גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ארה"ב מתכוננת לשלוח כלי נשק לישראל במקביל למאמציו של ביידן לקדם הפסקת אש

המשלוח המוצע כולל פצצות, ערכות לדיוק הפגיעה, ומרעומים

פצצות MK-82 / צילום: Reuters, Reuters Photographer
פצצות MK-82 / צילום: Reuters, Reuters Photographer

ממשל ביידן מתכונן לשלוח פצצות וכלי נשק אחרים לישראל שיתווספו לארסנל שלה במקביל למאמצי ארה"ב להביא להפסקת אש במלחמה בעזה, כך אומרים פקידים מכהנים ולשעבר בארה"ב.

ראיון | הצבא דורש 100 מיליארד שקל? "המלחמה לא הסתיימה, מוזר שהם כבר יודעים כמה כסף הם צריכים" 
● כל המדינות שמסרבות למכור נשק לישראל 
בדרך לניקוי רפיח ישראל תפגוש את מנהרות המזומנים של חמאס 
הסודות של ימ"מ: הכירו את יחידת המשטרה שעקפה את חברותיה הצבאיות בסיבוב 

משלוח הנשק המוצע כולל בערך אלף פצצות MK-82, אלף ערכות KMU-572 JDAM המוסיפים הנחייה מדויקת לפצצות, ומרעומים מסוג FMU-139, אמרו הפקידים. שווי כלי הנשק מוערך בעשרות מיליוני דולרים. המשלוח המוצע עדיין עובר בדיקה פנימית על ידי הממשל, אמר פקיד אמריקאי, ופרטי ההצעה עשויים להשתנות לפני שממשל ביידן יודיע למנהיגי ועדות הקונגרס שאישורם נחוץ בכדי לאשר את המשלוח.

משלוח הנשק המתוכנן מגיע ברגע מכריע במלחמה בעזה, כשישראל מתכוננת לתקוף בדרום רצועת עזה ברפיח, עיירה אליה נמלטו יותר ממיליון פלסטינים בעקבות המלחמה. ישראל אמרה שהיא צריכה להרחיב את מתקפתה הצבאית באיזור כדי לחסל מחבלי חמאס שמסתתרים בין האזרחים שברחו לשם מאיזורים אחרים ברצועה.

הבית הלבן הפנה שאלות למחלקת המדינה ולמשרד ההגנה, ובשני המשרדים סירבו להגיב. במשרד הביטחון הישראלי ובמשרד ראש ממשלת ישראל לא הגיבו לבקשות הוול סטריט ג'ורנל לתגובה. בצה"ל הפנו שאלות למשרד הביטחון.

"שותפה שקופה בחקירות אמריקאיות"

בהערכה של העברת הנשק המוצעת שנוסחה על ידי שגרירות ארה"ב בירושלים ונצפתה בידי הוול סטריט ג'ורנל, נקבע שממשלת ישראל ביקשה "רכישה מהירה של פריטים להגנתה של ישראל נגד איומים איזוריים מתפתחים ומתמשכים".

בהערכה נכתב שלא היו חששות הקשורים לזכויות אדם במכירה. "ישראל נוקטת פעילות יעילה למנוע הפרות בוטות של זכויות אדם ולשמור שכוחות הביטחון שלה לא יפרו זכויות אדם. בעבר, ישראל הייתה שותפה שקופה בחקירות אמריקאיות לגבי האשמות בשימוש בציוד הגנתי באופן בלתי ראוי", נכתב בהערכה.

פקיד אמריקאי לשעבר אמר שמשלוח הנשק ימומן במסגרת חבילת הסיוע הצבאי לישראל. הרוב המכריע של רכישות כלי נשק אמריקאיים על ידי ישראל מגיעות ממיליארדי הדולרים שישראל מקבלת בסיוע אמריקאי לחיזוק הצבא שלה מידי שנה.

חימוש מדוייק יסייע לישראל לפגוע בצורה מדוייקת יותר במנהיגי חמאס ואולי לפגוע במקומות בהם כוחות איוב מחופרים מתחת לאדמה. ובעוד שלפצצות MK-82 חסר הדיוק הזה, לישראל יש ערכות שניתן להרכיב עליהן כדי לשפר את הדיוק שלהן. ישראל הטילה פצצות כאלה במלחמה בעזה, אמרו פקידים אמריקאים.

