"בדרך לשם הכל אפשרי": התחזית שקובעת - זה יהיה שער השקל בסוף השנה

בבנק דיסקונט צופים שבמידה והמצב הביטחוני ישתפר, השקל צפוי להתחזק והדולר יעמוד בסוף השנה בטווח של 3.28-3.58 שקלים • בנוסף, עלייה בשווקים העולמיים תגרום לתמיכה בשקל בעקבות הגופים המוסדיים המוכרים מט"ח

השפעת המלחמה על הכלכלה הישראלית / עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)
השפעת המלחמה על הכלכלה הישראלית / עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

מתחילת השבוע השקל התחזק לעומת הדולר ביותר מ-0.75%, וכעת שער המטבע האמריקאי עומד על 3.65 שקלים - נמוך יותר מזה שהיה בתחילת המלחמה. התחזקות השקל מגיעה אחרי שבתחילת החודש הוא נחלש מאוד לעומת הדולר, הן בשל סיבות מקומיות והסלמה ביטחונית והן בעקבות התחזקות שוק המניות בעולם. שמואל קציבאן, אסטרטג שווקים בבנק דיסקונט, צופה שבמידה והמצב הביטחוני ישתפר, ההתחזקות הזו היא רק ההתחלה.

הכלכלן הראשי ניסה להבין למה השקל מתחזק. הוא לא מצא תשובה
"לא מאמין שזה יקרה במרץ": החדשות הרעות של יו"ר הפד פאוול לשווקים  

"אנו צופים התחזקות של השקל מול הדולר עד לרמה של 3.58-3.28 שקלים בסוף 2024, אולם יש לזכור כי התנודתיות תהיה גבוהה ובדרך לשם 'הכל אפשרי'", אומר קצביאן, ומסביר שהטווח הרחב נובע מתוצאות שונות לאור גורמי אי הוודאות בשווקים.

קצביאן מונה מספר גורמים להתחזקות החזוייה של השקל, בראשן עומדת נקודת הפתיחה של המטבע הישראלי: "לפי המודל שלנו, המעריך שווי כל מטבע בהתאם לרמה של סל הקניות היחסי בכל מדינה, אנו רואים פער משמעותי של כ-10% בין רמת הדולר-שקל היום ובין הרמה הנגזרת ממודל זה". כלומר לפי השוואת המודל, השקל נסחר ברמה נמוכה מדי ממה שהיינו מצפים לה. קצביאן קובע שהפער מצביע על לחץ כללי להתחזקות השקל במצב בו תהיה רגיעה בפרמיית הסיכון בראיה קדימה.

נוסף למודל, בדיסקונט מעריכים כי שוק המניות העולמי ימשיך לעלות, עלייה בשווקים העולמיים מביאה לתמיכה בשקל בעקבות הגופים המוסדיים המוכרים מט"ח. חשיפת גופים אלו למט"ח גדלה מאוד בשנה האחרונה, וכתוצאה מכך, עלייה נוספת במניות בעולם תגדיל את החשיפה אף יותר. מצב ממנו המוסדיים מנסים להימנע בשלב זה.

קצביאן מוסיף, כי להערכתו, עד לסוף 2024 תהיה רגיעה או לפחות ירידת מדרגה בסיכון הביטחוני המקומי. עם זאת, הוא מסייג כי "חשוב לזכור כי גם שנת 2024 תהיה תנודתית על רקע הגורמים הגיאופוליטיים. ישנה אי ודאות לגבי מספר גורמי סיכון בטווח הקצר כמו המסר של הפד והבנק המרכזי האירופי, דירוג האשראי של ישראל על ידי מודי'ס והמצב המלחמתי בדרום ובצפון וגזרות נוספות".

בדיסקונט מסכמים כי גורמים אלו ישפיעו על השקל עד סוף 2024, אלא אם כן יתממש תרחיש קיצוני במיוחד.