גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"לא מאמין שזה יקרה במרץ": החדשות הרעות של יו"ר הפד פאוול לשווקים

הפד החליט להותיר את הריבית בארה"ב ללא שינוי ובטווח של 5.25%-5.5% ● יו"ר הפד, ג'רום פאוול אף צינן במסיבת העיתונאים את הציפייה להורדת ריבית במרץ ● הכלכלן הראשי של מיטב: "השאלה שהפד צריך להתמודד איתה, היא מהי הריבית שווי משקל המתאימה למצב הכלכלי הנתון במידה והצמיחה לא נחלשת באופן ניכר?"

יו''ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול / צילום: Associated Press
יו''ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול / צילום: Associated Press

בהחלטת הריבית הראשונה של שנת 2024 ובסיומם של דיונים שארכו כיומיים, החליט הערב הבנק המרכזי בארה"ב, הפדרל ריזרב, להותיר את הריבית ללא שינוי וברמתה הגבוהה ביותר זה 22 שנים על 5.25%-5.5%. זו הפעם הרביעית ברציפות שהריבית נותרת בעינה.

האיש הכי חשוב בעולם הפיננסים שמעולם לא שמעתם עליו 
קרן העושר הנורבגית חשפה רווחים דימיוניים. במה היא השקיעה השנה? 

החלטת הריבית הייתה צפויה, בבלומברג למשל ציינו ש"הגיע השלב בו על הפדרל ריזרב להתחיל להוריד ריביות בחודשים הקרובים. אנחנו מצפים שזה יקרה כבר במרץ", בבנק אוף אמריקה ממשיכים לצפות להורדת הריבית הראשונה במרץ, "אם כי איננו מצפים לאות חזק בינואר. הפד צריך לקנות זמן כדי לראות יותר נתונים". עפר קליין, ראש אגף כלכלה ומחקר בהראל ביטוח ופיננסים דווקא סבור כי ש"הנגיד יאותת שהריבית תרד השנה, אך לא בהכרח כבר בהחלטה העוקבת במרץ".

פאוול: מסוכן יהיה להוריד את הריבית מוקדם מידי

במסיבת העיתונאים שלאחר החלטת הפד, אמר יו"ר הבנק, ג'רום פאוול כי הדרך להורדת האינפלציה ליעדה עדיין לא הסתיימה. שיעורה עדיין גבוה וההתקדמות מטה אינה בטוחה לאורך זמן.

וכשנשאל במהלך מסיבת העיתונאים לגבי מועד הורדת הריבית הוא ענה: "האמת, אני לא מאמין שזה יקרה במרץ, הוועדה תחליט מפגישה לפגישה בהתאם לנתונים הכלכליים".

פאוול מסביר כי הפד החליט להמשיך עם מדיניות ההידוק המוניטרי. ברמה הכלכלית פאוול ציין לטובה את שוק התעסוקה שאמנם נותר חזק אך לחצי השכר בו התמתנו משמעותית. זאת כאשר הביקוש לעובדים עדיין עולה על ההיצע. פאוול הדגיש שהפד רוצה לראות נתונים נוספים המראים על התמתנות האינפלציה.

פאוול חזר ואומר כי הורדת הריבית מוקדם מדי תהיה מסוכנת ותגרור עלייה מחודשת של האינפלציה. הועדה הסכימה כי לא תוריד את הריבית לפני שתהיה בטוחה שהאינפלציה אכן יורדת באופן קבוע.

כזכור האינפלציה בארה"ב החלה לעלות ב-2021 והעלאות הריבית של הפד, החלו במרץ 2022 וכללו 11 העלאות ריבית שפסקו בקיץ 2023 אך מאז, כעבור ארבע החלטות ריבית, כולל זאת של היום, נותרו כפי שהן.

רק בדצמבר האחרון הכיוון החל להשתנות ברמת הצהרות הפד, אז הופיעו רמזים עבים על שינוי מדיניות ואולי הפעם הראשונה ש"הורדת הריבית" עלתה על בדל שפתותיו של ראש הפד, ג’רום פאוול. האחרון אף הצהיר שהורדת ריביות צפויה לקרות ב-2024 ומקורות רשמיים דיברו על הורדה של 0.75% השנה, שלוש הורדות ריבית של 0.25%.

