גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

המומחה שמסביר: זה מה שיכריע בין ביידן לטראמפ

"הסיכוי של ביידן לנצח תלוי בקבוצה שמתלכדת סביב הסיסמה 'רק לא טראמפ'. השאלה היא אם אנשים מספיק פוחדים מטראמפ בשביל לצאת להצביע. האנשים של טראמפ איתו באש ובמים" ● שיחה עם ד"ר אלי קוק, ראש התוכנית ללימודי ארה"ב באוניברסיטת חיפה ● האזינו

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם ד''ר אלי קוק / צילום: חרמוני
הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם ד''ר אלי קוק / צילום: חרמוני

 

ד"ר אלי קוק, בוא נתחיל מהסוף. דונלד טראמפ הוא נשיא ארה"ב הבא? הבחירות לנשיאות הן מעבר לפינה, בנובמבר 2024.
"יש סיכוי טוב, כי טראמפ מוביל על ג'ו ביידן בסקרים רבים. זה מקבל משנה תוקף אם נזכרים ב-2016, אז פיגר בסקרים ובכל זאת ניצח. ב-2020, כשהפסיד, הסקרים הראו שהוא פיגר בלא מעט. לסוקרים יש בעיה עם מצביעי טראמפ, שלא אוהבים את הממסד. יש תיאוריה שלפיה רבים מהם לא עונים לטלפון או משקרים בסקרים. לכן לתוצאות שרואים היום צריך להוסיף 3%-4% לטובתו. אם זה אכן המצב, אנחנו בדרך לכהונה שנייה של טראמפ כנשיא".

איך זכה הכדורגלן הישראלי האלמוני להימכר במיליון אירו
ראיון | עד תחילת 2023 ישראל הייתה ילד הפלא של העולם. מאז הפכנו לילד המופרע והלא מתקדם"
נשואים מאושרים יותר? דור חדש של חוקרים מפרק את מודל הזוגיות המסורתי

טראמפ אמנם ניצח בפריימריז למפלגה הרפובליקנית באיווה ובניו המפשייר, אבל ניקי היילי (לשעבר שגרירת ארה"ב באו"ם ומושלת דרום קרוליינה) טרם פרשה מהמרוץ. היא עוד עשויה להפתיע?
"אנשים שניסו לצייר את ניקי היילי כמועמדת עם סיכוי פשוט לא מבינים את המפלגה הרפובליקנית. נתחיל מהעובדה שהיא אישה ובת מהגרים ממוצא הודי. אלה כבר 'בעיות' מנקודת מבטם של המצביעים. עוד בעיה: היא לא פופוליסטית. הסגנון שלה ממלכתי, אפילו תאגידי. זה ניכר בלבוש וגם בהתבטאויות ובתפיסת העולם. זה לא מה שהרבה מהמצביעים של טראמפ מחפשים, ולכן מעולם לא חשבתי שלהיילי יש סיכוי. לגבי רון דיסנטיס (מושל פלורידה שהתמודד בפריימריז ופרש אחרי איווה - ה"ו) הסיפור קצת דומה. הוא מיתג את עצמו כטראמפ הלא משוגע. אבל אי אפשר לחקות את טראמפ, או לפחות דיסנטיס לא יכול. בהתחלה אמרתי לעצמי: הוא היה בצבא האמריקאי, אולי המטען המצ'ואיסטי הזה יביא את המצביעים. אבל אז הבנתי שהוא היה עורך דין בצבא. דיסנטיס ניסה לתקוף את טראמפ מימין ולבסוף זה פגע בו והוא קרס".

כעת מדברים על חברת הקונגרס אליס סטפניק, שהציגה קו ניצי מול נשיאות אוניברסיטאות העילית בארה"ב בדיון המדובר בקונגרס, כמועמדת לתפקיד סגנית הנשיא לצד טראמפ.
"‫אני לא אופתע ‫אם יבחר בה. טראמפ קודם כול רוצה נאמנות וסטפניק מאוד נאמנה לו. בדיון בקונגרס ראינו גם את הצד האגרסיבי שלה, וזה אולי גם מתחבר לסטייל של טראמפ. היא ההימור שלי".

