גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אוורגרנד הייתה חברת הבנייה הגדולה בסין, עכשיו היא מתפרקת

מו"מ למניעת פירוק החברה שנמשך עד סוף השבוע האחרון לא נשא פירות, אומרים אנשים המכירים את הנושא

מפה של חברת הנדל''ן הסינית אוורגרנד שפשטה את הרגל / צילום: ap, Andy Wong
מפה של חברת הנדל''ן הסינית אוורגרנד שפשטה את הרגל / צילום: ap, Andy Wong

חברת הבנייה הסינית אוורגרנד (Evergrande) קיבלה הוראה להתפרק על ידי בית משפט בהונג קונג, מה שמסיים סאגה שנמשכה שנים בחברה, שהקריסה שלה הדהדה ברחבי הכלכלה השנייה בגודלה, ובעולם כולו.

מאות ראשי גרעין, אלפי ק"מ: התכנון הסיני למנוע מהלך אמריקאי בטייוואן
רוסיה, סין ואיראן מנסות להרוס את הסדר הקיים. האם דווקא סין תציל אותנו?

הוראת הפירוק הגיעה למרות מאמצים עד הדקה ה־90 להגיע להסכם מצד נושי החברה, כך אמרו אנשים המכירים את הנושא. פסיקת ביהמ"ש ניתנה יותר משנתיים אחרי שהחברה הגיעה לחדלות פירעון של האג"ח הדולריות שהנפיקה, והפכה לאחת מאבני הדומינו הראשונות ליפול בשוק הנדל"ן הסיני, שחווה משבר קשה.

"הגיעה העת שייאמר כי מספיק זה מספיק", אמרה השופטת לינדה צ'אן בבית המשפט הגבוה של הונג קונג. זאת לאחר שאוורגרנד קיבלה בדצמבר עוד ארכה למצוא תוכנית למחזור החוב, לדון בה עם הנושים ולקבל לה אישור משפטי, אך "שום דבר מזה לא קרה", לדברי צ'אן.

עורך הדין של אוורגרנד ביקש דחייה נוספת, ואמר שהוראת פירוק מיידית תשפיע על ערך נכסי החברה במדינות זרות ועל ערך החברות הבנות שלה, ובכך ייפגע היקפו של החזר החוב לנושים. אבל עורך דין של קבוצת הנושים המרכזית טען מנגד שאוורגרנד לא נשאה ונתנה איתם בתום לב, והשופטת הסכימה.

הפירוק של אוורגרנד צפוי לגרום לגל זעזוע נוסף בענף הנדל"ן הסיני, שעשרות מחברות הבנייה בו קורסות בשנתיים האחרונות, אחרי שבנקים עצרו מימון וערך נכסי המקרקעין עצמם עבר תיקון חריף.

האג"ח נסחרות בפחות מ־2 סנט לדולר

פעם, הייתה אוורגרנד חברת הבנייה הגדולה ביותר בסין מבחינת כמות המכירות. אבל עם התחייבויות בסך כ־300 מיליארד דולר, החברה הפסיקה לשלם את חובותיה לפני יותר משנתיים ומאז נמצאת בדיונים על פריסה חדשה של החוב מול הנושים.

פסיקת בית המשפט תעניק לנושים את השליטה בחברה האם של אוורגרנד, ותאפשר להם לפרק את כל עסקי החברה.

כעת ימנה בית המשפט מפרק לחברה האם, והוא יקבל סמכות להשתלט על כל החברות הבנות של אוורגרנד ברחבי העולם, כולל בסין, וימכור את נכסי החברה כדי לפרוע את חובותיה.

רבים מנכסיה של אוורגרנד כבר נמכרו, לאחר שנושים תפסו אותם או שהוקפאו על ידי בתי משפט בסין. איגרות החוב הדולריות של חברת הבנייה נמכרו ביום שישי האחרון תמורת פחות מ־2 סנט לדולר.

המסחר במניות אוורגרנד וחברות הבת הרשומות שלה הופסק באמצע היום (שני) בהונג קונג, ועוד לפני כן צנחה מנייתה ב־21%, לאחר דיווח בוול סטריט ג'ורנל על כך שהמו"מ כשל.