תחמושת לימים ספורים בלבד, במידה ותפתח חזית בצפון

ארה"ב סיפקה לישראל מתחילת המלחמה בקרוב ל-21 אלף פריטי חימוש מונחה מדויק, וישראל השתמשה בערך בחצי מהמלאי הזה. על פי הערכות מודיעין אמריקאיות, כלי הנשק שנותרו בידי ישראל מספיקים לעוד 19 שבועות של לחימה ממושכת בעזה. טווח הזמן הזה יתקצר לימים ספורים במידה וישראל תפתח חזית נוספת נגד חיזבאללה, ארגון הטרור בלבנון, כך אמר אדם המכיר את ההערכות האמריקאיות.

המשלוח אינו חריג במסגרת המאמץ הנרחב של ממשל ביידן להאיץ את זרימת הנשק לישראל אחרי מתקפת 7 באוקטובר על ידי חמאס, אמרו פקידים אמריקאיים. ארה"ב החלה ברכבת אווירית של משלוחי נשק לישראל זמן קצר אחרי ההתקפה, ופעמיים הפעילה חוקי חירום כדי לשלוח נשק לישראל חרף התנגדות הקונגרס.

הנשיא ביידן נעשה מתוסכל בגלל ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו בעת שארה"ב מנסה לרסן את המערכה הצבאית של ישראל. למרות זאת, בינתיים הממשל מסרב להציב תנאים על מכירת נשק לישראל כמנוף לכפייה של שינויים על האופן בו היא מנהלת את מלחמתה. ישראל אמרה שהיא זקוקה לכלי הנשק שביקשה כדי להשלים את מערכתה נגד חמאס בעזה.

תמונת לוויין שפורסמה בשבוע שעבר מציגה את חומת הבטון שנבנית במצרים לאורך גבולה עם רפיח לקראת המתקפה הישראלית הצפויה / צילום: Associated Press, Maxar Technologies

ביידן ניצב בעוז לצידה של ישראל אחרי המתקפה של חמאס ב־7 באוקטובר אבל מאז דוחק בה לצמצם את כמות ההרוגים הפלסטינים בעזה ולהסכים להסכם הפסקת אש במסגרתו ישוחררו גם החטופים הישראלים המוחזקים בידי ארגון הטרור. בשנת בחירות בה הוא מתכונן לקדנציה שנייה, ביידן ניצב מול ציבור אמריקאי שמפולג לגבי המלחמה, והמפלגה שלו עצמו נקרעת בין תומכי ישראל ומי שקוראים למגבלות על מכירת כלי נשק.

"ארה"ב שופכת דלק לסכסוך ולאחר מכן מנסה להקטין את הלהבות"

במלחמה בעזה נהרגו עד כה יותר מ־28 אלף אנשים. על פי רשויות הבריאות של חמאס, אשר לא מבדילות בין מחבלים לאזרחים, רוב ההרוגים הן נשים וילדים. המלחמה החלה לאחר שחמאס ביצע מתקפה חוצת־גבול נגד ישראל בה נרצחו 1,200 ישראלים, רובם אזרחים, בהתקפה הקטלנית ביותר בהיסטוריה של המדינה.

הטיוטה להסדר מגיעה גם בעת שהחששות גוברים בקורפוס הדיפלומטי האמריקאי לגבי השימוש בנשק אמריקאי בעזה. פקידים אמריקאים אמרו בשבוע האחרון שהחלו בחקירה לגבי כמה תקיפות ישראליות בעזה, כולל התקפה באוקטובר בה נהרגו 125 אנשים, לצד האפשרות לשימוש בפצצות זרחן בלבנון.

המשלוח המוצע קטן בהשוואה לקנה המידה של ההפצצות הישראליות בעזה. הערכה שבוצעה על ידי משרד המנהל למודיעין לאומי מדצמבר קבעה שישראל הטילה 29 אלף פצצות בעזה במעט יותר מחודשיים, אמרו פקידים אמריקאיים.

עם זאת, מומחי ביטחון אומרים שכל משלוח נשק נוסף יתפס על ידי ממשלת ישראל כאיתות לכך שהגיבוי האמריקאי למלחמה נמשך, ויקטין את כוח הלחץ של ארה"ב, ברגע בו הסכסוך עלול להידרדר לשלב חדש ומסוכן.

"ארה"ב שופכת דלק לסכסוך האיזורי הזה ואז מנסה להקטין את הלהבות", אמר בריאן פינוקיין, עורך דין לשעבר במחלקת המדינה וכיום יועץ בכיר ב־International Crisis Group, ארגון לפתרון סכסוכים.

ההתקפה הצפויה ברפיח, שנמצאת על גבול מצרים, גרמה לבהלה בקרב ממשלות זרות, פקידי או"ם ומנהיגים פלסטינים שחושבים שכל התקפה באיזור תגרום למוות והרס בקרב האזרחים המסתתרים שם. בימים האחרונים החלה מצרים לבנות שטח סגור בחומות בטון באיזור, בהכנה לאפשרות שעשרות אלפי פליטים פלסטיניים יימלטו למצרים, כך אמרו פקידים מצריים בשבוע האחרון.

ממשל ביידן אמר שהמתקפה לא צריכה להתקדם ללא תוכנית להגנה על האזרחים שם. ישראל לא הכריזה באופן רשמי על תוכנית לגבי האזרחים ברפיח, אבל קצינים בצה"ל אומרים שבכוונתם להעביר את האוכלוסייה האזרחית משם לאיזורים אחרים ברצועה.

עוד כתבות

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

היועמ"שית: התנהלות הממשלה בנושא גיוס החרדים - המשך הרפורמה המשפטית

בהרב-מיארה שלחה מכתב חריף למזכיר הממשלה, בו נכתב כי בהתנהלות בעניין גיוס בני הישיבות "יש משום המשך של הניסיון, שהוא חלק ממה שכונה 'הרפורמה המשפטית', להחליש את מעמד הייעוץ המשפטי לממשלה ולעקוף אותו" ● בתוך כך, היועמ"שית הגישה תשובה משלימה לבג"ץ בעניין חוק הגיוס, בה צוין כי במהלך דצמבר 2023 החלו במשרד הביטחון ובצה"ל בגיבוש תוכנית לגיוס בני החברה החרדית

מפגינים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Lev Radin

היום שהיכה בתדהמה והמשמעות של להיות יהודי: חמישה לקחים מסטנפורד

עו"ד יותם ברגר מסיים בקרוב את שנתו השנייה באוניברסיטת סטנפורד, אבל במקום לקדם את הדוקטורט שלו, הוא מבלה חלק ניכר מזמנו בפעילויות "הסברה" בגלל ההפגנות האנטי־ישראליות ● מה הוא למד על חבריו באוניברסיטה ולמה הפתרון למשבר יכול להגיע מהנהלות של האוניברסיטאות?

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

נעילה אדומה בתל אביב; מדד הבנקים ירד בכ-1.5%

ת"א 35 ירד ב-1% ות"א 90 השיל מערכו 0.2% ● בעקבות וול סטריט, מניות הקנאביס זינקו ● חגי שלום, בעל השליטה בטיב טעם, מוכר חלק ממניותיו, המניה זינקה בכ-7% ● גב ים: ירידה של כ-20% ברווח הנקי ● הפד צפוי להשאיר את הריבית ללא שינוי, מיטב: "הפד יעביר מסר ניצי שיגרום לעליית התשואות, וכך, ירסן את התנאים הפיננסיים" ● וגם, המניות המומלצות של גולדמן סאקס

כך מתכננים באיראן "לחגוג" את מתקפת הטילים על ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: באיראן הכריזו שיום התקיפה על ישראל וה-7 באוקטובר יהיו ימי חג, בית הדין הבינלאומי דחה בקשה לעצור סיוע גרמני לישראל ומה יקרה אם אוניברסיטאות אמריקאיות יפסיקו להשקיע בחברות עם קשר ישראלי ● כותרות העיתונים בעולם 

תיירים באקרופוליס, יוון. יחס החוב־תוצר במדינה הגיע ב־2023 לרמה הנמוכה ביותר מאז 2010 / צילום: Reuters, Beata Zawrzel

הפתעה כלכלית באירופה: מדינות ה"פריפריה" מובילות את הצמיחה ביבשת

כלכלות דרום אירופה רשמו צמיחה מהירה ב־2023, בעוד שגרמניה וצרפת התכווצו, ובכך הפכו את המגמה ביבשת ● איטליה, ספרד, פורטוגל ויוון מצליחות לצמצם את החובות שצברו במשבר 2008 ובקורונה, אך מומחים טוענים כי כדי לשמר את השגשוג דרושים שינויים מבניים

