בגלל החשש לחטופים הישראלים: נשיא פורטוגל דחה הקשחת התנאים להענקת אזרחות

אחת הסיבות להחלטה הנשיאותית היא החשש מכך שאישור התיקון יהווה פגיעה בזכויות של ישראלים החטופים בעזה, ושהיו בהליכי הוצאת אזרחות פורטוגלית • הצעת התיקון לחוק גובשה למעשה כבר לפני כשנתיים בעקבות טענות לניצול לרעה של החוק הקיים

עשרות אלפי ישראלים הוציאו אזרחות פורטוגלית / צילום: Shutterstock
עשרות אלפי ישראלים הוציאו אזרחות פורטוגלית / צילום: Shutterstock

תיקון להצעת החוק המקשה על ישראלים להוציא אזרחות פורטוגלית בשם קשרי העבר של משפחותיהם למדינה, נשלח ברגע האחרון לבחינה משפטית מחודשת על ידי נשיא המדינה; כך מדווחים בימים האחרונים כלי התקשורת במדינה. אחת הסיבות להחלטה הנשיאותית היא החשש מכך שאישור התיקון יהווה פגיעה בזכויות של ישראלים החטופים בעזה, ושהיו בהליכי הוצאת אזרחות פורטוגלית. הצעת התיקון לחוק גובשה כבר לפני כשנתיים בעקבות טענות לניצול לרעה של החוק הקיים, שבמסגרתו עשרות אלפי ישראלים, לפי הערכות, כבר הוציאו אזרחות פורטוגלית.

דיווח: מצרים מבקשת מהחות'ים לתקוף רק ספינות ישראליות
הפתרון הסעודי להברחות אלכוהול: חנויות משקאות לדיפלומטים בלבד

הנשיא הפורטוגלי מרסלו רבלו דה סוזה הפנה בשבוע שעבר את התיקון לחוק האזרחות של המדינה ברגע האחרון ל"בחינה מחדש" על ידי בית המשפט לענייני חוקה של פורטוגל. לפי הודעה שפורסמה ביום שישי האחרון, אחת הסיבות לכך היא שנוסח התיקון "בנוגע להליכים להוצאת אזרחות שכבר מתנהלים יכולים להחמיר את המצב של הישראלים המוחזקים כבני ערובה בעזה". הנשיא עשה זאת לאחר עצומה מקוונת שעליה חתמו יותר מ-5,000 בני אדם, שטענו במשותף כי הקשחת התנאים בדיעבד אינה חוקית.

"נראה כי (התיקון) מפר את העיקרון של אמון, האינהרנטי לשלטון החוק", נכתב בדברי ההסבר להחלטה הנשיאותית, שהייתה אמורה לכאורה לאשר את התיקון, שהוסכם על ידי הפרלמנט בתחילת החודש. באופן ספציפי, נכתב, האמון נפגע כתוצאה מאי כיבוד העיקרון של איסור על החלת חוקים בדיעבד, ובמיוחד כאלו המגבילים תנועה, זכויות וחירות". התיקון דורש תקופת מגורים בפורטוגל שלא נדרשה בעבר וקשר עכשווי למדינה, וכן מקשה על קביעת זכאות לפי שמות משפחה של הקהילה היהודית שחיה בחצי האי האיברי עד למאה ה-15. 

"פגיעה בעיקרון כבוד האדם"

"יצירת מכשולים נוספים בפני הענקת אזרחות פורטוגלית במקרים מסוימים", נכתב בנימוקי הנשיא למהלך, "עשויה אפילו להיחשב כפגיעה בעיקרון כבוד האדם". מקרים אלו, הבהיר משרד הנשיא, הם של חטופים ישראלים בעזה שהיו בתהליך לקבל אזרחות וייתכן שייפגעו בשל התנאים החדשים והקשחת הקריטריונים.

לפי הדיווחים בפורטוגל, יוסי שרעבי, שנחטף מקיבוץ בארי בבוקר ה-7 באוקטובר ונרצח במהלך שהוחזק כבן-ערובה בעזה, היה בתהליך להוצאת אזרחות פורטוגלית. משפחתו ביקרה בשבועות אחרונים בליסבון בניסיון לקדם מעורבות של המדינה בשחרורו, לפני שהתברר גורלו. לא ידוע כמה חטופים נוספים נמצאים בהליכים להוצאת אזרחות פורטוגלית.

גם לפני התקפות הטרור של ה-7 באוקטובר וגורל החטופים בעזה, הסוגיה עוררה סערה במדינה בשנתיים האחרונות. זאת, במיוחד מאז התבררו טענות לפיהן מיליארדים יהודים זרים, כולל רומן אברמוביץ' קיבלו אזרחות פורטוגלית בעוד הקשר של משפחותיהם ליהודים שחיו בפורטוגל עד המאה ה-15 היה קלוש עד לא קיים. אם התיקון לחוק ייפסל במתכונתו הנוכחית, הרי שייתכן כי ניסוח ואישור חוק חדש ייקח עוד שנים. 

חברת "פורטוגליס" הישראלית, העוסקת בבקשות קבלת אזרחות פורטוגלית לאזרחים ישראלים מסרה היום (ב'), כי "במידה ואכן יפסול בית המשפט את התיקון לחוק, כפי שסוברים מומחי משפט חוקתי רבים בפורטוגל לאור הנימוקים שהועלו בהחלטת הנשיא, החוק יחזור לפרלמנט הפורטוגלי לשם העברתו מחדש. לאור העובדה כי הפרלמנט הפורטוגלי פוזר כבר לקראת הבחירות הכלליות במרץ 2024, הרי שהתיקון לחוק (ככל שיהא כזה) יונח לפתחו של הפרלמנט החדש והממשלה החדשה שיקומו באמצע שנת 2024 ויידרש לעבור מחדש את כל תהליך החקיקה מתחילתו".