 

ככל שאנחנו מדברים חולפת בראשי המחשבה הבא: אולי כיום טראמפ הוא בגדר כוח בלתי ניתן לעצירה? כל מועמד או מועמדת שניצבים מולו פשוט מחווירים.
"אם מביאים בחשבון שהמפלגה הרפובליקנית מתדרדרת למודל שמזכיר מפלגה סמכותנית, אז המאפיין הראשון הוא מנהיג כריזמטי. הוא המפלגה והוא העם. הרעיונות שעומדים ברקע הפופולריות של טראמפ, כמו הגירה וכלכלה, חשובים, אבל כדי להבין אותה צריך קודם כל לנתח את האישיות. העובדה שטראמפ כבר היה נשיא והוא עשור בפוליטיקה ועדיין נתפס כאאוטסיידר, זה גאוני.

"סוקרת ותיקה של המפלגה הרפובליקנית בשם קריסטן סולטיס אנדרסון (שהתראיינה לאחרונה לעזרא קליין בניו יורק טיימס - ה"ו) השוותה את טראמפ ל'אוכל מנחם'. היא אמרה: 'דווקא במציאות שבה יש הרבה חרדות וחוסר יציבות, טראמפ - למרבה האבסורד - הוא כמו האוכל האהוב שאתה מכיר. הוא הדבר היציב בחיים שלהם'. עד שהוא ימות, או יפרוש מהחיים הפוליטיים, או ילך לכלא, אני לא חושב שאף מועמד רפובליקני יכול לעקוף את טראמפ".

הסוקרת אנדרסון חידדה נקודה מעניינת: מצביעי טראמפ שמרגישים חבוטים, שקופים ולא לגיטימיים לפעמים, החבר'ה האלה מקבלים מטראמפ אהבה.
"אני לא חושב שטראמפ אוהב או נותן כבוד לאף אחד. מה שכן, הוא לא שופט את המצביעים שלו. אתם חושבים שיש רשת של פדופילים שמנהלים את המפלגה הדמוקרטית? אין בעיה, אני זורם אתכם. אני מכבד את הדעות שלכם. אני לא שופט. אני חושב שזה מאוד קורץ לאנשים האלה".

החיבור הרגשי של המצביעים

ההסתבכויות המשפטיות של טראמפ יחסמו את ההתמודדות שלו? יש ארבעה משפטים שמתנהלים מולו, וכבר שתי מדינות - קולורדו ומיין - החליטו שהוא לא יכול להתמודד בהן לפריימריז בגלל אחד התיקים, שעוסק בהסתערות על גבעת הקפיטול.
"נכון, כי התיקון ה-14 לחוקה אוסר על אדם במשרה פוליטית להיות מעורב במרד נגד ממשלת ארה"ב. בכל מקרה, טראמפ מערער על החלטת קולורדו ומיין לבית משפט העליון. אבל האמת, אלה לא מדינות חשובות במיוחד בשבילו, כי כנראה הוא לא ינצח שם בכל מקרה. יכול להיות שבית המשפט יחליט שהוא בכלל לא מתערב. אבל אם יהיה סחף מצד עוד מדינות בכיוון הזה, אז זה כבר יכריח את בית המשפט העליון, שבו יש רוב של שופטים שמרנים, כן להכריע. אין לי ספק שהם ימצאו איזשהו טיעון משפטי שלפיו טראמפ יכול לרוץ".

נניח שהוא מורשע באחד התיקים, חוקית הוא יוכל להתמודד לנשיאות?
"כן, חוקית הוא יכול לרוץ. בניגוד לישראל, שבה מי שהורשע בפלילים לא יכול לכהן כראש ממשלה, בארה"ב אין מניעה לרוץ לנשיאות ואף לכהן כנשיא. אם מתרחשת הסיטואציה האבסורדית שבה טראמפ נבחר בזמן שהוא בכלא, הוא גם יכול לחון את עצמו או כנראה למצוא דרך אחרת לצאת מההרשעה. מזכירים לפעמים בהקשר הזה את יוג'ין דבס, ראש המפלגה הסוציאליסטית, שב-1920 רץ לבחירות לנשיאות ארה"ב מהכלא, כי התנגד למלחמת העולם הראשונה. הוא קיבל יותר ממיליון קולות. ועוד אופציה מבחינתו של טראמפ, שיש לו את עורכי הדין הכי טובים, היא פשוט למשוך זמן ואז הבחירות ייערכו עוד לפני ההרשעות במשפטים החשובים".

