ישראל במלחמה | סיקור שוטף

גלנט עוקץ את בן גביר: "לא חלק מההנהגה שמקבלת את ההחלטות"

נתניהו על החטופים: "יש לחמאס דרישות שלא נסכים להן" • בכניסה למעלה אדומים לוחמי מג"ב נטרלו מחבל ממזרח ירושלים שהסתער עליהם עם סכין • אזעקות הופעלו בכמה יישובים בגליל. בשעות הבוקר נורה מטח של 10 רקטות בתוך שעה • גלנט יישא הצהרה לתקשורת • בלינקן נחת בסעודיה • רקטה אחת שוגרה מהרצועה ליד מרדכי ויורטה בהצלחה ללא נפגעים • עדכונים שוטפים

שר הביטחון יואב גלנט / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט
שר הביטחון יואב גלנט / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

עדכונים שוטפים

21:04 - שר החוץ בלינקן נועד עם יורש העצר הסעודי

שר החוץ של ארה״ב, טוני בלינקן, פגש את יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן בביקורו בריאד. לפי דובר משרד החוץ, בלינקן הדגיש את חשיבות הסיוע הומניטרי לעזה והמאמץ למנוע את התרחבות העימות. "השניים דנו על התיאום האזורי כדי להגיע להפסקת המלחמה בעזה ולהבטיח שלום לישראלים ולפלסטינים, הצורך להבטיח שגשוג באזור ושיתוף הפעולה בין ארה״ב לסעודיה", נכתב.

20:42 - דובר צה"ל בערבית חשף: "הכוחות מצאו את ספר השורא - שקובע שאת כולם אפשר לתקוף"

דובר צה"ל בערבית, סא"ל אביחי אדרעי: ספר הפתוות (פסקי ההלכה) של מועצת השורא בחמאס שכוחות צה"ל איתרו במהלך תמרון קרקעי בח'אן יונס - קובע כי בעיני חמאס "אין הבדל בין גברים, נשים, זקנים וצעירים - את כולם אפשר לתקוף"

"הספר שהופץ למחבלי הארגון מאגד פסוקי הלכה והנחיות - כיצד עליהם לפעול ולהתייחס לאויב, לחטופים ומתי מותר להם להרוג", הוא ציין.

19:18 - גלנט בהצהרה: "סינוואר במנוסה, עובר ממסתור למסתור"

שר הביטחון נשא הצהרה הערב במסיבת עיתונאים ואמר: "מוכח שוב ושוב שחמאס מבין רק כוח. הוא מחפש שקט. אותם אלה שיצאו לרצוח, מחפשים מקלט ודרך לשמור את חייהם. הנהגת חמאס ויחיא סינוואר בראשה נמצאת במנוסה מכוח צה"ל".

"סינוואר עובר ממסתור למסתור ובימים האחרונים לוחמי צה"ל מצאו מקומות שבהם שהה לאחרונה", הוסיף גלנט. " סינוואר לא מנהל את המערכה, לא מפקד על הכוחות, והוא עסוק בהישרדותו האישית. סינוואר הפך מראש החמאס למחבל נמלט".

שר הביטחון ביקר את נתניהו בהצהרה, וקרא לחבריו לממשלה לשמור על אחדות: "ההישג הצבאי כרוך במעשה מדיני. בסיום המלחמה חמאס לא ישלוט בעזה, לא תתקיים שליטה אזרחית-צבאית בעזה. זו העת לקבל החלטות נכונות, כדי לאפשר יציאה אל מרחב חדש שבמהלכו ניתן יהיה להרחיב את מעגל השלום. חובתנו לקיים אחדות ושותפות מדינית ופוליטית. אני קורא לחבריי בממשלה - הדקו את השותפות. חייבים לקחת דוגמה מלוחמי צה"ל". בהמשך גלנט גם עקץ את בן גביר: "הוא לא חלק מההנהגה שמקבלת את ההחלטות".