בדבר אחד יש תמימות דעים אצל חברי הפד, הריביות הגיעו לשיאן וש"ראוי להוריד את הריביות עד סוף שנת 2024", כפי שפורסם מפרוטוקול ישיבת ועדת השוק הפתוח של הפדרל ריזרב בתחילת ינואר. אבל מסתבר מהפרוטוקולים שדיון לגבי מועדי הורדות הריבית לא נערך בכלל. בטח שאף אחד לא דיבר על סוף ינואר, התאריך הראשון להורדת ריבית שהוזכר הוא מרץ.

התעלומה של הפד: מהי הריבית שתאפשר נחיתה רכה?

מאז דצמבר ועד הלום התקבלו נתונים סותרים לגבי ההשפעות של הריביות הגבוהות. למשל, בשבוע שעבר מדד האינפלציה המועדף על הפדרל ריזרב (ה-PCE) עמד על 2.9%, המדד הפתיע את האנליסטים וחצה בפעם הראשונה מאז תחילת 2021 את רף ה-3% ובעצם, אמור היה לספק את שאיפות הפד.

אבל מצד שני השפעת הריביות הגבוהות לא באה לידי ביטוי בצמיחה, "אחרי צמיחה של 4.9% ברבעון השלישי, גם ברבעון הרביעי נרשמה בארה"ב צמיחה של 3.3%, גבוהה משמעותית מהתחזיות. בסה"כ, הכלכלה צמחה ב-2023 ב-2.5%, לעומת 1.9% ב-2022", כתב.

גם הנתונים הכלכליים האחרים בארה"ב היו חיוביים, מכירות הבתים, גם החדשים וגם יד שנייה היו גבוהים מהתחזיות, מדד מנהלי הרכש בתעשייה (PMI) עלה בניגוד לתחזית וכך גם המדד במגזר השירותים.

אלכס זבז’ינסקי הכלכלן הראשי של מיטב תהה בסקירתו השבועית "איך הריבית הגבוהה לא מצליחה לקרר את הכלכלה, אך האינפלציה בכל זאת יורדת? יתכן, שההתקררות בצמיחה עדיין בדרך, אולם, הנתונים יוצרים רושם שהכלכלה דווקא מתחזקת. מהי הריבית הנדרשת אם מתממש התסריט "החלומי" שבו הכלכלה לא נחלשת, אך האינפלציה חוזרת ליעד?"

"משימת הבנק המרכזי מסתבכת עוד יותר כי בנוסף לתעלומה הכלכלית, גם השווקים הפיננסיים מבעבעים. מדד S&P 500 נסחר במכפיל רווח עתידי של כמעט 23 לעומת הממוצע ההיסטורי של כ-18.5. לפי המגמה ההיסטורית של הקשר בין הצמיחה לבין ריבית הפד מאז 1985 (ללא השנים של הריבית האפסית בין 2009 ל-2015, שנתיים של הקורונה ותקופת שיא המשבר ב-2008) הריבית שמתאימה לקצב הצמיחה הנוכחי (3.1% בחישוב שנתי) נמצאת בטווח של 4%-5%, לא רחוק מהריבית הנוכחית".

"למעשה, השאלה שהפד צריך להתמודד איתה, היא לא רק מתי האינפלציה תרד לרמה שתאפשר לו להוריד את הריבית, אלא מהי הריבית שווי משקל המתאימה למצב הכלכלי הנתון במידה והצמיחה לא נחלשת באופן ניכר. התשובה עשויה להוביל למסקנה שהמרחב הכולל להורדות הריבית מצומצם יותר מהתחזיות הקיימות של הבנק המרכזי".