מהם המשפטים החשובים?
"המעורבות של טראמפ בהסתערות של הקפיטול ב-6 בינואר, ובעיקר החשדות נגדו על שניסה 'לגנוב את הבחירות' במדינת ג'ורג'יה ב-2020. אני מדבר ממש על גניבת קולות מביידן. זה כנראה המקרה הכי חמור. אם הוא יורשע במשפטים האלה, אז לפי לא מעט סקרים הבוחרים הרפובליקנים ינטשו את טראמפ".

ג'ו ביידן. הגיל משחק תפקיד / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin

אחת מהנחות המוצא לגבי טראמפיסטים היא שככל שטראמפ "מוכה" על ידי מערכת המשפט, כך הם תומכים בו יותר.
"לכן אני סקפטי לגבי הסקרים האלה, גם כי אי אפשר לדעת מה אנשים יעשו ברגע האמת וגם כי החיבור הרגשי של מצביעים מסוימים אליו הוא כל כך חזק, שהם כנראה פשוט יספרו סיפור על איך תפרו לו תיק".

האם היתרון של טראמפ נובע מהיותו דמות כל כך כריזמטית וחריגה בזירה או מהעובדה שביידן הוא מועמד גרוע? סקר של הרווארד העיד שרוב הציבור האמריקאי, 64%, סבור שביידן מבוגר מכדי להיות נשיא. שיעור דומה הביע ספקות לגבי כשירותו המנטלית.
"‫ביידן הוא לא מועמד חזק, זה בטוח. ‫והגיל - הוא משחק תפקיד. ‫בנאומים שנתן בישראל למשל הוא הזכיר שוב ושוב את גולדה מאיר. אתה אומר לעצמך: אחי, כבר סיפרת את הסיפור הזה שלוש פעמים. מנגד, הוא עדיין חד ובריא".

סך הכול ארבע שנים מפרידות בין ביידן לטראמפ. ביידן בן 81 וטראמפ בן 77.
"נכון, אבל רואים את זה באנרגיות, רואים את זה בשפת הגוף, אין ספק שיש הבדל משמעותי בין המועמדים במובן הזה".

המשבר בחוף המזרחי

הנשיא לשעבר ביל קלינטון טבע את הסלוגן It's the economy, stupid. והנה, ביידן מציג הישגים כלכליים נאים מאוד. האינפלציה הגבוהה, סביב 3%, דרך מהלכי העלאת ריבית מבלי שהמשק ספג זעזוע. התעסוקה גבוהה מאוד, החוב הממשלתי ירד והבורסה זינקה. ובכל זאת, רוב האמריקאים סבורים שהכלכלה "לא בכיוון הנכון" והאהדה הכללית לביידן נמוכה.
"אספר שני סיפורים שיעזרו להבין את העניין. הראשון נוגע לחובות סטודנטים. בזמן הקורונה טראמפ הקפיא את התשלומים האלה, וכשביידן נכנס לבית הלבן הוא הבין שזה לא יכול להימשך לנצח, כך שבסוף חידש חלק מהתשלומים, ואנשים לפתע התחילו לקבל חשבונות. בשורה התחתונה צעירים שתחת טראמפ הפסיקו לשלם חובות סטודנטים, חזרו לשלם אותם תחת ביידן. אכן רואים ירידה בפופולריות של ביידן בקרב צעירים.

"יש קשר גם למלחמה בעזה (צעירים אמריקאים נוטים להחזיק בעמדות אנטי־ישראליות בהקשר הזה - ה"ו), אבל זה לא רק זה. ותזכרי, כשטראמפ חילק צ'קים בקורונה - הוא חתם על הצ'קים בשמו. ביידן לא חתם בשם. מה גם שאמנם האינפלציה ירדה, אבל המחירים בסופר לא ירדו. העלייה סך הכול נעצרה".