18:39 - לפיד בתום פגישתו עם נתניהו: "אם הוא צריך ממני רשת ביטחון, שרק יגיד"

ראש האופוזיציה וראש הממשלה נועדו במשך יותר משעה. בפגישה סיכמו השניים כי העדכונים ביניהם יתקיימו אחת לשבוע. בתום הפגישה אמר לפיד: "אמרתי לראש הממשלה - לא מעניינים אותי תיקים. הייתי שר חוץ , הייתי שר אוצר, הייתי ראש ממשלה, מעניין אותי דבר אחד - להחזיר את החטופים. אם הוא צריך ממני רשת ביטחון מכל סוג - שנכנס לממשלה, מבחוץ, בכל דרך - שרק יגיד. כי הדבר החשוב הוא להחזיר את החטופים".

17:48 - בריטניה: "לא נהסס לפעול שוב נגד החות'ים"

שר ההגנה הבריטי בן וואלס: "כוונת החות'ים להמשיך ולפגוע בכלי שיט בים סוף לא פחתה לגמרי. לא נהסס לפעול שוב. אנחנו לא מאמינים שהיו אזרחים שנפגעו מהתקיפות של ארה"ב ובריטניה בשבת".

17:24 - גוטרש מינה קבוצת ביקורת עצמאית בראשות שרת החוץ של צרפת לשעבר להערכת אונר"א, סוכנות הפליטים הפלסטינית של האו"ם

17:13 - נתניהו ולפיד נועדו בכנסת לפגישת עדכון

ראש האופוזיציה לפיד נכנס לפגישת עדכון בלשכת רה"מ נתניהו בכנסת, לאחר שזו נדחתה ביום חמישי בשל "אילוצי לו"ז" של רה"מ.

17:05 - צה"ל יצא - ואז פשט בכוחות גדולים: מאות מחבלים חוסלו בעזה

אוגדה 162 פשטה על כיסי הטרור שנותרו במחנה הפליטים שאטי שבעיר עזה. בימים האחרונים חיסלו הלוחמים יותר מ-200 מחבלים ועצרו עשרות, ובצה"ל מעריכים שהפשיטה הפתיעה את חמאס. במקביל, בצה"ל מנסים למנוע מתושבים לחזור לצפון הרצועה ומחמאס לבסס את שלטונו באזור, ומבהירים שנותרו בצפון הרצועה עשרות אלפי תושבים בלבד.

17:00 - אזעקות הופעלו ביפתח ובמבואות החרמון

16:50 - רה"מ נתניהו: "נהרוג את הנהגת חמאס. המלחמה תיקח חודשים, לא שנים"

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר בישיבת סיעת הליכוד: "היעד שלנו הוא ניצחון מוחלט על החמאס. אנחנו נהרוג את הנהגת חמאס, לכן צריך להמשיך לפעול בכל המרחבים ברצועת עזה. אסור לסיים את המלחמה לפני כן. זה ייקח זמן - חודשים ולא שנים".

עוד אמר נתניהו הישיבת הסיעה: "בעניין החטופים - שחררנו כבר 110 מחטופינו, אנחנו ממשיכים לפעול בנושא הזה אבל יש לחמאס דרישות שלא נסכים להן. מפתח השחרור צריך להיות דומה להסכם הקודם. הניסיון הזה לא יתממש בכל מחיר".

16:26 - רבים קונים בשוק בדיר אל-בלח

עשרות אלפי פלסטינים נשארו בצפון רצועת עזה ולא ירדו דרומה על אף המלחמה, ורבים מהם יצאו לקניות בשווקים בדיר אל-בלח.

16:17 - דיווח בתימן על תקיפה נוספת של ארה"ב באזור חודידה

בתימן דווח על תקיפות נוספות של ארה"ב באזור חודידה. במהלך היום דיווח בסקיי ניוז בערבית מפי מקורות בתימן כי 40 פעילים חות'ים נהרגו בתקיפות האמריקניות-בריטיות ביומיים האחרונים.

16:13 - משרד הבריאות: זוהה חשד לאירוע סייבר בביה"ח רמב"ם

משרד הבריאות, מערך הסייבר הלאומי והמרכז הרפואי רמב"ם הודיעו כי במהלך הלילה זוהה חשד לאירוע סייבר במערכות המחשוב של המרכז הרפואי בחיפה. "האירוע זוהה ונבלם ללא שיבוש או השפעה על המערכות השונות ועל תפעול המרכז הרפואי", נמסר. "בית החולים פועל כרגיל ומעניק טיפולים רפואיים".

