הסדרת חוק חדלות הפירעון: התיקון שמקדם משרד המשפטים

תזכיר חוק שהפיץ משרד המשפטים מבקש להאריך בהוראת שעה את "תיקון 4", שיועד ליצור מתווה שיסייע לחייבים להגיע להסדרי חוב • אף שהתיקון נחקק במקור להתמודדות עם משבר הקורונה, במשרד בוחנים אפשרות לכונן מסלול קבוע עבור מצבים דומים

בניין משרד המשפטים בירושלים / צילום: איל יצהר
בניין משרד המשפטים בירושלים / צילום: איל יצהר

משרד המשפטים מגבש תיקון לחוק חדלות פירעון, שיסדיר באופן קבוע את התנאים בהם בית המשפט יהיה רשאי לתת צו עיכוב הליכים זמני במסגרת הליך לאישור הסדר חוב, כך עולה מתזכיר חוק שהופץ היום (ג'). התזכיר מבקש להאריך פעם נוספת, בהוראת שעה, את ההסדר המכונה "תיקון 4" אשר נחקק באופן זמני בקורונה, ועוסק בסוגיה זו בדיוק.

שלושה פסקי דין בשבוע | לאב יש הכנסה של יותר מ-100 אלף שקל נטו. כמה מזונות הוא צריך לשלם?
מתווה ההסדר שנועד להקטין את חובות חנן מור ביותר מ-2 מיליארד שקל

בתזכיר נכתב כי בשל המלחמה, מקודמים בימים אלה הליכי חקיקה שממוקדים במצב החירום, ולכן מתבקשת הארכה נוספת של תיקון 4 - בתשעה חודשים - אחריה ניתן יהיה להאריכו רק עוד פעם אחת נוספת - בשלושה חודשים, קרי שנה לכל היותר בסך-הכול.

כפי שעולה מדברי ההסבר לתזכיר שהופץ, תיקון 4 נחקק כהוראת שעה בתחילת שנת 2021, לנוכח משבר הקורונה. המטרה הייתה ליצור מתווה שיסייע בהתמודדות עם עלייה משוערת בהיקף החייבים שישקלו לפנות להליכי חדלות פירעון בעקבות המצב. במסגרת התיקון, התווספו לחלק י' לחוק חדלות פירעון, העוסק בהליכים לאישור הסדר חוב שלא במסגרת צו לפתיחת הליכים, הוראות מיוחדות, לתקופה מוגבלת. אלה יצרו מסלול ייעודי של עיכוב הליכים לחייבים, יחידים ותאגידים, המבקשים לאשר הסדרי חוב. "המסלול שנקבע בהוראת השעה מאפשר לחייבים לקבל מבית המשפט עיכוב הליכים זמני וקצר מועד, לצורך ניהול משא ומתן אפקטיבי עם נושיהם לגיבוש הסדר חוב, ובצד זאת הוא כולל הגנות לנושים", נכתב.

בדברי ההסבר לתזכיר הנוכחי, צוין כי אף שההצדקות שעמדו בבסיס הוראת השעה של תיקון 4 נגעו באופן בלעדי להתמודדות עם משבר הקורונה, החלה במשרד המשפטים עבודת מטה שנועדה להפיק לקחים ממנו, ולבחון את האפשרות לכונן מסלול קבוע עבור מצבים מתאימים. העבודה במסגרתה התבקשו והתקבלו הערות מהציבור, בוחנת את התמריצים שיצר תיקון 4 אצל כל אחד מבעלי העניין בהליך, את התועלות והנזקים שלו, ואת אופן השימוש בו בהשוואה להליכים אחרים לפי חוק חדלות פירעון. בדברי ההסבר נכתב כי "מטרת עבודת המטה היא לגבש, בראייה ארוכת טווח ובאופן מושכל, המלצות עקרוניות לטווח הארוך בקשר עם עידוד הסדרי חוב של חייבים לשם שיקום כלכלי, ולהביאן בפני קובעי המדיניות".