גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

המשקיעים שהרוויחו עד מיליון שקל על דירת מחיר למשתכן

תוכניות הדיור הממשלתיות אמורות לעזור למי שלא מצליח לעמוד במחירי הדיור לרכוש דירה למגורים, אך רבים מהזוכים בהגרלות לא התגוררו בהן ● גלובס יצא לפגוש את הרוכשים שמכרו את הדירה ובדק מה הם הרוויחו מהעסקה

פרויקט מחיר למשתכן בעפולה. כ־11% הרוכשים בתוכנית בעיר כבר מכרו את הדירה / צילום: איתן קראוס
פרויקט מחיר למשתכן בעפולה. כ־11% הרוכשים בתוכנית בעיר כבר מכרו את הדירה / צילום: איתן קראוס

תוכניות הדיור הממשלתיות נועדו לעזור למשקי הבית שמתקשים לעמוד במחירי הדיור העולים לרכוש דירה למגורים, אך בפועל רבים מהזוכים בדירות שהוגרלו, לא התכוונו לגור בהן - אלא להשתמש במימון הממשלתי כקרש קפיצה ראשון לשוק הנדל"ן.

השריפה, החשד לזיוף חתימה והתוצאה: צו הפסקת בנייה למבנה בכפר סבא שהוקם מעל תחנת מטרו מתוכננת 
ענף הנדל"ן בשפל היסטורי: נתוני המכירות בשנת 2023 נחשפים 

לפי כללי משרד הבינוי והשיכון, ניתן למכור את הדירות לאחר שבע שנים מיום ביצוע ההגרלה או חמש שנים מקבלת טופס 4 - המוקדם מביניהם. ההגרלות החלו ב־2016, וראשוני הזוכים כבר הגיעו לרגע המיוחל שבו ניתן כבר למכור את הדירה. גלובס יצא לשוחח עם כמה רוכשים, שראו עצמם כמשקיעים, כדי לבחון כיצד עבדו הדברים בפועל.

על שיעור המוכרים עד כה ניתן ללמוד מסקירת הכלכלן הראשי במשרד האוצר מחודש ספטמבר האחרון. הסקירה כללה ניתוח העוקב אחר שני הפרויקטים הראשונים במסגרת תוכנית מחיר למשתכן, שחלפה בהם תקופת "החסימה" למכירת הדירה.

הפרויקטים הם בעפולה ובלוד - "החסימה" הוסרה בדצמבר 2022 ובמרץ 2023, בהתאמה - ולפי הנתונים שהציג הכלכלן, מדובר בשינוי של ממש במצבם של הזוכים כתוצאה מעליית שווי הנכסים בהם זכו.

לפי נתוני הכלכלן, בעפולה 10.9% מהרוכשים כבר מכרו את דירת מחיר למשתכן, ואם כוללים דירות שנמצאות "על המדף", הנתון מגיע ל־14.5%. בלוד עומד שיעור מי שמכרו את דירתם על, 4.5%, ובהכללת הדירות שנמצאות "על המדף" מגיע שיעור זה ל־12.6%.

בהינתן פרק הזמן הקצר יחסית שחלף ממועד תום החסימה, ובפרט על רקע רמת העסקאות הנמוכה בשוק, שיעורי המכירה גבוהים יחסית. רווח ההון הריאלי הממוצע בשני פרויקטים אלו נע בין 635 אלף שקל בעפולה למיליון שקל בלוד.

נראה כי רבים מהזוכים גם קנו דירה נוספת לאחר הזכייה: כ־7% מרוכשי מחיר למשתכן בעפולה רכשו דירה נוספת, לאחר רכישת הדירה במסגרת התוכנית, כאשר בלוד עומד שיעור זה על 5.3%. לשם השוואה, לפי הלמ"ס שיעור משקי הבית שבעלותם יותר מדירה אחת עומד על כ־10%, ומדובר במשקי בית בגילאים מבוגרים מאלו של רוכשי מחיר למשתכן.