15:56 - אזעקות הופעלו באביבים וביראון שבגליל

15:47 - בלינקן נחת בסעודיה

שר החוץ של ארה"ב אנתוני בלינקן נחת בסעודיה, כחלק מביקורו בכמה יעדים במזרח התיכון. בלינקן צפוי לבקר גם במצרים, בקטר, בישראל וברשות הפלסטינית, ויעסוק ב"מאמצים לקידום עסקת שחרור החטופים", כך לפי הודעת משרדו. 

15:30 - הלחימה בח'אן יונס: מחבל חוסל בקרב פנים אל פנים עם לוחמי צנחנים

לוחמי צוות הקרב של חטיבת הצנחנים שפועלים בח'אן יונס חיסלו עשרות מחבלים בקרבות פנים מול פנים - אחד מהם נורה מטווח קצר אחרי שהשליך רימון ורץ לכיוונם. בצה"ל ציינו שהמחבל שחוסל היה חמוש בסכין ורימוני רסס וכי לא היו נפגעים לכוחותינו.

14:45 - המחבל שניסה לתקוף את לוחמי מג"ב ונוטרל בירי הוא תושב מזרח ירושלים בן 14

לוחמי מג"ב הבחינו במחבל בן ה-14 שעורר את חשדם והגיבו בירי לעברו. מפקד משמר הגבול, ניצב בריק יצחק שיבח את הלוחמים בזירת הפיגוע: "עשיתם את העבודה בצורה מקצועית ומצוינת בדיוק כמו שאנחנו מצפים ממכם גם הנושא של האבטחה ההדדית גם של הפריסה שלכם וגם נטרול המחבל, כמו שצריך, ניסה לפגוע בכם ונטרלתם אותו זה בדיוק מה שאני מצפה מהלוחמים שלנו בכל אירוע ואירוע. הוא בא לפה במטרה לבצע פיגוע לפגוע באזרחים בסופו של דבר אתם מנעתם את זה, כמו שאמרתי זה בדיוק מה שאני מצפה מהלוחמים שלנו יישר כוח, עבודה יפה". 

14:00 - השרים גנץ וגלנט תכננו הצהרות לתקשורת באותה השעה בנפרד

פארסה בקבינט המצומצם: חבר קבינט המלחמה, השר בני גנץ, הודיע כי ימסור הצהרה לתקשורת הערב בשעה 19:00 מהקריה בתל אביב. כחצי שעה לאחר מכן הודיע שההצהרה, שתוכננה לאותה השעה בדיוק כמו זו של חבר נוסף בקבינט המלחמה, שר הביטחון יואב גלנט, מבוטלת.

12:35 - דיווח ראשוני: ניסיון פיגוע במעלה אדומים: המחבל שלף סכין וניסה לדקור לוחמים

במשטרה מדווחים כי הלוחמים הבחינו בחשוד במהלך פעילות שגרתית בכפר אל-עיזרייה ועצרו אותו לתחקור. בהמשך המחבל שלף סכין וניסה לדקור את הלוחמים. הכוחות הגיבו בירי מדויק ונטרלו אותו בזירה, אין נפגעים לכוחותינו.

10:00 - חיזבאללה הודיע על שלושה מחבלים נוספים שחוסלו

ארגון הטרור מדווח על 3 הרוגים מאש צה"ל - ובכך מצהיר על 182 הרוגים מתחילת המלחמה.

09:48 - צה"ל מעדכן: מאז תחילת התמרון הקרקעי בעזה: 540 לוחמים נפצעו בתאונות מבצעיות - מאז תחילת התמרון הקרקעי

מפילוח הנתונים של צה"ל עולה כי מאז תחילת המלחמה נפצעו 2,820 חיילים - 1,300 מהם מאז תחילת התמרון הקרקעי ו-540 בתאונות מבצעיות. בין הפצועים: 429 במצב קשה, 731 במצב בינוני ו-1,660 במצב קל. כמו כן, 562 חיילים נפלו מאז טבח חמאס ב-7 באוקטובר, 225 מהם מתחילת התמרון הקרקעי.