והסיפור שני?
"הסיפור השני עוסק בקצבאות ילדים. ביידן נכנס לבית הלבן עם כל מיני רעיונות גרנדיוזיים הנוגעים להגדלה דרמטית של קצבאות ילדים. אלא שהסנטור ג'ו מנצ'ין הדמוקרטי (שנוטה לאתגר הצעות חוק של הדמוקרטים, אבל ביידן תלוי בקול שלו כדי להעביר אותן - ה"ו), הסכים לאפשר את העלאת הקצבאות לשנה בלבד, בגלל הקורונה. בזכות המהלך הזה העוני של ילדים בארה"ב נחתך בחצי. כשהשנה הסתיימה, הקצבאות נלקחו מאנשים שכבר קיבלו אותם. זו תחושה קשה. מעבר לכל זה, יש מהלכים טובים שביידן עשה שאת התוצאות שלהם נראה רק בטווח הארוך. מחירי התרופות, למשל, צפויים לרדת, אבל רק ב-2026".

הביידנומיקס - תוכנית בהיקף של טריליוני דולרים להשקעה בתשתיות והרחבת התעסוקה של מעמד הביניים - הייתה באמת תוכנית עם חזון. לא ראינו כדוגמתה בעשורים האחרונים בארה"ב.
"הביידנומיקס זה דבר אמיתי. התמיכה של ביידן באיגודי עובדים, הרצון שלו להילחם בעוני, להגדיל את ההוצאה הציבורית למען שיפור תשתיות והחזרת המפעלים הביתה, מלחמת הצ'יפים מול סין - אלה דברים שאת חלקם טראמפ אמר שיעשה, ולא עשה. אולי זה קשור שוב לאנרגיות של טראמפ. ביידן לא מקבל על המהלכים האלה יותר מדי קרדיט".

בתקופתו של ביידן ההגירה הלא חוקית ממדינות מרכז ודרום אמריקה זינקה. מדיניות ההגירה של ארה"ב כלל לא השתנתה בשנים האחרונות, אך בתוך אותן מדינות התרחשו תהליכים שדחפו אזרחים לחפש לעצמם חיים טובים יותר. עד כמה זו סוגיה קריטית בבחירות?
"זו הסוגיה הכי חשובה בבחירות 2024. אם טראמפ ינצח, זה יהיה על עניין ההגירה. לצערי, נאלצתי להקשיב לכמה נאומים שלו מהתקופה האחרונה, ובערך 60%-70% מהזמן הוא דיבר על הגירה. הוא משלב בשיח הזה כל מיני תיאוריות קונספירציה מסוג Replacement Theory, ‫שלפיהן עובדים לא חוקיים יהפכו לרוב בארה"ב. העניין הוא שהיום, בניגוד ל-2016, משבר ההגירה הוא אמיתי".

זה משבר שנותן אותותיו בעיקר בחוף המזרחי כעת.
"כן, כי המושלים הרפובליקנים בפלורידה ובטקסס עשו מהלך פוליטי די מתוחכם. מאחר שמהגרים לא חוקיים לא מוציאים ישירות מהמדינה, אלא מחכים למשפט, אז הם העלו אותם על אוטובוסים לערים בצפון־מזרח תחת האמירה 'אתם, יפי הנפש הדמוקרטים, שכל הזמן מדברים בעד מהגרים, בבקשה, קחו אותם'. כעת מערכות הרווחה בכל מיני ערים כמו ניו יורק ממש קורסות תחת העומס, כי בין המהגרים האלה יש גם ילדים רבים. טראמפ מדבר על גירוש של כל אלה".

למרבה הפרדוקס רואים זינוק במספר האמריקאים ההיספנים, בעיקר מקסיקנים, שעומדים להצביע לטראמפ בדיוק בגלל העמדה הניצית שלו בעניין הגירה.
"בדיוק, כי מקסיקנים־אמריקאים לא רואים את כל ההיספנים כמקשה אחת. לכן מנקודת המבט שלהם זה 'יאללה, אני נכנסתי, עכשיו תסגרו את הגבול'. כשאובמה ניצח בשנים 2008 ו-2012, הרפובליקנים פרסמו מחקר על עתיד המפלגה. מסקנתו הייתה שאנחנו חייבים להיות פרו־הגירה, כי אחרת נאבד את המצביע ההיספני. טראמפ עשה בדיוק ההפך, וכנראה שהוא צדק".