 

רוצים לממש את הנכס ולקנות במקום אחר

הפרויקט הראשון של מחיר למשתכן שיצא להגרלה הוא בעפולה וההגרלה התקיימה כבר במרץ 2016. המחיר למ"ר לפני הצמדה למדד עמד על כ־5.5 אלף שקל למ"ר וכלל מענק של 40 אלף שקל.

איתן קראוס, מתווך מקרקעין ויועץ נדל"ן ומשכנתאות, בעלים של דירת מחיר למשתכן בעפולה, מספר על השכונה והמכירות של הזוכים שליווה: "חלק מזוכי ההגרלות הראשונות של מחיר למשתכן החלו למכור את דירותיהם בעפולה. הדירות שעומדות למכירה הן בעיקר דירות שהיו בשכירות במשך חמש שנים. כעת הרוכשים רוצים לממש את הנכס, ולהיעזר בהון העצמי שגדל בכדי לרכוש דירה באזור שבו הם גרים כיום בשכירות - בדרך כלל במרכז הארץ, אך לא תמיד. ישנם מוכרים שהחלו לבנות בית בדרום ויש כאלה שרוכשים באזור השרון ובאזורים נוספים".

קראוס מספר שמצב השוק כרגע משפיע על "הרווחים" של זוכי התוכנית. לדבריו, "דירת 4 חדרים שנמכרה בפרויקט מחיר למשתכן בעפולה ברחוב יסמין ב־1.5 מיליון שקל בחודש נובמבר 2023 שווה כיום 1.35־1.45 מיליון שקל, עם עסקאות חריגות לכאן ולכאן. רק חודשיים לפני כן נמכרה דירת 4 חדרים ברחוב רוזמרין ב־1.28 מיליון שקל - גם היא בפרויקט שהיה בתוכנית - ואילו דירה דומה נמכרה בפברואר 2022 ב־1.49 מיליון. אלה פערים משמעותיים. גם בדירות 5 חדרים ניתן לראות פערים דומים".

קראוס מוסיף כי בחודש האחרון "ניתן להרגיש התעוררות, והקונים מתחילים לחזור לשוק. מי מהמוכרים שלא מיהר להתפשר במחיר כנראה יצליח לקבל את המחיר שרצה. מי שרוכש כעת את הדירות הללו הם בעיקר משפרי דיור מתוך עפולה או הסביבה".

הוא מספר על בני זוג "שמכרו את הדירה שלו במחיר למשתכן בעפולה במטרה לבנות בית פרטי באזור השרון. הם הצליחו להגדיל את ההון העצמי מהמכירה של הדירה בכ־800 אלף שקל וגם הצליחו לחסוך עוד קצת כסף".

איתן קראוס, מתווך מקרקעין ויועץ נדל''ן ומשכנתאות / צילום: ענת כהנא

"דירת 3 חדרים באשקלון במחיר של אוטו"

עו"ד ליאור לוי המלווה עסקאות קנייה ומכירה של דירות מחיר למשתכן מספר: "בחיפה היכן שהיה אצטדיון קריית אליעזר כבר ניתן למכור את הדירות, ומה שנרכש בכ־10,000 שקל למ"ר - כבר נמכר בפי שניים".

בהגרלה שנערכה בינואר 2017 בקריית אליעזר המחיר למ"ר עמד על 8.8 אלף שקל, לפני הצמדה למדד. כך למשל דירות 4 חדרים ללא מרפסת נמכרה בפרויקט בכ־950 אלף שקל.

נראה כי המכירות של הזוכים בשכונה נמצאות בתחילת הדרך, אך לוי מסביר שזאת גם משום שהזוכים מחכים לרגע שבו יידרשו להון ורק אז מוכרים. לדבריו, "המכירות בטפטופים, אם אדם החליט שהוא כרגע ממנף את ההשקעה שלו ממחיר למשתכן ורכש דירה נוספת כמשפר דיור, ונניח הוא בתוך עסקת 20/80, הוא לא ימהר למכור, אלא רק כשיצטרך לשלם את ה־80% מהדירה החדשה שקנה ולמעשה יצטרך את הכסף".

