הבורסה בת"א | סיקור שוטף

הבורסה ננעלה בירידות קטנות; מניית טאואר זינקה ב-7%, ויליפוד ירדה ב-4%

מדד הבנקים ירד ב-1.6% • רשות התחרות זימנה לשימוע טרם הגשת כתב אישום את חברת ויליפוד ואת יושב הראש צביקה ויליגר • בהראל מדגישים: "מרווחי האג"ח מתמחרים הפחתות דירוג נוספות לישראל"

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי
בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

 

19:29

עם פתיחת הלחימה החליטה סוכנות הדירוג מודי'ס להעביר את הדירוג של אג"ח לוויתן בונד להליך בחינה עם אפשרות להורדת דירוג. היום (ד') החליטה מודי'ס לאשר את הדירוג Ba3, ולא להורידו. עם זאת, הסוכנות החליטה בצל מלחמת חרבות ברזל כי אופק הדירוג שלילי. "לוויתן הוא עוגן אנרגטי ואסטרטגי איתן שחוזקותיו מוכחות ומוכיחות את עצמן", מסר יוסי אבו, מנכ"ל ניו מד.

17:34

הבורסה המקומית ננעלה הערב בירידות שערים קטנות. המדדים המובילים ת"א 35 ות"א 90 נסגרו ללא שינוי כמעט. 

מניות שבלטו הן טאואר , פריורטק ק, נקסט ויז'ן  וקרסו נדלן , ירדו בזן , וילאר  והכשרת הישוב 

בשוק החוב נרשמו ביקושים. תשואת איגרת החוב הממשלתית ל-10 שנים ירדה ב-3 נקודות בסיס ונסחרה ב-4.27%, תשואת האיגרת לשנתיים - 3.85%. 

מחזור המסחר הסתכם ב-1.4 מיליארד דולר. 

16:12

שימוע לפני הגשת כתב אישום לצביקה ויליגר ולחברת ויליפוד . רשות התחרות זימנה לשימוע טרם הגשת כתב אישום את חברת ויליפוד ואת יושב הראש צביקה ויליגר, בגין עבירת ניסיון להסדר כובל. על פי מכתבי השימוע חברת ויליפוד אותתה למתחרותיה כי היא מעוניינת ומוכנה להעלות מחיר, וניסתה להגיע עמן להסדר כובל על העלאת מחירים. 

על פי כתב החשדות, ויליגר, התראיין בתקשורת במספר אירועים שונים, שבהם התבטא בעניין הצורך בהעלאות המחירים הצפויות לשיטתו בשוק המזון בכלל ועל רצונה של ויליפוד להעלות מחירים בפרט, תוך שהוא מבהיר כי בויליפוד טרם התקבלה החלטה על העלאת מחירים 

16:03

אמות  מדווחת היום (ד') כי חתמה עם חברת אול אין ישראל שבבעלות עדי צים, על הסכם במסגרתו רכשה את מלוא זכויות החכירה העירונית במקרקעין ביעוד לתעסוקה ומסחר, בשטח כולל של כ- 5.6 דונם, המצויים ברחוב הסוללים 8-4 והאומנים 8-10 בתל אביב, תמורת סך של כ- 210 מיליון שקל. הקרקע נמצאת מול מתחם Toha מצידו הדרומי של ציר דרך השלום, ומהווה חלק מן המע"ר המטרופוליני בציר המגדלים במתחם יגאל אלון.

בכוונת החברה לפעול לקידום תב"ע להעצמת הזכויות במתחם והחלקות הסמוכות, בשיתוף עם עיריית תל אביב. החברה מעריכה שהתב"ע שתאושר למתחם בתוך מספר שנים תאפשר לחברה להקים מגדל תעסוקה בהיקף של כ- 80,000 מ"ר. 

15:24

ירידות קלות בתל אביב. ת"א 35 יורד ב-0.2% ות"א 90 משיל מערכו 0.1%.

