יו"ר נטפליקס תורם מניות בשווי של יותר ממיליארד דולר. וזו הטבת המס שהוא יקבל

יו"ר נטפליקס ריד הייסטינגס, העביר במתנה 2 מיליון מניות של החברה ששוות למעלה ממיליארד דולר • לפי וול סטריט ג'ורנל, מדובר בתרומה ל-SVCF קרן צדקה קהילתית בסיליקון ואלי • התרומה הנדיבה תזכה את הייסטינגס בהטבת מס משמעותית

יו''ר נטפליקס ריד הייסטינגס / צילום: ap, Manu Fernandez
יו''ר נטפליקס ריד הייסטינגס / צילום: ap, Manu Fernandez

המניה של ענקית הסטרימינג נטפליקס  סגרה את המסחר בוול סטריט ביום שני בשיא של שנתיים. למעשה, מאז השפל של סוף 2022, המניה זינקה ב־246%, כאשר רק מתחילת 2024 היא עלתה בכמעט 23%, בעיקר בזכות דוחות כספיים טובים.

הרווחיות של נטפליקס בשיא, אז למה היא רוצה להעלות מחירים דווקא עכשיו?
מחפשים את המודל הכלכלי הבא: כך תיראה השנה הקרובה במדיה ובבידור

בזמן שהמניה מתקדמת בהדרגה לשיא כל הזמנים, ריד הייסטינגס, יו"ר ומייסד משותף של נטפליקס (ומנכ"ל החברה עד לשנה שעברה) העביר במתנה 2 מיליון מניות של החברה ששוות למעלה ממיליארד דולר. מדובר ב־40% מההחזקות של היו"ר הפעיל, שהורידו אותו להחזקה של 1.1% מהחברה.

אמנם הדיווח לרשות ניירות ערך האמריקאית (SEC) לא פירט מי קיבל את המתנה, אך לפי פרסום בוול סטריט ג'ורנל, מדובר בתרומה ל־SVCF (Silicon Valley Community Foundation), קרן צדקה קהילתית בסיליקון ואלי שתורמת לארגונים בסן פרנסיסקו. מדובר בקרן פופולרית במיוחד אצל עשירי עמק הסיליקון שמחזיקה בנכסים של מעל 10 מיליארד דולר (נכון לסוף 2022). בעשור הקודם, מארק צוקרברג, מייסד פייסבוק (מטא) ביצע תרומה דומה לקרן - תרומת מניות בשווי של יותר ממיליארד דולר. טפליקס אישרו שמדובר בתרומה לגוף העוסק בתחום מעמק הסיליקון אך לא הוסיפו פרטים, ודוברי הקרן אמרו שאינם מוסרים מידע על פעילות של התורמים להם.

הייסטינג יהנה מניכוי מס בסכומי עתק

אבל הסיבה לתרומת הענק הזו יכולה להיות יותר מפילנתרופיה גרידא. התרומה לקרן SVCF תזכה את הייסטינגס בהטבת מס משמעותית: הוא יוכל לנכות את אותם 1.1 מיליארד השקלים כנגד ההכנסה השוטפת שלו ממניות החברה. כך, יוכל הייסטינג לחסוך סכומים משמעותיים במס רווחי הון. לפי פרופ' ריי מיידוף מומחה לפילנתרופיה ומיסוי ששוחח עם וול סטריט ג'ורנל בנושא, התרומה הזו יכולה ל"הביא לחיסכון של 50%" מתשלום מס רווחי הון. בגלל שניכוי המס מחושב לפי מחיר המניה בעת התרומה, הייסטינג צפוי להינות בגדול מהשיא שרשמה השבוע מניית נטפליקס.

התרומה של הייסטינגס מהווה כ־40% מסך ההחזקה שלו במניות נטפליקס. מלבד התרומה, לפי דיווח אחרים ל־SEC, הייסטינגס מכר בתחילת חודש ינואר מניות נטפליקס בתמורה לסכום כולל של 12.2 מיליון דולר. המכירות בוצעו במחירים שנעו בין 463־484 דולר למניית נטפליקס, בעוד שהיום היא נסחרת במחיר גבוה יותר של כ־576 דולר, המשקף לחברה שווי שוק של 249 מיליארד דולר. העסקאות הללו בוצעו במסגרת "מכירה עיוורת", כלומר מכירה שבה המועד נקבע מראש והמוכר אינו מתזמן את העסקה לפי מחיר המניה.