ראש המל"ל לשעבר: אסור לישראל לוותר על הצעד החיוני הזה

מה תהיה המשמעות של הסלמה בצפון, למה צה"ל פרסם את הסרטון של יחיא סינוואר, ולמה חיסול מנהיגי חמאס איננו רק צעד סמלי • ראש המל"ל לשעבר מאיר בן שבת בראיון • "מבחינת וושינגטון, המלחמה בעזה, עם כל הצער על מחיריה, היא הזדמנות לחולל במזרח התיכון סדר אזורי חדש, שבמרכזו – אינטגרציה אזורית ומדינה פלסטינית"

מאיר בן שבת / צילום: מאיר אליפור
מאיר בן שבת / צילום: מאיר אליפור

המלחמה בעזה נכנסת לשלב מורכב שבו מקבלי ההחלטות בישראל יצטרכו להחליט האם ואיך לפעול ברפיח, איך לפעול כדי לקדם עסקת חטופים ואיך להתמודד עם הלחץ האמריקאי להגיע להסדר שבסופו מדינה פלסטינית. בד בבד המתיחות בצפון שוברת שיאים.

כדי להבין מה מצבנו, ובעיקר לאן אנחנו הולכים מכאן, דיברנו עם ראש המל"ל לשעבר מאיר בן שבת.

בית הדין בהאג דחה את בקשת דרום אפריקה לעצור את פעילות צה"ל ברפיח
WSJ | לפחות אלף פצצות: משלוח הנשק שבדרך לישראל
מה מקפיץ בחדות את מניות הנפט והגז בבורסת ת"א?

האם אנחנו לקראת פיצוץ בצפון שיוביל למלחמה כוללת באזור?
"יש קו ברור של הסלמה גם אם באופן מבוקר, איטי ומודרג", אומר בן שבת, שכיום עומד בראש מכון משגב לביטחון לאומי ולאסטרטגיה ציונית. "גם התבטאויותיו של נסראללה מיליטנטיות היום יותר מבעבר. אני מניח שצה"ל ערוך לאפשרות שתהיה התלקחות רחבה, בין אם מתוך כוונה של מי מהצדדים ובין אם כתוצאה מדינמיקה של הסלמה או מיסקלקולציה".

"כך או אחרת", הוא מוסיף. "עלינו להבהיר בדיבורים וגם במעשים כאשר נידרש לכך, שלבנון היא זו שתשלם את המחיר. אנחנו לא נשחק משחקי חתול ועכבר עם חיזבאללה. יש מדינה שממנה מופעלת אש כלפינו והמדינה הזו היא שתשלם את המחיר".

ורצועת עזה, מה המשמעות של הסרטון שצה"ל פרסם שבו רואים את יחיא סינוואר? האם יש כאן ערך מוסף מעבר לעניין היחצ"ני?
"אני מניח שכוונת צה"ל הייתה להראות לכל מי שמתבונן שאנו מגיעים לקרביים של חמאס. ואכן, צריך לשבח את כוחותינו על הלחימה הנועזת והעיקשת שהם מנהלים מעל ומתחת לפני הקרקע כדי לחשוף ולהשמיד את יכולות חמאס".

עד כמה חשוב להגיע לבכירי חמאס והאם לדעתך אנחנו קרובים לתפוס אותם?
"חיסול מנהיגי חמאס איננו רק צעד סמלי, זהו צעד חיוני כדי למוטט את ממשל חמאס ואת התשתית הצבאית והאירגונית שלו. במקרה של חמאס נודעת לכך חשיבות יתירה, משום שמדובר בקבוצה של מנהיגים מנוסים מאוד, שפועלים יחדיו מתוך אמון ותיאום מדוקדק. הנהגה כזו מהווה מכפיל כוח ביכולות הארגון, חיסולה יפגע משמעותית ביכולת של חמאס וייקח זמן לבנות במקומה הנהגה חלופית שתדע לפעול ברמה כזו".

