גיל שויד פורש מניהול צ'ק פוינט ולא בטוח שהמנכ"ל הבא יהיה ישראלי

הוא מוביל את צ'ק פוינט יותר מ־30 שנה והפך אותה מסטארט־אפ קטן לאבטחת סייבר לאימפריה ישראלית • כעת גיל שויד הודיע שהוא עוזב את תפקידו ויעבור לכהן כיו"ר פעיל • מה הוא מחפש במנכ"ל הבא? "החיפוש יהיה גלובלי, אבל נעדיף מנהל ישראלי" ולמה הוא עוזב דווקא עכשיו: "החברה בטרנד חיובי והמניה בשיא"

גיל שויד ניהל את צ'ק פוינט  יותר מ־30 שנה. מההקמה בשנת 1993 עם שלמה קרמר ומריוס נכט, כשצ'ק פוינט הייתה לא יותר מסטארט־אפ אבטחת סייבר צעיר, דרך ההנפקה בוול סטריט ב־96', ועד למעמד שצברה בשנים האחרונות - בתור אחת מחברות ההייטק הישראליות הבולטות בעולם. ביום שלישי, עם פרסום הדוחות הכספיים של החברה, הודיע המנכ"ל המיתולוגי הודעה דרמטית: שויד יפנה את מקומו למנכ"ל חדש, ויעבור לתפקיד יו"ר פעיל. 

מה הסיבה לעזיבה הפתאומית? מי יהיה המנכ"ל הבא? ומה אפשר ללמוד משלושת העשורים שבהם גיל שויד ישב על כיסא אחד: זה של מנכ"ל צ'ק פוינט?

"היו שנים מדהימות, הגענו לכל הישג אפשרי": גיל שויד פורש מתפקיד המנכ"ל, כשצ'ק פוינט שווה פי 40 מאשר בהנפקתה ב-96' 
הוא עזב את צ'ק פוינט בטריקת דלק, היום החברה שלו שווה פי 5 ממנה 

שבר את השיא של ג'ף בזוס

גיל שויד הוא המנכ"ל הותיק ביותר בקרב חברות הנאסד"ק. הוא נמצא בתפקידו עוד לפני הקמת גוגל, שנה לפני אמזון, ואפילו ג'ף בזוס (המנכ"ל בעל הוותק השני בבורסה מוטת הטכנולוגיה) לא הצליח לעקוף את הוותק שלו. בזוס אמנם נמנה עם שורה של מנהלים ומייסדים נאמנים שמעולם לא עזבו את פרויקט חייהם. הוא נותר יו"ר פעיל מאוד באמזון, כפי שהיה ביל גייטס שנים אחרי שחדל להיות מנכ"ל מיקרוסופט. אלא שבניגוד להם, לפחות עד השבוע, שויד נותר פחות או יותר אדם של חברה אחת, תפקיד אחד. הוא לא הקים קרנות או חברות נוספות, לא פיתח עיסוקים נוספים. למעשה, כבר 31 שנה ששויד קם כל בוקר ומגיע לעבודה בצ'ק פוינט.

הוא ידוע כמנכ"ל שמלכלך את הידיים. מתעניין בכתיבת קוד, בטכנולוגיה, ומסרב להפוך ליזם ששכח איך נראים פסי ייצור. הוא בנה לעצמו שם של מנכ"ל סגפן, יסודי, כמעט אפרורי (תדמית שניסה לנפץ באמצעות אימוץ תחביבים כמו תקליטנות ובישול). בתקופתו, ולמעשה מאז ההנפקה, צ'ק פוינט הגדילה את השווי שלה ביותר מפי 40 עד לשווי הנוכחי של 18.8 מיליארד דולר (החברה הישראלית השנייה בגודלה בוול סטריט אחרי מובילאיי).

עוזב כשהמניה ברמות שיא

התזמון של המהלך מעניין - מניית צ'ק פוינט נסחרת בימים אלה סביב שיא כל הזמנים. שויד עצמו מחזיק בכ־23% ממניות החברה, ששוות היום כ־4.7 מיליארד דולר. הנתון הזה הופך אותו לא רק לבעל המניות הגדול בחברה, אלא גם לאחד האנשים העשירים בישראל. שויד ויתר כבר לפני למעלה מעשור על שכרו, מרוויח משכורת מינימום - ומושך בעיקר אופציות. אלה הקנו לו אמנם שליטה בחברה, דבר שמדלל משקיעים אחרים ומושך מכמה מהם ביקורת - אך גם מביע אמון גדול בחברה ובמניה.