בולטות לחיוב במדד ת"א 125 מניות ריטיילורס , נקסט ויז'ן , טבע , מימון ישיר  ואאורה .

מנגד, מניות בזן , דלק רכב , דלתא גליל  ודוראל אנרגיה  נסחרות בירידות.

בשוק החוב המקומי, מדדי התל בונד הקונצרנייo נסחרים בירידות קלות. מדד תל גוב שקלי 10 + מאבד כ-0.5% מערכו.

14:41

המגמה המעורבת בתל אביב נמשכת. ת"א 35 משיל מערכו 0.2% ות"א 90 עולה ב-0.2%.

טאואר  פרסמה את תוצאותיה הכספיות לרבעון האחרון של שנת 2023. החברה עקפה את תחזיות האנליסטים הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות שהסתכמו בכ-352 מיליון דולרים. תחזיות החברה להמשך השנה עמדו בהתאם לתחזיות המוקדמות.

13:09

מגמה מעורבת בתל אביב. ת"א 35 יורד ב-0.2% ות"א 90 עולה ב-0.2%. בקרב המדדים הענפיים, מדד ת"א בנקים 5 יורד בכ-1%. 

מניית ריטיילורס  מזנקת בכ-5% לאחר שדיווחה לפני זמן קצר כי חתמה על הסכמים המחייבים לרכישת הבעלות בקבוצת RPG המפעילה 33 חנויות נייקי באוסטרליה ו-7 חנויות נייקי בניו זילנד, ו-11 חנויות סמסונג באוסטרליה. 

בשוק המט"ח המקומי, הדולר מתחזק ב-0.4% מול השקל ונסחר סביב 3.65 שקלים. האירו נחלש ב-0.3% מול השקל ועומד בשעה זו על 3.91 שקלים.

11:35

המסחר בת"א עבר לירידות. ת"א 35 ות"א 90 נחלשים ב-0.2%. מדד הבנקים יורד ב-0.8%. 

מניית נאוויטס פטרוליום  יורדת היום (ד') בכ־3% והיא מובילה את הירידות במדד ת"א 125, שיורד ב-0.2%. הירידה מגיעה בעקבות תאונת עבודה קטלנית שהתרחשה במספנה של יונדאי באולסן, קוריאה הדרומית, והפסקת הפעילות בה ביום שלישי. במספנה של יונדאי מייצרים פלטפורמה שמשמשת את נאוויטס להפקת נפט גולמי בים. 

11:10

המסחר בבורסה מתנהל כעת במגמה מעורבת. ת"א 90 עולה בכ-0.3% ות"א 35 נסחר ללא שינוי. מדד הבנקים מאבד 0.6%, ת"א נדל"ן מטפס ב-0.3% ות"א בנייה מוסיף 0.5%. 

10:26

אפולו פאוור  מדווחת כי השלימה הנפקת זכויות בהיקף של כ- 43.5 מיליון ש"ח (מימוש של כ- 97%). בעלת השליטה בחברה, וסטאר אחזקות, השתתפה בהנפקה ומימשה את כל זכויותיה. סך ההשקעה של וסטאר בהנפקה עומד על כ-34 מיליון שקל. כמו כן, השתתפו בהנפקה מנכ"ל החברה, עודד רוזנברג, סמנכ״ל הטכנולוגיות של החברה, ערן מימון, סמנכ"ל הכספים בחברה, רם בר גיל, וכן, יו"ר דירקטוריון החברה, האלוף (במיל') ד"ר יום טוב סמיה, ורפי קסטן וזיו ארז, דירקטורים בחברה.

במסגרת ההנפקה הוקצו כתבי אופציה מסדרה חדשה הניתנים למימוש עד ה-31 באוגוסט 2024, במחיר מימוש 7.15 ש"ח, תמורת סכום נוסף של כ-26.8 מיליון ש"ח.

10:06

ירידות קלות בפתיחת הסמחר בתל אביב. מדד ת"א 35 יורד ב-0.2% ות"א 35 משיל מערכו 0.3%.

