המילואימניקים משתחררים, וענף התיירות רושם עלייה של כ־30% בפעילות

גלובס מציג מדד חדש הבוחן את היקף הקניות בכרטיסי אשראי בישראל • נתוני הפניקס גמא מצביעים על עלייה בהזמנת חופשות גם בזכות שובן של חברות תעופה זרות לישראל

טסים ושבים בנתב''ג / צילום: טלי בוגדנובסקי
טסים ושבים בנתב''ג / צילום: טלי בוגדנובסקי

ענף התיירות מתאושש בזכות מבצעי חברות הנסיעות ובתי המלון, כך עולה ממדד הפניקס גמא השבועי. המדד בוחן את מחזור הקניות, את מספרן ואת גובהן הממוצע בשבעה ענפים בולטים במשק. ההשוואה נעשית הן מול השבוע הקודם והן מול שבוע עסקים רגיל לפני המלחמה (בתחילת ספטמבר).

לאחר ארבעה חודשי לחימה, בשבוע שבין התאריכים 4-10.2.24 נרשמה עלייה של 27% בהזמנת חופשות בחו"ל בכרטיסי אשראי, ועלייה של 16% בהזמנת בתי מלון בארץ לעומת השבוע הקודם. בנוסף נרשמה עלייה של 10% בגובה הקנייה הממוצע - מ־1,773 שקל ל־1,944 שקל.

 

"ענף התיירות והנסיעות הוא מהענפים שספגו פגיעה קשה בעקבות המלחמה, כאשר בתחילתה המחזורים ירדו ביותר מ־80%", אומר נדב לחמני, מנכ"ל קונטרול מבית הפניקס גמא. "בשבועות האחרונים הבשילו התנאים שגורמים לענף להתאושש - אלפי חיילים השתחררו מהמילואים ומחפשים מקום לנקות את הראש, הציבור התרגל לשגרת מלחמה וצמא לצאת לחופש, וחברות תעופה זרות רבות חזרו לטוס לישראל.

"כמו כן, חברות הנסיעות מציעות דילים אטרקטיביים במטרה למשוך את הציבור חזרה. כל אלו גורמים לענף להראות גידול מרשים במחזורי הקניות, ונרשמות הזמנות לחופשות סקי, חופשות לפסח וחופשות לקיץ.

"בנוסף, בתי המלון בארץ מנסים להמציא עצמם מחדש לאחר תקופה ארוכה ששיכנו מפונים, ומציעים מבצעים מיוחדים על מנת להחזיר אליהם את הציבור הישראלי. כמובן שהמשך התאוששות הענף תלוי רבות בהתפתחויות בצפון ובדרום".

ברוב הענפים שנבדקו ניכרת השבוע מגמת התאוששות עקבית. על פי נתוני סליקות האשראי במערכות הפניקס גמא רואים עליות בתחומי האופטיקה (14%), מסעדות ובתי קפה (8%), מחשבים (5%) ומזון (4%). סקטור האופנה יורד בכ־2%.