לאורך השנים שיעור החזקותיו בחברה עלה, על רקע התגמול ההוני (מניות ואופציות) שקיבל מדי שנה, ומנגד צמצום מספר המניות הכללי בשל רכישות עצמיות של מניות שצ'ק פוינט מבצעת. מאז 2014 (השנה בו החברה חויבה לדווח) ועד 2022 הסתכמה עלות שכרו (כמעט כולה בתגמול הוני) בכ־300 מיליון דולר.

בשיחה עם עיתונאים, בה הוא בישר על פרישתו, נשאל שויד למה החליט לעזוב דווקא עכשיו. "שואלים אותי כבר 27 שנה מה הצעד הבא שלי", הוא השיב. "התחלתי את המסע בפברואר 1993, עבר הרבה זמן מאז, הייתי איש צעיר בן 24 ועברתי הרבה עם צ'ק פוינט. אני חושב שעכשיו זה הזמן, בייחוד על רקע תוצאות הרבעון האחרון, התזמון טוב כשהחברה בטרנד חיובי, התוצאות מדהימות ואני חש ביטחון במוצרים שלנו. אפילו המניה בשיא". אחרי ההודעה הדרמטית, מניית צ'ק פוינט קפצה בפתיחת המסחר ביותר מ־1%.

שויד אמר כי הוא עובר לתפקיד היו"ר כדי "להתמקד בעתיד של צ'ק פוינט ושל תעשיית הסייבר בכללותה. אני רוצה להתמקד בדור הבא ופחות בעשייה היומיומית. לעסוק בפיתוח טכנולוגיות עתידיות, להבין מלקוחות מה הם צריכים".

האם בכוונתו לפעול יותר בתחום הציבורי ואולי אף הפוליטי? על כך ענה כי "אולי בעתיד יהיה לי יותר זמן להתעסק בעשייה ציבורית, אבל אני לא מחפש ללכת לפוליטיקה ולא להתבטא בנושא".

מי יהיה המנכ"ל הבא?

מדבריו של שויד עלה כי טרם נקבע מי יחליף את מקומו. "אני מקווה שמי שיהיה מנכ"ל יהיה גם איש חזון". הוא אמר והוסיף כי לא מתכוון להיות דירקטור אגרסיבי, "נעבוד בשותפות. עבדתי עם שותפים בתחילת ימי צ'ק פוינט, ואני גם יודע לעבור שלבים בקריירה ולתת לאנשים לעבוד".

שויד הוסיף שחשוב לו שהמנכ"ל יהיה אדם שאוהב "לצאת החוצה לעולם ללקוחות" וכן עם תשוקה לאבטחה ובעל ניסיון בארגונים גדולים. שויד אומר כי "כחברה שהמטה שלה בישראל נרצה שהמנכ"ל יהיה בישראל, ואני מקווה שישראלי", אבל הדגיש כי החיפוש יהיה גלובלי. גם מועמדים מתוך החברה יישקלו, ושויד מעריך שהתהליך ייקח בין חצי שנה לשנתיים, "ולאחר שהוא יושלם אעבור לתפקיד היו"ר".

"איראן וחיזבאללה תוקפים יעדי סייבר"

צ'ק פוינט פרסמה כאמור גם את דוחות הרבעון הרביעי של 2023 בו עקפה את תחזיות האנליסטים, ואת תחזית הרווח שמסרה בעבר בעצמה, עם הכנסות רבעוניות של 664 מיליון דולר ורווח נקי (Non־GAAP) של 2.57 דולר למניה. השנה כולה הסתיימה עם צמיחה של כ־4% בהכנסות ליותר מ־2.4 מיליארד דולר.

שויד ציין כי 2023 מסתיימת עם "רבעון שיא בכל הפרמטרים. השנה התחילה די קשה". הוא הדגיש כי במלחמה עובדי החברה "לא היו שונים מכל ישראלי אחר. אנחנו מתפקדים, יש לנו הרבה עובדים במילואים והלב בחזית עם החיילים והרצון להחזיר את כל השבויים והחטופים.