גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מיליארד וחצי שקל כבר בשנה הראשונה: הרווחים ממס הנסועה נחשפים

11.4% מסך הכנסות המדינה ממסים ומאגרות הגיעו ממיסוי על כלי רכב ● הקרוס–אובר החשמלית החדשה של יצרנית הרכב הסינית NIO נחתה בארץ עם תג מחיר גבוה במיוחד ●  הסקודה אוקטביה המחודשת מגיעה עם בינה מלאכותית ● ועוד חדשות מענף הרכב

מכוניות חדשות בנמל חיפה / צילום: Shutterstock
מכוניות חדשות בנמל חיפה / צילום: Shutterstock

הכנסות המדינה ממיסוי על כלי רכב נאמדו בשנה החולפת ביותר מ-50 מיליארד שקל, והסתכמו בכ-11.4% מסך הכנסות המדינה ממסים ומאגרות, ובכ-2.8% מהתוצר. כך עולה ממחקר חדש של מרכז המחקר בכנסת, שעוסק בניתוח של הכנסות המדינה בשנת 2023 ושל הצעת התקציב הנוסף לשנת 2024. הנתונים כוללים מס קנייה על רכישת כלי רכב חדשים, מס קנייה על חלפים, אגרות ובלו על בנזין וסולר, מיסוי שווי שימוש ברכב צמוד ומע"מ.

בלעדי | כך עוקפת טסלה את האיסור האירופי לעגון בנמל אשדוד
הנתונים נחשפים: מי רוכש רכב חשמלי בישראל?
שוקלים לקנות רכב סיני חשמלי? ההחלטה שכדאי לכם להכיר

מהניתוח עולה, שאגרות כלי הרכב בלבד הכניסו למדינה 6.2 מיליארד שקל בשנה החולפת. ההכנסות מאגרות צפויות לרשום עלייה נוספת של 6.7% ולהסתכם ב-6.8 מיליארד שקל, זינוק של 29.2% לעומת הגבייה מסעיף זה ב-2022. על פי הערכות האוצר, ביטול הנחת האגרה לרכב חשמלי, שצפוי בתחילת שנת 2025, יכניס לאוצר עוד 500 מיליון שקל באותה שנה.

אגרות הרכב השנתיות בישראל נחשבות מהגבוהות בעולם, והן גבוהות בעשרות אחוזים מהממוצע ב-OECD.

מחברי המחקר כותבים, כי "מעבר מהיר בעשור הקרוב לרכבים חשמליים עשוי להביא לירידה בהכנסות המדינה ולאתגר פיסקאלי בטווח הארוך". כחלק מההיערכות לכך, ההכנסות ממס קנייה צפויות לקבל תגבור משמעותי בזכות המתווה להעלאת מס הקנייה על רכב חשמלי, שכלול בתקציב החדש.

צמצום ההטבות לרכב חשמלי

הניתוח חושף, כי הקדמת יבוא כלי רכב חשמליים ופלאג-אין בדצמבר 2023, שנועדה "להקדים" את העלאת מס הקנייה ל-35%, הכניסה כ-1.9 מיליארד שקל בחודש זה בלבד.

העלאת מס הקנייה על רכב חשמלי ל-35% וביטול הטבת המס הירוק על רכב פלאג-אין, שנכנסו לתוקף בתחילת ינואר 2024, צפויים להוסיף לקופת האוצר כ-480 מיליון שקל בשנה הנוכחית בלבד.

על פי הניתוח, אם תבוטל כליל הטבת מס הקנייה על רכב חשמלי בתחילת 2025, והמיסוי עליהם יעלה ל-83%, בדומה לרכבי בנזין, המהלך יכניס לקופת האוצר 2.57 מיליארד שקל נוספים ממס קנייה על רכב בשנת 2025 בלבד. לעומת זאת, אם מס הקנייה על רכב חשמלי יעלה ל-45% "בלבד" באותה שנה, כפי שמוצע בתקציב, המהלך יכניס לאוצר באותה שנה "רק" 540 מיליון שקל נוספים בהשוואה ל-2024.

מהמחקר עולה שגם מס הנסועה החדש, שאמור להיות מוטל על רכב חשמלי החל מ-2026, הוא "מכרה זהב" לא קטן. על פי הערכות האוצר, ההכנסות מהסעיף הזה בלבד יסתכמו ב-2026, שהיא שנת הגבייה הראשונה, ב-1.54 מיליארד שקל.

