בדרך לישראל נשאל מזכיר המדינה האמריקאי שאלה קשה. כך הוא השיב

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: באו"ם הכריזו מי יחקור את האשמות נגד אונר"א, ה-BBC פגש חיילים בגבול מטולה, CNN ביקר במנהרות שנחשפו על ידי צה"ל והחטופים הוחזקו בהן והאם אנתוני בלינקן נחמד מכדי להיות מזכיר המדינה? • כותרות העיתונים בעולם 

על רקע המלחמה המתפתחת ללא הרף, עדשת התקשורת העולמית חושפת נקודות מבט ייחודיות על מה שקורה בארץ. מניתוחים של מומחים בינלאומיים, פרשנויות מזווית אחרת וגם סיפורים קטנים מישראל שנעלמים מן העין, בכל יום נגיש לכם סקירה יומית קצרה מן הנכתב בתקשורת העולמית על ישראל במלחמה, כדי לנסות ולפענח איך דברים מפה נראים מעבר לים.

"סינוואר ואנשיו מותשים מהלחימה": דיווחים על פילוג בהנהגת חמאס
WSJ | המושך בחוטים: הכירו את היורש של סולימאני שמוביל את המליציות של איראן  

1מי ישתתף בחקירות אונר"א?

בעקבות האשמות הקשות על השתתפות עובדי הארגון במתקפת חמאס, "מנהל אונר"א, פיליפ לזאריני, הכריז אז על שתי חקירות: אחת על ידי משרד האו"ם לשירותי הפיקוח הפנימי, שכבר בעיצומו", נכתב בבילד הגרמני. בנוסף, "אמורה להיות גם חקירה חיצונית שנייה של אונר"א, שתבוצע על ידי ארגונים שהוכרזו על ידי מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש". לפי הבילד, "ביניהם שונאי ישראל שנבחרו כנראה כדי לנקות את שמם של אנשי אונר"א".

צוין כי "בין המבקרים שמונו על ידי האו"ם נמצא המכון הנורבגי כריסטיאן מיכלסן (CMI). אתר האינטרנט של המכון חוגג את התביעה של דרום אפריקה, ואת בהבאת ישראל בפני בית הדין הבינלאומי", ומתוכו צוטטו הדברים: "'במטרה לשים קץ למעשי הטבח המתמשכים בעזה', דרום אפריקה 'מאפשרת לחוק המוסרי להטיל ספק בעליונותו של המערב" וכן "לחשוף את הסטנדרטים הכפולים שלו'". עם זאת, צוין כי "הטבח  שבוצע על ידי חמאס ב-7 באוקטובר אינו ראוי לגינוי מצד ה-CMI". עוד צוין כי "גם המכון הדני לזכויות אדם הוא חלק מקבוצת הביקורת החיצונית - וגם המכון הזה מברך על התביעה של דרום אפריקה נגד ישראל: 'בית הדין הבינלאומי לצדק מציע הזדמנות חוקית לפעול כאן ולא רק לראות מהצד כיצד מתבצע רצח עם'".

מתוך הבילד, מאת ביורן שטריצל. לקריאת הכתבה המלאה. 

2מבט ממטולה

"דרך שקטה מובילה לעבר העיירה הצפונית ביותר בישראל, מטולה, המשתרעת על פני שטח צר של ישראל ומוקפת משלושת צדדיה בלבנון - ולפיכך גם בארגון הטרור החזק ביותר של לבנון, חיזבאללה", דווח הבוקר כתב ה-BBC ממטולה. "החיילים במחסום בקצה מטולה היו כולם גברים מקומיים, רובם חיילי מילואים בגיל העמידה, מודעים לנוכחות הכוחות בצד השני של הגבול", כתב. "כשהגשם ירד בלילה, אחד מהם, שלא רצה ששמו יתפרסם, השתמש באצבעו כדי לעקוב אחר המצפן, והצביע על הגבול ועל עמדות חיזבאללה. 'אנחנו מוקפים ב-300 מעלות בחיזבאללה'. שאר 60 המעלות, לדבריו, כללו את הדרך התלולה חזרה אל שאר ישראל". עוד צוטט המילואימניק: "זה בהחלט יכול להפוך למלחמה גדולה, ומלחמה גדולה עם חיזבאללה זה לא כמו חמאס, הם צבא אמיתי, מאומן מאוד, מצויד מאוד ויש להם הרבה ניסיון".

עוד נכתב כי "מבקרים של הנשיא ביידן בוושינגטון די.סי. אומרים שהפעולות שננקטו עד כה לא ירתיעו את איראן, שתומכת בחיזבאללה בלבנון ובחות'ים בתימן וכן במיליציות שיעיות בסוריה ובעיראק. המבקרים אומרים שרק התקפות על איראן עצמה יאלצו את טהראן להורות לנציגיה ובעלות בריתה לסגת. ממשל ביידן מאמין שתקיפת איראן עצמה עלולה לפוצץ סכסוך רחב יותר במזרח התיכון".

מתוך ה-BBC, מאת ג'רמי בואן. לקריאת הכתבה המלאה. 