בולטות לשלילה מניות נאוויטס פטר יהש , נאייקס , פריון נטוורק  וג'י סיטי .

מנגד, ריטיילורס , טבע , מניבים ריט , גילת  ושוב אנרגיה  נסחרות במגמה חיובית.

08:27

יום המסחר בשוק המט"ח המקומי נפתח במגמה מעורבת. הדולר מתחזק מול השקל ב-0.5% ונסחר סביב 3.66 שקלים. האירו נחלש מול השקל ב-0.1% ועומד על 3.92 שקלים.

חמישה דברים שכדאי לדעת לקראת פתיחת המסחר בבורסה בתל אביב 

08:02

1. שוק המניות

יום המסחר בתל אביב צפוי להיפתח במגמה מעורבת. אמש (ג'), המסחר בבורסת תל אביב ננעל בעליות שערים. מדד ת"א 35 עלה ב-0.5% ומדד ת"א 90 ב-1%. מדד הבנקים בלט בעלייה של 2.8%. 

אחרי הורדת הדירוג של ישראל, מודי'ס הורידה דירוג גם לחמשת הבנקים הגדולים - לאומי, הפועלים, מזרחי טפחות, דיסקונט, ובינלאומי. הורדת הדירוג לבנקים אינה אוטומטית, אך מדובר בהליך טכני, מכיוון שהבנקים נתמכים על ידי המדינה במקרה של משבר ולכן כשמורידים דירוג למדינה היא יכולה פחות לתמוך בבנקים. הדירוג של הבנקים ירד מ-A2 ל-A3. 

האחים שלומי ויוסי אמיר צפויים להפוך לבעלי השליטה בשופרסל, הרשת הגדולה בישראל. זאת לאחר שגופים מוסדיים המחזיקים כיום ב-64% ממניות הרשת, החליטו להעדיף את הצעת הרכישה שהגישו להם האחים - שהקימו בעבר את רשת פרשמרקט אותה מכרו באקזיט ענק לחברת פז לפני כשנתיים וחצי. 

מסע רכישות ואקזיט חלומי: הכירו את האחים אמיר, הבעלים המיועדים של שופרסל 

אריקה בי-קיור הודיעה אמש (ד') כי בעקבות פרשת האישורים מאירופה, רשות ני"ע פותחת בבירור. "בהמשך לדוח מיידי של החברה מיום 25.6.2023, שעניינו היעדר אישור CE לחלק ממוצרי החברה, החברה מבקשת להודיע כי רשות ניירות ערך מקיימת בירור מנהלי בקשר עם נאותות הגילוי בדיווחי החברה אודות היעדר קיומו של אישור כאמור. הבירור המנהלי מתנהל כנגד החברה וכנגד נושאי משרה שהיו מעורבים ואשר תושאלו בסוגיה זו במהלך הימים האחרונים". החברה ציינה שלמיטב ידיעתה, למועד דיווח זה, הליך הבירור המנהלי טרם הסתיים. 

הבוקר באסיה, המדדים המרכזיים נסחרים במגמה מעורבת. הניקיי יורד ב-0.6%, ההנג סנג מוסיף לערכו 0.3%, והקוספי יורד ב-1.1%. הבורסות בסין סגורות לרגל ראש השנה הסינית.

החוזים העתידיים בארה"ב נסחרים לפי שעה במגמה מעורבת.

אמש בוול סטריט, המדדים המרכזיים ננעלו בירידות חדות לאחר שנתוני האינפלציה לחודש ינואר אכזבו את הצפי המוקדם (הרחבה מטה). מדד הנאסד"ק ירד ב-1.8%, הדאו ג'ונס וה-S&P 500 ירדו ב-1.4%, כל אחד.