בעוד שבועיים יתפרסמו הפרוטוקולים של הישיבה הנוכחית ורמזים נוספים יפציעו. כך או כך, עד מרץ, מועד ההחלטה הבאה של הפדרל ריזרב, יזרמו נתוני מאקרו נוספים אל המשוואה הסבוכה הזאת כשכבר בשישי יתפרסמו נתוני התעסוקה החודשיים.

עוד כתבות

חיילי צבא אוסטרליה בתרגיל. מדיניות של הרתעה / צילום: Associated Press, Aaron Favila

טילים ארוכי טווח וצוללות מונעות גרעין: אוסטרליה נערכת לאיום הסיני

אוסטרליה אמנם נמנעת מלהגדיר את סין כאיום, אך העיניים בקנברה נשואות כל הזמן לאסיה ● הכוונות הגלויות של סין להשתלט על טייוואן והאימונים רחבי ההיקף של כוחות הצבא הדליקו נורות אזהרה, והובילו את שר ההגנה האוסטרלי להודיע בחודש שעבר על מדיניות ביטחון חדשה: "צבא גדול שיתמקד בחצר האחורית"

ג'ושוע ברגין / צילום: Nick Hanyok imaging

ההייטקיסט שעזב הכול ובטוח: תור הזהב של היהודים באמריקה נסדק

הוא היה אחד מ-100 העובדים הראשונים באמזון ומילא שורת תפקידים בכירים בעמק הסיליקון, אבל המלחמה גרמה לג'ושוע ברגין היהודי לעזוב הכול ולהצטרף לסטארט-אפ ישראלי בתחילת דרכו ● בראיון הוא מספר גם על שתיקת החברות הגדולות לאירועים בארץ, ומסביר: "מיעוט אנטישמי קיצוני מחזיק את ענקיות הטכנולוגיה כבנות ערובה"

רשות המסים / צילום: איל יצהר

רשות המסים תשיב מיליארד שקל לבעלי דירות בגין גביית מס שבח שלא כדין

ביהמ"ש המחוזי בת"א קיבל תביעה ייצוגית נגד רשות המסים בגין גבייה שלא כדין של מס שבח מבעלי דירות שהשכירו אותן לאורך השנים בפטור ממס ● כאשר בעלי הדירות ביקשו למכור אותן, הרשות החליטה לחשב "פחת" על הדירות, באופן שהגדיל את מס השבח ● בכוונת הרשות לערער על פסק הדין

בארה"ב מבקרים את חלוקת הנשק האזרחי של ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: הפגנות נגד קרן העושר, גרמניה מאבדת אחיזה במזרח התיכון, איטליה חוזרת להעביר כספים לאונר"א, ועוד סיפורים • כותרות העיתונים בעולם 

מאפים בעגלת הקפה שושה / צילום: שרית עטר

בשר מיושן, מאפים מתפקעים וסדנת שוקולד ורוד: ביקור במושב בשרון שלא יפסיק להפתיע אתכם

עגלת קפה שמגישה בורקס פינוקים מתפקע, שוקולדים עם שילובים דמיוניים, סטודיו שתרצו לקנות בו הכול ומשק חקלאי עם זנים ומעדנים מיוחדים ● ביקור במושב צופית

פרויקט הריסה ובנייה מחדש. אינטרס לאומי בקידום הפרויקטים / צילום: Shutterstock

זכות הסירוב של דייר סרבן - לא לעולמים

דייר בפרויקט תמ"א 38 בבת ים טען כי הוא זכאי להרחבה של לפחות 6 מ"ר נוספים ביחס לשכניו ● אלא שהוא נזכר לעשות זאת במסגרת תביעה לבית המשפט, אחרי שכבר ניתן נגדו פסק דין ע"י המפקח על הבתים המשותפים ● השופטת דחתה אותו על הסף: "היית צריך לטעון זאת בפני המפקח"

אמיר ירון. צילום: איל יצהר / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בנק ישראל עמוק בבוץ: מה יקרה מחר?

