שופרסל | ניתוח

הספק, האחים והאמריקאי: זה עומד להיות אחד מקרבות השליטה המעניינים ביותר בבורסה

שופרסל, רשת הקמעונאות הגדולה בישראל, הפכה השבוע למוצר החם בשוק ההון. על הקווים מתחממים שלושה גורמים: האחים יוסי ושלומי אמיר, צביקה ויליגר וקבוצת משקיעי נדל"ן אמריקאים • אלא שכל אחד מהשלושה ייאלץ להתמודד עם אתגר גדול משלו • וגם: מי בשופרסל חושש מבעל שליטה?

שלומי ויוסי אמיר, מייקל אלפרט, צביקה ויליגר / איורים: גיל ג'יבלי, עיבוד: טלי בוגדנובסקי
שלומי ויוסי אמיר, מייקל אלפרט, צביקה ויליגר / איורים: גיל ג'יבלי, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

נראה שאין פעיל בשוק ההון שלא מתסתקרן משאלה אחת בימים אלה: האם שופרסל בדרך להשתלטות. השבוע הוגשו שתי הצעות לרכישת השליטה בקמעונאית הגדולה בישראל שמנסות לפתות את המוסדיים למכור חלק ממניותהן. הללו מצטרפות למגעים שמנהלת קבוצת נדל"ן אמריקאית על רשת המזון.

המנכ"ל הוחלף 24 שעות אחרי הראיון בגלובס: "היה ברור שהוא לא יכול להישאר בחברה"
1,200 דולר אש"ל ליום: חבילת השכר של בעלי רב-בריח והפינוקים
המניה הישראלית שקיבלה המלצת קנייה שצופה לה זינוק של 70%

ראשונים להגיש הצעת רכישה היו האחים יוסי ושלומי אמיר. השניים, מייסדי ומוכרי רשת פרשמרקט, הגישו ביום שלישי הצעה לרכוש את המניות של המוסדיים - מנורה מבטחים, כלל ביטוח, הראל, מגדל, אלטשולר שחם והפניקס - בשופרסל לפי שווי של 6 מיליארד שקל. ביום רביעי בצהריים, במפתיע, הגיש צביקה ויליגר, האיש שמאחורי יבואנית המזון ויליפוד, הצעה חדשה ויקרה יותר: רכישת אותו נתח מניות מהמוסדיים (כ־25% בסך־הכול) לפי שווי של 6.5 מיליארד שקל. ברקע נמצאת קבוצת משקיעים אמריקאית בראשותו של איש הנדל"ן האמריקאי־יהודי מייקל אלפרט, שעומלת על הצעה באמצעות פירמת בנקאות ההשקעות האמריקאית ג'פריס.

אלא שלכל אחד מהצדדים המבקשים להחזיק בעמדת מפתח בשופרסל יש מכשול אחד מרכזי שעומד בדרכו. מי יזכה בשופרסל? ומה יעשו הרוכשים המאושרים, אם וכאשר יקבלו לידיהם את המושכות? 

האחים אמיר: ההסכם עם פז עומד בדרך

כדי לרכוש את השליטה בשופרסל, האחים אמיר יידרשו לעבור דרך קבוצת האנרגיה פז. השניים מכרו לפז בשנת 2021 את רשת פרשמרקט לפי שווי של מעל ל־2 מיליארד שקל. במסגרת העסקה הם חתמו על הסכם אי־תחרות מול פז עד תחילת שנת 2025.

זו כנראה הסיבה שבפז זעמו כשגילו על הצעת הרכש שהגיש בשם האחים אמיר החתם הוותיק צחי סולטן. הקבוצה דרשה בדיווח לבורסה כי השניים יסירו לאלתר את הצעת ההשתלטות שלהם ויפעלו לפי הסכם אי־התחרות.

לפני כשנתיים היה מהלך דומה בו הציעו האחים אמיר להשתלט על שופרסל, ודרישה דומה של פז הובילה אותם להסיר מיידית את ההצעה. אלא שהפעם האחים לא מוותרים. סולטן נשלח מטעמם להיפגש עם יו"ר פז, הראל לוקר, ובפגישה הציע לשלם 100 מיליון שקל לקיצור הסכם אי־התחרות, כך שהאחים יוכלו להתקדם עם הצעתם. לוקר ציין כי אישור כזה צריך להתקבל על דירטוקריון פז. ההצעה של האחים אמיר במקרה זה גם קצובה בזמן ותקפה עד יום ראשון הקרוב. האחים הזדרזו לשלוח גם מכתב ישיר לדירקטורים של פז, כך שיהיו מיודעים להצעה ויוכלו בתקווה להפעיל לחץ לקבלתה.

האחים אמיר נראו בימים האחרונים כמחזיקי ההצעה הבשלה והנוחה ליישום, בעיקר בשל הנזילות העצומה שלהם. אבל נראה שבפז ממש זועמים על המהלך. פעילים בשוק מעריכים כי דם רע עבר בין הצדדים. יש להזכיר שהאחים אמיר למעשה הציעו להשתלט על פז בעצמם בשנת 2021, וחודשיים לאחר מכן התהפכה ההצעה שהציעו, ופז רכשה את פרשמרקט מידם.

