השבוע בעולם | פרשנות

ארץ קטנה מחליטה שאפשר גם בלי דמוקרטיה ומלחמת חאבייר מירושלים

אל סלוודור בוחרת פחות דמוקרטיה לטובת יותר ביטחון • אירופה נבהלת ומרשה לחקלאים לפלוט גזים • הנשיא הציוני של ארגנטינה מכריז מלחמה על האופוזיציה • שרת חינוך יהודייה של חבל קנדי מודחת על "איסלאמופוביה"

נשיא אל סלבדור בוקלה ונשיא ארגנטינה מיליי / צילומים: AP- Leo Correa, Moises Castillo, עיבוד: טלי בוגדנובסקי
נשיא אל סלבדור בוקלה ונשיא ארגנטינה מיליי / צילומים: AP- Leo Correa, Moises Castillo, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

1שוברים את הכלים

אלה היו הבחירות הלא־חשובות החשובות ביותר של השנה. אל סלוודור הקטנה והמעונה העניקה שיעור לשאר העולם, בייחוד לשכנותיה באמריקה הלטינית, בנושא דמוקרטיה־או־לא־דמוקרטיה.

● וולודימיר זלנסקי פיטר את רמטכ"ל אוקראינה: זה האיש שיחליף אותו 
● הצרות בסין מאלצות את הממשל לתמרץ את הכלכלה. לא בטוח שזה יספיק 

היא חזרה ובחרה נשיא, נאיב בוקלה (Nayib Bukele), ברוב חסר תקדים של 85%. היא עשתה כן מפני שבתוך ארבע שנים הוא הפך אותה מבירת הרצח של העולם לארץ הבטוחה ביותר באמריקה הלטינית. לשם כך הוא חבש 70 אלף בני אדם ויותר בכלא, ללא משפט, בחשד של חברות בכנופיות שהטילו את חיתיתן על הארץ הזו (6.5 מיליון על שטח גדול כישראל).

שלטון החוק באל סלוודור הסתיים. זכויות אדם אינן מכובדות. תנאי כליאתם של החשודים הם שערורייתיים. משפחות איבדו את הקשר עם קרוביהן הכלואים. אבל הסלוודורים, במולדת ובפזורה, שרים את שרי תהילתו של בוקלה, שהוא אגב ממוצא נוצרי פלסטיני. הוא הפך מקור של הערצה ואולי של חיקוי. הוא מככב עכשיו במשוואה גלובלית של דמוקרטיות המוכנות לשבור את הכלים.

2בלי גזים, עם גזים

מרד האיכרים של אירופה התפשט השבוע אל ספרד, לאחר ששיבש את חייהן ואת כלכלותיהן של גרמניה, של צרפת, של איטליה ושל בלגיה. השבוע הוא גם השיג את מטרתו המוצהרת: לסכל תקנות אקולוגיות מחמירות.

הפגנת חקלאים בברצלונה / צילום: ap, Emilio Morenatti
 הפגנת חקלאים בברצלונה / צילום: ap, Emilio Morenatti

נציבות האיחוד האירופי לא תכלול גזים הקשורים בחקלאות (מתאן, חנקן) במפת הדרכים שלה אל קיצוץ 90% מן הפליטה של גזי חממה עד 2040. התקוממות האיכרים, ערב הבחירות לפרלמנט האירופי, העניקה תנופה לימין הקיצוני, שהוא אנטי־אירופי ואנטי־גלובליסטי.

3"שום מועמד מן הרשימה"

הפוליטיקה האמריקאית שוקעת אל הביצה של שנת הבחירות במידה המעוררת פקפוקים בעצם יכולתה של הממשלה לתפקד. צורכי בחירות הביאו השבוע את הרפובליקאים לדחות נוסחת פשרה, שהיתה מאפשרת מימון בו־זמני של צורכי ישראל ואוקראינה לצד ביצור הגבול הדרומי של ארה"ב. הסיבה לדחייה היא התנגדותו של דונלד טראמפ.