האינפלציה הגואה לא מאפשרת לבנק ישראל להוריד את הריבית, אך כנגדה עומדת האטה בצמיחה ● הגירעון המאמיר ופרמיית הסיכון מהווים מכשול עבור מתווה ההקלות של הבנק ● מודי שפריר מבנק הפועלים: העתיד תלוי בתמונה הגאו-פוליטית

חתולים בחצר / צילום: Shutterstock

חתולים לא באמת שונאים אותנו, הדרך לליבם היא פשוט ארוכה יותר

נהוג לראות בחתולים בעל חיים אגואיסטי ומנוכר, וגם מחקרים מצאו שהיחס של החתול לבעליו מושתת על אינטרסים ● אלא שיש לכך קשר הדוק ליחס המועט שהם התרגלו לקבל מאיתנו

מהמנכ''לים שפרשו / צילומים: איל יצהר, שלומי יוסף, רמי זרנגר, יונתן בלום, יוסי זמיר, ענבל מרמרי, עידן גרוס, קרן בן ציון, גבע טלמור, שרפן לופו, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

53 מנכ"לים עזבו את תפקידם מאז החלה המלחמה. השאלה היא למה

קושי לגייס משקיעים, לחץ גובר והזדמנויות חיצוניות: בשמונה חודשי המלחמה 10% ממנכ"לי חברות בבורסה המקומית עזבו בזה אחר זה את תפקידם ● התופעה, שחוצה ענפי מסחר - החל מנדל"ן, דרך תעשייה ועד תחום הקנאביס - אפילו התפשטה לחברות ישראליות שנסחרות מעבר לים ● מדוע זה קורה דווקא עכשיו, ואיך אפשר להסביר את התופעה?

אורן עזר, מנכ''ל אלקטריאון / צילום: ניר סלקמן

המנכ"ל שהתחיל כמוכר פרוזן יוגורט: "לחזור מביקור בסין זה כמו לחזור מהעתיד"

כבר לפני יותר מעשור הבין אורן עזר שהעולם הולך לכיוון הרכבים החשמליים והקים סטראט-אפ לכבישים שיטעינו את הרכב באופן אלחוטי ● כיום, אחרי שהמוצר שלו כבר עבר פיילוטים, הוא בטוח שהעתיד של התעשייה טמון בפיתוח שלו

אודאי בלדוטה, יוסי כרמיל / צילום: צילום מסך מיוטיוב, שי שבירו, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

חברת התרופות הישראלית שנמחקת מהמסחר בניו יורק

במדור השבועי של גלובס בדקנו מה קרה למניות הישראליות הבולטות בוול סטריט במהלך הסופ"ש • בעלי המניות של תרו אישרו את מיזוג החברה עם סאן, לקראת השלמתו הסופית ● סלברייט צללה לאחר הדוחות ● והאב הגישה בעיכוב את הדוח המורחב שלה לשנת 2023

אפליקציית ICQ / צילום: Shutterstock

הרשת החברתית ICQ תיסגר: ממליצה לעבור לרשת הבית של פוטין

ICQ, שהיתה לרשת החברתית הפופולרית בישראל בשנות התשעים, נסגרת ● זאת לאחר ניסיונות כושלים להשיק מחדש את האפליקציה ולהפוך אותה פופולרית בקרב משתמשים ברוסיה תחת VK, הרשת החברתית הרוסית ● ICQ הותירה בישראל מורשת של תרבות יזמית וגם הפכה לא מעט ישראלים למיליונרים ● מכירתה נחשבת לאקזיט האיקוני הראשון

אלברט איינשטיין / צילום: לע''מ

החוקר שמנסה לפרק את המיתוס של אלברט איינשטיין

נתחיל מהסוף: איינשטיין היה גאון. אבל האם הסיפור שהוא שינה לבדו את כל מה שאנחנו יודעים על העולם שבו אנחנו חיים נכון? ספר שיצא לאחרונה באוניברסיטת פרינסטון מציג מציאות מורכבת יותר ● פרופ' חנוך גוטפרוינד, המנהל המדעי של ארכיון איינשטיין באוניברסיטה העברית ומחבר משותף של הספר, מסביר מדוע איינשטיין לא פעל בחלל ריק