צביקה ויליגר: רשות התחרות תתערב?

הרוכש הפוטנציאלי השני הוא צביקה ויליגר. ויש לו תוכנית משלו להגיע לשליטה בשופרסל. מעבר להצעת מחיר גבוהה יותר (שמגלמת שווי של 6.5 מיליארד שקל, לעומת 6 מיליארד בהצעת האחים אמיר), ויליגר מתכוון להכניס איתו שותף נוסף לצורך העסקה עם שופרסל, המתמחה בענייני נדל"ן, והוא נמצא כעת במשא־ומתן מתקדם עם שלושה שחקנים בתחום.

אין זו הפעם הראשונה שויליגר מנסה לרכוש את השליטה בשופרסל. כבר ב־2020 הוא ניסה לגבש קבוצת משקיעים כדי לרכוש את המניות של אדוארדו אדלשטיין, לפני שהפכה הרשת לחברה ללא גרעין שליטה. שנתיים לאחר מכן פורסם כי ויליגר ניסה לגבש קבוצת משקיעים שתרכוש אחוזים נוספים מהרשת, אולם הוא הכחיש זאת. בראיון שהעניק לגלובס בנובמבר של אותה שנה, אמר ויליגר: "לי נראה שבסוף שופרסל תעשה מיזוג, או שיהיה משהו אחר בנושא של הבעלות. כרגע היא בבעלות המוסדיים, ואני לא מאמין שהיא תישאר ללא בעלים. אני בעל מניות לא קטן בה עכשיו, הפרטי הכי גדול, וזו עסקה אסטרטגית בשבילי".

אבל לא רק ויליגר יודע שמדובר במהלך אסטרטגי במיוחד, אולי אפילו אסטרטגי מדי. השתלטות של ספק מזון מוביל על רשת קמעונאות עלולה להיתקל בלא מעט קשיים רגולטוריים מול רשות התחרות. גם אם הדרך עוד ארוכה, וסוגיות פיננסיות למימון העסקה ייפתרו, עדיין ייתכן שמדובר יהיה בצעד לא פשוט גם לטייקון מזון מנוסה כמו ויליגר.

הקבוצה האמריקאית: תסתדר בשוק הישראלי?

הגורם השלישי שסימן את שופרסל עוד מתחמם על הקווים. קבוצת נדל"ן אמריקאית, שמחזיקה בכמה מהנכסים היוקרתיים בארה"ב. הקבוצה בראשות מייקל אלפרט טרם שיגרה הצעה רשמית למוסדיים, אבל גם אם תגיש, עולים סימני שאלה סביב סיכויי ההצלחה שלה.

בינתיים לא ברורה הזיקה שלה לתחום הקמעונאות בישראל. פעיל ותיק בשוק ההון העריך כי חוסר ניסיון כזה עלול להטות את הכף נגדה מול המוסדיים: "הם עשויים להעדיף גורמים מקומיים שמכירים את הטעם הישראלי ואת הקמעונאות כאן, מאשר אנשי עסקים זרים". עם זאת, ייתכן שהשורה התחתונה לבדה, כלומר סכום ההצעה, היא שתכריע את הכף.

המודאגים והמרוצים: בעלי המניות מול הדירקטורים

הקרבות על רכישת מניות שופרסל שימחו בינתיים את המשקיעים. מניית שופרסל  זינקה בכ־14% בתוך יומיים, שווי השוק הנוכחי שלה - 6 מיליארד שקל. המניה עדיין נמוכה בכמעט רבע מהשיא בפברואר לפני שנתיים, לאחר רגעי התהילה של הקמעונאות המקומית עם מסעות הצטיידות הציבור בסופרים במהלך הקורונה.

באותה שנה רשת הקמעונאות התאפיינה בזעזועים בצמרת. המנכ"ל הוותיק איציק אברכהן עזב בטריקת דלת, כאשר היו"ר דאז, יקי ודמני, הוביל למינוי של מנכ"ל חלופי - עופר בלוך (מנכ"ל חברת החשמל בעבר). אלא שבמהרה ודמני עצמו מה את עצמו מחוץ לדירקטוריון, ואילו בלוך הודח בתוך חודשיים. כך, אברכהן חזר לעמדת מפתח מובילה בשופרסל - הפעם בתור היו"ר, והביא איתו את המנכ"ל החדש (שמכהן בתפקיד גם היום), אורי וטרמן.

נראה שהדבר שהכי חוששים ממנו בשופרסל זה עוד זעזועים בצמרת נוסח ריב מתוקשר נוסף או ניסיון הדחה עם היו"ר המכהן אברכהן. גם כך אנליסטים צופים שחורות לענף הקמעונאות בצל החשש ממיתון, המלחמה וגל ההתייקרויות במשק, ובשופרסל ככל הנראה רוצים בעיקר להימנע מטלטלות נוספות.