גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הקשר בין המפונים מהצפון ליישובים הדרוזים והצ'רקסים

בחודשים האחרונים הגיעו כאלף מפונים ליישובים כמו פקיעין, כפר כמא וג'וליס למפגשי תרבות ולתמיכה בעסקים מקומיים ● סאפי מקלדה, הרשות לפיתוח הגליל: "בסוף, אנחנו חיים באותה מדינה"

פעילות של ''כפריחד'' בכסרא־סמיע / צילום: הרשות לפיתוח הגליל
פעילות של ''כפריחד'' בכסרא־סמיע / צילום: הרשות לפיתוח הגליל

 

בחודשים האחרונים מגיעים אל בתי המלון בטבריה, נצרת, נוף הגליל ומקומות נוספים בצפון אוטובוסים ועליהם מדריכים ומתנדבים. משם הם נוסעים יחד עם מפוני הצפון ליישובים דרוזים וצ'רקסים שבהם פוגשים את התרבות, האוכל המסורתי והנופים, מאזינים להרצאות וגם רוכשים מהעסקים הקטנים שעומדים שוממים וריקים מתיירים ומטיילים מאז פרצה המלחמה.

ישראל מתגייסת | הסטארט-אפ הצעיר שיצא לגיוס בזמן המלחמה עם עובדים במילואים
ישראל מתגייסת | שני שלישים מעובדי ענף ההייטק התנדבו במהלך המלחמה
ישראל מתגייסת | המנהלות הבכירות במשק מתגייסות לקריאה להשבת החטופים מידי חמאס

בין היישובים הללו נמנים פקיעין, כפר כמא, רמא, מע'אר, ג'וליס, יאנוח-ג'ת, כסרא-סמיע, ירכא ובית ג'אן, בו נרשם מספר הנופלים הגדול ביותר מהחברה הדרוזית מאז תחילת המלחמה.

"אנחנו מוציאים את האוטובוסים מתוך מטרה כפולה", מספר סאפי מקלדה, יועץ תיירות מהרשות לפיתוח הגליל. "ראשית, לאפשר למפונים התאווררות והפוגה מהשהייה הממושכת במלונות, ושנית, לתמוך בעסקים המקומיים של הדרוזים והצ'רקסים. זה עוזר להם להיות עם הראש מעל למים בתקופה כה קשה".

הפעילות, שנקראת "כפריחד", מתקיימת באמצעות פרויקט "כפר ביקרתם" של הרשות לפיתוח הגליל, המשרד לפיתוח הנגב והגליל, משרד התיירות והרשות לפיתוח הכפרים הדרוזים והצ'רקסים. "עד כה הכנסנו יותר מאלף מפונים לכפרים", מספר מקלדה. "אנשים רוצים לבוא לפגוש את המשפחות המתגוררות שם, ולשמוע את סיפוריהן".

"מפגש בין אנשים"

כבר מתחילת המלחמה, ההתגייסות ביישובים הדרוזים, המוסלמים והצ'רקסים - שנפגעו קשות בעצמם - הייתה גדולה. החל מהכנת אלפי חבילות מזון, שמיכות ואפודים וכלה בצימרים ומקומות אירוח שהזמינו את המפונים אליהם ללא תשלום, בשבועות הראשונים.

"אנשים עברו מספיק, ובמטרה להקל עליהם אנחנו מארחים אותם במרכזי מבקרים, מסיירים בבתים ועורכים סדנאות קולינריות. יותר מהכול מדובר במפגש בין אנשים", אומר מקלדה. "כל הפעילויות לא בתשלום, במימון הרשות לפיתוח הגליל ושותפיה. המטרה היא לא שהם יהיו כוח צרכני, אלא בעיקר ליהנות ולקבל הפוגה מהיומיום".

