"טעויות מהותיות": בי-קיור לייזר נדרשת להציג מחדש את הדוחות הכספיים שלה

בדיקה שערכה רשות ניירות הערך העלתה כי נפלו מספר טעויות בדוחותיה הכספיים של החברה שעולות לכדי טעויות מהותיות • כעת היא נדרשת לתקן ולהציג מחדש את דוחותיה הכספיים לשנים 2021 ו-2022

מכשיר של בי־קיור לייזר / צילום: מתוך הערוץ הרשמי ביוטיוב
מכשיר של בי־קיור לייזר / צילום: מתוך הערוץ הרשמי ביוטיוב

חברת המכשור הרפואי אריקה בי־קיור לייזר, שהפכה לאחת האכזבות הגדולות של גל הנפקות שנת 2021 בבורסה בת"א, נדרשת כעת לתקן ולהציג מחדש את דוחותיה הכספיים לשנים 2021 ו-2022. 

טבע היכתה את תחזיות השוק ברבעון האחרון של 2023; מעמידה למכירה את חטיבת חומרי הגלם
"אל תיקחו עוד אשראי": בנק ישראל מזהיר את משקי הבית. אלה הסיבות

החברה, העוסקת בפיתוח וייצור מכשיר לטיפול בכאב ובפצעים, נמצאת זה זמן על מסלול של קריסה בעסקיה, ומדווחת באופן תדיר על עזיבת מנהלים בכירים ודירקטורים, לעתים תוך חילופי האשמות עם המייסד ובעל השליטה, מיקי שלוסר (74%). שווי השוק של החברה עומד על כ-30 מיליון שקל בלבד לאחר התרסקות המניה בכ-95% מההנפקה.

כעת מדווחת החברה כי מבדיקה שנערכה ע"י סגל רשות ניירות ערך עלה כי "נפלו מספר טעויות בדוחותיה הכספיים של החברה שעולות לכדי טעויות מהותיות המחייבות פרסום והצגה מחדש של הדוחות הכספיים". 

בדוחות הכספיים של חברת הבת באנגליה נמצאו שלוש טעויות מהותיות בסעיפי הכנסות כאשר בי-קיור הכירה בשנת 2022 בהפרשות להפסדי אשראי של יתרת לקוחות של חברת בת באנגליה, בסכום מצטבר של כ-11 מיליוני שקל. אותם הפסדים היו אמורים להיות מוכרים כבר בדוחות הכספיים של שנת ההנפקה - 2021. 

החברה דיווחה כי היא מתקשה בגביית התמורה

בי קיור החלה למכור את מוצריה באנגליה באוגוסט 2020, באשראי עם אפשרות ביטול. ב-2022 דיווחה החברה כי היא מתקשה בגביית התמורה, כלומר רבות מן העסקות בוטלו. החברה טוענת כי טעות טכנית היא שגרמה לעסקאות הללו להיות מוכרות כהכנסה, ומציינת כי ב-2022, היא כבר דיווחה עליהן כחובות מסופקים, ובהמשך מחקה את אלה שלא התממשו. הרשות טוענת כי נכון למועד הכנת הדוח השנתי ל-2021, כבר ידעה החברה על בעיית הגבייה והדיווח היה צריך להופיע כבר אז.

בעקבות הטעויות הללו על החברה לרשום עבור שנת 2021 הכנסות של 96.5 מיליון שקל לעומת 105.5 שנרשמו במקור והפסד של 21.2 מיליון שקל, לעומת 9.6 מיליון במקורן. בדוחות 2022 יופחת ההפסד בהתאם מ-44 ל-32.8 מיליון שקל. 

זאת ועוד, אחד מבכירי החברה, קרוב משפחה של בעל השליטה שלוסר, קיבל בעקבות ההכרה המוטעית בהכנסות מענק הגבוה ב-43 אלף שקל מזה שהיה אמור לקבל בפועל. ב-2022 אוזנה חלקית הטעות, ואותו בכיר יצטרך להחזיר 36 אלף שקל לחברה, מתוך כ-210 אלף שקל במענקים שקיבל בשנתיים האלה.

משרד רואי החשבון שביקר את דוחות בי-קיור הוא EY ישראל. החברה מציינת כי עם קבלת המכתב בנושא מהרשות, היא שכרה את משרד הרו"ח החקירתי בר לב ושות' כדי לעבור על הדוחות.

יש לציין כי תשקיף בי-קיור להנפקתה ביוני 2021 היה מבוסס על דוחות 2020 אך הייתה בו התייחסות לרבעון הראשון של 2021. החברה דיווחה וולנטרית כי בבריטניה היא רושמת הכנסות של 5.6 מיליון שקל, המהוות 18% מהכנסות אותו רבעון. החברה ורשות ני"ע מסכימות כעת כי הבעיה בגביה התגלתה רק ב-2022, ולכן ההכנסות שעליהן דיווחה החברה בתשקיף תאמו את מה שידעה באותה העת. 

בעיה עם אישור השיווק האירופאי

אריקה בי קיור הונפקה ביוני 2021, אז גייסה 110 מיליון שקל בשווי של כ-500 מיליון שקל אחרי הכסף, כולל הצעת מכר של בעל השליטה. באותו הזמן דיווחה על הכנסות של 86 מיליון שקל ורווח של 12 מיליון שקל ב-2020. הבעיות החלו מיד לאחר ההנפקה כשכבר ב-2021 צנחו ההכנסות החזויות ובהמשך החלה החברה לרשום הפסדים. 

הבעיות המשיכו להיערם כאשר התגלתה בעיה עם אישור השיווק האירופאי של אחד ממוצרי החברה והסתבר כי הבעלים, שלוסר, לא העביר הלאה במועד מייל שקיבל בנושא. בעקבות כך התפטר שלוסר מתפקיד היו"ר. לתפקיד מונה באוגוסט האחרון יקי ודמני. 

גם בסיכום המחצית הראשונה של 2023 נמשכה המגמה השלילית בתוצאות החברה, עם ירידה של 43% בהכנסות לעומת התקופה המקבילה אשתקד, ל־16.4 מיליון שקל. החברה צמצמה את ההפסד החצי שנתי, לכ־9 מיליון שקל, בעיקר בזכות צמצום עלויות שיווק והנהלה.

על פי הדוחות נותרו בקופת בי-קיור 14 מיליון שקל בלבד, לאחר שצברה הפסדים של 59 מיליון שקל. "יכולתה של החברה להמשיך בפעילותה העסקית ולעמוד בהתחייבויותיה הקיימות והצפויות בעתיד הנראה לעין, כפופה להתקיימות תוכניות ההנהלה, הכוללות בין היתר התייעלות ועמידה בתחזית התזרים שגיבשה", כתבו רואי החשבון של החברה.