"מרוששת": לא רק ישראל צריכה לחשוש ממלחמה עם חיזבאללה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: לבנון לא מוכנה למלחמה אבל יכולה למצוא את עצמה באחת, טורקיה עונה לפייק ניוז לגבי המעורבות שלה במלחמה וגרמניה מבקרת את ישראל • כותרות העיתונים בעולם 

על רקע המלחמה המתפתחת ללא הרף, עדשת התקשורת העולמית חושפת נקודות מבט ייחודיות על מה שקורה בארץ. מניתוחים של מומחים בינלאומיים, פרשנויות מזווית אחרת וגם סיפורים קטנים מישראל שנעלמים מן העין, בכל יום נגיש לכם סקירה יומית קצרה מן הנכתב בתקשורת העולמית על ישראל במלחמה, כדי לנסות ולפענח איך דברים מפה נראים מעבר לים.

"קטסטרופה": 3 מדינות התאגדו נגד המהלך הבא של ישראל בעזה
WSJ | לפחות אלף פצצות: משלוח הנשק שבדרך לישראל  

1לבנון לא מוכנה למלחמה, אבל מסתכנת באחת

מאמר מערכת של אתר החדשות מאיחוד האמירויות The National, שמסקר את המזרח תיכון, נושא את הכותרת "לבנון לא מוכנה למלחמה, אבל מסתכנת באחת". במאמר צוין כי בהתחשב בבעיות המוסדיות, הפוליטיות והכלכליות שלה, "קשה לדמיין מדינה פחות מוכנה למלחמה מאשר לבנון". על פי ההערכות, כלכלת המדינה ספגה נזקים בשווי של 1.5 מיליארד דולר בגלל המלחמה.

הסיכונים בהסלמה רבים. "קיים ואקום פוליטי מדאיג בביירות, שבו ממשלה זמנית בהיעדר נשיא, פועלת בסמכויות מוגבלות. היעדר המנהיגות העלה את הזרועות הצבאיות והפוליטיות של חיזבאללה לקדמת הבמה, והתוצאה היא מיליציה שלא נותנת דין וחשבון, בגיבוי זר, שמחליפה מהלומות עם צבא ישראלי, שכבר פועל על בסיס מלחמה. הסיכון עבור חיזבאללה הוא שהעם הלבנוני יאשים אותו במלחמה, שמחריפה את המצב הכלכלי במדינה. יש סיכונים גם לישראל - מלחמה שיוצרת שכנה ענייה, לא יציבה וחסרת הגה בגבולה הצפוני מהווה איום ביטחוני גדול", נכתב.

בכתבה הוזכרו דבריו של נאסר סעידי, שר הכלכלה לשעבר וסגן נגיד הבנק המרכזי של לבנון. הוא תיאר את המצב במדינה, והשתמש במילים "הרסני", "מרושש" ו-"מושמד". סעידי ציין כי הבעיות הכלכליות של לבנון הוחרפו בעקבות המלחמה בין ישראל לחמאס. 

במאמר מציינים כי ישנן דרכים למתן חלק מהאיומים. כך, ללבנון יש קשרים עם גורמים בינלאומיים שיכולים לעזור בעצירת הסלמת הסכסוך. בנוסף, לאו"ם יש יותר מ-10 אלף מכוחות כוחות שמירת השלום ליד הגבול וצרפת הציגה מתווה להפסקת אש בין חיזבאללה וישראל. 

The National. לקריאת הכתבה המלאה. 

2טורקיה: לא סיפקנו אמל"ח לישראל

המרכז למאבק בפייק־ניוז של ממשלת טורקיה, או בשמו הרשמי "המרכז למאבק בדיסאינפורמציה", יצא למאבק בטענות כי טילים מתוצרת טורקיה שימשו את ישראל בשג'עייה במסגרת מלחמת חרבות ברזל. כך דווח הבוקר ב-Middle East Monitor.