אולם בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג / צילום: Shutterstock, Ankor Light

ביה"ד הבינלאומי לצדק בהאג הורה לישראל לעצור את הפעולה ברפיח

בעקבות הבקשה שהוגשה ע"י דרום אפריקה, הורה בית הדין הבינלאומי בהאג לישראל לעצור פעולת צה"ל ברפיח, אשר יכולה להשפיע על תנאי החיים של האזרחים והורה לאפשר גישה חופשית לסיוע הומניטרי ● השופטים לא הוציאו צו גורף להפסקת המלחמה חרף הבקשה ● ראש הממשלה בנימין נתניהו מקיים שיחת חירום עם היועמ"שית, שרים ומשפטנים ● בניגוד לדיון הקודם, השופטים כמעט ולא הזכירו את סוגיית החטופים ואירועי 7.10

סטיבן שוורצמן, מנכ''ל בלקסטון / צילום: Associated Press, Richard Drew

אחד המנכ"לים המשפיעים בוול סטריט הודיע: חוזר לתמוך בטראמפ לנשיאות

סטיבן שוורצמן מנכ"ל בלקסטון ואחד האנשים העשירים בעולם צפוי לחזור ולתמוך בטראמפ, כך על פי דיווחים בארה״ב. ברקע, מדיניותו של ביידן בנושאים שונים ועליית האנטישמיות

מהנדס העיר ירושלים, יואל אבן / צילום: איל יצהר

"בשנים הקרובות נראה 8,000 היתרי בנייה בשנה בירושלים, ואפילו יותר"

עד 2019 ניתנו בירושלים בערך 2,500 היתרים בשנה. מהנדס העיר יואל אבן מספר על השינוי שמתחולל בעיר ועל קידום הבנייה: "אנחנו יושבים ליזמים על הראש" ● האזינו

יו''ר המחנה הממלכתי בני גנץ / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

גנץ הגיש הצעת החלטה להקמת ועדת חקירה ממלכתית למלחמת חרבות ברזל

יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ הגיש היום למזכירות הממשלה הצעת החלטה להקמת ועדת חקירה ממלכתית לאירועי אסון ה-7 באוקטובר ● "הקמת ועדת חקירה ממלכתית תעביר מסר חשוב ומאחד לציבור הישראלי כי כלל מערכות השלטון והביטחון העומדים בראשן מחויבים בבחינה מעמיקה, אובייקטיבית ומקצועית"

אין עם מי לדבר בחברות התעופה / צילום: Shutterstock

המכה החדשה שמנחיתות עלינו חברות התעופה

המתנה של שעות על הקו, טיסות שמבוטלות ללא פתרון ופיצויים שמאחרים להגיע ● חברות התעופה הישראליות נשארו לבד במגרש, וללקוחות שצריכים אותן אין עם מי לדבר ● איזה מוקד החליף את הנציגים בבוטים, ולמי אין בכלל שירות טלפוני? ● בדיקת גלובס

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

הבורר הכריע: למי מהשכנים באמת שייך הגג?

העליון הסדיר את הסוגיה הנוגעת לאופן שבו יש להתחשב בתשלומי משכנתה לאחר הפרידה ● בית המשפט לענייני משפחה קבע בהחלטה עקרונית כי יש לפרסם פסקי דין והחלטות בתחום המשפחה ככלל ● וגם: 48 בעלי דירות מול 3 בעלי פנטהאוזים - מי ניצח בבית המשפט?

מוצרי ליימן שליסל על מדפי סופר / צילום: טלי בוגדנובסקי

לואקר, מנטוס וליפטון: ליימן שליסל מצטרפת לגל העלאות המחירים

חברת המזון הודיעה על התייקרות בשיעור ממוצע של 10% במגוון מוצרים, ביניהם הממתקים לואקר, מנטוס, טופיפי, כמו גם תה ליפטון ● רק בשבוע שעבר, הודיעה אסם-נסטלה על העלאות מחירים בחלק ממוצריה, בשיעור ממוצע של כ-2.2%