רואי חשבון | בלעדי

מילואים יוכרו לצורך התמחות: ההקלה הגדולה שמחכה לרואי החשבון שבדרך

דיקני אוניברסיטאות ומתמחים בראיית חשבון מתחו ביקורת לאחרונה על החלטת משרד המשפטים לקצר את ההתמחות בעריכת דין מבלי לכלול גם אותם • לגלובס נודע כי במשרד מגבשים תקנות לפיהן יחושבו ימי המילואים כחלק מההתמחות, גם לאלה שעוד לא התחילו אותה • אלא שבענף טוענים: לא מדובר במענה מספק

חיילי צה''ל בגבול עזה / צילום: ap, Ohad Zwigenberg
חיילי צה''ל בגבול עזה / צילום: ap, Ohad Zwigenberg

סטודנטים ומתמחים בראיית חשבון זועמים בימים אלה על מה שהם מכנים "איפה ואיפה" בינם לבין המתמחים במשפטים. זאת, לאחר שמשרד המשפטים הוביל מהלך לקיצור תקופת ההתמחות במשפטים, אך לא מוביל מהלך דומה בהתמחות בראיית חשבון.

7 מיליון דולר ל-30 שניות: המיליארדר היהודי שנאבק באנטישמיות בגמר הסופרבול 
ניתוח | הסמס גילה ללקוח שהוא משלם לבנק אלף שקל בחודש רק על עמלות. זו לא גזירת גורל 

כעת, במענה לפניית גלובס, מודיע משרד המשפטים לראשונה על כך שמועצת רואי החשבון מקדמת פתרון עבור המתמחים במקצוע. בתשובת המשרד לשאלת גלובס מדוע לא תקוצר תקופת ההתמחות של מתמחים בראיית חשבון, השיב המשרד כי בשיתוף עם מועצת רואי החשבון הוחלט ש"במסגרת המענה, ובאמצעות התקנת תקנות המקודמת בימים אלה לקראת פרסום, התקופה הרלוונטית הנ"ל (היעדרות בשל המלחמה, אל"ו) תוכר להם בהמשך כחלק מההתמחות".

למעשה, במשרד המשפטים מתכוונים להחשיב את ימי המילואים גם עבור מתמחים שלא התחילו עדיין את ההתמחות שלהם עקב המלחמה. על פי החוק כיום, ימי המילואים לא היו אמורים להיחשב לאותם מתמחים - שכן ההתמחות שלהם לא התחילה בפועל. ללא תיקון לתקנות הקיימות, כל אותם בוגרי לימודי חשבונאות שהתמחותם נדחתה, ייאלצו להתמחות במשך שנתיים החל מהמועד שבו יתחילו בפועל את ההתמחות. התיקון שמתבצע בימים אלה נועד להכיר להם בתקופת המלחמה באופן שיקצר להם מעשית את תקופת ההתמחות. גורמים במשרד המשפטים מסבירים כי בעבר קיצור פרטני כזה הגיע אפילו לכדי שנה שלמה מההתמחות במקרים המתאימים.

מדובר בבשורה עבור מתמחים בראיית חשבון שנתקלו בבעיה להשלים את ההתמחות בשל המלחמה. אולם, מתמחים ואנשי אקדמיה עדיין טוענים כי המהלך הזה אינו משתווה לקיצור אחיד בתקופת ההתמחות, כפי שניתן למתמחים בעריכת דין.

יוזם הקיצור במשפטים: השר יריב לוין

החקיקה שעוררה את הסערה בקרב המתמחים בראיית חשבון היא הצעת החוק שאושרה לאחרונה בכנסת, במסגרתה נקבע כי ההתמחות במשפטים תקוצר משנה וחצי לשנה. הקיצור נקבע לתקופה מוגבלת בהוראת שעה שתחל ממחזור ההתמחות של ספטמבר 2023 ועד לסוף 2024, עם אפשרות להארכה נוספת. בנוסף, על פי החקיקה, מי שהחל להתמחות בין ינואר לאוגוסט 2023, הכשרתו תקוצר ל־15 חודשים.

מי שיזם וקידם את הליך קיצור ההתמחות הוא שר המשפטים יריב לוין, כאשר הנימוקים לכך היו השפעות המלחמה, ועל מנת לאפשר למתמחים לסיים את מסלול ההכשרה ולהשתלב בשוק התעסוקה מוקדם יותר. משרדו של לוין אחראי גם על הסדרת מקצוע ראיית החשבון בארץ.