מטוס ''יום הדין'' האמריקאי E-4B / צילום: Reuters, Karolis Kavolelis

מטוסי "יום הדין" החדשים של ארה"ב, והדמיון בין הכטב"מים האיראנים לרוסים

חיל האוויר האמריקאי חתם על עסקה בשווי 13 מיליארד דולר תמורת בניית מטוסי פיקוד ושליטה חדשים למלחמה גרעינית, שיחליפו את מטוסי "יום הדין" מדגם E-4B ● משמרות המהפכה הציגו מל"ט מתאבד שנראה כמו העתק מוחלט של חימוש רוסי ● ואלביט מכרה למדינה זרה מערכת הגנה אווירית מפני כטב"מים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

אוניברסיטת UCLA / צילום: Associated Press, Jae C. Hong

עימותים אלימים בין פרו-פלסטינים ותומכי ישראל באוניברסיטת UCLA

באוניברסיטת UCLA שבקליפורניה הוחרפו העימותים בין המפגינים וכוחות הביטחון הגיעו על מנת להפריד בין הניצים ● באוניברסיטת קולומביה הגיעו אמש השוטרים מצוידים ברימוני הלם ופשטו על הבניין בו התבצרו המפגינים הפרו-פלסטינים

אילוסטרציה: shutterstock

הירידות בשווקים באפריל חתכו את התשואות בגמל ובפנסיה. איזה מסלול מנייתי נפגע פחות?

על פי תחזית מיטב, בחודש אפריל נרשמו תשואות שליליות של 1.6% במסלולים הכלליים ו-3.2% במנייתיים • התחזקות הדולר מול השקל הביאה את מסלולי ה-S&P 500 לרדת ב-2.5% בלבד, כשהם עדיין מציגים תשואה של יותר מ-9% מתחילת השנה

נתב''ג. חברות התעופה הבינ''ל מהססות לשוב לפעילות / צילום: Reuters, Nir Keidar

מבנגקוק ועד טורנטו: אפשרויות הטיסה מצטמצמות במיוחד לשורה של יעדים

יונייטד איירליינס הודיעה השבוע על דחייה נוספת בהפעלת הקו לארה"ב, והיצע הטיסות הישירות ליעדים רחוקים נותר כמעט בבלעדיות בחברות התעופה הישראליות ● ובזמן שהמחירים ממריאים, בענף חוששים: "אין פוטנציאל להגברת הטיסות הישירות עד שהתמונה תתבהר"

בית הנבחרים בוושינגטון / צילום: ap, Jacquelyn Martin

בית הנבחרים האמריקאי העביר את חוק האנטישמיות. מה הוא יכלול?

החוק עבר ברוב מוחץ, ואם יעבור גם בסנאט וייחתם ע"י הנשיא, חלק מן האמירות הנשמעות היום בקמפוסים בארה"ב נגד ישראל, יהפכו לעבירה פלילית ● גורמים אמריקאים רואים בקבלת החוק תגובה למהומות המתרחשות בימים אלה בקמפוסים ברחבי ארה"ב

קיבוץ בארי ההרוס / צילום: תמונה פרטית

"חוק מסוכן שאין לאשרו": ארגוני סביבה ומחקר נגד חוק חבל התקומה

שורה של ארגונים הגישו הסתייגויות לחוק, וכולם מתנגדים לוועדת התכנון האזורית שאמורה לקום עבור החבל: "מגרש משחקים לממשלה" ● חדשות הנדל"ן

גדי מזור, מנכ''ל BioCatch / צילום: Zelazny

בדרך להנפקה? השליטה בחברת ההייטק הישראלית ביוקאץ׳ נמכרת לפי שווי של 1.3 מיליארד דולר

קרנות ההון סיכון האמריקאיות ביין קפיטל ומאבריק ונצ'רס מכרו מניות בחברת ההייטק הישראלית ביוקאץ' בהיקף המתקרב ל-750 מיליון דולר ● את המניות רכשה קרן הפרייבט אקוויטי פרמירה בעסקה ששיקפה לחברה שווי של 1.3 מיליארד דולר ● לפי הערכת גלובס, ביוקאץ' מועמדת להנפקה ישראלית בנאסד"ק במהלך השנתיים הקרובות