טראמפ ניצח השבוע בסיבוב נוסף של בחירות מקדימות לנשיאות מבלי להתמודד. שמו לא הופיע כלל במקדימותיה של המפלגה הרפובליקאית. אבל לא היה ספק למי התכוונו 62% מן המצביעים בנבאדה, כאשר בחרו ב"שום מועמד מן הרשימה".

דונלד טראמפ, לאס וגאס / צילום: ap, John Locher
 דונלד טראמפ, לאס וגאס / צילום: ap, John Locher

הסקרים הוסיפו לבשר השבוע רעות לביידן. הפופולריות שלו (בסקר של אן.בי.סי) צנחה ל־37%, הנמוכה ביותר של נשיאותו. הוא מקבל ציונים גרועים להפליא על מדיניותו הכלכלית. רק 30% מן האמריקאים סומכים את ידיהם על מדיניותו כלפי מלחמת עזה. יש עדיין תשעה חודשים עד הבחירות.

4מלחמת חאבייר מירושלים

העמודים הראשונים של עיתוני ארגנטינה הראו השבוע את הנשיא חאבייר מיליי מתפלל בכותל המערבי עם כיפה שחורה לראשו. הוא הואיל לסור אלינו לביקור עידוד וידידות. אבל מאדמת ישראל הוא השמיע הכרזת מלחמה על האופוזיציה בארצו. בעודו מתפלל לשלום ישראל, האסיפה המחוקקת בבואנוס איירס הנחילה תבוסה לא צפויה לחוק גדול ממדים, שנועד להתחיל את הפרוייקט הגדול של מיליי: פירוק המשק הריכוזי והחלפתו בשוק חופשי, משהו שלא היה בארגנטינה במאה השנה האחרונות.

הנשיא מיליי בכותל על שער עיתון ארגנטיני. הכותרת עוסקת במלחמת החורמה בינו לאופוזיציה
 הנשיא מיליי בכותל על שער עיתון ארגנטיני. הכותרת עוסקת במלחמת החורמה בינו לאופוזיציה

"אנחנו עומדים להמשיך את תוכניתנו גם אם לא נקבל את עזרת המנהיגות הפוליטית שהרסה את ארצנו", הכריז מיליי מירושלים, בטון הלוחמני המאפיין אותו. קשה מאוד למשול, אפילו בשיטה נשיאותית, כאשר למפלגתך יש רק עשירית המושבים בשני בתי הקונגרס.

שר הפנים של מיליי הכריז: "אם האנשים אינם מבינים שהנשיא מוכן להפוך את המציאות על ראשה, הם טועים".

5"מחורבנת", אמרה סלינה

המידה שבה מלחמת עזה מניבה מתחים הרחק מגבולות ישראל קיבלה השבוע ביטוי בפוליטיקה המקומית של חבל חשוב בקנדה, קולומביה הבריטית, שוואנקובר היא הגדולה בעריו.

שרה יהודיה בממשלת השמאל המקומית נאלצה להתפטר לאחר שהואשמה ב"גזענות" וב"איסלאמופוביה". סלינה רובינסון הייתה השרה לענייני חינוך תיכון (זה רעיון). היא התלוננה, כי צעירים אינם מבינים שישראל קמה על "פיסת אדמה מחורבנת, שלא היה בה שום דבר. היו כמה מאות אלפי אנשים, אבל חוץ מזה היא לא הניבה שום כלכלה".

פרצה שערורייה, רובינסון היכתה על חטא, אבל ראש הממשלה עמד על התפטרותה. כרזות פרו־פלסטיניות הודבקו על קירות משרדה, ומבקריה דרשו את גירושה מן המפלגה.

ארגונים יהודיים הביעו דאגה. דובר אחד אמר כי הדחת רובינסון ערערה את אמון הקהילה בממשלה המקומית.

רשימות קודמות בבלוג וביואב קרני. ציוצים (באנגלית) בטוויטר.