למרות עלייה של יותר מ-175% במספר כלי הרכב החשמליים בשנה החולפת, הכנסות המדינה מסעיף בלו הדלק צמחו בשנה החולפת במיליארד וחצי שקל כמעט, והסתכמו ב-20.6 מיליארד שקל.

הסינית היקרה בישראל: הקרוס אובר החשמלי של NIO נוחת עם מחיר שמתחיל בכ־550 אלף 

חברת דלק מוטורס השיקה השבוע בישראל את הקרוס-אובר החשמלי החדש EL7 של יצרנית הרכב הסינית NIO. הרכב ניצב על פלטפורמה חדשה, ואורכו 4.9 מ', רוחבו כ-2 מ', גובהו 1.72 מ' והוא ניצב על בסיס גלגלים באורך 2.96 מ'. נפח תא המטען שלו כ-550 ליטר.

הרכב מגיע עם מערכת הנעה שכוללת שני מנועים בהספק משולב של 653 כ"ס, והוא מסוגל להאיץ מאפס ל-100 קמ"ש ב-3.9 שניות. הסוללה היא בקיבולת של 100 קילוואט-שעה ומספקת טווח נסיעה של עד 501 ק"מ בין טעינות בתקן WLTP.

NIO ET7 / צילום: יח''צ

כמו שאר דגמי NIO הרכב תומך בטכנולוגיית החלפת סוללות מהירה. אופציה זו צפויה להיות זמינה בישראל לקראת סוף השנה עם הקמת תחנת החלפת הסוללות הראשונות של המותג. האבזור התקני כולל מתלי אוויר נשלטים אלקטרונית, מערך פיקוד דיגיטלי, ריפוד עור, עיסוי, גג פנורמי ועוד. המחירים מתחילים בכ-555 אלף שקלים.

נחשפה סקודה אוקטביה המחודשת עם בינה מלאכותית: במחצית השנייה גם בישראל

חברת סקודה חשפה באירופה את הדור המחודש של המשפחתית הפופולרית אוקטביה. המכונית עברה מספר שינויי עיצוב, כולל פנסים, גריל ופגושים חדשים מלפנים ומאחור, וקיבלה תא נוסעים "דיגיטלי" חדש עם מסך מגע גדול, לוח מחוונים דיגיטלי ולראשונה גם מערכת בינה מלאכותית עם ממשק ChatGPT שמאפשר לתת מענה גרפי וקולי לשאלות בשפת דיבור טבעית (עדיין לא בעברית).

החידוש המרכזי באגף המנועים הוא החלפת מנוע ה-1 ליטר טורבו הפופולרי במנוע 1.5 ליטר טורבו עם הספק של 115 או 150 כ"ס ומומנט משופר. גם מערכת הבטיחות האקטיבית עברה שדרוג מקיף. המכונית צפויה להגיע לישראל במחצית השנייה של השנה.

סקודה אוקטביה / צילום: יח''צ

יונדאי אלנטרה הייבריד המחודשת הושקה בישראל במחיר שמתחיל בכ־170 אלף שקל

חברת כלמוביל השיקה בישראל את הדור המחודש של המשפחתית "אלנטרה" בגרסה ההיברידית שלה. המכונית עברה שינויי עיצוב בעיקר בחרטום, שכולל מערך של תאורת LED רוחבית וגריל חדש. תא הנוסעים קיבל אבזור משודרג.

יחידת ההנעה ההיברידית נותרה ללא שינוי, ומשלבת מנוע 1.6 ליטר בנזין, מנוע חשמלי וסוללה בהספק משולב של 139 כ"ס. צריכת הדלק המוצהרת עומדת כעת על 22.7 ק"מ לליטר. המכונית מוצעת בשלוש רמות אבזור וגימור, וכמקובל בימים אלה המחירים טיפסו. גרסת הבסיס של המשפחתית עולה כיום 170 אלף שקל ואילו הגרסה מפוארת עולה כ-180 אלף שקל.