שר המשפטים יריב לוין / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט
 שר המשפטים יריב לוין / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

מועצת רואי החשבון, הפועלת במסגרת האגף לאסדרת מקצועות במשרד המשפטים, אחראית לרישוי והסמכת רואי חשבון בישראל. בראש מועצת רואי חשבון עומד איתמר דוננפלד, מנכ"ל משרד המשפטים, ומכהנים בה נציגי גופים ממלכתיים ואקדמיה לצד נציגות העוסקים במקצוע.

עוד בשלבי פרסום הצעת החוק בנוגע לקיצור ההתמחות במשפטים, החל בעבוע בקרב המתמחים לראיית חשבון, שתהו מדוע משרד המשפטים לא מקדם מהלך דומה בתחומם. בחודש דצמבר פנו 15 ראשי החוגים לחשבונאות מהאוניברסיטאות והמכללות ברחבי הארץ לשר המשפטים לוין, בבקשה כי יפעל לקיצור ההתמחות בראיית חשבון בחצי שנה לסטודנטים במילואים. זאת, על מנת שאותם סטודנטים שתורמים למדינה לא ייפגעו.

על המכתב היו חתומים בין היתר שלומי שוב, ראש החוג לחשבונאות וסגן דיקן בית ספר אריסון למנהל עסקים באוניברסיטת רייכמן; ד"ר שי לוי מאוניברסיטת תל אביב; רו"ח אילן עזרא, מאוניברסיטת בן גוריון; רו"ח יאיר שהרבני מאוניברסיטת בר אילן; רו"ח עו"ד אלי אור מהמסלול האקדמי המכללה למנהל, ואחרים.

"כחודש וחצי חלף מאז שפניתי לשר המשפטים בשם ראשי החוגים לחשבונאות במוסדות להשכלה גבוהה בישראל, בבקשה לקיצור ההתמחות לשנה וחצי - ועד עכשיו לא קיבלנו מענה רשמי", אומר שלומי שוב בשיחה עם גלובס. "בשיחות בעל פה אמרו לי שיכירו לסטודנטים במילואים רטרואקטיבית בתקופת המילואים כהתמחות, אבל זה יותר מורכב מזה. החבר'ה שחוזרים מהמילואים צריכים גם זמן להתאושש ולחזור לעצמם כדי לגשת לבחינות, וכל אחד מהם נמצא בסיטואציה אחרת, ולכן חייבים פתרון מובנה ומסודר. גם ככה ההתמחות בחשבונאות ארוכה מדי".

"הם ואנחנו מתמודדים עם אותה מלחמה"

שוב מוסיף כי לדעתו הבעיה נובעת ממבנה הפיקוח והסדרת מקצוע ראיית החשבון. "יש לנו לדעתי בעיה קשה במבנה הרגולציה על המקצוע - חייבים רגולטור שהוא מומחה למקצוע, והמקצוע הוא מה שעומד בראש מעייניו כדי להתמודד עם האתגרים הרבים, לרבות הטכנולוגיה".

רו"ח אושר אמסלם, מנהל משותף (יחד עם יובל עבדי) של "פורום המתמחים - רואי חשבון" בפייסבוק, מספר כי מדובר בבעיה שמטרידה כיום לא מעט סטודנטים ומתמחים. "קיבלנו על כך הרבה מאוד פניות. הם לא מבינים למה במשפטים כן קיצרו ולראיית חשבון לא מקצרים. כשפורסמה הצעת החוק פנינו גם אנחנו למועצת רואי החשבון בבקשה להתאים את תנאי קיצור ההתמחות. התשובה שקיבלנו הייתה שלעורכי הדין הייתה בעבר הלא־רחוק התמחות שנמשכה רק שנה, ולא שנה וחצי, ולרואי החשבון זה לא היה כך. זו לא תשובה בעינינו. הם ואנחנו מתמודדים כיום עם אותה מלחמה ואותן השלכות".

גם רו"ח יהודה בר, רכז החוג לחשבונאות במרכז האקדמי למשפט ולעסקים ברמת גן, מבקר את החלטת משרד המשפטים. לדבריו, "היה ראוי להשוות את התנאים של הסטודנטים והמתמחים בראיית חשבון לתנאים שהעניקו ללומדי המשפטים, ולקצר את תקופת ההתמחות".

ממשרד המשפטים נמסר בתגובה: "משך ההתמחות בראיית חשבון תואם את המקובל במרבית המדינות בעולם. כפי שהיה במלחמות קודמות, המשרד מגבש מענה מותאם לצרכים שעלו מחיילי המילואים וקבוצות נוספות שנפגעו במלחמה. על פי סקר מקיף שערכה מועצת רואי חשבון עולה כי ההתמחות בראיית חשבון ממשיכה רובה ככולה כסדרה".