08:31 - אחרי יומיים ללא ירי: אזעקות בעוטף עזה

התרעות הופעלו בקיבוץ יד מרדכי

08:07 - הלחימה בח'אן יונס נמשכת: תיעוד - סיירת גבעתי בהיתקלות שבה חיסלו 4 מחבלים

07:40 - אזעקות בדוב"ב ובברעם בגליל העליון

05:05 - דיווחים פלסטיניים: צה"ל פועל בשעה זו ברחבי איו"ש

הפלסטינים מדווחים על פשיטות נרחבות שמבצעים כוחות צה"ל בכמה מוקדים ברחבי יהודה ושומרון. בין האזורים שבהם דווחה פעילות - רמאללה, שכם, חברון, טולכרם וג'נין. בעיירה יעבד, שנמצאת דרומית לג'נין, דיווחו הפלסטינים על היתקלות בין הכוחות לפלסטינים מקומיים - שהשתמשו במטעני חבלה.

04:03 - צבא ארה"ב הודיע שהשמיד 4 טילים נגד ספינות של החות'ים שהיו מוכנים לשיגור על הקרקע

מוקדם יותר פורסם תיעוד שיגור טילים מספינות המלחמה USS Carney ו-USS Gravley והמראת מטוסי קרב מנושאת המטוסים דוויט אייזנהאוור.

03:16 - הסנאט האמריקני הציג הצעת חוק דו-מפלגתית - הכוללת חבילת סיוע ביטחוני לישראל בסך 14.1 מיליארד דולר

הסנאט האמריקני חשף "חבילת אבטחת גבולות" בשווי של 118 מיליארד דולר, הכוללת מימון של כ-14.1 מיליארד דולר לסיוע ביטחוני לישראל. החבילה המוצעת כוללת גם מימון של 2.44 מיליארד דולר לתמיכה בפיקוד המרכז של ארה"ב בעבור פעולותיו בים האדום. 10 מיליארד דולר נוספים יספקו סיוע הומניטרי לאזרחים בעזה, בגדה המערבית ובאוקראינה. "ארה"ב ובעלות בריתנו מתמודדות עם אתגרים מרובים, מורכבים ובמקומות מתואמים מצד יריבים המבקשים לשבש את הדמוקרטיה ברחבי העולם", הצהיר הסנאטור הדמוקרט העליון של הסנאט, צ'אק שומר.

02:01 - שר החוץ של צרפת: דוחה את "העקירה הכפויה" של פלסטינים למצרים

סטפן סז'ורנה, שר החוץ הצרפתי, נפגש אמש בקהיר עם מקבילו המצרי סאמח שוכרי, כחלק מביקורו במזרח התיכון. במסיבת עיתונאים משותפת של שרי החוץ, אמר סז'ורנה כי הוא דוחה את "העקירה הכפויה" של פלסטינים למצרים מרצועת עזה וכי הוא מכיר בדאגה של קהיר בנושא. "אנו מבינים לחלוטין את החששות הללו", הצהיר שר החוץ של צרפת. "ובנקודה זו, עמדת צרפת נותרה זהה - אנו מגנים ונדחה כל פעולה שתינקט בכיוון זה".

כשנשאל על תוכניותיה של צרפת להכיר במדינה פלסטינית, אמר השר הצרפתי כי הצעד יסמן את "סיום התהליך המדיני". לדבריו, אותו התהליך "חייב להוביל לכך - זה ההיגיון". עוד המשיך והוסיף סז'ורנה כי עזה "תהיה קשורה למדינה הפלסטינית העתידית".

01:18 - דיווח בארה"ב: ביידן כינה את נתניהו "בחור פאקינג רע"; בבית הלבן מכחישים

בפוליטיקו מדווחים כי הנשיא ביידן חשדן מאוד כלפי נתניהו, ובאופן פרטי אף כינה את ראש ממשלת ישראל "בחור פאקינג רע". דוברו של הנשיא האמריקני הכחיש והוסיף כי לשני המנהיגים יש "מערכת יחסים מכובדת של עשרות שנים - בפומבי ובפרטיות".

