גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מטא נסקה בזכותה, אפל ירדה: התלות המסוכנת של ענקיות הטכנולוגיה בסין

הדוחות הרבעוניים האחרונים של אפל ומטא ממחישים עד כמה הביצועים שלהן תלויים בשוק הסיני, לטוב או לרע ● כך פועלות ענקיות הטכנולוגיה ביחס למצב ואלו הדברים שאנחנו צפויים לראות מהן בהמשך השנה

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: Reuters, CLH/Reuters
טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: Reuters, CLH/Reuters

אפל  שחררה אמש למשקיעיה חדשות טובות בסך הכל: כמו אמזון , היא הוכיחה כי שנת 2023 הייתה שנה חיובית לצריכה הפרטית, בה משקי בית הגדילו את סל הקניות שלהם. הדבר קרה ביתר שאת ברבעון האחרון, המאופיין בתנועה נמרצת לחנויות בעקבות חגי סוף השנה - לאחר שנה של הידוק חגורה. מכירות האייפון - הלחם והחמאה של הענקית מקופרטינו - צמחו ב-6% ביחס לרבעון המקביל אשתקד והגיעו ל-69.7 מיליארד דולר ברבעון הרביעי, נתון חיובי ששם קץ לרבעונים רצופים של ירידות בתחום.

אמזון עקפה את תחזיות השוק; המניה זינקה במסחר המאוחר 
WSJ | אחרי גל של חגיגות פיננסיות הטכנולוגיות האלה יוצאות להפסקה
WSJ | כך התרסק אחד הסטארט-אפים המבטיחים בעולם
החברה שעקפה שווי של חצי טריליון אירו. בפעם השנייה בהיסטוריה

עם זאת, אפל מוכיחה כמעט מדי רבעון עד כמה התלות שלה בסין גדולה. אפל היא הלקוחה הגדולה ביותר של מפעל השבבים TSMC הטייוואני, ואספקת מעבדי הליבה לטלפונים ומחשבי המק שלה תלויים מאוד בהיעדר מתיחות ביטחונית בין ארה״ב לבין סין - אבל נתוני הרבעון האחרון חשפו עד כמה ירדו הכנסותיה במדינה במזרח אסיה: ההכנסות בסין ירדו ב-13% לכ-21 מיליארד דולר, בין השאר, על רקע היחלשות השוק הסיני והדיווחים לפיהם הממשל בסין אוסר על עובדי המדינה לרכוש מכשירי אייפון - הד לאיסור הפדרלי האמריקאי על רכישת מכשירים מתוצרת וואווי (Huawei). זה היה רבעון דצמבר החלש ביותר של אפל מאז 2020.

השוק הסיני עצמו נמצא בקיפאון ממושך, כאשר כלל מכירות הסמארטפונים ירדו ב-3% במהלך השנה האחרונה. השוק הסיני בכללו התדרדר לדפלציה בשל הקיצוץ בהוצאות הממשלתיות והמשבר בשוק הנדל"ן - רק מוקדם יותר השבוע, פורקה רשמית אחת מקבוצות הבנייה הגדולות במדינה, אוורגרנד. בסך הכל, מהווה השוק הסיני כחמישית מהכנסות אפל. 

מוקדם יותר החודש, התברר כי אפל הוזילה את מחירי האייפון בסין בכ-70 דולר, הוזלה משמעותית של עד 8% במחירים במדינה. גם מחירי מחשבי מקבוק אייר ירדו ב- 112 דולר, כך על־פי דיווח של הניו יורק טיימס. הוזלה פתאומית של מוצרי היוקרה של אפל נתפסים בשוק כצעד של ייאוש - היות שאפל איננה נוהגת למכור את מוצריה במבצעי הנחה ושהתמחור של מוצריה נחשב קשיח, אפילו אם מדובר בתקופת חגים אליה מתכוננת כעת סין. 

שנה מעולה במערכת היחסים בין צוקרברג למשקיעים

גם מטא  פרסמה אמש (ה') את ביצועיה לשנת 2023 - וחשפה שיפור גדול בנתונים בזכות לקוחות בסין. אתרי הקניות הסיניים שצברו פופולריות במערב - טמו ושיין - נעזרו באפליקציות כמו פייסבוק ואינסטגרם כדי להגיע ללקוחות במדינות המערב. כעת, תופס השוק הסיני נתח של 10% בהכנסות. הביצועים הטובים של מטא אפשרו למנייה שלה לנסוק במסחר המאוחר ביותר מ-15%. אם כך גם יתחיל המסחר היום (ו') אחר הצהריים, תוסיף מטא לא פחות מ-150 מיליארד דולר לשוויה. בסופו של דבר, מטא הציגה דוחות מצוינים עם צמיחה בהכנסות של 25%. החברה הדגישה איך הבינה המלאכותית משפרת את היעילות בפרסום, מה שמוביל להאצה בצמיחה, בניגוד למה שגוגל פרסמה השבוע.  