האם ישראל יכולה להיכנס לרפיח ולהצליח לבצע את המשימה של טיהור השטח בלי פגיעות אזרחיות גבוהות מאוד? הרי יש שם 1.4 מיליון פליטים ואזרחים.
"צה"ל פועל ברצועה בסטנדרטים שהעולם המערבי, המדבר גבוהה על הצורך להימנע מפגיעה בבלתי-מעורבים, יכול רק להתקנא בנו. אני מבקש להזכיר שחמאס מעורב היטב באוכלוסייה, מסתייע בה או משתמש בה כמגן אנושי, די לשמוע את התיאורים של חיילינו על כך שכמעט בכל בית שאליו נכנסו הם מצאו את טביעות האצבע של חמאס, אמצעי לחימה, פירי מנהרות ועוד, כדי להבין את גודל האתגר המבצעי שעימו צה"ל מתמודד.

על כל פנים, הפעולה ברפיח הכרחית כדי להשיג את המטרות שהדרג המדיני קבע למלחמה הזו. לא ניתן למוטט את חמאס בלי להכריע את יכולותיו בגזרה זו שחשיבותה רבה מאוד גם בשל היותה השער המחבר את הרצועה עם העולם החיצון - על כל הרע שבכך. צה"ל יידע להתמודד עם אתגרי רפיח כפי שידע להתמודד עם אתגרי עזה וח'אן יונס שגם הן היו צפופות ומלאות אדם".

דווח שבמשא ומתן לעסקת השבויים ישראל הסכימה להפוגה ארוכה יותר ולא להגדלת מספר האסירים המשוחררים. נוכל באמת לחזור להילחם אחרי הפוגה ארוכה?
"אני מציע להמתין למידע מוסמך ולא להתייחס לכל מיני ספקולציות ורעשים שמלווים מו"מ כאלה", עונה בן שבת בדיפלומטיות. "חמאס, באמצעות קטר, רוצה להוביל לסיום הלחימה ולקבלת הדרישות שהציג. ישראל רוצה להוביל לשחרור החטופים ולהמשך הלחימה עד מיטוט חמאס.

כרגע, חמאס מרגיש מספיק בטוח כדי להתעקש על דרישותיו. הדרך לשנות זאת, היא להגביר את הלחץ עליו. בין השאר באמצעות חיסול מנהיגיו בכל מקום שבו הם נמצאים, באמצעות פגיעה באנשים שהוא מציב בשטחים השונים לצורך משילותו, באמצעות מהלכים שיפקיעו ממנו את השליטה בסיוע ההומניטארי ובאמצעות המשך הפעולות הצבאיות בשטח".

בהסתכלות על הזירה המדינית, האם אנחנו לא תלויים מדי בארה"ב והאם אנחנו לקראת עימות מול האמריקאים?
"ראשית, כפי שניתן לראות, לא בכל הדברים קיימת הסכמה בין ישראל וארה"ב. המחלוקות אינן נסתרות מעין. למרות זאת, צריך להעריך את התייצבותו של הנשיא ביידן לצדה של ישראל ואת הסיוע שהגיש, שבגינם הוא כנראה גם משלם מחיר פוליטי בארה"ב. עלינו לנהל בשום שכל את השיח עם הממשל, לתחם ולגדר את המחלוקות ולפעול, לפני הכל, בהתאם לשיקולי הביטחון הלאומי שלנו".

האם הסנקציות העולמיות על מתנחלי יו"ש צפויות להמשיך, ומה ניתן לעשות כדי למנוע צונמי מדיני נגד ההתנחלויות ומדינת ישראל?
"זהו צעד מאכזב, לא ראוי מול מדינת חוק שמפעילה מנגנוני אכיפה יעילים ויש לקוות שאין מאחוריו תוכניות רחבות יותר. העובדה שצעד זה מתבצע בעודינו אבלים על מתינו מהטבח הנורא שבוצע על ידי פלסטינים משטח שישראל התנתקה ממנו במחיר יקר, רק מוסיפה לתחושת האכזבה".

בהקשר למתיחות עם ארה"ב, איך ישראל צריכה להגיב לתוכנית האמריקאית להשתמש בעסקה החטופים כדי להתחיל לקדם הקמת מדינה פלסטינית באופן חד צדדי?
"הדיווחים על מהלכים להשלמת תוכנית בזק מדינית שתכלול גם לוח זמנים קשיח להקמת מדינה פלסטינית, לא צריכים להפתיע איש במערכת הישראלית. מבחינת וושינגטון, המלחמה בעזה, עם כל הצער על מחיריה, היא הזדמנות לחולל במזרח התיכון סדר אזורי חדש, שבמרכזו - אינטגרציה אזורית ומדינה פלסטינית.