נושא בלתי פתור אחד הוא מידת הסמכות המשפטית שתהיה למפרק מהונג קונג בסין. בתי המשפט בסין החלו לאחרונה להכיר בסמכות המשפטית של מפרקי חברות מתחומי שיפוט כמו הונג קונג, שם רשומה החברה האם של אוורגרנד. ב־2022, בית משפט בשנזן הכיר בסמכות של מפרק מטעם ביהמ"ש לבצע ארגון מחדש בחברת Samson Paper.

בשימוע שנערך בהמשך, מינתה השופטת צ'אן את חברת Alvarez & Marsals של טיפאני וונג ואדי מידלטון למפרקת של אוורגרנד.

וונג מסרה כי הוראת הפירוק נוגעת רק לחברה האם ולא תשפיע באופן ישיר על החברות הבנות של אוורגרנד הפועלות בסין היבשתית. "העדיפות שלנו היא לשמר כמה שניתן מהעסק, לראות מה ניתן לבנייה מחדש או נשאר תפעולי", הצהירה.

כלכלנים צופים שנה רביעית של ירידות בענף

מאז ש־Top Shine Global, אחת הנושות של אוורגרנד מחוץ לסין, הגישה עתירה לפרק את החברה ביוני 2022, השימוע בהחלטה הסופית נדחה כמה פעמים. בדרך רגולטורים סינים חסמו הצעה לשינוי מבני לאחר שחסמו את יכולתה של אוורגרנד להנפיק ניירות ערך חדשים, מרכיב מרכזי בתוכנית של החברה.

חדלות הפירעון של אוורגרנד הייתה רגע מכונן בתעשיית הנדל"ן הסינית והובילה למשבר נזילות בענף. מאז, יותר מ־50 חברות בנייה הגיעו לחדלות פירעון של חובותיהן, ואלפי אנשים בתחום איבדו את עבודתם.

מי שהצליחה לבצע שינוי מבני בדרך להיחלץ מחדלות הפירעון אליה נקלעה היא Sunac China, חברת בנייה גדולה שהשלימה את התהליך בסוף 2023, מה שסיפק לחברות אחרות במצב דומה מעין "מפת דרכים". Sunac קיבלה אישור לתוכניתה מהמחזיקים ב־98.3% מהאג"ח שלה במדינות מחוץ לסין.

המשבר נתן מכה לכלכלה הסינית כולה, מאחר שתחום הנדל"ן ותעשיות קשורות לו היו מנוע חשוב של הצמיחה במדינה ותרמו כרבע מהתמ"ג. כיום התעשייה גוררת את הכלכלה מטה ונראה שהשפל בשוק הנדל"ן הסיני עלול להימשך שנים. ביצועי הענף ב־2023 חשפו תמונה עגומה, וכלכלנים מעריכים שהירידות בו, זו השנה הרביעית ברציפות, צפויות להחמיר.

מכירות של בתים חדשים בסין ירדו ב־6% אשתקד וחזרו לרמה שלא נראתה מאז 2016, על פי לשכת הסטטיסטיקה של סין. המחירים יורדים גם בערים העשירות ביותר במדינה, וממשלות מקומיות בסין איבדו מקור הכנסה מרכזי לאחר שמכירת הקרקעות צנחה.

עוד כתבות

מחיר למשתכן בירוחם / צילום: חב' שתית

לא כדאי להתחתן: מחיר למשתכן מעוות אפילו את הקן המשפחתי

לא מעט זוגות נרשמים כידועים בציבור כדי שיוכלו לגשת להגרלות מחיר למשתכן ● רווק או רווקה שבין הזכייה למועד החתימה על החוזים יחלטו להתחתן, יאבדו את הצ'ופר מהמדינה ● אולי זה לא מה שישבור זוגיות טובה, אך זהו עיוות מדהים שהמדינה יוצרת

הפגנות פרו-פלסטיניות באוניברסיטת סטנפורד / צילום: Reuters, Carlos Barria

היום שהכה בתדהמה והמשמעות של להיות יהודי: חמישה לקחים מסטנפורד

עו"ד יותם ברגר מסיים בקרוב את שנתו השנייה באוניברסיטת סטנפורד, אבל במקום לקדם את הדוקטורט שלו, הוא מבלה חלק ניכר מזמנו בפעילויות "הסברה" בגלל ההפגנות האנטי־ישראליות ● מה הוא למד על חבריו באוניברסיטה, ולמה הפתרון למשבר יכול להגיע מהנהלות של האוניברסיטאות?

רפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

דיווח בארה"ב: ישראל עדכנה את ממשל ביידן על תוכניתה להתחיל לפנות אוכלוסייה מרפיח

צה"ל ערך תרגיל המדמה תקיפת פתע של חיזבאללה בגבול לבנון • אזעקות הופעלו אחרי כמעט יומיים ללא ירי לצפון, גם הירי מעזה התחדש עם נפילה - שלא הפעילה אזעקה • מטוסי קרב תקפו מבנים צבאיים של ארגון הטרור במרחב עייתא ע-שעב שבדרום לבנון • לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - בסוריה דיווחו על תקיפה ישראלית ליד דמשק ● עדכונים בולטים

שולה חן, 1969 / צילום: סוכנות צילומי עיתונות י.פ.פ.א / אוסף דן הדני, הספרייה הלאומי (מתוך ויקיפדיה)

על השיר "בוא הביתה" שהפך לפסקול המלחמה הנוכחית

לכל מלחמה בישראל יש את השיר שמסמל אותה ועליו קהל המאזינים נשען ● למלחמת העצמאות היה את "באב אל וואד", במלחמת יום כיפור "לו יהי", ובלבנון הראשונה, "הביתה"● במלחמה הנוכחית מככב השיר "בוא הביתה", אותו כתבה בכלל זמרת אמריקאית

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

נעילה ירוקה בוול סטריט; נאסד"ק קפץ ב-2%

מדד ההנג סנג ננעל בזינוק של 1.5% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות ● מניית אפל עלתה בכמעט 6% לאחר דוחות חיוביים ורכישה עצמית של מניות בסך 110 מיליארד דולר ● לא התקיים מסחר בבורסות בסין וביפן

בורסת וול סטריט / צילום: Shutterstock

למכור את המניות בחודש מאי ולצאת מוול סטריט? זה מה שההיסטוריה מלמדת

האם נכנסו לחצי השנה הגרועה של השנה, וזה הזמן לצאת משוק ההון עד אוקטובר? לא בטוח ● אנליסטים בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה הוותיקה "Sell in May and go away" ● ולמה הנפילה של אפריל לא מפחידה אותם?

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: Associated Press, Noah Berger,

מכירות האייפונים צנחו, אז למה המשקיעים מרוצים?

הבייבאק הוא הבעת אמון של אפל בעצמה ● למרות ההכנסות הנמוכות, החברה עקפה את צפי האנליסטים, ולמשקיעים יש לא מעט סיבות להיות מרוצים ● ומה צפוי בבינה המלאכותית ● 5 הערות על דוחות אפל

פיצה פפרוני של ''פיצה אולה'' / צילום: מרב סריג

אחת הפיצות הטובות בארץ מסתתרת בחצר משפחה בעספיא

בימי שישי, בשיטת "עד שנגמר הבצק", מנפיק טאבון העצים של משפחת עלו פיצות נאפוליטניות נהדרות ● גם הנקניקים מיוצרים במקום

שר המשפטים יריב לוין / צילום: מרים אלסטר/פלאש90

לוין סירב למנות, וחברי הוועדה התקפלו: אלו 32 השופטים החדשים שנבחרו

לוין סירב לאפשר הצבעות שאינן ברוב של כל חברי הוועדה, וכך הצליח למנות מועמדים שחברי הימין ביקשו לקדם ● לבית המשפט המחוזי בירושלים מונה רק שופט אחד, על אף שישנם תקנים פנויים נוספים, בשל מחלוקת על זהות יתר המועמדים

מפגינים באוניברסיטת קליפורניה, השבוע / צילום: Reuters, Aude Guerrucci

ניצולי ה־7 באוקטובר תובעים את מובילי המחאות בקמפוסים בארה"ב: "זרוע של חמאס"

אזרחים ששרדו את הטבח ביישובי הדרום, הגישו השבוע לבית המשפט המחוזי בווירג'יניה תביעה נגד ארגוני המחאות בארה"ב, בטענה לקשר ביניהם לחמאס ● בין היתר, צוין כי ראשיהם היו חברים בארגוני טרור ואף הכינו מסמכי תעמולה נגד ישראל, בטרם התרחש הטבח

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: Reuters, AHMAD AL-RUBAYE

לאחר חשיפת גלובס: בלומברג מדווחת כי טורקיה עוצרת לחלוטין את קשרי המסחר עם ישראל

בבלומברג דיווחו כי עדיין לא מדובר באישור רשמי, אלא בדיווח של גורמים טורקיים ● מוקדם יותר היום נחשף בגלובס כי בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף ● בנוסף, חברת התעופה הטורקית MNG מפסיקה לייבא מטענים לישראל