זאת הייתה שנה מעולה במערכת היחסים בין צוקרברג לבין המשקיעים בוול סטריט. לפני כשנתיים, כשצוקרברג הכריז על החזון העתידי שלו למטא-וורס, המשקיעים התחילו לאבד עניין בחברה - מה שגרם לירידה משמעותית במניה. התיקון הגיעה בצורת פיטורים ודגש על בינה מלאכותית: צוקרברג הניע מהלכי יעילות משמעותיים, ובשיחת המשקיעים האחרונה אמר שהוא רוצה לשמור על רזון בחברה וכי אין לו תוכנית לבצע מהלכי גיוס עובדים מסיביים. לגבי הבינה המלאכותית - במקום לדברר החוצה את המטא-וורס כמטרה עליונה של החברה, התחיל לדבר על הבינה המלאכותית והחשיבות האדירה בה.

וול סטריט תגמלה אותו על הפעילות הזו. המניה כמעט שילשה את הערך שלה בשנה שעברה, מה שהפך אותה למניה השנייה עם הביצועים הטובים ביותר ב-S&P 500, אחרי אנבידיה  בלבד. בחודש שעבר, העלייה המתמשכת דחפה אותה מעבר לשווי של טריליון דולר. מה שאותת עוד יותר למשקיעים שמטא עושה דברים נכונים - הוא עצם כך שהיא חשפה תוכניות לרכישה חוזרת של מניות ב-50 מיליארד דולר, ואף הכריזה על כך שתחלק לראשונה דיבידנד.

לעומת זאת, החברה ממשיכה לדמם מזומנים בחטיבת המטא-וורס שלה. החטיבה צברה הפסד תפעולי של 4.65 מיליארד דולר ברבעון החולף, והיא הפסידה מעל ל-42 מיליארד דולר מאז סוף שנת 2020. מטא אף מאותתים למשקיעים כי ההפסדים בחטיבה הזו ימשיכו לגדול באופן משמעותי משנה לשנה, וזה מדגיש עד כמה צוקרברג עדיין מאמין בחזון המטא-וורס. זה לא מדאיג כרגע את המשקיעים, משום שסבבי הפיטורים והקיצוצים הם מה שאפשרו לפייסבוק לשחרר תקציבים ולבצע השקעות ארוכות טווח איפה שלדעתם נחוץ.

סין מהווה נקודת חולשה, ולכן הפתרון בהכנה

סרגיי וסצ'ונוק, אנליסט בכיר בבית ההשקעות אופנהיימר, מסביר לגלובס כי התלות בסין למעשה מאפיינת את כולם. "ראינו את התלות הגדולה ביותר בטכנולוגיה בתחום השבבים, שם החברות מדווחות על תלות מאוד גבוהה בסין וזה מאוד משמעותי. אני לא יודע אם זה דבר טוב או רע, כי בסוף סין זו כלכלה טובה בעולם, והיא ממשיכה לצמוח".

וסצ'ונוק מבהיר את ההבדלים בין פייסבוק לאפל: "במקרה של אפל, ובדומה לטסלה, היא מוכרת בסין והיא פונה לצרכן הסיני. כשיש תחרות או חולשה, ראינו את דוחות טסלה ואפל באותו הכיוון ואפל מושפעת פה במיוחד. אבל במקרה של מטא, חברת פרסום דיגיטלי, זה לא שמטא תלויה בסין, אלא להפך - חברות סיניות רוצות למכור לאמריקאים ולכן הן תלויות בפייסבוק. אלו השקעות של סינים כדי לכבוש מדינות אחרות, ויש פה פוטנציאל להשלים את הפער", הוא אומר. על השאלה מדוע התלות כה מסוכנת לאפל, הוא עונה: "כשהצרכן הסיני נחלש או כשיש תחרות משמעותית, אפל יכולה להיפגע במיוחד. בנוסף, אם סין תחליט על מגבלות שונות, מה שכבר ראינו בעבר, זה יכול לפגוע עוד יותר באפל".