מניית חברת בימר המשיכה במומנטום החיובי אמש (ג'). השבוע ביום שני, החברה, המספקת פתרונות בתחומי הווידאו והשידור, כגון אופטימיזציה של וידאו, לשיפור האיכות והיעילות, הודיעה על שיתוף פעולה עם ענקית השבבים אנבידיה. הדיווח הקפיץ את מניית בימר במאות אחוזים במהלך יום ב'. אמש, מניית החברה הוסיפה לערכה כ-40%.

ג'ף בזוס, מייסד חברת אמזון  מכר כ-4 מיליארד דולר ממניות החברה בשבוע האחרון. מדובר בכמות של 12 מיליון ממניות חברת אמזון. בזוס נותר בעל המניות הגדול ביותר של אמזון, עם נתח של כ-9% גם לאחר המכירה בשבוע האחרון. שוויו הנקי של בזוס מוערך ב-190 מיליארד דולר והוא נחשב לאחד האנשים העשירים בעולם. לפי פורבס, בזום תכנן למכור עד 50 מיליון מניות של אמזון באמצעות מורגן סטנלי עד סוף ינואר 2025.

מרבית המניות הדואליות חזרו מוול סטריט עם פערים שליליים. לייבפרסון בולטת עם פער שלילי של כ-3.9% ומנגד באטמ עם פער חיובי של 4.2%. 

2. שוקי האג"ח

בשוק החוב המקומי מדד התל גוב שקלי 10+ עלה ב-0.2%, מדדי התל בונד הקונצרניים נסחרו בשינויים מזעריים אמש (ג').

עפר קליין, ראש אגף כלכלה ומחקר בהראל ביטוח ופיננסים, הסביר בסקירתו השבועית כי: "השווקים הפיננסיים לא ממתינים להודעות חברות הדירוג לגבי ישראל, ומרווחי האשראי וחוזי הביטוח הבינלאומיים (CDS) על אג"ח ממשלת ישראל בעולם כבר מתמחרים ירידה משמעותית (ולהערכתנו גדולה מדי) בדירוג עוד מתחילת המלחמה. למרות הפחתת הדירוג ראינו ביקושים משמעותיים להנפקת האג"ח של האוצר ביום שני, ונראה שהשוק המקומי לא מאמין שהפחתת הדירוג של מודי'ס משנה את התמונה הרחבה".

בארה"ב, תשואות אגרות החוב הממשלתיות זינקו אמש (ג') בהמשך לנתוני האינפלציה המאכזבים בארה"ב שהגבירו את חששות המשקיעים כי מתווה הורדות הריבית של הפד עוד רחוק. תשואת האיגרת הממשלתית לעשר שנים עלתה ב-15 נקודות בסיס ל-4.32% ותשואת האיגרת לשנתיים עלתה ב-17 נקודות בסיס ל-4.64%. 

3. שוקי הסחורות והמטבעות

בשוק המט"ח המקומי, השקל התחזק במהלך המסחר בשלישי מול המטבעות הזרים, אולם לאחר פרסום נתוני האינפלציה בארה"ב אחר הצהריים (שעון ישראל), הדולר שינה כיוון והתחזק בכ-0.5%. לשער של 3.66 שקלים.

בלאומי התייחס קובי לוי, ראש דסק אסטרטגיות שווקים, למגמה בשע"ח (טרם הודעת האינפלציה) וכתב כי "השקל מתחזק מיום שני גם מול האירו, אחרי שבימים רביעי וחמישי בשבוע שעבר, טרם פרסום דוח הדירוג של מודי'ס נחלש לשערים של כ-3.70 ו-4 לדולר ולאירו בהתאמה, כנראה בציפייה להפחתת הדירוג - 'קנה בשמועה, מכור בידיעה' קלאסי". בלאומי מעריכים עוד כי "התנודתיות בשווקים הפיננסיים תימשך לנוכח מגוון גורמי סיכון שעל הפרק, מקומיים וגלובליים״.

בשוק הסחורות, מחירי הנפט יורדים קלות הבוקר. מחירה של חבית מסוג ברנט עומד על כ-82 דולרים.