"טורקיה וישראל אינן סוחרות בתחמושת, לא במישרין ולא בעקיפין", הגיבו באנקרה לתמונה שבה נראים שברי טילים עם הכתובת "Made by Turkey". במרכז הממשלתי הטורקי הוסיפו כי "לא ברור האם מה שמוצג בתמונה הוא בכלל חלק מתחמושת כלשהי. התעשייה הביטחונית הטורקית בכלל לא משתמשת במונח 'Made by' לצורך מיתוג".

כמיטב המסורת הטורקית, גם במקרה זה הפנתה אנקרה את האצבע המאשימה לישראל "ולמאמציה התעמולה שלה". באנקרה תקפו כי "לא רק שישראל מבצעת רצח עם נגד העזתים, היא גם מנסה להטעות אותם כדי לגרום לייאוש. לא להתייחס לתעמולה הישראלית".

מתוך Middle East Monitor. לקריאת הכתבה המלאה.

3האם תמיכתה של גרמניה בישראל מתערערת?

שרת החוץ של גרמניה, אנאלנה ברבוק, אמרה לעיתונאים במהלך ביקור בירושלים בשבוע שעבר כי "ביטחון האנשים בישראל חשוב לא פחות מהישרדות הפלסטינים". לפי דיווח בפוליטיקו, המסר מהווה טון שונה מזה שהציג קנצלר גרמניה אולף שולץ כשביקר בישראל זמן קצר לאחר מתקפת הפתע של החמאס: "ההיסטוריה הגרמנית והאחריות שלנו הנובעת מהשואה, מחייבת אותנו לעמוד על קיומה וביטחונה של מדינת ישראל". 

על פי הדיווח, הטענה של שרת החוץ אינה שנויה במחלוקת במדינות רבות, אבל עבור קברניטי גרמניה, אמרה זו יכולה לרמוז על שינוי משמעותי - שכן במדינה נרתעו למתוח ביקורת גלויה על מדינת ישראל. עם זאת, לא מדובר בהתנערות מישראל ומזכותה להגן על עצמה. כך, השרה ציינה כי גרמניה תומכת בזכותה של ישראל להתגונן מפני "טרוריסטים שמתחבאים כמו פחדנים מאחורי אזרחים".

על פי הדיווח, מנהיגים ברחבי העולם דוחקים בישראל להימנע מפעולה קרקעית ברפיח, וגם על גרמניה מפעילים לחץ כדי שתשפיע על ישראל. השרה אמרה כי "אם ישראל תתחיל במבצע צבאי ממושך ברפיח, זה יהיה קטסטרופה הומניטרית צפויה". זה מצטרף לקריאתו של נשיא צרפת עמנואל מקרון, שהודיע כי צרפת מתנגדת נחרצות למתקפה ישראלית ברפיח, שעלולה להוביל לאסון הומניטרי גדול.

מתוך פוליטיקו, מאת גורדון רפינסקי. לקריאת הכתבה המלאה. 

4הקושי של המפונים מהצפון בעיתונות הבריטית

אחרי שבועות של מגורים בחדרי מלון שונים בטבריה ובתל אביב, סיגל חייק מצפון הארץ פרצה בבכי אחרי שזכתה לבשל שוב למשפחתה ארוחה. בכתבה שפורסמה ב-Daily mail, חייק סיפרה כי הייתה בין עשרות אלפי הישראלים שפונו מאזור הגבול עם לבנון. "החיים שלי הם המטבח", אמרה חייק בת ה-55, אם לשישה. רק אחרי חודשיים במלון בתל אביב, חייק קיבלה גישה למטבח, ומיד התחילה בלבשל את המרק של אמא שלה שנפטרה. "אוכל מנחם, ואחר כך לראות את הילדים ובעלי אוכלים את האוכל הזה, זה סיפוק עצום".

לפי הכתבה, המרכז לתרבות אוכל בישראל אסיף, ארגון ללא מטרות רווח שעוסק בקולינריה, חיבר יותר מ-40 ישראלי עקורים עם מטבחים מארחים בתל אביב.

מתוך Daily mail, מאת AFP. לקריאת הכתבה המלאה.