לדבריו, התגובות מחממות לב ומרגשות. "היו תגובות שדמעתי. זה מעבר לעבודה, אנשים שילדיהם נלחמים בעזה פוגשים במשפחות שגם הילדים שלהן שם. האוכל הדרוזי והצ'רקסי מאוד אהוב, ומה נשאר לנו חוץ מאוכל בתקופה זו", הוא צוחק.

"המון אנשים מהכפרים מתגייסים לפרויקט ללא תשלום, וזה קורה מהשבועיים הראשונים - פנו אלינו בלי הפסקה בבקשה לארח אנשים. אחרי שבועיים, גם אלו שבגליל נכנסו למצוקה, חלק מהצימרים נסגרו, ואנחנו מנסים לעזור להם כמה שאפשר.

"הקשר בין העם היהודי לדרוזים היה טוב וחזק כל הזמן, ועכשיו זה התחדד בעקבות מאורעות 7 באוקטובר. הרי אנחנו חיים באותה מדינה, המדינה שלנו. יש לנו הרבה חבר'ה שעזבו את הבית ולא חזרו. חלק מהמשפחות הקריבו לא ילד אחד אלא שניים ושלושה. אבל אנחנו חזקים ואנחנו ננצח. בסוף אנשים רוצים לפגוש ולאהוב אחד את השני".

מתגייסים לעזרה

גלובס מרכז את היוזמות המרכזיות ופרטי הקשר ונרתם לקשר בין הצדדים להצלחת המיזמים הללו במייל: i-can-help@globes.co.il

חבר והשומר החדש

מועדון הצרכנות "חבר" בשיתוף עם ארגון השומר החדש יוצאים ביוזמה למען החקלאות הישראלית, ומזמינים את עמיתי המועדון "להפשיל שרוולים" ולתת יד לחקלאים בישראל שנפגעו בעקבות המלחמה ונותרו ללא ידיים עובדות ועם תוצרת שצריכה להיקטף. העמיתים יוכלו לבחור בין שני סוגי התנדבות: חקלאית ביחידים או בקבוצות, או מבצעית בשמירה ונוכחות בשטח.

להרשמה ופרטים נוספים: 9263*

ליצירת קשר בווטסאפ: 050-9007051

ארגון Samaritan's Purse

ארגון הסיוע ההומניטרי נוצרי-אוונגליסטי Samaritan's Purse, שמעניק מענה לאנשים במצבי משבר, פועל ביותר מ-100 מדינות כדי לספק סיוע לקורבנות מלחמה, מחלות ואסונות. השבוע התקיים בספרייה הלאומית בירושלים טקס לחנוכת 14 אמבולנסים חדשים שתרם הארגון למגן דוד אדום.

כל אחד מהאמבולנסים מוקדש לזכרם של נופלי הארגון במלחמת "חרבות ברזל", בעת שהיו במשימת הצלת חיים במד"א או בקרבות על הגנת המדינה. בטקס, שהתקיים במעמד בני המשפחות השכולות, נכח נשיא Samaritan's Purse פרנקלין גרהאם, לצד מנכ"ל מד"א אלי בין, מנכ"ל משרד החוץ יעקב בליטשטיין, ראש עיריית ירושלים משה ליאון, ראשי אגודות ידידי מד"א בארה"ב ובישראל ועוד.

נשיא Samaritan's Purse פרנקלין גרהאם חונך את אחד האמבולנסים שנתרמו / צילום: דוברות מד''א

הארגון תרם שבעה אמבולנסים נוספים, חלקם ממוגני ירי, אשר ייחנכו בהמשך לזכר חמישה מתנדבים נוספים שנפלו במהלך המלחמה. האמבולנסים החדשים יוצבו במרחבים שבהם התנדבו הנופלים.

אוניברסיטת בר אילן

באוניברסיטה הוקמה חורשה חדשה בשם "עוטף ישראל", אשר בשטחה נשתלו 300 שתילים ועשרות עצי פרי על מנת לסמל תקווה ופריחה ליישובי עוטף עזה ויישובי הצפון, שתושביהם פונו בצל מלחמת חרבות ברזל.

מימין: פרופ' איתן אוקון, ד''ר שמרית דכס ופרופ' אריה צבן, נשיא האוניברסיטה / צילום: שלומי מזרחי

באירוע השקת החורשה לקחה חלק הנהלת אוניברסיטת בר אילן, כמו גם שני חוקרים תושבי העוטף, פרופ' איתן אוקון וד"ר שמרית דכס יחיא.

עוד כתבות

וורן באפט / צילום: ap, Nati Harnik (עיבוד תמונה)

החוכמה של וורן באפט היא יותר מאשר רק בחירת מניות נהדרות

המבנה החדשני של ברקשייר האת'ווי יוצא דופן — ומועיל לבעלי המניות

שרון רן שגב ונעמי רינת / צילום: יח''צ

לזכור ולא לשכוח: יוזמות אזרחיות להנצחת זכר השואה

גלובס מרכז שורה של יוזמות אזרחיות בולטות להנצחת זכר השואה בישראל ובעולם, במרחב הפיזי והדיגיטלי ● ישראל מתגייסת 

שרוול אשפה לפינוי שיפוצים / צילום: תמר מצפי

הקבלן איחר במסירת דירה בפרויקט תמ"א. זה פיצוי הענק שיקבלו הרוכשים

ביהמ"ש קבע כי סעיף 5א לחוק המכר, הנוגע לאיחור במסירת דירה, חל גם על פרויקטי תמ"א 38, אף שבעבר נקבע בפסיקה כי בפרויקטים כאלה מדובר בהתקשרות למתן שירותי בנייה, שעליה חל חוק חוזה קבלנות

דורון כהן / צילום: איל יצהר

משרד המשפטים בוחן ניגוד עניינים במועמדות דורון כהן ליו"ר רשות שוק ההון

דורון כהן, מנכ"ל האוצר לשעבר, מועמד לתפקיד יו"ר רשות שוק ההון לצד מ"מ יו"ר הרשות הנוכחי, עמית גל; והמשנה למנכ"ל חברת הביטוח ווישור, זיו כהן ● משרד המשפטים בוחן האם קיים חשש לניגוד עניינים במינויו של דורון כהן, שאחותו מכהנת כדירקטורית בלתי תלויה בחברת הביטוח מגדל

ינקי קוינט, מנהל רמ''י ומ''מ מנהל רשות החברות הממשלתיות / צילום: שלומי יוסף

בעיכוב של עשרות שנים, המדינה תפריט קרנות השתלמות של מאה אלף עובדים

ועדת השרים להפרטה תדון בשבועות הקרובים במכירת החזקות המדינה בשבע קרנות השתלמות, מלבד אלו של המורים והשופטים ● לפי ההצעה, המניות יעברו לידי ההסתדרות, כשהיקף הנכסים הוא כ־8.4 מיליארד שקל ● המטרה: הפחתת הנטל על המדינה ● מה צפוי לחוסכים? ● גלובס עושה סדר

נגמ''שים של צה''ל בצפון הארץ / צילום: ap, Gil Eliyahu

עסקה בגודל פי 2 משווייה: החברה הביטחונית שמזנקת

לפני פחות משנתיים סבלה החברה הביטחונית אימקו מתחלופת מנהלים וקשיים תזרימיים, אבל מתחילת המלחמה התמונה התהפכה ומנייתה נהנית מתנופה בבורסה ● כעת היא קיבלה הזמנה של 377 מיליון שקל ממשרד הביטחון - פי שניים מהשווי של החברה כולה ● מניית אימקו זינקה ביותר מ-200% בשנה האחרונה

פרויקט TechMod / הדמיה: 3division

בהשקעה של יותר ממיליארד שקל: הפרויקט שצפוי לשנות את מודיעין

פרויקט TechMod בשטח של יותר מ־100 אלף מ"ר יוקם בפארק הטכנולוגי במודיעין, על קרקע בשווי של כ-62 מיליון שקל ● השותפים בפרויקט מאמינים כי הוא יתן מענה לאחד החוסרים הגדולים בעיר - מקומות תעסוקה ● כיום יותר מ־75% מתושבי העיר עובדים מחוץ לה

ד''ר רוני סימונס, עמותת שותפות מגן / צילום: ינאי יחיאל

שיטת טיפול חדשה מנסה לסייע ללוחמים במניעת פוסט טראומה

הגישה שמציעה עמותת שותפות מגן משכללת טיפול משנות ה-80 באמצעות טכנולוגיות מציאות רבודה, תנועות עיניים ושיטות לוויסות רגשי ● עד כה, מאות לוחמים ואנשי כוחות הביטחון עברו את הטיפול ●  ישראל מתגייסת

בנייה בדרום. חומרי הגלם לבנייה מתייקרים / צילום: Shutterstock

השלכות החרם הטורקי כבר כאן: אלה המוצרים שמתייקרים

כנען סנטר הודיעה על עלייה של כ־20% במחירי צמר זכוכית, קבוצת נוימן מעלה ב־9% את מחיר מוצרי הברזל, וחברת רב בריח מעלה מחירי מוצרים ב־8% • "בקרוב נראה הודעות נוספות כאלו"

בבסיס סודי שמתרחב במהירות: כך נערכת איראן למתקפה הבאה נגד ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: מה גורם לצבאות של מדינות הערביות להיות לא יעילים, הבסיס הסודי של איראן וסיפורה של ניצלות שואה שהייתה בקיבוץ מפלסים ב-7 באוקטובר ● כותרות העיתונים בעולם 

רפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

סעודיה מזהירה את ישראל מפעולה רפיח: "להפסיק את מעשי הטבח והפרת החוק הבין לאומי"

נשיא ארה"ב ורה"מ שוחחו כחצי שעה, בבית הלבן מבהירים: "עסקה היא הדרך הטובה ביותר להימנע ממבצע ברפיח" • מקור בחמאס: דוחים את חזרת המשלחת לקהיר - עד לתוצאות מאמצי המתווכות • בני משפחות חטופים לגנץ ואיזנקוט: מתבוננים באימה, תגידו את האמת על המו"מ • פגיעה ישירה של כטב"ם חיזבאללה במטולה, חיל האוויר תקף בעומק דרום לבנון • עדכונים שוטפים

דורון ארזי, אסף וונד, אודי מוקדי / צילומים: ליאורה כץ, איל יצהר, דיויד שפר

שתי חברות ישראליות פרסמו דוחות בוול סטריט, ונפלו בסוף השבוע

במדור השבועי של גלובס בדקנו מה קרה למניות הישראליות הבולטות בוול סטריט במהלך הסופ"ש ● היפו צללה בכ-17% בעקבות מימושים ● סייברארק צללה למרות שהציגה דוח חזק עם תחזית חיובית ● ומניות רדקום וסרגון עלו בעקבות דיווחים על חוזים חדשים

אתר בנייה. קצב מכירות הנדל''ן עלה / צילום: אייל פישר

קצב מכירות הדירות עלה, ובאוצר קוראים לעצור את מתווה הסיוע

תוכנית הסיוע לענף שאושרה בפברואר כללה מתווה שיעזור לקבלנים בשלב המכירה המוקדמת ● אולם לגלובס נודע כי קידום המתווה נעצר ונבחן מחדש, בין היתר בשל נתוני המכירות האחרונים

קניות בסופר. אין הצדקה אמיתית להעלאות המחירים / צילום: טלי בוגדנובסקי

הנתונים מגלים: האם גל עליות המחירים מוצדק?

