בגלל החקירה הפלילית נגד ורידיס: המשרד להגנ"ס שוקל לשלול מענקים

המשרד שוקל לשלול מחברת איכות הסביבה מענקי תמיכה, בשל החקירה הפלילית המתנהלת נגדה, בחשד לעבירות מרמה, הלבנת הון ורישוי עסקים • לפי החשד, החברה הסתירה מידע לגבי פעילותה מהמשרד, וכך חמקה מתשלום היטל הטמנה

גיל אגמון, בעל השליטה בחברת ורידיס ויו''ר הדירקטוריון / צילום: איל יצהר
גיל אגמון, בעל השליטה בחברת ורידיס ויו''ר הדירקטוריון / צילום: איל יצהר

המשרד להגנת הסביבה שוקל לשלול מחברת איכות הסביבה ורידיס  מענקי תמיכה בשל החקירה הפלילית המתנהלת נגדה. כך נמסר על־ידי החברה היום בדיווח לבורסה. במקביל, נמשכת החקירה הפלילית נגד החברה. ורידיס מפעילה תחנות למחזור פסולת, מייצרת קומפוסט ועוסקת בפינוי פסולת מסוכנת. החברה ביקשה מהמשרד להגנת הסביבה לקבל התחייבות למענקי תפעול עבור מפעלי המיון של החברה, RDF בחירייה, בגין השנים 2023-2025 ומפעל המיון בעפולה לשנים 2023-2029.

שאלות ותשובות | קרן של מיליארד שקל והבכיר שנחקר: הפרשה שמטלטלת את שוק ההון
יזם נדל"ן מת"א חשוד בהעלמת עסקאות בסך עשרות מיליוני שקלים

בדוחות הכספיים של החברה מספטמבר 2023, צוין כי החברה קיבלה מענקים בגובה 43 מיליון שקל, מתוכם 28.4 מיליון שהוכרו כתוספת הכנסות מכוח הקול הקורא. במסגרת החקירה, המשטרה תפסה מענקים שקיבלה החברה מהמשרד להגנת הסביבה בגובה של 42 מיליון שקל.

בפברואר 2023, פתח מחוז החוף של המשטרה והמשרד להגנת הסביבה בחקירה גלויה נגד החברה שבבעלות דלק רכב ומנהליה. במסגרת החקירה, נחקר בעל השליטה והיו"ר גיל אגמון. החקירה מתנהלת בגין עבירות מרמה, הלבנת הון ורישוי עסקים. בדצמבר האחרון, נערכה פשיטה על אתרי טובלן וקומפוסט משואה בבקעת הירדן השייכים לחברה. על־פי החשד, החברה הטמינה פסולת מרשויות באזור המרכז שהייתה מיועדת לטיפול במתקן קומפוסט משואה, תוך הסתרת מידע מהמשרד להגנת הסביבה והימנעות מתשלום היטל הטמנה, וכך יצרה לעצמה רווח על חשבון הציבור והסביבה.

ורידיס: "דרישת המשרד בלתי־אפשרית ובלתי־ישימה"

החברה ציינה היום (ה') בדיווח לבורסה כי היא עומדת בתנאי הקול הקורא וזכאית למענקים: "החברה מעריכה כי אין באמור כדי להשפיע באופן מהותי על תוצאות הפעילות, שכן מפעלי המיון של החברה עומדים בתנאים לקבלת המענק הבסיסי על־פי תנאי הקול הקורא. מנגד, עלויות העברת חומר אורגני ממוין ישירות להטמנה נמוכות יותר לעומת העברת חומר אורגני ממוין לאתר הטיפול".

בשל החשש כי המענקים ישללו, ומאחר שהעלויות של הפעלת מפעלי המיון והעברת החומר האורגני הממוין לטיפול הן גבוהות מאוד, הודיעה החברה על שינוי הטיפול בחומר אורגני: "החל מהיום, מפעלי המיון של החברה יפסיקו להעביר חומר אורגני ממוין לאתר הטיפול, ויישלחו חומר אורגני ממוין ישירות להטמנה, אשר לפי הקול הקורא יזכה את מפעלי המיון במענק ראשוני. אתר הטיפול יפסיק לקלוט חומר אורגני ממפעלי המיון".

מחברת ורידיס נמסר בתגובה: "בעקבות תשובת המשרד להגנת הסביבה כי המשרד שוקל את זכאות ורידיס למענקים, ולאור עדכון שביצע המשרד באחד התנאים בקול הקורא, עם דרישה בלתי־אפשרית ובלתי־ישימה מבחינה תהליכית, גם על־פי עמדה קודמת של המשרד, נאלצה ורידיס, בלית ברירה, להפסיק את העברת החומר האורגני הממוין ממפעלי המיון לאתר טיפול.

הקמת מפעלי המיון נעשתה תוך הסתמכות על המענקים שהובטחו לגופים שלקחו על עצמם את המשימה היקרה והמורכבת של ההשקעה במפעלי מיון והפעלתם. חברת ורידיס היא בין החברות המובילות בישראל בתחום הפסולת, והיא לוקחת חלק נכבד בתהליך מתמשך להפחתת ההטמנה בישראל ועידוד המיון והמיחזור, כפי שקורה במדינות מתקדמות בעולם. לצערנו, אין אפשרות להצעיד את ישראל קדימה בתחום זה בתנאים של חוסר־ודאות, כאשר המשרד מערים פתאום קשיים על קבלת המענקים וגם בעבר כאשר הועברו מענקים, זה נעשה באיחור ובתהליך מייגע ומתמשך. ורידיס עומדת על כך שהיא עמדה ועומדת בתנאים לקבלת המענקים, והיא תפעל לשמירה על זכויותיה".