יונדאי אלנטרה הייבריד המחודשת / צילום: יח''צ

עוד כתבות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

בדרך לשווי של שני טריליון דולר: זו המנצחת הגדולה של עונת הדוחות

גוגל הפתיעה לטובה בדוחות, מה שהוביל לזינוק חד בשווי המניה - החברה צפויה להגיע לשווי שוק של שני טריליון דולר, ולעקוף את אנבידיה ● בנוסף, החברה הכריזה לראשונה על חלוקת דיבידנד רבעוני ● "השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", אומר גורם בשוק

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן ● אזעקות בצפון: מטרה חשודה הופלה מעל מנרה ו-2 טילי נ"ט שוגרו לעבר הקיבוץ ● היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב: "יש מומנטום חדש בשיחות המו"מ" ● צה"ל תקף מטרות חיזבאללה בדרום לבנון ● מחבלים שנערכו לבצע ירי לעבר כוחותינו במרכז הרצועה חוסלו מהאוויר; מטוסי קרב תקפו אתר שממנו שוגרו רקטות לעבר אשדוד במהלך המלחמה ● עדכונים שוטפים

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההצעה החדשה: 20 חטופים תמורת חזרה לצפון

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

ארנונה / צילום: Shutterstock, Andrey_Popov

המועצה השתחררה מהסכמה על הנחה בארנונה על אף שהנסיבות לא השתנו

העליון קבע כי המועצה האזורית עמק הירדן תוכל להשתחרר מהסכם על חיוב ארנונה מופחת, על אף שלא השתנו הנסיבות ● האם יש בכך לכדי שינוי עמדת העליון בנושא?

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה עלתה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

אילת / צילום: Shutterstock, StockStudio Aerials

אפילו הטילים כבר לא מרתיעים את משקיעי הנדל"ן בעיר הזו

דווקא בזמן מלחמה, המשבר בשוק הנדל"ן והריבית הגבוהה, העיר הדרומית בארץ פורחת נדל"נית ● "המשקיעים חזרו לעיר והם סוגרים עסקאות עם קבלנים"

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

הירחון העברי ''השחר'', שבו כתב בן יהודה, 1879. הרושם ממאמרו היה עצום / צילום: ויקיפדיה

העברית של ימינו מבטאת כישלון אחד מובהק של אליעזר בן יהודה

בדיוק לפני 145 שנה אליעזר בן יהודה הקדים את כל בני זמנו בהבנת הקשר בין הארץ לבין הלשון ● אבל את לשון ימינו הוא כנראה לא היה מבין

צילום: רויטרס, IMAGO/Bernd Feil/M.i.S.

אתם לא מספיקים כלום? מחקרים חדשים מגלים - כנראה שזו הסיבה

בשנים האחרונות הפך המושג "עוני זמן" לפופולרי בקרב חוקרים המנסים להבין את יחסינו המורכבים עם פנאי והשפעתם על האושר והבריאות שלנו ● לאט לאט הם מגלים מה אנחנו עושים לא נכון בתכנון הזמן שלנו ואיזה פרדוקס כלכלנים מפספסים כשהם בונים תוכניות רווחה ● מדד חדש שצפוי להיכנס ללשכת הסטטיסטיקה בארה"ב מרגש אותם במיוחד

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

צה"ל: חיסלנו מחבל בכיר בלבנון, שקידם פעולות טרור רבות נגד ישראל

דיווח: במצרים נערכים ב"תוכנית חירום" לפלישה ישראלית לרפיח • פיגוע דקירה ברמלה: צעירה נפצעה קשה • צה"ל תקף מבנים צבאיים ששהו בהם מחבלים של חיזבאללה בדרום לבנון • דיווח בבלומברג: פסגה מדינית בנושא עתידה של רצועת עזה יתקיים ביום שני הקרוב בסעודיה •   ● כל העדכונים

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: Shutterstock

החברה הלוהטת בעולם יצאה למסע רכישות בישראל. ויש גם חדשות רעות

ענקית השבבים אנבידיה משלימה בימים אלה רכישה של שתיים מהחברות המובילות בפיתוח מוצרי בינה מלאכותית בישראל ● בה בעת, מחקר חדש של סטנדפורד מסמן מגמה מדאיגה: קצב ההגירה השלילית של מוחות בתחום ה־AI מישראל שני רק להודו ● אז למה המומחים אופטימיים?

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35