מהלך כזה נחוץ לביידן ואנשיו גם בהיבט הפנים אמריקאי, בעקבות הביקורת מספסלי המפלגה הדמוקרטית על תמיכתו בישראל במלחמה, ולנוכח מצבו המתדרדר בסקרים. בוושינגטון מבינים שלא ניתן לקדם תוכנית כזו, בלי לעצור תחילה את המלחמה בעזה. אלא שהדרג המדיני בישראל, וגם את זאת הם מבינים, לא יוכל לסיים את המלחמה בלי שיתקיימו שלושה תנאים: השבת החטופים, מיטוט שלטון חמאס ושליטה ביטחונית ישראלית ברצועה, שתמנע את התאוששותו. בתפיסתה של ארה"ב, המענה לכל אלה טמון בעסקה שאותה היא לוחצת לקדם בעת הזו ובהכנסתה של 'רשות פלסטינית משופרת' לניהול העניינים האזרחיים של הרצועה".

שבת מדגיש כי "משמעות תוכנית זו איננה רק הבטחת שרידותו של חמאס ושימור היכולות שנותרו לו, אלא גם הכתרתו כמי שהעניק לרש"פ ולעם הפלסטיני, באמצעות הטבח הברברי ופשע המלחמה שביצע, את ההישג המדיני הגבוה ביותר, שבו זכו מעולם. לאור שיעורי התמיכה הגבוהים בחמאס בקרב הציבור הפלסטיני, זו הדרך הבטוחה עבור חמאס לתפוס את השלטון גם ברש"פ ביו"ש. 'מדינה פלסטינית' שהשגתה תיזקף לזכות חמאס, היא פרס לטרור. היא תספק חיזוק ל'דרך ההתנגדות' וראייה ניצחת לשיטתם של קנאי האסלאם שמטיפים מעל כל בימה כי מול ישראל - רק הכוח יכריע".

"ויותר מכך", ממשיך בן שבת. "עיתוי התנעתה של תוכנית כזו, לאחר ההתקפה הברברית בשמחת תורה, פוגעת במטרה העיקרית שישראל מבקשת להשיג במלחמה זו: שיקום ההרתעה. בשעה שכוחות הביטחון הישראלים מעמיקים לשם כך את גביית המחיר מחמאס, ידידי ישראל שמעבר לים עלולים לתת לו הישג פוליטי חסר תקדים, כבר בעצם הדיבורים על התנעת תוכנית למדינה פלסטינית.

"לדעתי, מי שסבור שלאחר ה-7 באוקטובר ישראל תהיה מוכנה ליטול סיכונים כמו אלה שנלקחו בעבר, לא חי את המציאות בישראל. הרשות הפלסטינית שלא גינתה את הטבח מובילה את המאבק המדיני בישראל ומעודדת באמצעות תשלומיה לפעולות טרור, ממשיכה ליהנות מהיחס האוהד של וושינגטון".

לדבריו, "בלי הפעילות האינטנסיבית של צה"ל והשב"כ בערים ובמחנות הפליטים ביו"ש, לסיכול טרור חמאס ולפגיעה בתשתיותיו, ספק אם רשות פלסטינית זו הייתה מסוגלת לעמוד מולו. כשזהו מצבה של הרש"פ ביו"ש - הדיבורים על שדרוג מעמדה או על הרחבת מוטת שליטתה, לא מחוברים למציאות.

על ישראל להבהיר נחרצות ובריש גלי כי היא תתנגד לכך. לעת הזו, יש להמשיך ולהשמיד את יכולות חמאס, להשלים את המלאכה ברפיח, להגביר את הלחץ כדי להשיב את החטופים ולא לתת לרעשי הרקע לפגוע בלכידות. התנגדות ישראלית לא משקפת רק גישה ריאליסטית מפוכחת, אלא גם גישה מוסרית ערכית, מול הרשע והרוע שנמצאים סביבינו".