"מרוץ צמוד במיוחד"

מלחמת ישראל־חמאס - עד כמה יש לה השפעה על הבחירות ובהכרח לרעת ביידן?
"היא כנראה לא תשפיע משמעותית, כי עד הבחירות תחלוף שנה מאז פרוץ המלחמה. למדיניות חוץ, ככלל, אין השפעה גדולה על הפוליטיקה האמריקאית. הצעירים האמריקאים אמנם מתרחקים מביידן, ויש לזה קשר גם למלחמה. אבל צעירים מצביעים באחוזים נמוכים. המצביע החציוני בארה"ב הוא בערך בן 53".

שווה להזכיר שרוב האמריקאים הצעירים מביעים עמדות אנטי־ישראליות בהקשר של המלחמה והסכסוך. הסקר מהרווארד שהזכרתי קודם הראה ש־60% מבני 18-24 אמרו שישראל מבצעת רצח עם בעזה. ביידן ממותג כאוהב ישראל וכמי שעומד מאחורינו כלכלית.
"השאלה היא את מי הצעירים שונאים יותר - את ישראל או את טראמפ? ניחוש שלי: הם שונאים את טראמפ יותר. השאלה היא עד כמה בכלל יטריחו את עצמם לקום מהמיטה ולהצביע. יש עוד עניין. בחודשים הקרובים יגבר העימות בין נתניהו לביידן בעניין המלחמה, וככל שביידן יצטייר כיותר קשוח מול ישראל, זה אולי יחזיר חלק מהצעירים האלה הביתה".

ייתכן איזשהו טוויסט בעלילה הזאת?
"הסיכוי של ביידן לנצח בבחירות האלה תלוי בקבוצה שמתלכדת סביב הסיסמה 'רק לא טראמפ'. השאלה היא אם הוא יצליח להוציא את הבייס שלו להצביע, לא כי הם מתלהבים מביידן, או כי הם נורא רוצים נשיא בן 82, אלא כי הוא האיש שעומד לבלום את טראמפ. השאלה היא: האם אנשים מספיק פוחדים מטראמפ בשביל לצאת מהבית? מדובר פה בעיקר בשחורים, צעירים וחלק מהמצביעים בפרברים. אנחנו יודעים למה הילרי קלינטון הפסידה ב-2016: אנשים פשוט לא יצאו מהבית. כשלא יוצאים מהבית, אז לטראמפ יש סיכוי לנצח. 40% מהבייס של טראמפ - הם איתו באש ובמים. הם יוצאים מהבית".

מה עוד יכול להטות את הכף לטובת ביידן?
"אם ברגע האחרון יצטרף למרוץ מועמד נוסף, עצמאי, למשל רוברט קנדי ג'וניור. הניצחון של ביל קלינטון ב-1992 התרחש רק בזכות המועמד השלישי, רוס פרו. לתחושתי מועמד כמו קנדי ג'וניור יכול לשתות יותר קולות מטראמפ מאשר ביידן וזה יכול לטרוף את הקלפים. הניצחון של טראמפ ב-2016 התרחש בזכות כמה מדינות מפתח כמו ג'ורג'יה, מישיגן וויסקונסין. אותו דבר קרה עם ביידן ב־2020. רוב האמריקאים בכלל לא במשחק הזה. אלה פרברים מחוץ לדטרויט או אטלנטה, שיכריעו את העניין. לכן יש המון אי־ודאות וזה יהיה מרוץ צמוד במיוחד, שבו לביידן עדיין יש סיכוי".

עוד כתבות

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

מאהל המחאה הפרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: ap, Ted Shaffrey

המוחים הפרו-פלסטיניים עוטים מסכות קורונה כדי להיות חופשיים לבעוט

הלוק החדש של המפגינים מאפשר להם לחרוג מהשורות ● צה"ל נדרש לענות על שאלות קשות ● והאמריקאים מודאגים מהכוח של טיקטוק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

אולם קולנוע בקליפורניה. החדשים רווחיים יותר מהישנים / צילום: Shutterstock

לאולמות קולנוע יש נדל"ן מיוחד, וזה מציל אותם

אולמות הקולנוע הלכו ואיבדו רלוונטיות רק לפני כמה שנים ● המיצוב הנדל"ני המיוחד שלהם עשוי להציל אותם