עו''ד ליאור לוי / צילום: כדיה לוי

לוי מציין שלאחרונה נרכשה דירת 3 חדרים באשקלון עם הון עצמי של 60 אלף שקל: "במחיר למשתכן ניתן לרכוש דירה ב90% מימון ולכן הרוכש לא משתמש בכל ההון העצמי שלו. לפני שבועיים ליוויתי רכישה של דירת 3 חדרים באשקלון, עם חניה, מרפסת ומחסן, בכ־700 אלף שקל. באשקלון יש מענק של 40 אלף שקל, ולכן על מנת לממן את עסקה כזו יש צורך ב־60 אלף שקל בלבד. כלומר במחיר של רכב יד שנייה תוכל לרכוש דירת 3 חדרים חדשה באשקלון כמעט ללא שימוש בהון העצמי".

ש' קנתה דירת מחיר למשתכן בשכונת 'הכרם' בעכו וביקשה להישאר בעילום שם. היא מספרת: "חיפשתי במשך תקופה דירה ובדיוק פתחו את תוכנית מחיר למשתכן והייתי בכל ההגרלות, נרשמתי ולא זכיתי. פתאום ראיתי פרסום שיש דירות שאפשר לקנות בלי הגרלה. חשבתי שזו תהיה השקעה טובה בתור מי ששוכרת דירה במרכז.

"רכשתי דירת 3 חדרים בשטח 90 מ"ר בשכונת הכרם ב־800 אלף שקל וקיבלתי מענק של 40 אלף. בדצמבר 2022 סיימו לבנות את הפרויקט ובתוך חודש השכרתי את הדירה לזוג שעובד באזור בכ־4,000 שקל בחודש. בדקתי עסקאות ונראה שדירה בשטח 85 מ"ר בשכונה כבר במחיר של 1.25 מיליון שקל".

על החשש ממציאת שוכרים סיפרה ש': "חששתי שיהיה קשה להשכיר, אבל פרסמתי אותה והזוג הראשון או השני שראה את הדירה סגר ואפילו לא היה מתווך בעסקה. הדירה עם נוף מהמרפסת כך שמצד אחד הגנים הבהאים של עכו ומצד שני נוף לים".

לדברי ש', היא חריגה בפרויקט ורוב הרוכשים גרים בדירות שקנו, "משהו כמו 80% מהזוכים שרובם מהאזור כמו מעכו, מנהריה, מהקריות ומחיפה. אני לא חשבתי לגור שם בשום שלב, גם לא אם יקרה משהו, אז אני אמכור אותה ואלך למקום אחר".

שכונת הפארק בבאר שבע: "בהתחלה קנינו להשקעה"

איתי כהן, בעלי חברת גרנד גרופ לתיווך וליזמות נדל"ן בבאר שבע, זכה במחיר למשתכן בשכונת הפארק, שכונה חדשה בסמוך לפארק נחל באר שבע בגבול הדרומי של העיר. הוא מספר שהכל התחיל מרצון לרכוש דירה להשקעה ובסוף הם החליטו לעבור לגור בה ולא מתכוונים לעזוב את השכונה.

לדבריו, "קנינו ב־2019 ב־900 אלף שקל דירת 4 חדרים עם ממ"ד, מרפסת, מעלית וחניה אחת, וללא מחסן. בהתחלה קנינו להשקעה - גרנו אצל ההורים ונכנסנו להגרלה כי ידענו שאלו מחירים טובים. תכננו לקנות ולהשכיר ובסוף החלטנו לעבור לגור. הרבה מהזוכים גרים בפרויקט ויש 2־4 משקיעים שמשכירים את הדירות שלהם".

דירת מחיר למשתכן בבאר שבע. ''עלייה של 20%־25% במחירים'' / צילום: איתי כהן

על האפשרות למכור הוא אומר: "עוד שנתיים נוכל למכור, והתוכנית היא למכור ולשדרג לחמישה חדרים בתוך השכונה. העסקאות שיש בשכונה כרגע הן בשוק החופשי ולא מחיר למשתכן, והמחירים קפצו ברמה מטורפת. נצטרך להוסיף 100־150 אלף להוספת חדר.