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

טלטלה נוספת בשופרסל: היו"ר שפירא צפוי לפרוש בשל לחצי משרד הבריאות

שפירא טרם הגיש את התפטרותו, אך בבי"ח איכלוב אישרו שכך יעשה בקרוב ● מנכ"ל משרד הבריאות: "הציפייה הציבורית היא שמנהל בכיר בדרגתו של פרופ' שפירא יקדיש את מרב זמנו ומרצו למשרתו הבכירה"

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות המכוניות הסיניות זינקו, אקספנג ב-17%

נאסד"ק עלה ב-1.5%, הדאו ב-0.8% ● שיא במשיכות כספים מקרנות הביטקוין ● קוואלקום זינקה ב-10%, אנבידיה ב-3% ● גוגל שוב מפטרת עובדים ● ישראליות: רדקום זינקה ב-8%, היפו צללה ב-13% ● מחר דוח התעסוקה בארה"ב ● וגם, בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה "Sell in May and go away"

מתן ותומר, מייסדי חברת Apex / צילום: בן חכים

הם עוד לא בני 40 וכבר הצליחו לגייס את היזם המדובר בעולם לחברת הסייבר שלהם

מתן דרמן ותומר אבני ראו מקרוב את מהפכת הבינה המלאכותית קורמת עור וגידים במהלך שירותם הארוך ב־8200 ● לפני עשרה חודשים, הם הקימו חברה שמאבטחת את השימוש ב־ChatGPT, וכך מנטרלת את הרתיעה ממנו בקרב מנהלים ● היום, סם אלטמן מייעץ להם ומשקיע מכיסו

מנות של Neomi's / צילום: איריס כץ

הקיבוץ שתמצאו בו קפה כמו בפרובנס ואמן שפסלו מעטר את ביתו של ארדואן

סדנת קרמיקה בסגנון מינימליזם יפני, תצפית מוצלת על מרבדים צהובים, פשטידה מתפקעת ממנגולד וקרמבל תפוחים לקינוח ● יום מרומם נפש בקיבוץ יזרעאל

קמפיין freeTV / צילום: צילום מסך

ב־freeTV לא חושפים את מספר הלקוחות, אבל משקיעים 2 מיליון בקמפיין בכיכובם

הקמפיין של מיזם הסטרימינג מתברג במקום השני בזכירות, ובמקום האחרון באהדה - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הפרסומת הזכורה ביותר שייכת לבנק מזרחי טפחות, בית ההשקעות מיטב חוזר למסך עם עוד פרסומת בהובלת כוכב "חברים"

מכוניות חדשות בנמל אילת / צילום: איל יצהר

משלוח הרכב שיצא מטורקיה בדקה ה-90, ומה החלופות שבוחנים היבואנים

יבואני הרכב הישראלים נערכים לסגר הייצוא מטורקיה ● משלוח ענק של טויוטה הספיק לצאת לישראל "ברגע האחרון" אולם בענף צופים עיכובים באספקת דגמי מפתח

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: ap, Markus Schreiber

דרמה בנמלים: ארדואן אוסר על יצוא סחורות לאשדוד וחיפה

בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף - כך נודע לראשונה לגלובס מפי גורמים המעורים בפרטים ● מדובר בחוליה האחרונה של שרשרת אירועים שוותיקי הסוחרים עם טורקיה לא זוכרים כמותם, וקשה לדעת מתי וכיצד יסתיימו

ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin

דריכות בוול סטריט לקראת פרסום נתוני התעסוקה לאפריל

דוח התעסוקה לאפריל צפוי להתפרסם היום לפני פתיחת המסחר בוול סטריט ● הצפי הוא לתוספת של כ-240 אלף משרות ולשיעור אבטלה של 3.8% ● למה בפדרל ריזרב ובשווקים מודאגים?

מגרש מכוניות למכירה, נמל אשדוד / צילום: Shutterstock

צ'רי חדשה וחשמלית בדרך לישראל, והמסים מענף הרכב בשיא היסטורי

הסכום הממוצע של מס קנייה מרכב נוסעים חדש זינק ב-12.6% לעומת שנת 2022 ● מותג הפרימיום Exlantix של צ'רי בדרך לישראל, וכך גם הקרוסאובר של KGM הקוריאנית ● ועוד חדשות מענף הרכב