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

עו''ד חגי קלעי / צילום: פליקס רטברג

"משפיל ומקומם": עורך הדין שהצליח לעזור להרבה, רק לא לעצמו

הוא עמד בפני 15 שופטים בבג"ץ הסבירות ההיסטורי, מייצג בעלי מניות נגד תאגידי ענק, ובין לקוחות המשרד שלו אפשר למצוא את אבי חימי ואריה דרעי ● אבל נדמה שהשליחות הגדולה ביותר של עו"ד חגי קלעי היא בקידום השוויון לקהילה הגאה ● אז איך זה שדווקא את בנו הוא נאלץ להביא בפונדקאות בארה"ב? "זה היה משפיל ומקומם"

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן ● אזעקות בצפון: מטרה חשודה הופלה מעל מנרה ו-2 טילי נ"ט שוגרו לעבר הקיבוץ ● היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב: "יש מומנטום חדש בשיחות המו"מ" ● צה"ל תקף מטרות חיזבאללה בדרום לבנון ● מחבלים שנערכו לבצע ירי לעבר כוחותינו במרכז הרצועה חוסלו מהאוויר; מטוסי קרב תקפו אתר שממנו שוגרו רקטות לעבר אשדוד במהלך המלחמה ● עדכונים שוטפים

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

צילום: רויטרס, IMAGO/Bernd Feil/M.i.S.

אתם לא מספיקים כלום? מחקרים חדשים מגלים - כנראה שזו הסיבה

בשנים האחרונות הפך המושג "עוני זמן" לפופולרי בקרב חוקרים המנסים להבין את יחסינו המורכבים עם פנאי והשפעתם על האושר והבריאות שלנו ● לאט לאט הם מגלים מה אנחנו עושים לא נכון בתכנון הזמן שלנו ואיזה פרדוקס כלכלנים מפספסים כשהם בונים תוכניות רווחה ● מדד חדש שצפוי להיכנס ללשכת הסטטיסטיקה בארה"ב מרגש אותם במיוחד

עסקאות השבוע / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בכמה נמכרה דירה לפינוי בינוי ברמת גן?

דירה בת שישה חדרים בבניין ישן משנות ה־60, המתפרשת על פני שטח של 158 מ"ר ובעלת שני מפלסים, נמכרה תמורת 2.9 מיליון שקל ● המתווך בעסקה: "לנכס יש פוטנציאל השבחה גדול"

אילת / צילום: Shutterstock, StockStudio Aerials

אפילו הטילים כבר לא מרתיעים את משקיעי הנדל"ן בעיר הזו

דווקא בזמן מלחמה, המשבר בשוק הנדל"ן והריבית הגבוהה, אילת פורחת נדל"נית ● "המשקיעים חזרו לעיר והם סוגרים עסקאות עם קבלנים"

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההצעה החדשה: 20 חטופים תמורת חזרה לצפון

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

הירחון העברי ''השחר'', שבו כתב בן יהודה, 1879. הרושם ממאמרו היה עצום / צילום: ויקיפדיה

העברית של ימינו מבטאת כישלון אחד מובהק של אליעזר בן יהודה

בדיוק לפני 145 שנה אליעזר בן יהודה הקדים את כל בני זמנו בהבנת הקשר בין הארץ לבין הלשון ● אבל את לשון ימינו הוא כנראה לא היה מבין

השבוע בשווקים / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הענקית שקפצה וזו שהתרסקה - ועוד כתבות על מצב השווקים

מטא איכזבה את המשקיעים ● נטפליקס צנחה אחרי תוצאות חיוביות, טסלה פרסמה דוח מאכזב אבל המניה שלה קפצה. למה? ● קבוצת רד בינת מסיימת עידן ועוד כתבות על המצב בשווקים

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

עושים סדר לפסח? כך תדעו מה צריך לשמור ומה לזרוק, לפי תורתה של מארי קונדו

מה משמעות המילה פרעה ומהן "ערי מסכנות" המוזכרות בהגדה, אילו מדינות יזכו לחבילות סיוע נוסף לישראל ובאילו דגלים מופיע סמל היין־יאנג? ● הטריוויה השבועית