גיל שויד | פרשנות

סביר להניח שהמנכ"ל הבא של צ'ק פוינט לא יהיה דומה לשויד, אפילו לא במקצת

על מנת להבין כמה גיל שויד ייחודי בנוף שלו, צריך רק להרים את הראש ולהביט סביב • צ׳ק פוינט תיזכר כאחת החברות הבורסאיות הרווחיות לאורך זמן, ששמרה על זהותה הישראלית וגידלה על ברכיה את תעשיית הסייבר הישראלית

גיל שויד, מנכ”ל ומייסד צ’ק פוינט / צילום: שלומי יוסף
גיל שויד, מנכ”ל ומייסד צ’ק פוינט / צילום: שלומי יוסף

בניגוד לקולגות שלו, גיל שויד לא נוהג לבצע השקעות מהותיות בחברות אבטחת סייבר אחרות, לא משקיע בקרנות הון סיכון ובוודאי שמעולם לא הקים חברת סייבר זולת צ'ק פוינט. על מנת להבין כמה הוא ייחודי בנוף שלו, צריך רק להרים את הראש ולהביט סביב.

"היו שנים מדהימות, הגענו לכל הישג אפשרי": גיל שויד פורש מתפקיד המנכ"ל
החברות שמציעות שכר ומענקים של עד מיליון שקל לעובדים חדשים

ענף אבטחת הסייבר המקומי הוא כה קטן ואינטימי, וכמעט כל מנכ"ל מצליח המשתייך אליו, שלפחות אקזיט אחד מאחוריו, ביצע השקעות במספר רב של חברות סטארט-אפ וקרנות הון סיכון, במקביל לעיסוקיו בניהול.

שלמה קרמר, למשל, שותפו של שויד להקמת צ'ק פוינט, הספיק להקים באותה תקופת זמן שלוש חברות שגם ניהל, להנפיק חברה נוספת ולבצע בסך הכול 62 השקעות, שעשרות מהן יצאו לאקזיט.

שויד לעומתם שם את כל הביצים בסל של צ'ק פוינט. הוא שומר על צמיחה עקבית בהכנסות וברווחיות החברה. הוא פנאט של צמיחה ושל שיפור תמידי בביצועים. מצד שני, דבקה בו תדמית של שמרן. צ'ק פוינט פיתחה מוצרים חדשים וביצעה רכישות, אך נותרה עדיין שחקנית גדולה בשוק אבטחת הרשתות; היא לא השכילה להמציא שווקים חדשים ולהוביל סגמנטים אחרים שהתווספו לענף הסייבר עם השנים.

ב־31 שנות קיומה ביצעה 24 רכישות, רובן קטנות. פאלו אלטו נטוורקס, המתחרה הגדולה מארה"ב שהקים יוצא צ'ק פוינט ניר צוק, נוסדה 12 שנה לאחריה וביצעה כבר 27 רכישות. ויחד עם זאת, צ'ק פוינט היא אחת החברות הבורסאיות הרווחיות לאורך זמן, ששומרת על זהותה הישראלית וגידלה על ברכיה את תעשיית הסייבר הישראלית.

את הדבר הזה אי אפשר לקחת משויד. קשה למצוא בסייבר מנהלים כמוהו, ומשום כך ניתן להניח שהמנכ"ל הבא של צ'ק פוינט לא יהיה דומה לו, אפילו לא במקצת.