גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הפרובוקטור שדוחף את נתניהו עוד ימינה

איתמר בן גביר מפרט את תוכניתו ליישוב מחדש של עזה בראיון נדיר לוול סטריט ג'ורנל ואומר שטראמפ יהיה טוב יותר לישראל מאשר הנשיא ביידן ● תרגום בלעדי לראיון המלא

השר איתמר בן גביר מגיע לישיבת הממשלה השבועית / צילום: אוליביה פיטוסי-הארץ
השר איתמר בן גביר מגיע לישיבת הממשלה השבועית / צילום: אוליביה פיטוסי-הארץ

בזמן שישראל וארה"ב נאבקות סביב עסקה לשחרור החטופים הנותרים בעזה ופועלות להביא לסיומה של המלחמה, ייתכן כי המכשול הגדול יהיה השר ואושיית המדיה שעומד במוקד הימין הקיצוני בישראל.

איתמר בן גביר קנה לעצמו שם מאז שהפך לשר הביטחון הלאומי של ישראל לפני שנה, בין השאר בעקבות הכרזה על היהודים כבעלים החוקיים של ארץ ישראל.

עד כמה צה"ל מתקדם בכיתור רצועת עזה? הנתונים שכדאי להכיר
הכירו את יחידת הרפאים של צה"ל שרוצה לשנות את פני המלחמה 

לאחרונה, הוא עמד בחזית המבצע לחימוש יהודים ביהודה ושומרון בנשקים ארוכים כאמצעי הגנה מפני תקיפה נוספת של החמאס כמו זו שהתרחשה ב-7 באוקטובר, בה נרצחו 1,200 בני אדם ועוד 240 נחטפו. יותר ממחצית החטופים עדיין מוחזקים בעזה, שם ממשיכים כוחות צה"ל במערכה לפירוק החמאס - שהוכר על ידי ארה"ב כארגון הטרור. מספר ההרוגים הפלסטינים מפעילות צה"ל, רבים מהם נשים וילדים, עלה על 27 אלף, כך על פי רשויות הבריאות הפלסטיניות, שלא מבחינות בספירתן בין אזרחים למחבלים.

כעת, באופן מכריע, לבן גביר יש מספיק תמיכה בקואליציה כדי לערער את שלטונו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, והוא אומר שהוא מוכן להשתמש בה. בראיון ראשון לגוף חדשות חוץ מאז הצטרפותו לממשלה, הזהיר בן גביר כי יתנגד לכל עסקה עם חמאס שתשחרר אלפי פלסטינים המוחזקים בגין פעולות טרור או לסיום המלחמה בטרם יובס חמאס במלואו.

נתניהו "נמצא בצומת דרכים", אמר בן גביר בראיון שהתקיים בבני ברק, "והוא צריך לבחור לאיזה כיוון הוא ילך".

ארה"ב ובעלות בריתה האזוריות תומכות במשא ומתן לסיום מהיר של המלחמה באמצעות הסכם בו חמאס וקבוצות מיליטנטיות אחרות ישחררו את החטופים הנותרים ויפתחו מחדש במשא ומתן בן עשרות השנים להקמת מדינה פלסטינית.

לעומת זאת, חלק גדל והולך מהישראלים, במיוחד מימין, רואים במתקפת ה-7 באוקטובר הזדמנות להתוות מסלול חדש לישראל על ידי יישוב מחדש של גוש קטיף - מובלעת מוכת קרבות בשטח עזה. בן גביר הציג תוכנית משלו לעזה, שתאכלס מחדש את רצועת החוף ההרוסה בהתנחלויות ישראליות, בעוד לפלסטינים יוצעו תמריצים כספיים לעזוב.

בן גביר אמר גם שהוא חושב שממשל ביידן פוגע במאמץ המלחמתי של ישראל ואמר שהוא מאמין שהמועמד הרפובליקני לנשיאות דונלד טראמפ ייתן לישראל יד חופשית יותר לחיסול חמאס.

דרכי הפעולה השונות דורשות החלטיות מצד נתניהו, שמסתכן כעת בהגברת הבידוד הבינלאומי של ישראל אם ימשיך במלחמה, אך עלול לאבד את השלטון אם בן גביר יוציא את ששת המנדטים של מפלגת עוצמה יהודית בראשותו מהקואליציה.

"לבן גביר יש יתרון עצום על נתניהו", אמר יוחנן פלסנר, נשיא המכון הישראלי לדמוקרטיה. "הדבר האחרון שנתניהו צריך זה הקדמת בחירות ובן גביר יודע את זה".

לבן גביר, 47, יש כישרון לייצור כותרות.

השבוע הוא לבש זקן מזויף והניח כיפה שחורה מעל הכיפה שלו והלך לתחנת משטרה מקומית והעמיד פנים שהוא אזרח. לדבריו, הוא רצה לראות איזה יחס יקבל אדם רגיל. אחרי שנה בתפקיד, בן גביר עדיין לובש חליפה לא הולמת והשרוכים בנעלי העור השחוקות שלו קשורים ברישול. רבים מתומכיו אומרים שהם מעריכים את העממיות שלו.

מתנגדיו רואים בו פרובוקטור מסוכן שמוכן לעורר סכסוך רחב יותר עם הפלסטינים כדי לחזק את התמיכה של מצביעיו. בהקשר רחב יותר, גורמים ישראלים אומרים כי הצהרותיו הקוראות לישראל לכבוש את עזה מקשות עליהם להשמיע את טענותיהם בזירה הבינלאומית.

"כשבן גביר פותח את הפה, הוא יוצר תגובה נגדית שמקשה עלינו להילחם במלחמה ולהחזיר את החטופים הביתה", אמר גורם באופוזיציה, והצביע על האופן שבו בריטניה וארה"ב שוקלות כעת להכיר באופן חד-צדדי במדינה פלסטינית למרות ההתנגדות הישראלית לרעיון.

גורם בקואליציה כינה את בן גביר "כאב ראש" עבור נתניהו אך אמר שהשפעתו מוגבלת.

אחד המקרים בהם בן גביר התנגד לנורמות פוליטיות קונבנציונליות, היתה הביקורת הגלויה שמתח על הנשיא ביידן, מהלך חריג מצד חבר בממשלה, בהתחשב בכך שתקציב הביטחון בישראל מסתמך במידה רבה על סיוע אמריקאי.

"במקום לתת לנו את הגיבוי המלא שלו, ביידן עסוק במתן סיוע הומניטרי ודלק (לעזה), שמגיע לחמאס", אמר בן גביר, והשמיע את הטיעון הפופולרי בקרב ישראלים ימניים רבים. "אם טראמפ היה בשלטון, ההתנהלות של ארה"ב הייתה שונה לחלוטין".

בתחילת המלחמה הגישה הישראלית הייתה לנתק לחלוטין מזון, מים, חשמל ודלק מהרצועה כדי לאלץ את חמאס להיכנע. אבל תחת לחץ של ארה"ב ועם החמרת המצב ההומניטרי בעזה, ישראל שינתה את עמדתה ועכשיו אומרת שהיא מנסה להכניס כמה שיותר סיוע לעזה. עם זאת, האו"ם אומר שהסיוע הזורם לרצועה עדיין אינו מספק.

התוכנית של בן גביר: הגירה מרצון

הגישה של בן גביר, להקמת התנחלויות יהודיות בתוך עזה צוברת פופולריות. מה שפעם, לפני ה-7 באוקטובר, היה רעיון זניח, הפך לרעיון בו תומכים רוב קטן של ישראלים יהודים תומך באופן מלא או במידת מה, לפי סקר שערכה אוניברסיטת תל אביב בחודש שעבר. 

בן גביר אומר שתוכניתו היא "לעודד את תושבי עזה להגר מרצונם למקומות ברחבי העולם" על ידי הצעת תמריצים במזומן. הוא כינה את זה "המהלך ההומניטרי האמיתי". לדבריו, הוא יודע שהפלסטינים יהיו פתוחים לרעיון הזה בעקבות דיונים עם פלסטינים בגדה המערבית וחומר מודיעיני שקיבל כשר. הוא סירב לחלוק את מה שאומרים החומרים האלה.

ועידה עולמית, לדבריו, יכולה לעזור למצוא מדינות שמוכנות לקלוט פליטים פלסטינים.

סקרים ודיונים ציבוריים נרחבים בקרב פלסטינים מצביעים על כך שתוכנית כזו תתקל בהתנגדות גורפת מצד תושבי עזה, שרבים מהם מאמינים שמטרת פעילות צה"ל ברצועה היא לעקור אותם לצמיתות מהאיזור.

תוכנית זו תתקל גם בהתנגדות מצד ארה"ב וממשלות ערב, הדורשות מישראל לוותר על השליטה בעזה ולאפשר לתושביה לחזור לבתיהם.

נתניהו, בינתיים, אמר כי ישראל לא שואפת לכבוש את עזה, אלא תשמור על שליטה ביטחונית מלאה על עזה עד שתהיה בטוחה שהשטח לא יהווה עוד איום על ישראל. ראש הממשלה אמר לאחרונה כי הוא מדיניותו נוגדת להקמת מדינה פלסטינית, אם כי לאורך הקריירה שלו הוא לעיתים היה מעורפל לגבי הרעיון או תמך בו באופן גלוי.

עם זאת, יש סימנים לכך שההשפעה של בן גביר בדיון גוברת, ונתניהו זקוק לתמיכתו יותר ויותר.

המאבק על קולות הימין

בשנת 2021, נתניהו, שהיה מבודד מבחינה פוליטית ובאמצע מאבק משפטי נגד האשמות שחיתות, הוביל את מיזוג מפלגתו של בן גביר עם מפלגת הציונות הדתית של בצלאל סמוטריץ' כדי להגדיל את בסיס ההשפעה שלהם. נתניהו אמר אז שבן גביר מתאים להיות חבר כנסת אך לא בעל תפקיד ממשלתי משפיע. הוא לא הסביר מדוע, אבל עד אותו רגע נתפס בן גביר כקיצוני.

נתניהו הפסיד בבחירות 2021. אבל הישראלים הצביעו שוב ב-2022 וגוש הימין הקיצוני של סמוטריץ' ובן גביר יותר מהכפיל את המנדט שלו.

כעת, בעקבות המתקפה של חמאס ב-7 באוקטובר, עוצמה יהודית של בן גביר היא מפלגת הימין היחידה בקואליציה של נתניהו שאינה מאבדת תמיכה. סקרים מראים שהמפלגה תזכה בשמונה או תשעה מנדטים בכנסת אם יתקיימו כעת בחירות, לעומת השישה שיש לה כיום.

התמיכה שמקבל בן גביר לא מספיקה כדי להחליף את מפלגת הליכוד של נתניהו, שמחזיקה ב-32 מנדטים, אבל התמיכה בליכוד ירדה לבין 19 ל-27 מנדטים בשבועות האחרונים. אנליסטים טוענים שהוא ובן גביר נאבקים כעת על קולות הימין במקרה בו יוקדמו הבחירות.

שלשום, לאחר שהתפרסמו דיווחים על עסקת חטופים שעלולה להיות כרוכה בשחרור אלפי אסירים פלסטינים, כתב בן גביר ברשתות החברתיות כי הוא יפיל את הממשלה אם היא תעבור. שעות לאחר מכן הופיע נתניהו בהתנחלות דתית כדי להכריז כי גם הוא יתנגד לכל עסקה כזו, למרות העובדה שעד כה שקט ברובו בנוגע למשא ומתן על החטופים.

דור חרל"פ, חבר מרכז הליכוד, אמר כי למרות שלפעמים נראה שנתניהו מגיב להצהרותיו של בן גביר, במציאות הוא מגיב לשינוי הסנטימנט בקרב מצביעי הימין - רק לא מהר כמו בן גביר.

בן גביר אמר שהוא לא ממהר למשוך את השטיח תחת נתניהו. הוא אמר שהתוצאה הסבירה תהיה שממשלת מרכז-שמאל תשתלט - ושהקריירה שלו רק התחילה.

"ברוך השם, אני אגיע רחוק," אמר בן גביר, חיוך מתפשט על פניו.

קארי קלר לין סייעה בהכנת הכתבה

עוד כתבות

צילום: איל יצהר, איורים: גיל ג'יבלי, עיבוד תמונה: טלי בוגדנובסקי,

דב קוטלר נפרד מהפועלים: רווחי השיא, התחרות הצמודה עם לאומי והיורשים האפשריים

בתום כהונה של חמש שנים, מנכ"ל הפועלים הודיע במפתיע על פרישה ● דב קוטלר הצעיד את הבנק לשווי של כמעט 50 מיליארד שקל וכך הצליח להדביק את הפער מול לאומי, הוביל את ההיפרדות מישראכרט וסגר את פרשת הסיוע בהעלמות המס בארה"ב ● העזיבה שלו מצטרפת לגל גדול של שינויים במערכת הבנקאית

מתלה עם כביסה בפרוזדור, במלון של מפונים בטבריה / צילום: ap, Ariel Schalit

"חזירות": הצעד החדש של רשות המסים נגד בעלי דירות שהקפיצו מחירים

שכר הדירה שמפוני הצפון מתבקשים לשלם מגיע לעשרות אלפי שקלים בחודש, וברשות המסים תמהים איך אין דיווחים של משכירים שכבר לא עומדים בתקרת הפטור ממס ● מבצע אכיפה ממוקד ינסה לאתר אותם: "חזירות מקוממת"

המשקיע סטנלי דרוקנמילר / צילום: Reuters, Brendan McDermid

המיליארדר שנפטר מהמניה הלוהטת של השווקים מסביר למה

המשקיע המיליארדר סטנלט דרוקנמילר לא ידע עד לפני שנתיים איך מאייתים את השם אנבידיה ● "רכשתי אותה, וחודש אחר כך, הושק ה-ChatGPT, ואפילו זקן כמוני הצליח להבין מה זה, אז הגדלתי את הפוזיציה שלי בהרבה" ● דרוקנמילר סבור שמפץ הבינה המלאכותית עלול להסתיים בקרוב

טנק ישראלי בצד העזתי של מעבר רפיח / צילום: דובר צה''ל

ראש אמ"ן לשעבר מסביר: למה חמאס מפחד מכניסה ישראלית לרפיח

אלוף (מיל') אהרן זאבי-פרקש סבור שעיקר הלחימה נגד חמאס הסתיימה: "השמדת שלושה-ארבעה גדודים ברפיח לא תשנה" ● בשיחה עם גלובס הוא אומר שיש לדאוג שארגון הטרור לא יתחמש שוב: "רק אז נוכל לומר שהמלחמה שיפרה את המצב" ● וגם: מה דעתו על סערת המינויים בצה"ל

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

נעילה ירוקה בת"א; מדד הבנקים זינק בכ-3%, הדולר צלל מתחת ל-3.7 שקלים

מדד ת"א 35 עלה בכ-1.4% ● ירידה ביתרות מטבע החוץ של ישראל ● אילו הן המניות שמעניינות את המשקיעים? ● אודיוקודס לא עמדה בציפיות האנליסטים ● דב קוטלר, מנכ"ל בנק הפועלים פורש מתפקידו ● IBI: "חלון ההזדמנות להורדת ריבית בישראל הולך ונסגר" ● יוליוס בר: "מצפים שהפד יתחיל להוריד את הריבית בישיבתו בספטמבר"

אסף רפפורט, מנכ''ל ומייסד שותף Wiz / צילום: עומר הכהן

וויז מציגה את הגיוס הגדול של חברה ישראלית אי פעם

חברת הסייבר בניהולו של אסף רפפורט מציגה קצב צמיחה מסחרר ושורת צעדים שאפתניים ● ארבע שנים בלבד אחרי הקמתה, הכריזה וויז על גיוס של מיליארד דולר ● בין המשקיעים: הקרן האמריקאית הגדולה אנדריסן הורוביץ ● בשוק תוהים: עד לאן היא יכולה לצמוח?

גיא הדס / צילום: רמי זרנגר

אחרי 16 שנה: סמנכ"ל התקשורת, קשרי ממשל ואחריות תאגידית בבזק, גיא הדס, פורש

עפ"י הודעת בזק, הדס יישאר בתפקידו ככל שיידרש להעברה מסודרת של התפקיד ● עדיין לא ברור מי יהיה מחליפו של הדס, או לאן פניו מיועדות

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Jeff Chiu

"היום הגדול ביותר לאייפד": אפל חושפת דגמי טאבלט חדשים וממשיכה להתעלם מה-AI

אפל השיקה את דגמי האייפד הראשונים מאז אוקטובר 2022 ● החברה הודיעה כי היא תכניס את המעבד החזק ביותר שלה עד כה, M4, לאייפדים החדשים ● ומה עם בינה מלאכותית? בינתיים זה לא בלקסיקון

חדרה. אין מספיק אוטובוסים / צילום: Shutterstock, Mapic Aerials

בגלל מאבק על כביש בחדרה: במשרד התחבורה מאיימים לבטל נת"צים בכל הארץ

בעקבות סכסוך בין משרד התחבורה למשרד האוצר, מנכ"ל משרד התחבורה מאיים לבטל נת"צים ברחבי הארץ ● הסיבה: משרד האוצר לא אישר חתימה על הסכם עם עיריית חדרה לחידוש רחובות והקמת נתיבי העדפה

משה מזרחי, מנכ''ל אינמוד וממייסדיה, עם מכשיר החברה / צילום: איל יצהר

"לפעמים אני תוהה אם היה נכון להנפיק": מדוע וול סטריט מענישה את כוכבת האסתטיקה מישראל

אינמוד מיקנעם ידעה לספק במשך שנים צמיחה מהירה בהכנסות ורווחיות פנומנלית, אך לאחרונה חתכה את התחזיות נוכח הריבית הגבוהה בארה"ב ועיכובים בייצור, ומחיר המניה נחתך בחצי ● המייסד משה מזרחי, שלאחרונה הוזז מתפקיד היו"ר, אומר כי "מי שאומר שהמלחמה לא משפיעה על עסקיו בחו"ל, משקר בעיקר לעצמו. הרופאים מקבלים מיילים 'החרימו את החברות הישראליות'"

בנין בנק הפועלים יהודה הלוי 63 ת''א / צילום: איל יצהר

מתוך הבנק או מבחוץ? המועמדים שעשויים להחליף את דב קוטלר בפועלים

מנכ"ל בנק הפועלים הודיע במפתיע על עזיבה לאחר חמש שנים, ובכך נפתח המרוץ לאחת המשרות הבכירות והנחשקות במשק הישראלי ● בין השמות שמוזכרים בתוך הבנק נמנים המשנים למנכ"ל, דלית רביב, ידין ענתבי ורם גב ● בשוק מעריכים כי קיימת אפשרות למינוי חיצוני, כשגולן שרמן, שיצא לחל"ת מהבנק לפני כשנתיים, הוזכר כמועמד אפשרי

החזית הבאה נגד ישראל? בארה"ב מחכים לדוח הדרמטי של ביידן

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: מחר צפוי להתפרסם דוח של ממשל ארה"ב שיקבע אם ישראל הפרה את החוק הבינלאומי בעזה, הלחץ עולה לקראת האירוויזיון והדילמה של האוניברסיטאות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם 

מכון בית יעקב. המסלול בפיקוח צמוד של המל''ג / צילום: באדיבות מכון בית יעקב

הסיפור המלא מאחורי ההצלחה הפנומנלית של תלמידות בית יעקב במבחני רואי החשבון

הסטודנטיות של סמינר בית יעקב מככבות שוב בראש טבלת הנבחנים בבחינות רואי החשבון, ולכן החלטנו לקדם מחדש את הכתבה שמתארת את דרכן להצלחה ● איגוד הסמינרים החרדי "בית יעקב" קיבל אישור להכשיר בעצמו רואות חשבון, מה שעד כה התאפשר רק באקדמיה ● הבוגרות הטריות צלחו את המבחנים באחוזים מטורפים והותירו את המוסדות האקדמיים מאחור ● בדרך עוררו שאלות על אופן שילוב החברה החרדית בשוק העבודה, אך גם על עתיד המקצוע

יאיר כץ, יו''ר ועד עובדי התעשייה האווירית / צילום: איל יצהר

מה יעלה בגורל הבונוס של עובדי תע"א? דיל חדש עשוי לשחרר את הפלונטר

בתעשייה האווירית מבקשים לנתק את החיבור בין הדיבידנד שמשלמת החברה למדינה ובין חלוקת בונוס לעובדיה ● רשות החברות מעוניינת לנצל את המחלוקת כדי לרקום עסקה שתביא לפתרון כמה סכסוכים, ובראשם האשמות הממונה על השכר על חריגות שכר בתע"א

רם בלינקוב, מנכ''ל משרד האוצר לשעבר / צילום: שלומי יוסף

ותיקי אגף תקציבים קיימו כנס נגד הממשלה. מי בלטו בהיעדרם?

כ-300 בוגרי אגף התקציבים במשרד האוצר התאספו היום (ג') למחות נגד המדיניות הנוכחית באגף ● גורמים באגף בתגובה: "צריך לתת לנו גב"

הדרכת לוחמי אש של Civil Squads of Israel בזיקים / צילום: צילום מסך מיוטיוב

החברים שמסייעים לכיתות הכוננות: מציוד ועד הדרכות כיבוי אש

ניר אלון חיפש דרכים לשיקום עצמי אחרי תשע שעות עם משפחתו בממ"ד בסופה, דניאל בוכן הוא הייטקיסט שעשה עלייה מאוסטרליה ורצה להתנדב ● יחד הם הקימו את Civil Squads of Israel ● ישראל מתגייסת

חסימת איילון דרום הערב / צילום: רוני שפירא

משפחות החטופים הפגינו הערב ברחבי הארץ: קוראות לעסקה מול החמאס

הנייה הודיע לקטאר ולמצרים: "מקבלים את תנאי הפסקת האש" • תיעוד: חגיגות בעזה אחרי הודעת חמאס • גורמים בישראל: זו הטעיה, חמאס הסכים למתווה מרחיק לכת שלא מקובל על ישראל • עדכונים שוטפים

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות השבבים קפצו

הנאסד"ק עלה בכ-1.2% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות ● אייל הררי יחליף את ארז ענתבי כמנכ"ל אלוט ● אלון מאסק ממליץ לוורן באפט איזו מניה לקנות ● IBI בית השקעות: הירידה באינפלציה תאפשר ל-ECB להפחית את הריבית ביוני ● וורן באפט מכר מניות אפל ונראה שהוא פוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" • בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33% • באופנהיימר ממליצים על מניות הבנקים הגדולים בארה"ב, "נסחרות בתמחור חסר עמוק"

מפגינים פרו-פלסטינים באוניברסיטת ''סיינס פו'' בצרפת מסמנים מתוך בניין של המוסד עליו השתלטו / צילום: ap, Jeffrey Schaeffer

העימותים עם מתנגדי ישראל בקמפוסים התפשטו לאירופה

בצרפת, בבריטניה, בברלין, בקופנהגן, באמסטרדם ועוד - מפגינים אנטי-ישראלים ופרו-פלסטינים מתעמתים עם המשטרה, עורכים תהלוכות ומקימים מאהלים מבוצרים ● מנכ"לית ICE, ארגון הקהילות הישראליות באירופה: "האוניברסיטאות לא יכולות להמשיך ולשבת על הגדר, ומדינת ישראל חייבת לפעול כבר היום ובאופן ממושך בקמפוסים"

דב קוטלר, מנכ''ל בנק הפועלים / צילום: תמר מצפי

אחרי חמש שנים: מנכ"ל בנק הפועלים דב קוטלר פורש

דב קוטלר, מנכ"ל בנק הפועלים, הודיע על החלטתו לסיים את תפקידו ● דירקטוריון הבנק החליט למנות ועדת דירקטוריון לאיתור מנכ"ל, בראשה יעמוד יו"ר הדירקטוריון ראובן קרופיק