הנחות לצרכנים ופיטורי מנהלים: התוכנית של ויליגר ודלק ישראל לשופרסל

קבוצת ויליגר-דלק ישראל מציעה לאחד בשופרסל שרשראות אספקה, פעילויות נדל"ן, ואת מספר חברי ההנהלה • בנוסף, הקבוצה מציינת בפני המוסדיים כי תשקוד על הגדלת נתח המותג הפרטי, והכנסת מותגים בינלאומייים בבלעדיות

צביקה ויליגר / צילום: איל יצהר
צביקה ויליגר / צילום: איל יצהר

ההצעה החדשה של קבוצת ויליגר ודלק ישראל לרכישת רבע ממניות שופרסל  מידי המוסדיים שהוגשה היום (ג'), מגיעה עם תוכנית דרמטית שמוגשת ישירות למוסדיים והגיעה לידי גלובס. ההצעה תוביל להחזקה בחלקים שווים של שני הצדדים ברבע ממניות שופרסל. השותפות שתוקם תקנה 20.4% ממניות שופרסל (זכויות ההון וההצבעה) מידי גופים מוסדיים שיבקשו למכור את מניות הרשת שבבעלותם. ויליגר יעביר את מניות שופרסל שהוא מחזיק באופן פרטי. היקף הרכישה מידי המוסדיים מסתכם בסכום של 1.33 מיליארד שקל.

ניתוח | מאחורי הקלעים של מאבק השליטה הכי סוער במשק
חברת השבבים הישראלית וואי-סנס נסגרה; כ-70 עובדים פוטרו 

לקבוצה תוכנית עסקית שאפתנית לשופרסל, שהציגה בפני המוסדיים: המטרה שלה - בלימת השחיקה והירידה בנתח השוק של שופרסל ועלייה בו. המטרה היא עלייה במחזור המכירות בקצב של 3.5% בשנה ושיפור הרווח התפעולי ב-3%. הדרך שמוצעת היא באמצעות יעילות, חסכון ושיפור התדמית.

קבוצת ויליגר-דלק ישראל מציעה לאחד בשופרסל שרשראות אספקה, פעילויות נדל"ן, ואת מספר חברי ההנהלה. בנוסף היא רוצה לצמצם עובדי מטה ועובדים ברצפת המכירה, דרך שימוש בטכנולוגיה. הקבוצה מציינת בפני המוסדיים כי תשקוד על הגדלת נתח המותג הפרטי, והכנסת מותגים בינלאומייים בבלעדיות. היא מקווה שפעילות זו תפחית בירוקרטיה, תשפר את התחרותיות בשוק ואת הרווחיות של שופרסל, ותייצר חסכון כספי בהוצאות בהיקף של מאות מיליוני שקלים בשנה.

הוזלה מחירי המוצרים

הקבוצה מציעה הצעה שתקרוץ גם לרגולציה ולציבור: חיתוך מחירים של 5% ברשת שופרסל דיל, לצד פעילות לשיפור הנראות בסניפים ובשירות המקוון. בכוונתה להכניס יותר טכנולוגיות נגישות כמו קופות עצמאיות ועגלות חכמות כדי לצמצם עוד את כוח האדם.

בין היתר מובאת דוגמה להתייעלות כזאת. שופרסל קונה גביע יוגורט אקטיביה משטראוס (200 גרם) במחיר של 2.7 שקלים ומוכרת לצרכן הסופי ב-3.9 שקלים. מוצא ששופרסל תייבא מיוון יוגורט (בשם דלתא), במחיר של 1 שקל בלבד, תמכור אותו ללקוח ב-3 שקלים, ותרוויח כמעט פי 2 עליו (2 שקל רווח לגביע - מול 1.2 שקל לרווח מגביע של שטראוס). למוסדיים סיפקה הקבוצה רשימה ארוכה של מוצרים שניתן להוזיל בעשרות אחוזים לפי החישוב שנעשה.

 

ויליגר הוא בעל השליטה בחברת ג. ויליפוד אינטרנשיונל , שהוקמה ב-1994. החברה פועלת כיבואנית ומשווקת מזון ובארץ ובחו"ל. הידע הרב שצבר הופך אותו במבט ראשון לבעל סיכויים מצוינים לניהולה של שופרסל, אבל מגיע גם עם משקולת רגולטורית. לא בטוח שרשות התחרות לא תערים קשיים על עסקה כזאת, שכן ויליפוד היא ספק, אמנם מזערי, לרשת שופרסל.

מניות ויליפוד אינטרנשיונל נסחרות בתל אביב ובבורסה בניו יורק (ברישום כפול) לפי שווי שוק של כחצי מיליארד שקל. לחברה סל ייבוא של כ-650 מוצרי מזון לארץ, והיא מפיצה אותם בכל הרשתות. מחזור המכירות של ויליפוד ב-9 החודשים הראשונים של 2023 הסתכם ב-400 מיליון שקל.

דלק ישראל מחזיקה ברשת תחנות המפורסמת "דלק". היא הוקמה בשנת 1951 ומוחזקת על ידי שלושה גופים: 39.6% על ידי חברת להב אל.אר  הבורסאית הפועלת גם בתחום האנרגיה הירוקה. היתרה בידי מנצור וקבוצת דלק  של יצחק תשובה. לדלק ישראל הון עצמי של 557 מיליון שקל והיא מעסיקה 2,250 עובדים ברחבי הארץ.

מחזור המכירות שלה ב-12 החודשים האחרונים הסתכם ב-6.2 מיליארד שקל. רשת תחנות הדלק שלה מונה 242 תחנות, וכוללת 206 חנויות נוחות "ג'ו". היא חולשת על 21% מנתח השוק. למרות שלכאורה לא מדובר בקמעונאות מזון קלאסית של סופרמרקטים, יש קשר ישיר וניסיון הדוק בתחום הקמעונאי בין דלק ישראל לענף המזון. בין היתר ביכולת לעבוד מול ספקים גדולים ולנהל מו"מ על תמחור אטרקטיבי למוצרים השונים. הרשת גם מפעילה את רשת ברגר קינג בארץ ויש לה פעילויות סיטונאיות ענפות.