"כבר ביום האכלוס, לפני שנתיים וחצי, השמאי העריך את הדירה ב־1.2 מיליון שקל - זו יצאה השקעה מטורפת לזוכים. רואים עלייה של 20%־25% במחירים. המחירים עלו בגלל האוכלוסייה וגם בגלל התכנון של הדירות".

אוהד אסרף, מנכ''ל ובעלים ארי מגורים לשיווק נדל''ן / צילום: רז רוגובסקי

אוהד אסרף, מנכ"ל ובעלים של ארי מגורים לשיווק נדל"ן, מציין כי כאשר הדירות שנבנו במסגרת מחיר למשתכן יוצאות לשוק למכירה יש להבדיל בין הפרויקטים הראשונים שנבנו שהיו מיועדים 100% לזכאים ובין פרויקטים שכללו שילוב של דירות לזכאים ודירות לשוק חופשי. "הדירות והבניינים שנבנו לזכאים היו בתחילת הדרך במפרט נמוך יותר ולכן כשהן יוצאות לשוק הן לא שוות ערך לדירות חדשות או דירות יד שניה אחרות באותו אזור. בדירות מחיר למשתכן שנבנו בפרויקטים מעורבים שיש בהם גם שוק חופשי, המפרט גבוה ולרוב גם השטחים הציבוריים בבניין מושקעים יותר והפער במחירים בינן לבין דירות חדשות באותן שכונות מצטמצם.

"אם יש מספר גדול של דירות שיוצאות לשוק בבת אחת יכול להיווצר עודף היצע נקודתי שיגרור ירידת מחירים אבל לרוב הוא יצטמצם תוך תקופה קצרה, ובעלי דירות שיבצעו השקעות בדירה כמו מטבח משודרג ושדרוגים אחרים יוכל לקבל מחיר גבוה יותר בשכירות ובמכירה".

עוד כתבות

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

השבוע בשווקים / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הענקית שקפצה וזו שהתרסקה - ועוד כתבות על מצב השווקים

מטא איכזבה את המשקיעים ● נטפליקס צנחה אחרי תוצאות חיוביות, טסלה פרסמה דוח מאכזב אבל המניה שלה קפצה. למה? ● קבוצת רד בינת מסיימת עידן ועוד כתבות על המצב בשווקים

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

צה"ל: חיסלנו מחבל בכיר בלבנון, שקידם פעולות טרור רבות נגד ישראל

דיווח: במצרים נערכים ב"תוכנית חירום" לפלישה ישראלית לרפיח • פיגוע דקירה ברמלה: צעירה נפצעה קשה • צה"ל תקף מבנים צבאיים ששהו בהם מחבלים של חיזבאללה בדרום לבנון • דיווח בבלומברג: פסגה מדינית בנושא עתידה של רצועת עזה יתקיים ביום שני הקרוב בסעודיה •   ● כל העדכונים

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

בדרך לשווי של שני טריליון דולר: זו המנצחת הגדולה של עונת הדוחות

גוגל הפתיעה לטובה בדוחות, מה שהוביל לזינוק חד בשווי המניה - החברה צפויה להגיע לשווי שוק של שני טריליון דולר, ולעקוף את אנבידיה ● בנוסף, החברה הכריזה לראשונה על חלוקת דיבידנד רבעוני ● "השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", אומר גורם בשוק

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

ארנונה / צילום: Shutterstock, Andrey_Popov

המועצה השתחררה מהסכמה על הנחה בארנונה על אף שהנסיבות לא השתנו

העליון קבע כי המועצה האזורית עמק הירדן תוכל להשתחרר מהסכם על חיוב ארנונה מופחת, על אף שלא השתנו הנסיבות ● האם יש בכך לכדי שינוי עמדת העליון בנושא?

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

עושים סדר לפסח? כך תדעו מה צריך לשמור ומה לזרוק, לפי תורתה של מארי קונדו

מה משמעות המילה פרעה ומהן "ערי מסכנות" המוזכרות בהגדה, אילו מדינות יזכו לחבילות סיוע נוסף לישראל ובאילו דגלים מופיע סמל היין־יאנג? ● הטריוויה השבועית

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון