המשבר בענף הנדל"ן: היקף המשכנתאות בינואר ירד ב-13%

למרות הטענה כי מאז נובמבר שעבר שוק הנדל"ן מגלה התאוששות, נתוני המשכנתאות של בנק ישראל מעידים שהמצב לא טוב • בנוסף נרשמה עלייה משמעותית בגובה המשכנתה הממוצעת שנלקחה על ידי הציבור

2024 החלה בצורה מאוד פושרת בשוק הנדל''ן / עיבוד: טלי בוגדנובסקי
2024 החלה בצורה מאוד פושרת בשוק הנדל''ן / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

שנת 2024 החלה בצורה מאוד פושרת מבחינת נתוני נדל"ן. על פי בנק ישראל, הציבור לקח בחודש ינואר משכנתאות בהיקף של 5.5 מיליארד שקל, כ-13% פחות ממה שלקח בינואר 23' ו-45% פחות ממה שלקח בינואר 22'.

אנשי נדל"ן טוענים, כי מאז חודש נובמבר שעבר שוק הנדל"ן מגלה התאוששות, ואכן יחסית לנתונים מתחילת המלחמה באוקטובר השוק התחזק מעט, אך בסך הכל הוא הגיע לרמתו מתקופת חגי תשרי האחרונים בספטמבר, שבשגרה נחשבת לתקופת שפל, כך שצריך לקחת את הדברים בפרופורציה.

גם הטענה שהורדת הריבית מלפני חודש הביאה לעלייה בביקושים - לא מגובה בנתוני בנק ישראל, אם כי בהסתייגות גדולה אחת: הנתונים שפרסם הבנק אינם כוללים מספר משכנתאות ופילוח לפי מגזרים (משקיעים, רוכשי דירות בשוק החופשי ורוכשי דירות מסובסדות).

אם נתבסס על נתוני החודשים הקודמים, היקף משכנתאות בינואר מגלם שוק של כ-5,000 עסקאות, שאף הוא מצביע על רמת שפל כבדה אליה נקלע השוק.

בחזרה לנתוני המשכנתאות: בחודשים האחרונים ניכרות שתי תופעות מנוגדות: מצד אחד עלייה במספר הפיגורים בהחזרי משכנתה מצד רוכשי דירות שמתקשים לעמוד בהחזרים עקב הריביות הגבוהות, ומצד שני נשבר שיא בגובה המשכנתה הממוצעת מצד רוכשי דירות מסובסדות, ונרשמה עלייה משמעותית בגובה המשכנתה הממוצעת שנלקחה ע"י כלל הציבור.

ניתן להעריך כי המצב הזה משקף מצד אחד בעיות פיננסיות, שאליהן נקלעו רוכשי דירות מהשנים האחרונות, בהם אנשי מילואים ואנשים שהעסקים שלהם ועבודתם נפגעו במהלך העבודה; ומצד שני הוא משקף הלך רוח בקרב ציבור רוכשי הדירות, שמחירי הדירות שלא ירדו בשיעור גבוה - ישובו לעלות בעתיד.