הטקטיקה של ישראל בבית הדין בהאג נחשפת

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ישראל חשפה בפני בית הדין בהאג מסמכים סודיים כדי להפריך את הטענות לרצח עם, משבר התעסוקה בהודו דוחף צעירים לעבוד בבנייה בישראל, החמאס עדיין נהנה ממיליונים מדי חודש והאנטישמיות בצרפת מזנקת • כותרות העיתונים בעולם 

על רקע המלחמה המתפתחת ללא הרף, עדשת התקשורת העולמית חושפת נקודות מבט ייחודיות על מה שקורה בארץ. מניתוחים של מומחים בינלאומיים, פרשנויות מזווית אחרת וגם סיפורים קטנים מישראל שנעלמים מן העין, בכל יום נגיש לכם סקירה יומית קצרה מן הנכתב בתקשורת העולמית על ישראל במלחמה, כדי לנסות ולפענח איך דברים מפה נראים מעבר לים. 

● שבעה בכירים ישראלים מתחו בראיון בארה"ב ביקורת על המלחמה. מה הם אמרו?
WSJ | "חיזבאללה הרבה יותר מקצועיים מחמאס": מה באמת קורה בגבול הצפון? 

1ישראל חשפה בהאג החלטות קבינט כדי להפריך טענות לג'נוסייד

מדינת ישראל חשפה בפני שופטי בית הדין בהאג כ-30 החלטות קבינט, התכתבויות פנימיות ופקודות צבאיות, הנחשבות לסודיות בדרך כלל, כדי להפריך את הטענה שהעלתה דרום אפריקה בנוגע לכוונה הישראלית לבצע ג'נוסייד ברצועת עזה; כך חושף היום (ה') הניו יורק טיימס.

כדי לעשות זאת, הממשלה הסירה את הסודיות מהמסמכים, שהעיתון גם קיבל לידיו. במהלך הדיונים לפני כשבועיים אמר הנציג הישראלי כי יש לשפוט את ההתנהגות הישראלית "לפי החלטות הקבינט" ולא לפי התבטאויות שרים או חברי כנסת. במסמכים שהוגשו להאג נכתב בין היתר, מפי ראש הממשלה: "יש להיענות בחיוב לדרישה האמריקאית לאפשר הכנסה של דלק". כמו כן הם כוללים התכתבות עם נציגי האו"ם בנוגע לסיוע הומניטרי וכן מאמצים להימנע מפגיעה בחפים מפשע. ההחלטה אם להעניק צווי ביניים שימנעו פעולה ישראלית בעזה, או יתספקו בסנקציות אחרות, תינתן מחר (ו') בצהריים בהאג.

מאת פטריק קינגסלי. מתוך הניו יורק טיימס. לקריאת הכתבה המלאה.

2משבר התעסוקה בהודו שולח צעירים לנסות לעבוד בבנייה בישראל

מבחנים מעשיים בתחום הבנייה והתשתיות מתנהלים בימים אלה בכמה מוקדים ברחבי הודו, כחלק מהמאמצים הישראלים להביא עד 10,000 עובדים הודים לענף שעד כה אופיין ברובו על ידי עובדים פלסטינים; כך מדווחת רשת "BBC" הבריטית מהודו.

לפי הדיווח, וצילומים שהובאו בו, מאות בני אדם עברו בימים האחרונים בחינות פרקטיות באוניברסיטת מהארשה דייאננד שבמדינת הריאנה בצפון הודו - כולל ריצוף, טיוח ועבודות ברזל. לפי הדיווחים, מובטחים לעובדים הפוטנציאליים תנאים הכוללים לינה וביטוח בריאות, לצד שכר של כ-6,000 שקל לחודש. בחינות נוספות מתקיימות באוניברסיטאות אחרות בהודו. "אנחנו יודעים שיש מלחמה בישראל, אבל אנחנו לא מפחדים ממוות. אפשר למות גם כאן", אמר אחד מהעובדים. שגרירות ישראל בהודו סירבה להגיב ל-BBC.

מאת סוטיק ביזוואס. מתוך ה-BBC. לקריאת הכתבה המלאה.

3חמאס מקבל בין 8 ל-12 מיליון דולר בתרומות מקוונות אפילו כעת

חמאס מקבל בין 8 ל-12 מיליון דולר בחודש בתרומות מקוונות אפילו כעת, על ידי גיוס כספים "לטובת תושבי עזה"; כך אומרים מקורות ישראליים לסוכנות הידיעות בלומברג. לפי הדיווח, שמבוסס על שיחות עם גורמים במטה ללוחמה כלכלית בטרור במשרד הביטחון, התרומות מרחבי העולם לפלסטינים "זינקו משמעותית" מאז תחילת המלחמה, וחמאס מנצל זאת לצרכיו. גם ארה"ב שותפה להערכות הללו, לפי הדיווח.

ארגוני צדקה, עמותות וגם חברות מסחריות שפועלות במסווה הם חלק מרשת גיוס הכספים של חמאס, שניצבת כעת במרכז חקירה בינלאומית וניסיונות להגביל את פעילות מצד גורמים ישראלים, אמריקאים ואירופים.

מתוך בלומברג. מאת גלית אלטשטיין. לקריאת הכתבה המלאה.

4מספר התקריות האנטישמיות בצרפת זינק פי ארבעה השנה

מספר התקריות האנטישמיות בצרפת חצה את כל השיאים, וזינק פי ארבעה לעומת השנה שעברה, כאשר מרביתן נרשמו בשלושת החודשים האחרונים של 2023; כך מדווח הבוקר הלה מונד הצרפתי, וכלי תקשורת אחרים, על בסיס נתונים של ה-CRIF, ארגון הגג של המוסדות היהודים בצרפת.

המספר עמד על 1,676 מקרים מתועדים. קרוב לשני שלישים מהתקריות היו התקפות אלימות נגד יהודים וישראלים, כולל צעקות ואלימות פיזית. מבחינה זו, מאבחנים עורכי הדוח שהוציא ה-CRIF בנושא, "המלחמה ב-7 באוקטובר שימשה כזרז" לגל האנטישמיות הנוכחי. לפי העיתון, מספר המקרים המתועדים הוא "רק חלק" מהמספר האמתי של תקריות אנטישמיות.

מתוך לה מונד. לקריאת הכתבה המלאה.