חברת השבבים הישראלית וואי-סנס נסגרה; כ-70 עובדים פוטרו

בחודש נובמבר האחרון הודיעה החברה ל-90% מעובדיה על סיום העסקתם, חלקם נמצאים בשירות מילואים פעיל וחלקם גם מפונים מהעוטף • המשקיעים המקוריים בחברה הם איל וולדמן וד"ר שמואל חרל"פ

שבבים / צילום: Shutterstock, nikko tee
שבבים / צילום: Shutterstock, nikko tee

חברת וואי-סנס (wisense) הישראלית, שמפתחת שבבי סיליקון לרכבים אוטונומיים, ומונה כ־70 עובדים, נסגרת. בחודש נובמבר האחרון הודיעה החברה ל-90% מעובדיה על סיום העסקתם, חלקם נמצאים בשירות מילואים פעיל וחלקם גם מפונים מהעוטף. החברה השאירה עובדים בודדים כדי למכור את נכסיה. באמצע ינואר היא כבר הודיעה גם להם על כך שהיא צפויה להיסגר בתוך כחודש.

קרן ההשקעות החדשה של השמות הכי חמים בסייבר הישראלי 

בין המשקיעים: שמואל חרל"פ ואיל וולדמן

החברה נוסדה בשנת 2018 על ידי מושיק כהן, בעל דוקטורט ופוסט דוקטורט בהנדסת חשמל שבעברו עבד באינטל ובתעשייה האווירית. המשקיע הראשון בחברה היה שמואל חרל"פ, ובהמשך הצטרפה גם קרן מור השקעות ואיל וולדמן, כמו גם בנק לאומי.

פעילות החברה התבצעה מתחת לרדאר וללא פרסום תקשורתי כלל. לאחרונה, כך לפי גורמים בתעשייה, החברה הייתה בעיצומו של תהליך הפיתוח של שבב סיליקון לרכבים אוטונומיים, כשעוד לפי גורמים, היו כבר עשרות לקוחות, ביניהן שחקניות גדולות בעולם הרכבים האוטונומיים. לפי מקורות נוספים, הידיעה על כוונת היסגרות החברה דלפה כבר בתחילת המלחמה, אז נטען מטעם החברה כי אין כוונה לסגור ואין כוונה לפטר עובדים.

בפוסט בלינקדאין, אחד מעובדי החברה, ניר שרביט, שהחזיק בתפקיד סגן נשיא פיתוח המוצר ומחקר הפיתוח, כתב כי "לאחר חמש שנים של בנייה, עיצוב ופיתוח, המסע של Wisense מגיע לסיומו, זאת עקב אילוצים כלכליים, שהפכו מאתגרים יותר בסביבה המאקרו-כלכלית הנוכחית". עוד כתב כי "בחברה שילוב נדיר של מהנדסים מוכשרים מרקעים מגוונים" וכי "היה לי העונג לשתף פעולה, לעורר השראה ולהוביל צוות יוצא דופן שכזה".

הוא הוסיף כי "אחד הלקחים שהופקו במסע הזה מדגיש את ההכרח שישנו בעבור סטארט-אפים לתעדף טוב יותר הצעות ערך אותנטיות, תוך שמירה על תזרים מזומנים הולם, זאת במקום להתקבע יתר על המידה בהערכות שווי לטווח בינוני, מה שעלול לעכב את סבבי המימון הבאים ולסכן את היציבות. קיומו של שוק בר-קיימא למוצר ישקף מטבעו את הערך האמיתי של החברה. גישה אסטרטגית כזו תבטיח תזרים מזומנים רציף, ובכך תשמור על כדאיות סבבי השקעה עתידיים גם מול תנאים כלכליים מאתגרים".

עם זאת, לפי גורמים בתעשייה, בעוד תהליך הפיתוח עבד כראוי, דבר סגירת החברה ופיטור העובדים הגיעו בהפתעה לעובדי החברה.