4. מאקרו

מדד המחירים לצרכן בארה"ב לחודש ינואר עלה ב-0.4%, גבוה מהצפי המוקדם ל-0.3%. בחישוב שנתי האינפלציה בארה"ב עומדת על 3.1%, כאשר בשוק צפו ירידה חדה יותר לשיעור של 2.9%. גם מדד הליבה, בניכוי מזון ואנרגיה, היה גבוה מהמשוער. המדד עלה ב-0.4% בינואר ו-3.9% ב-12 החודשים האחרונים, 0.1 ו-0.2 מעל הערכות השוק. 

רונן מנחם, כלכלן שווקים ראשי, מזרחי-טפחות, הגיב לנתונים:

"מדובר בנתון מאכזב מבחינת השוק ומבחינת הסיכוי שהבנק הפדראלי יוריד את הריבית בקרוב. נראה כי אפסו הסיכויים לכך שהדבר יקרה כבר בחודש מרץ. עוד קודם לכן השוק תמחר לכך סיכוי של 5% בלבד. גם לגבי חודש מאי תמחרו בשוק הסתברות של שני שלישים לכך שהריבית לא תשתנה והתרחיש הסביר כעת הוא שהורדת הריבית עלולה אף להידחות למחצית השנייה של השנה.

"סעיף הדיור עלה 0.6% בחודש ינואר, העלייה הגבוהה ביותר זה ארבעה חודשים, ו-6.0% ב-12 החודשים האחרונים. מדובר בגרעין קשה של ליבת האינפלציה שאינו נרגע, מעכב שוב ושוב את ירידת האינפלציה הכללית ומקשה עליה להתכנס לרמת היעד. יצוין כי אלמלא ירידה של 4.6% בסעיף האנרגיה ב-12 החודשים האחרונים, הייתה האינפלציה הכללית גבוהה בהרבה.

"סעיף השירותים ללא אנרגיה עלה 0.7%, פי 2 ויותר מעליית המדד הכללי, כך שהאינפלציה עדיין "דביקה" ומשקפת גידול ניכר של הביקוש המקומי - על אף העלאות הריבית המצטברות והחדות עד לאחרונה.

"נתוני המדד מצטרפים לשלל נתונים מהתקופה האחרונה - על הפעילות הכלכלית, התוצר, הצריכה הפרטית והתעסוקה, וכן עוקב אחר עליית היתר של מדד המחירים של הוצאות משקי הבית לחודש דצמבר (PCE) שפורסם קודם לכן והפתיע אף הוא עלפי מעלה.

"מדד זה מצטרף לטון הדי קשוח של בכירי הפד, שאותתו כי לא ימהרו להוריד את הריבית וכי היום יותר מתמיד הם יבחנו את החלטות הריבית מדי חודש בחודשו לפי הנתונים מהשטח".

5. תחזית

לקראת פרסום נתוני האינפלציה בישראל לחודש ינואר, ביום חמישי הקרוב. מציין קליין מהראל כי "אנו צופים עלייה של כ-0.1%, כשירידה במחירי ההלבשה והדיור תקוזז עם עלייה במחירי המזון והתחבורה. בכך האינפלציה בארץ צפויה לרדת בהמשך השנה אל מתחת ל-3%, לתוך טווח היעד של בנק ישראל. במקביל, אנו מצפים לעלייה מהירה במדד תשומות הבנייה לנוכח המשך המחסור בעובדים ועליית השכר בענף".

באי.בי.אי, הכלכלן הראשי רפי גוזלן מעריך בהקשר זה כי "בישראל המדד הקרוב ישקף את המשך הסיפור של המדדים האחרונים שהראו ביקוש חלש". עם זאת הוא מוסיף באופטימיות כי כבר "רואים שהפעילות במשק חוזרת למצב יותר נורמלי, ובהינתן שלא נראה הידרדרות בצפון, הביקושים הולכים ומשתפרים והגורם שמשך את האינפלציה למטה, ילך ויתפוגג".