החברה לא רק השקיעה בשוק הזה מבחינה צרכנית ומבחינת הכנסות, אלא גם המפעלים המרכזיים של החברה היו בסין. התחרות מול וואווי במדינה גורמת לירידה במכירות המכשירים, הקורונה השביתה את המפעלים לגמרי ומחאות עובדים לא סייעו למצב. לכן, כדי לצמצם נזקים, החלה אפל לפעול ברבעונים האחרונים בחיפוש אחר פתרונות. דוגמה לכך ניתן לראות במהלך גדול שהובילה ביחס להודו - שם פתחה החברה חנויות ראשונות וגם הקימה מפעלים במדינה, כדי לא להסתמך רק על סין. למרות זאת, מנכ"ל אפל טים קוק התייחס לחששות לגבי ירידה במכירות בסין, ואמר שהוא נשאר אופטימי מאוד לגבי סין "בטווח הארוך".

מחוץ לתלות בסין או לתחום הבינה המלאכותית, מטא עומדת כעת באיום תחרותי משמעותי מול אפל. פייסבוק משקיעה משאבים רבים עבור המטא-וורס, אפל השיקה ברבעון האחרון את קסדת המציאות המעורבת שלה - Vision Pro, שעולה 3,500 דולר - מחיר משמעותית יקר יותר מאשר הקווסט של מטא, שהדור השלישי שלו עולה 500 דולר. אמנם המחיר של אפל עדיין שערורייתי, אך ככל שיעבור הזמן גם כאן המחיר יתנרמל, ונראה את שתי החברות מתחרות על הכיס של הצרכן ביחס למטא-וורס.

אחת השאלות שנשארות פתוחות ביחס לענקית הטכנולוגיה אפל: מתי נשמע ממנה הכרזה משמעותית בהקשר לבינה המלאכותית היוצרת. מעניין לראות שבעוד שבשיחת המשקיעים האחרונה של מטא המילה "AI" הוזכרה 63 פעמים, היא הוזכרה אך ורק שש פעמים בשיחת המשקיעים של אפל.

המנכ"ל טים קוק רמז כי לאפל עשויה להיות הכרזה הקשורה לבינה מלאכותית בהמשך השנה. כיאה לאפל, היא לא משחררת שום מידע עד שהיא בוחרת בזה, אבל דבריו אולי מרמזים על כך שהם בקרוב יצטרפו לחגיגה ולתחרות. "כשאנחנו מסתכלים קדימה, נמשיך להשקיע בטכנולוגיות שיעצבו את העתיד. זה כולל בינה מלאכותית, בה אנחנו ממשיכים להשקיע כמות עצומה של זמן ומאמץ, ואנחנו נרגשים לחלוק את המידע על העבודה בתחום הזה בהמשך השנה". סביר שאפל תעשה את זה באירוע המפתחים השנתי שלה, WWDC בחודש יוני.

עוד כתבות

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

"רבעון שהוא תחתית עבורנו": למה אינטל אכזבה כל כך את המשקיעים

בשיחת המשקיעים כינה מנכ"ל החברה, פט גלסינגר, את הרבעון הראשון כ"רבעון שהוא התחתית עבורנו" ● אינטל לא יכולה לערוב לכך שהרבעון הבא ייראה טוב יותר - ההכנסות אף עלולות להיות נמוכות יותר מאלה של הרבעון הנוכחי ● גם בתחום הייצור נראה שהדרך של אינטל עוד ארוכה

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה עלתה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

וול סטריט / צילום: Shutterstock

שבוע המסחר הטוב מנובמבר: נאסד"ק קפץ ב-2%

מניית גוגל זינקה בכ-10%● אינטל איבדה כ-9% ● מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

צה"ל: חיסלנו מחבל בכיר בלבנון, שקידם פעולות טרור רבות נגד ישראל

דיווח: במצרים נערכים ב"תוכנית חירום" לפלישה ישראלית לרפיח • פיגוע דקירה ברמלה: צעירה נפצעה קשה • צה"ל תקף מבנים צבאיים ששהו בהם מחבלים של חיזבאללה בדרום לבנון • דיווח בבלומברג: פסגה מדינית בנושא עתידה של רצועת עזה יתקיים ביום שני הקרוב בסעודיה •   ● כל העדכונים

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

ח'ליל אל-חיה, בכיר בזרוע המדינית של חמאס שלקח חלק במשא ומתן לעסקה, במהלך ראיון לסוכנות הידיעות AP / צילום: Associated Press, Khalil Hamra

חמאס: "קיבלנו את ההצעה של ישראל להפסקת אש - נבחן אותה ונעביר את תשובתנו"

היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב: "יש מומנטום חדש בשיחות המו"מ" ● פיגוע דקירה ברמלה: צעירה נפצעה קשה, המחבל נוטרל ● צה"ל תקף מבנים צבאיים ששהו בהם מחבלים של חיזבאללה בדרום לבנון ● כ-30 שיגורים זוהו לכיוון מרחב החרמון, חלקם יורטו בידי כיפת ברזל. אין נפגעים ● עדכונים שוטפים

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי