גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"המדינה מתעמרת בחקלאים": הכירו את מזכ"ל התנועה הקיבוצית החדש

ליאור שמחה זכה אתמול בבחירות לתפקיד מזכ"ל התנועה הקיבוצית, ועל כן אנחנו מביאים מחדש את הראיון שהתקיים איתו בתחילת החודש ● לשמחה, שכיהן עד כה כמנכ"ל התאחדות יצרני החלב, יש בטן מלאה על הממשלה, שמעניקה הקלות על היבוא ולעומת זאת "מעמיסה" מכסים על החקלאות ● לפני שנבחר להנהגת הקיבוצים, הוא הבטיח שידאג קודם כל לשיקום העוטף ויישובי הצפון. "המאבק הוא על ערכים"

ליאור שמחה, מנכ''ל התאחדות יצרני החלב / צילום: יוסי אלוני
ליאור שמחה, מנכ''ל התאחדות יצרני החלב / צילום: יוסי אלוני

עדכון: הראיון עם ליאור שמחה פורסם בתחילת החודש. אתמול (ד') התקיימו הבחירות לתפקיד מזכ"ל התנועה הקיבוצית, ושמחה, שכיהן כה עד כמנכ"ל התאחדות יצרני החלב, זכה בתפקיד לאחר שקיבל 54% מהקולות. מולו התמודדה הדס דניאלי ילין שקיבלה כ-46% מהקולות. על כן החלטנו להקפיץ את הראיון מחדש.

בבוקר ה־7 באוקטובר, אחרי שהתעורר כמו ישראלים רבים מהאזעקות, החלו להגיע שיחות הטלפון הקשות אל ליאור שמחה, מנכ"ל התאחדות יצרני החלב בישראל. הראשונה הייתה מרפת חולית. "אמרו שהיה פיגוע ברפת באמצע החליבה, רצחו את התאילנדים וחטפו את הבדואים", הוא נזכר. "מה שעלה לי בראש זה פיגוע בודד, וחשבתי שזה הדבר הכי גרוע שיכול לקרות.

"פיגוע כלכלי": למה חברות התעופה הזרות לא שבות לטוס?
ניתוח | לידיעת אברכהן: זו התוכנית של האחים אמיר לשופרסל  

"אבל אז הגיעו עוד ועוד טלפונים, וכל אחד מהם זה עוד בום - בום נחל עוז, בום בארי, בום כפר עזה. הטלפון שמודיע על הירצחו של אופיר ליבשטיין, השיחה עם המילים 'הבן שלי נרצח, תזרימו כוחות לבארי'. הודעות בנוסח 'ליאור, תגיד לכל מי שיכול שיביא כוחות, אנחנו לבד, שישלחו צבא'. ככל שהשבת מתקדמת אתה מבין את הממדים.

"בשבת בערב כולם פונו. את הפרות השאירו במכוני החליבה. הייתה שאלה גדולה אם אנחנו ממשיכים להפעיל את הרפתות תחת איומי הפצמ"רים והמחבלים או שמפנים את הפרות. ההחלטה הייתה שלא מוותרים. זו אותה שאלה כמו אם אנחנו צריכים להמשיך לגור בעוטף, או ביישובים סמוכי הגדר בצפון. החקלאות היא ערך, ההתיישבות היא ערך, וצריך להמשיך להחזיק אותן".

 

בימים אלה מתמודד שמחה על הובלת התנועה הקיבוצית. מאז 2015 עומד בראשה ניר מאיר, שמולו התמודד שמחה ב־2019, והפסיד עם 46% מהקולות לעומת כ־53% למאיר. בראיון עמו הוא אינו חושף את כל הקלפים לגבי התוכניות שלו לתנועה, אך ניכר כי הן אינן מאפילות על הקשר שלו לענף החלב.

יש לו בטן מלאה על המדינה שמעניקה הקלות על היבוא ומזניחה, לדבריו, את החקלאות והתעשייה הישראלית. שוב ושוב הוא מדגיש כי ללא החקלאים והרפתנים שחיים באזורים המופגזים, השוק היה במצב קשה עוד יותר.

"אומרים שאיפה שתעבור המחרשה, שם יעבור הגבול. האם זה נכון? במציאות, התשובה היא חד משמעית כן, ואנחנו נבחנים על המשפט הזה. אני לא חושב שישראל יכולה להרשות לעצמה לחזור לאחור. אנחנו צריכים להחזיק את הגבולות".

העגבניה מהעוטף

אם בחודשים הראשונים למלחמה הייתה תחושת התגייסות לאומית, הרי שבהמשך נבנתה מעין "שגרת מלחמה", שבעיצומה הודיעו עוד ועוד יצרניות ויבואניות על עליות מחירים בעקבות התייקרות חומרי הגלם - והפנו אצבע מאשימה כלפי המדינה. כמי שבא מענף החלב, שמורגל בהתייקרויות ומשברים, שמחה מציג את הפרספקטיבה שלו לדברים.

האיזון היחסי בין הייצור המקומי ליבוא הופר במלחמה.
"כשמחלישים את החקלאות המחיר עולה, ואז עוד יותר שווה לייבא. כך עוד יותר מחלישים, ואז המחיר עולה עוד יותר, ושוב שווה לייצר. הדרך היחידה לחזק את החקלאות הישראלית היא בעזרת מחקר ופיתוח, הורדת אגרות, לייצר תחרות גם לחקלאים קטנים, לייצר תחרות ברשתות המזון.

"ככל שהתחרות תגדל ותתפתח המחירים ירדו, וגם היבוא יקטן. אבל כשהרשת היא גם היבואן, ברור שהשוק הופך ליותר ויותר ריכוזי, ובטווח הרחוק המחירים יעלו. יבוא צריך להיות משלים לחוסר, אבל תוך כדי חיזוק החקלאות הישראלית.

"בטח בימים כאלו, העגבניה מהחממות בעוטף צריכה להיות בעדיפות גבוהה מהעגבניה שמיובאת מטורקיה. לא יכול להיות שהמדינה תסיר אחריות ותגיד שזה לא מעניין אותה, ותוריד מכסים לעגבניה מטורקיה. התחרות צריכה להיות בין יתד לחצבה ובקעת הירדן".

למה עגבניה שמגיעה מטורקיה זולה יותר מעגבניה שגדלה בישראל?
"המדינה לא יכולה להמשיך להתעמר בחקלאות. לקחת אגרות על עובדים זרים, אגרות על המים, על הטרקטורים ועל המיכון החקלאי, ואחרי זה להגיד 'איזה קטע, העגבניה יקרה'. אין חקלאי בעולם שמשלם אגרות כמו החקלאי הישראלי. אין בעולם מדינה שלא מסבסדת או תומכת בחקלאים. מדינת ישראל לא רק שאינה תומכת בחקלאים, היא גם מקשה עליהם. זה בלתי נתפס.

"השינוי לשיטתי צריך להיות במדיניות הממשלה. אי אפשר להפיל את השינוי על הצרכן. צריך להתחיל בהורדת המכסים, אבל במקום זה מקצצים בתקציב משרד החקלאות. מתי בפעם האחרונה דיברו על תעשייה ישראלית? על אמצעי ייצור? הרי אנחנו מפריטים את עצמנו לדעת.

"היבואנים ורשתות השיווק עשו בוננזות על הדבר הזה שנקרא יבוא. יש מותג של גבינה צהובה שקוראים לה חרמון, והיא מיוצרת בחו"ל. לקרוא למותג מיובא על שם חבל ארץ ישראלי? אין גבול לציניות של היבואנים. הצרכן לא עד כדי כך מטומטם, והוא יעניש את היבואנים שחושבים שהוא כן".

"תנועה סגורה"

בשבוע הבא (13.2) ייערכו כאמור הבחירות למזכ"ל התנועה הקיבוצית, הגוף המייצג את הקיבוצים מול הרשויות. "אחרי 7 באוקטובר למדנו שיעור חשוב על התפקיד של הקיבוצים, וסביב זה אני בא לבחירות", אומר שמחה.

"קיבוץ זה לא רק דשא, גינה וחדר אוכל. זה גם שותפות, ערבות הדדית, דמוקרטיה השתתפותית, סולידריות קהילתית מאוד חזקה. אני חי בצורת חיים שיתופית. אין לי בית שרשום על שמי או נכסים, ההכנסות שלי שייכות לקבוץ. מצד אחד יש ויתורים, מצד שני אנחנו מרוויחים יום יום מחדש. ודווקא המלחמה לימדה אותנו שבין הקולקטיב לאינדיבידואל, לקולקטיב יש כוח חזק".

מה עוד למדת?
"התנועה הקיבוצית הייתה יותר מדי זמן תנועה סגורה. אני חושב שכעת יותר מתמיד חברי הקיבוצים רוצים הנהגה חדשה. המאבק הוא לא על אינטרסים, אלא על ערכים. התנועה צריכה לעבוד בשלוש רגליים עיקריות. הראשונה היא שיקום העוטף וחיזוק יישובי הצפון. השנייה היא ייצוג הקיבוצים והשקפות העולם שלהם, והשלישית היא ארגז כלים למנהלים. בהתאם לזה צריך לשנות את המבנה הארגוני".

מה התוכנית שלך למפונים?
"טיפול נמרץ ל-45 אלף המפונים, תושבי 60 קיבוצים ויישובים. החזרה מהמלחמה היא אירוע דרמטי. זה לא רק חזרה לקיבוץ, זו החזרה של החיילים הביתה, חזרה של המשק לפעילות. ואת כל זה צריך לנהל, ולרתום את כל המדינה".

יש לך את הרזומה והמעמד בהתאחדות יצרני החלב. למה לעזוב את זה וללכת לדרך חדשה?
"החלב הרבה יותר מעניין את הציבור מאשר התנועה הקיבוצית, ובכל זאת, אי אפשר לשבת בצד ולא לקחת אחריות".

שמחה לא מרחיב, וחוזר מייד לקרקע המוכרת. "המאבק על מכסות החלב זה מאבק על ערך. אם לא ניאבק על זה, שוב הכסף יישאר בין סביון להרצליה פיתוח, אצל כמה רשתות ויבואנים.

"אנחנו מייצרים 7.4 מיליון ליטר בשבוע, והיבוא אפילו לא סגר את המחסור. הוא גם לא כלכלי וגם לא הכרחי, ואני חושב שהשריר שעשו מול המחלבות לא היה במקום. התפקיד שלנו זה לראות איפה כשלי השוק ולתקן. למשל, במקטע שבין המחלבה לבין הרשת. לא יכול להיות שעל המוצרים המפוקחים יהיו הנחות כה גדולות. הדרך לפתור את זה היא לחזק את התעשייה ברמת הגולן ובנתיבות. כך מורידים מחירים, ולא דרך זה שהרשת היא גם היבואן".

בין היתר, שמחה מתכוון לכך שבעקבות מהלך של המדינה, רמי לוי ייבא מפולין עשרות אלפי ליטרים של חלב בשנה האחרונה, כדי לענות על מחסור שנרשם בענף. "זה שרמי לוי יביא חלב לא יגביר תחרות, אלא ההפך.

"בחלב הצלחנו לשמור על השוק כמתוכנן, וכיום כל הרפתות עובדות - בגבול הצפון, במנרה, בראש הנקרה. היחידה שלא עובדת היא רפת כיסופים. וזה ניצחון גדול".

עוד כתבות

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה עלתה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

חזירי בר בחיפה / צילום: Ronen Zvulun

כך מתכנן ראש העיר להתמודד עם התופעה שהכי מטרידה את החיפאים

סוגיית החזירים מעסיקה את תושבי העיר מזה יותר מעשור, ובעוד שראש העיר החדש־ישן אמר שיטפל בה ביד נחושה, דרכי ההתמודדות המתגבשים לא עבדו בעבר ● פרופ' אורי שייניס, מומחה לחקר מינים פולשים, מסביר: "לנסות להתמודד עם החזירים ללא מחקר, זה כמו לנסות להתמודד עם הקורונה ללא מחקר"

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

עושים סדר לפסח? כך תדעו מה צריך לשמור ומה לזרוק, לפי תורתה של מארי קונדו

מה משמעות המילה פרעה ומהן "ערי מסכנות" המוזכרות בהגדה, אילו מדינות יזכו לחבילות סיוע נוסף לישראל ובאילו דגלים מופיע סמל היין־יאנג? ● הטריוויה השבועית

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

צה"ל: חיסלנו מחבל בכיר בלבנון, שקידם פעולות טרור רבות נגד ישראל

דיווח: במצרים נערכים ב"תוכנית חירום" לפלישה ישראלית לרפיח • פיגוע דקירה ברמלה: צעירה נפצעה קשה • צה"ל תקף מבנים צבאיים ששהו בהם מחבלים של חיזבאללה בדרום לבנון • דיווח בבלומברג: פסגה מדינית בנושא עתידה של רצועת עזה יתקיים ביום שני הקרוב בסעודיה •   ● כל העדכונים

אילת / צילום: Shutterstock, StockStudio Aerials

אפילו הטילים כבר לא מרתיעים את משקיעי הנדל"ן בעיר הזו

דווקא בזמן מלחמה, המשבר בשוק הנדל"ן והריבית הגבוהה, אילת פורחת נדל"נית ● "המשקיעים חזרו לעיר והם סוגרים עסקאות עם קבלנים"

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

אולם קולנוע בקליפורניה. החדשים רווחיים יותר מהישנים / צילום: Shutterstock

לאולמות קולנוע יש נדל"ן מיוחד, וזה מציל אותם

אולמות הקולנוע הלכו ואיבדו רלוונטיות רק לפני כמה שנים ● המיצוב הנדל"ני המיוחד שלהם עשוי להציל אותם

ארנונה / צילום: Shutterstock, Andrey_Popov

המועצה השתחררה מהסכמה על הנחה בארנונה על אף שהנסיבות לא השתנו

העליון קבע כי המועצה האזורית עמק הירדן תוכל להשתחרר מהסכם על חיוב ארנונה מופחת, על אף שלא השתנו הנסיבות ● האם יש בכך לכדי שינוי עמדת העליון בנושא?

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

חניה על מדרכה. נושא שנוי במחלוקת / צילום: הלית ינאי

נגישות או עיוות? מספר תווי הנכה זינק מ־405 אלף ל־628 אלף בתוך שנתיים

מאז שרוככו התנאים לקבלת תו נכה, נרשמה עלייה של 55% במספר התווים שהונפקו ● השינוי בחוק שאפשר לנכים לקבל חניה צמודה לבית הקפיץ גם את מספר החניות, ובתל אביב הוא הוכפל ● יו"ר עמותת נגישות ישראל, יובל וגנר: "התכלית של מתן תווי נכה פשוט לא מקוימת"

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההצעה החדשה: 20 חטופים תמורת חזרה לצפון

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

אזרבייג'אן איירליינס / צילום: Shutterstock

הכירו את חברת התעופה שרוצה להטיס אתכם במקום אלה שברחו

אזרבייג'ן איירליינס (AZAL), חברת התעופה הלאומית של אחת מידידותיה הקרובות ביותר של ישראל, מראה שהיא כאן כדי להישאר ● "בחודשי הקיץ נעלה את תדירות הטיסות, בין יוני לספטמבר AZAL תפעיל 11 טיסות בשבוע", אומר בני קורמאייב, נציג החברה בארץ

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

"רבעון שהוא תחתית עבורנו": למה אינטל אכזבה כל כך את המשקיעים

בשיחת המשקיעים כינה מנכ"ל החברה, פט גלסינגר, את הרבעון הראשון כ"רבעון שהוא התחתית עבורנו" ● אינטל לא יכולה לערוב לכך שהרבעון הבא ייראה טוב יותר - ההכנסות אף עלולות להיות נמוכות יותר מאלה של הרבעון הנוכחי ● גם בתחום הייצור נראה שהדרך של אינטל עוד ארוכה