01:03 - גורמים אמריקנים: ארה"ב פגעה ב-84 מתוך 85 המטרות שלה בעיראק ובסוריה

לפי דיווחים זרים, בעקבות התקיפות האמריקניות בסוריה ובעיראק "הושמדו או ניזוקו תפקודית" כל 85 המטרות של ארה"ב מלבד אחת. את הדברים מסרו גורמים אמריקנים, שהוסיפו כי אין אינדקציות עדכניות לכך שחברי משמרות המהפכה של איראן נהרגו כתוצאה מהתקיפות האוויריות.

00:20 - בתימן מדווחים על לפחות 15 תקיפות של ארה"ב ובריטניה במדינה; המיליציות הפרו-איראניות: תקפנו בסיס של כוחות אמריקניים במזרח סוריה

23:22 - צה"ל תקף מטרות של חיזבאללה בשטח לבנון

מטוסי קרב תקפו מפקדה מבצעית ומבנה צבאי של ארגון הטרור חיזבאללה במרחב הכפר יארון שבדרום לבנון. בנוסף, צה"ל תקף עמדת תצפית של ארגון הטרור במרחב הכפר מרון א-ראס. 

20:52 - הרמטכ"ל: "חמאס השתלט על צמתים מרכזיים באונר"א"

הערב התקיים דיון על אונר"א - ועל החלופות האפשריות לארגון. מטרת הדיון לקבוע את המדיניות של צה"ל כלפי אונר"א. הדילמה: מצד אחד אין אלטרנטיבה לארגון, מצד שני הוא מנציח פליטות וחמאס השתלט עליו.

הרמטכ"ל אמר בדיון בין היתר: "חמאס השתלט על צמתים מרכזיים באונר"א. הנוכחות של חמאס בתוך הארגון מייצרת בעיה גדולה, כך גם נוכחותם בארגונים בין-לאומיים אחרים. נמשיך לחשוף ולהעביר חומרים מודיעיניים לשותפות שלנו ברחבי העולם לגבי זה. נדרש שינוי".

20:32 - נחתם הסכם למען משרתי המילואים ובנות/בני זוגם

ההסכם בין ארגון המעסיקים להסתדרות הכללית יעגן את התנאים הסוציאליים למשרתי המילואים ובנות ובני זוגם. במסגרת ההסכם, המעסיקים יהיו זכאים לתשלום בגובה 20 אחוז משכרו של העובד המילואימניק. בנוסף, הוחלט להעניק עד 8 ימי היעדרות בתשלום לבני זוג של משרתי מילואים שלהם ילדים עד גיל 14, ולהאריך את תקופת ההגנה בפני פיטורים למי ששירת במילואים יותר מ-60 יום לחודשיים.

20:10 - גורם בחמאס: לא תימסר תשובה הערב, סינוואר ידרוש התחייבויות לסיום המלחמה

מקור בכיר מאוד בחמאס מדגיש כי בניגוד לדיווחים - תשובת חמאס לא צפויה להתקבל הלילה. כשתתקבל התשובה, חמאס צפוי להדגיש כי לא יהיה הסכם חטופים בלי ערובות מוצקות להפסקת המלחמה ולנסיגה של כוחות צה"ל. "אם זה לא יהיו ערובות, אתם יכולים להמשיך להרוס בתים ולהרוג אזרחים. זה לא מנצח מלחמה", אומר אותו גורם בחמאס.

19:50 - גנץ נפגש עם השליח המיוחד של ארצות הברית עמוס הוכשטיין

יו"ר המחנה הממלכתי השר בני גנץ נפגש עם השליח המיוחד של נשיא ארצות הברית עמוס הוכשטיין בקריה. במהלך הפגישה, ציין גנץ כי לבנון היא האחראית לטרור שיוצא משטחה. הוא הוסיף כי ישראל תרחיב ותעמיק את הפעילות הצבאית להסרת האיום.

19:02 - קבינט המלחמה מתכנס בקריה 

חברי הקבינט המצומצם מתכנסים כעת בבסיס הקריה בתל אביב. למרות הדיווחים, תשובת חמאס להצעה לעסקת החטופים מתעכבת.

הכתבה פורסמה לראשונה ב-N12