לקראת שבוע גורלי בקרב על שופרסל: "יכול להיפתח מקצה שיפורים"

המוסדיים התאכזבו ללמוד את ההצעה שהגישה הקבוצה האמריקאית לרכישת נתח משמעותי ממניות רשת הסופרמרקטים הגדולה בארץ • גורם מוסדי מעריך כי תיתכן דינמיקה למקצה שיפורים בין הצדדים, אך גם תרחיש נוסף לקבלת אופציה מהאחים אמיר על המניות שירכשו

יו''ר שופרסל, איציק אברכהן / צילום: איל יצהר
יו''ר שופרסל, איציק אברכהן / צילום: איל יצהר

אכזבה נרשמה בקרב הגופים המוסדיים הגדולים המחזיקים במניות רשת הסופרמרקטים שופרסל , עם קבלת ההצעה של הקבוצה האמריקאית שמוביל מייקל אלפרט. "הם הציעו 23 שקל למניה, והאחים יוסי ושלומי אמיר הציעו 22.5 שקל למניה. זה לא ממש הבדל דרמטי, ולכן לישראלים יש עדיפות מסוימת כרגע, כי הם מכירים את הקמעונאות כאן", אומר גורם מוסדי בכיר המעורה בהליך.

הספק, האחים והאמריקאי: זה עומד להיות אחד מקרבות השליטה המעניינים ביותר בבורסה
ההצעה האמריקאית הגיעה - סיכויי האחים אמיר להשתלט על שופרסל השתפרו
פז הסכימה להצעת האחים אמיר והסירה את התנגדותה להשתלטותם על שופרסל

את האחים אמיר, שהקימו ומכרו את רשת פרשמרקט לפז בשנת 2021, מייצג החתם הותיק צחי סולטן; ואילו את הקבוצה האמריקאית מייצגת פירמת בנקאות ההשקעות ג'פריס. השבוע הקרוב הופך להיות גורלי, ונשאלת השאלה האם ייפתח הליך מעין-מכרזי שבו הצדדים ינסו לשפר את הצעותיהם.

הקבוצה האמריקאית עשויה לשפר את הצעתה

"ממה שהבנתי, בשבוע הבא האמריקאים עשויים להגיע לעוד סבב מול המוסדיים", אומר הגורם, "ולכן הם עשויים לשפר את ההצעה שלהם, אבל יש דינמיקה. יכול להיות שגם האחים אמיר טרם אמרו את המילה האחרונה".

לאן הדברים יכולים להתפתח? אותו גורם מוסדי מציין כי לא בהכרח שאלת השווי הנוכחי של מניות שופרסל הנמכרות בעסקה מעניינת אותו, אלא ייתכן כי תעלה דרישה לקבלת אופציה בעתיד שתתגמל את המוסדיים על זינוק עתידי במניה, ככל שהאחים אמיר יצליחו לשפר את ביצועי הרשת.

קשה להפריז בעוצמת המאורע בעולם העסקי המקומי: כניסה של האחים אמיר לצמרת שופרסל כבעלי המניות הגדולים עשויה לשנות סדרי עולם בענף הקמעונאות המקומי. שופרסל מתנהלת מזה שנים ללא גרעין שליטה, כאשר גלריית הגופים המוסדיים הגדולים - חברות הביטוח מגדל, הפניקס, מנורה מבטחים, הראל וכלל ביטוח - מחזיקים כל אחת בין 9% עד 13%, ובנוסף להן בית ההשקעות אלטשולר שחם מחזיק בנתח בגודל דומה. ביחד יש למוסדיים החזקה מצרפית של כ-64% בשופרסל, מבלי שכמובן מדובר בשליטה של מי מהגורמים.

במצב הנוכחי יו"ר שופרסל איציק אברכהן, שכיהן עד פברואר 2022 כמנכ"ל הכל-יכול של הרשת, והמנכ"ל הנוכחי אורי וטרמן, הם הזרוע החזקה המנהלת אותה. שינוי ביחסי הכוחות בין בעלי המניות יערבב את הקלפים מחדש ועלול להוביל לזעזועים מחודשים בניהול הרשת.

עם זאת, בהסכם של האחים אמיר וקבוצת פז לקיצור אי-התחרות, הם האריכו עד לסוף שנת 2025 התניה שתמנע מהם לשדל עובדים, ספקים וכו' של פרשמרקט, כחלק מאותו הסכם. המשמעות הפוטנציאלית היא שייתכן שהאחים אמיר, בתור בעלי הבית החדשים של שופרסל, דווקא יגזרו על עצמם ריחוק מדעתניות חריגה בנוגע לניהול הרשת.