3CNN ביקרו במנהרות שבהן הוחזקו חטופים

"האוויר המעופש והלח בתוך המנהרה מדיף ריח של ביוב. הקירות צרים, ומרגישים כאילו הם סוגרים פנימה. כשהאור כבה, הכל צולל לתוך חושך מוחלט", נכתב אמש ב-CNN בכתבה שמביאה תיאורים קשים לקריאה של המתחם בו הוחזקו בני ערובה ישראלים בידי חמאס בעזה. "בתוך מבוך המנהרות הזה מתחת לחאן יונס, יש חדר צר עם תקרה מקושתת, מחולק לשניים על ידי שער מתכת מסורג. החדר המעופש, שנראה כמו תא מאולתר, הוא המקום שבו הצבא הישראלי אומר שחמאס החזיק לפחות 12 מבני הערובה שנחטפו והובאו לעזה ב-7 באוקטובר", נכתב.

עוד נכתב כי "הצבא הישראלי אמר שהוא ביצע את ההערכה על סמך עדויות של בני ערובה משוחררים וראיות משפטיות, כולל DNA. חלקם היו בין אלה ששוחררו במהלך הפסקת האש בסוף נובמבר, אמר הצבא". צוין כי "CNN לא יכלה לאשר באופן עצמאי את הגרסה של ישראל, אבל הפרטים תואמים תיאורים בתקשורת הישראלית של בני ערובה שאומרים שהם הוחזקו שם". עוד נכתב כי "בחושך שמתחת לאדמה, ההריסות שמעל מרגישות מרוחקות, ואימה אילמת ממלאת את החלל. לכל בני ערובה שהוחזקו כאן הייתה תחושת זמן או מקום מוגבלת. דקות מרגישות כמו שעות, ואחרי כמה סיבובים במורד פירים שונים, אי אפשר שלא להרגיש מבולבל. המתחם חם ולח מאוד. קירות האריחים והרצפות שלו רטובים. האוויר מרגיש כבד, כאילו החמצן אוזל".

מתוך CNN, מאת איוונה קטסובה. לקריאת הכתבה המלאה. 

4האם בלינקן נחמד מדי?

"מזכיר ארה"ב אנתוני בלינקן רומז שאולי הוא לא בחור כל כך נחמד, אחרי הכל", נכתב במגזין פוליטיקו, שלאחרונה תהו "האם התנהגותו האדיבה של הדיפלומט הבכיר בארה"ב מעכבת את הטיפול שלו במלחמה של ישראל עם חמאס". צוין כי "בקטר, אחת מתחנותיו של בלינקן בסיור של שבוע במזרח התיכון - שאל עיתונאי את המזכיר: 'לפני שאתה נוסע לישראל ופוגש את נתניהו, אני הולך לשאול את אותה שאלה שפוליטיקו שאלו היום: האם אנתוני בלינקן נחמד מכדי להיות מזכיר המדינה?' בסגנונו המנומס, בלינקן התנער מהאפיון - ורמז שהוא יודע להיות קשוח כשצריך".

"אני אשאיר לאחרים להעיד על האופי שלי, וכל מה שאני יכול לומר הוא שרוב האנשים שנוטלים את התפקיד שיש לי את הפריבילגיה הגדולה לקחת עכשיו, לא מגיעים לשם בכך שהם נחמדים כל הזמן", צוטט המזכיר. עוד צוין כי "הסיור של בלינקן לאזור כלל גם עצירה בערב הסעודית, שם נפגש עם יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן, ומצרים, שם נפגש עם נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי. והוא ימשיך לישראל ולקטאר כדי לדון במשא ומתן על בני ערובה ולקדם את החזון של ארצות הברית לעזה לאחר המלחמה".

מתוך פוליטיקו, מאת מאט ברג. לקריאת הכתבה המלאה. 

5שר החינוך האמריקאי נקרא להתפטר

"יו"ר ועדת החינוך והעבודה של בית הנבחרים, וירג'יניה פוקס, דורשת משר החינוך מיגל קרדונה להתפטר בגלל שסירב לומר בראיון שנערך לאחרונה אם הסיסמה 'מהנהר לים, פלסטין תהיה חופשית' היא קריאה אנטישמית לרצח העם היהודי", נכתב אמש בניו יורק פוסט.

"ארבעה חודשים אחרי ה-7 באוקטובר וההפגנות האנטישמיות המגעילות שבאו בעקבותיו, אין כל תירוץ להתחמקות הפחדנית של השר קרדונה מהאופי האנטישמי של הביטוי 'מהנהר, לים'", צוטטה פוקס מהצהרה שנתנה ביום שלישי. "המדינה הזו ראויה להרבה יותר טוב מאשר רשלנות ושימוש לרעה בכספי משלם המסים. ותלמידים יהודים ראויים לדעת ששר החינוך שלהם מבין את השנאה שהם חווים ושיש לו האומץ הנדרש להתמודד איתה. הגיע הזמן שהשר יתפטר".

מתוך ניו יורק פוסט, מאת ג'וש כריסטנסון. לקריאת הכתבה המלאה.