סניף של שופרסל / צילום: Shutterstock

רגע אחרי פסח: שופרסל שלחה לכ-100 עובדים מכתבי פיטורים

לא מדובר בהפתעה מבחינת העובדים, שלא מעט מהם תיארו בתקופה האחרונה כי הם חוששים למשרותיהם אחרי כניסתם של האחים אמיר ● רק אתמול הודיע המשנה למנכ"ל שופרסל ניצן גולדברג על עזיבתו את החברה

מערכת טילי פטריוט / צילום: Reuters, Baz Ratner

אחרי למעלה מ-30 שנה: ישראל נפרדת ממערכת הנשק המיתולוגית. זו המחליפה

33 שנים מאז שהוטמעה בישראל, בחיל האוויר התחילו בתהליכי פרידה ממערכת הפטריוט, שהצליחה ליירט תשעה איומים במלחמה הנוכחית ● למה מפרישים אותה דווקא עכשיו, מה הבדלי המחירים למערכת המחליפה קלע דוד, ואילו שכבות הגנה נוספות יש לישראל? ● גלובס עושה סדר

הדירה ברחוב פרישמן בשכונה א' בקריית ים / צילום: יח''צ

דירת ארבעה חדרים נמכרה ב-1.3 מיליון שקל. בכמה יקפוץ השווי לאחר תמ"א?

הדירה, בת 4 חדרים, מתפרשת על פני שטח של 105 מ"ר, כאשר לאחר התמ"א, תתקבל דירת 5 חדרים בשטח של כ־130 מ"ר הכוללת מרפסת, ממ"ד ומעלית ● הבניין עומד לפני הליך חיזוק ועיבוי, בעקבותיו שווי הדירה צפוי לקפוץ ל־1.8־1.9 מיליון שקל

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP, Shutterstock

הסימנים מצטברים: האינפלציה בארה"ב עקשנית במיוחד

סימנים על כך שהאינפלציה בארה"ב עיקשת במיוחד ממשיכים להכביד על שוק המניות האמריקאי ● באפריל המגמה החריפה, כשהמדדים המובילים רשמו חודש גרוע במיוחד, ודוחות חברות הענק הצביעו על התקררות במכירות ● כלכלנים: תסריט שבו האינפלציה תחזור ליעד בלי פגיעה חדה בצמיחה או בתעסוקה רחוק מאוד

בניין סופר מיקרו בקליפורניה / צילום: Shutterstock

שתי מניות שבבים פרסמו אתמול דוחות. איך הגיבו המשקיעים?

יצרנית השרתים סופר מיקרו לא עמדה בתחזיות האנליסטים ופרסמה הכנסות נמוכות מהצפוי ● גם חברת השבבים AMD פרסמה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון וספגה הורדה דרמטית במחיר המניה

גבינת סקי של שטראוס. צפויה להתייקר בקרוב

גל העלאות המחירים נמשך: שטראוס מייקרת את מוצרי החלב

אחרי תנובה וטרה, גם שטראוס מודיעה כעת על התייקרות בחלק ממוצרי החלב הלא מפוקחים בשיעור של כ-1.6% ● בין היתר מדובר על גבינת סקי, שמנת להקצפה וחלב יטבתה ● העלאת המחירים תיכנס לתוקף בב-19 במאי

5,000 דולר לפליט: המצרי שמגלגל מיליונים על חשבון תושבי עזה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ארה"ב וסעודיה קרובות מתמיד להסכם, גם בלי ישראל, אסמעיל הנייה כבר כמעט שבועיים באנקרה, במצרים עושים מיליונים מפליטים בעזה וארה"ב משלבת טכנולוגיה ישראלית בנגמ"שים ● כותרות העיתונים בעולם 

השופט בדימוס איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

לאחר פרסום ההקלטות: מפעל הפיס מבקש לעכב בוררות אצל אורנשטיין

הפיס, המנהל בימים אלה הליך בוררות בפני השופט בדימוס איתן אורנשטיין, פנה אליו בערב פסח וביקש לעכב את הליך הבוררות - וזאת על רקע פרסום השיחות בין אורנשטיין לבין יו"ר לשכת עוה"ד לשעבר אפי נוה ● שתי בקשות דומות שהוגשו בבוררות גרטלר-גרטנר ובבוררות של הקבלן איציק תשובה נגד שותף עסקי - נדחו ע"י אורנשטיין