שורת חברות גדולות במשק הודיעו על העלאות מחירים רוחביות, בעיקר בתחומי המזון והצריכה ● אלא שבחינת פרמטרים כמו שערי מט"ח, עלויות שינוע ומחירי חומרי גלם מעלה כי לא תמיד קיים הכרח לעשות כן ● אלכס זבז'ינסקי, מיטב: "החברות פשוט מנצלות הזדמנויות"

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

מגמה חיובית בוול סטריט; מניות השבבים מטפסות

הנאסד"ק עולה ב-0.6% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות ● אייל הררי יחליף את ארז ענתבי כמנכ"ל אלוט ● אלון מאסק ממליץ לוורן באפט איזו מניה לקנות ● IBI בית השקעות: הירידה באינפלציה תאפשר ל-ECB להפחית את הריבית ביוני ● וורן באפט מכר מניות אפל ונראה שהוא פוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" • בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33% • באופנהיימר ממליצים על מניות הבנקים הגדולים בארה"ב, "נסחרות בתמחור חסר עמוק"

בניין שרוסס במגני דוד, בפריז (דצמבר 2023) / צילום: Reuters, LUCIEN LIBERT

דוח חדש: "העולם עד לגל הגרוע של תקריות אנטישמיות מאז מלחמת העולם"

ב־2023 נרשם זינוק של עשרות אחוזים במספר התקריות האנטישמיות מכל הסוגים, כך מגלה דוח של אוניברסיטת תל אביב והליגה נגד ההשמצה ● לפי הדוח, יותר ויותר אמריקאים מסכימים עם סטריאוטיפים אנטישמיים, והרשתות החברתיות "הפכו לקרקע פוריה לשנאה ורדיקליזציה"

השקל מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדולר יגיע ל-3.8 שקלים? איך תשפיע כניסה לרפיח על שער השקל

יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים: "האירועים הביטחוניים החזירו את הדולר במהירות לרמה גבוהה; אולם על רקע היצעי המט"ח של יצואנים לתשלומי שכר ומסים, הרי שפוטנציאל הפיחות בטווח המיידי נותר מוגבל" ● גם יונתן כץ, כלכלן ראשי בלידר שוקי הון, מסכים כי השקל לא יגיב בעוצמה רבה מדי

קיבוץ בארי ההרוס / צילום: תמונה פרטית

לספר לדור הצעיר את סיפור השואה אחרי ה-7 באוקטובר - זו לא רק זכות, אלא חובה

השנאה כלפי מדינת ישראל מרימה ראש בכל כמה דורות ● לצד האסונות טבועה בנו, כחלק בלתי נפרד מה-DNA שלנו, היכולת המופלאה והחוסן לקום מהאסון הכי גדול ולהצליח לעשות ממנו נס ● גם הפעם, הדור הצעיר הוא שיכתבו את פרק התקומה

מימין: אריאל ארליך, יריב לוין, עוזי פוגלמן, רון סולקין / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: אלכס קולומויסקי־ידיעות אחרונות, דוברות הרשות השופטת, איל יצהר

האינטרסים והדילים: מאחורי הקלעים של הוועדה לבחירת שופטים

עשרות שופטים ורשמים חדשים מונו בשבוע שעבר, צעד הכרחי לאור העומס הכבד על מערכת המשפט ● הפשרות שנאלצו לעשות בוועדה כדי לזכות במינויים החדשים, ההישגים של הקואליציה, השריף החדש בנגב והמשמעות הנעלמת של המילה "זמני" ● חמש הערות על בליץ המינויים

השכר הממוצע / צילום: Shutterstock, Rita Kapitulski

השכר הממוצע זינק: 14,108 שקל בחודש מרץ. ומה קרה בהייטק?

על פי "אומדני הבזק" של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, מדובר בעלייה של כ-3.5% לעומת מרץ 2023 ● השכר הממוצע של עובדי הייטק בפברואר זינק ב-13% לעומת שנה שעברה