "אני מדבר עם ערבים אמריקאים ואני מופתע עד כמה הדעות שלהם חסרות ניואנס וביסוס עובדתי, אף שהם משכילים ומתוחכמים. ילידי שנות ה-90 מכירים את הסיפור הישראלי רק דרך עדשת הכיבוש, וה'ילדים' האלה הם מקבלי ההחלטות לגבי חברות בינוניות וקטנות בוול סטריט".

בכנס הביומד השנתי של ג'יי פי מורגן, לוחות הזמנים של מנהלי החברות הישראליות היו מלאים כבעבר במפגשים עם משקיעים מובילים ואיכותיים, אבל הסנטימנטים הללו עלולים לפגוע בחברות מאחורי הקלעים. עוודאלה רומז שאולי כדאי להן להדגיש את הצד הלא־ישראלי של החברה, ואף להוציא פעילויות ליבה מישראל עד יעבור זעם.

בניכוי הבעיה הישראלית, תחום מדעי החיים דווקא נראה מבטיח השנה. "הביוטק לא עובד בוואקום. ההתאוששות בסוף 2023 נבעה מהציפיות להורדת הריבית. כעת נראה שההורדות לא יקרו בטווח המיידי, אז יש תיקון מקומי, אבל ההתלהבות הכללית עדיין קיימת, גם בזכות כמה עסקאות גדולות שנחתמו בתחילת השנה".

2022 הייתה השנה שבה חברות החלום של 2020־2021, פגשו שוק שהתעניין יותר במציאות ובמידע קליני אמיתי, ומניות החברות ירדו גם ללא חדשות רעות. "עכשיו", אומר עוודאלה, "חלק מהחברות הללו נמצאות במרחק שנה מתוצאות ניסויים, וזה מתדלק את העליות בהן. השנה הן צפויות להמשיך לעלות לקראת התוצאות הללו, וההמשך יהיה תלוי בתוצאות עצמן".

התחומים החמים שעוודאלה מצביע עליהם הם סרטן, שחזר לעניין משקיעים אחרי אכזבה מסוימת מהנפקות חלום שלא הניבו פירות מהר מספיק; תאי גזע, שעסקה אחת מעניינת החזירה למרכז הבמה חברות נוספות בתחום; ושוק ההשמנה, הלהיט שמשקיעים לא שבעו ממנו. ובסקטור הדלקתי והאוטו־אימוני, פטנטים גדולים עומדים לפוג וליצור הזדמנויות חדשות.

תיאבון גובר למיזוגים

ומה לגבי הנפקות? "השוק סלקטיבי מאוד", אומר עוודאלה. "ראינו ב־2023 תופעה מעניינת - אל מול ירידה חדה בהנפקות, מספר המיזוגים ההפוכים לשלדים בורסאיים עלה, וגם התשואה על השקעה במסגרת המיזוגים הללו הייתה הרבה יותר טובה מהתשואה בהנפקות ראשונות. החברות המתמזגות לא היו טובות יותר, אלא תומחרו באופן ריאלי. התיאבון של המשקיעים למיזוגים האלה הוא גבוה כעת, אולי יותר מאשר להנפקות. שלושה מיזוגים נוספים צפויים להיסגר ברבעון הראשון".

זו חדשה טובה לכאורה לחברות ישראליות, שהתקשו בעבר יותר בהנפקות ראשונות מאשר בעסקאות מיזוג, אבל עוודאלה מזהיר: "חייבים לבוא מראש עם כסף ומשקיעים טובים גם לעסקת המיזוג. אחרת השוק יבין שאתם חייבים את הכסף ויציע לכם עסקאות בשוויים נמוכים מאוד".

גם בהנפקות המשך של חברות נסחרות נרשמו הצלחות. "הם הניבו תשואות יפות, וגם זה תמריץ שלילי להשקיע בהנפקה ראשונית. יש כל כך הרבה חברות שכבר נסחרות, והתמחור שלהן מגלם את חוכמת השווקים לגביהן. למה לקחת סיכון על חברה לא מוכרת?"

על שוק המכשור הרפואי אומר עוודאלה: "הוא ממש לא קיים. אפס הנפקות ראשונות, ורק מיליארד וחצי דולר בגיוסי המשך. תחומי הדיאגנוסטיקה, רפואה מרחוק ובריאות דיגיטלית, שנהנו ממגיפת הקורונה, נפלו אחריה. בתחום המכשור הרפואי הקלאסי החידושים לא מלהיבים מספיק.

"זה מעגל היזון שלילי, כי סקטור עם הנפקות של מיליארד דולר מניב לבנקאות השקעות עמלות בסך של נניח 90 מיליון דולר לכל הסקטור, אז לא כדאי לבנקאי ההשקעות להתמחות בו".

למרות זאת, הוא אומר, "תמיד יש מקום לחברה עם מכירות שצומחת מהר". ואם כבר מכשור רפואי, סוכרת, קרדיולוגיה ונוירולוגיה הם התחומים הלוהטים.