בתחתית טבלת התשואות בקרנות ההשתלמות: החברה שהימרה על השוק המקומי

כלל ביטוח נמצאת שוב בתחתית בדירוג תשואות קרנות ההשתלמות בינואר עם תשואה שלילית של 0.11% • חברת הביטוח ביצעה בחודשים האחרונים השקעות גדולות בחברות הנסחרות בת"א, בעוד שדווקא השווקים בחו"ל בלטו בעליות

ברק בנסקי, מנהל ההשקעות של כלל ביטוח / צילום: סיון פרג'
ברק בנסקי, מנהל ההשקעות של כלל ביטוח / צילום: סיון פרג'

מגמת הפערים שנפתחו אשתקד בין הגופים המנהלים של קרנות ההשתלמות נמשכה גם בינואר: בתי ההשקעות תופסים את המקומות הראשונים בדירוג התשואות בעוד שחברות הביטוח סוגרות את הטבלה.

מור בולט בראש, ומי בתחתית? בדקו מה עשו קרנות ההשתלמות והפנסיה שלכם בינואר
המציאה את עצמה מחדש: חברת הביומד שזינקה ב-230% תוך שנה 

בתחתית נמצאת כלל ביטוח, שרשמה בינואר תשואה שלילית של 0.11% בקרנות ההשתלמות במסלול הכללי, כאשר מעליה נמצאות הראל עם תשואה אפסית. במסלול המנייתי סוגרת הראל את הטבלה (מינוס 0.3%) ומעליה כלל (מינוס 0.15%). גם בסיכום שנת 2023 סגרה כלל את טבלת התשואות בשני המסלולים (7.3% בכללי ו-10.2% במנייתי), זאת בזמן ששיאני התשואות אשתקד היו ילין לפידות במסלול הכללי (12.3%) ואנליסט במנייתי (23%).

בסיכום החודש הראשון של השנה רשמו קרנות ההשתלמות המובילות תשואה ממוצעת של 0.22% במסלול הכללי ושל 0.3% במנייתי. זאת בזכות העליות שנרשמו מעבר לים: מדד S&P 500 עלה בכ-2% והנאסד"ק טיפס בכ-3%, בעוד שבתל-אביב נרשמה תמונת ראי - ירידה של כ-2% במדד ת"א 35 שמושפע מטלטלות המלחמה ומהחשש מהתלקחות החזית בצפון.

נציין שכלל ביטוח, שאת השקעותיה מנהל ברק בנסקי, ביצעה בחודשים האחרונים השקעות גדולות של מיליארדי שקלים בחברות הנסחרות בבורסה בת"א. בנסקי עצמו אף אמר לגלובס לאחרונה כי "תמחור השוק הישראלי נמוך משמעותית בהשוואה לתמחור ההיסטורי שלו עצמו, וגם ביחס לשווקים אחרים. יש כאן פוטנציאל גדול לתשואת יתר בעקבות הורדת הריבית, בהנחה שלא תהיה הרעה נוספת בגזרה הביטחונית, ורגיעה מסוימת בסביבה הפוליטית". בין היתר השקיעה כלל במניות חברות הנדל"ן אקרו , ישראל קנדה , אפריקה מגורים , אאורה , אמות  ועוד.

קטנות מדי בשביל חו"ל

גיא מני, מנהל ההשקעות במיטב גמל ופנסיה, מעריך ש"חברות הביטוח מוטות קצת יותר מבתי ההשקעות לשוק הישראלי. מכיוון שעליות השערים בינואר התרחשו בעיקר בחו"ל, בדגש על מניות הטכנולוגיה שמשכו את השוק, זה יצר איזשהו בידול בין חו"ל לישראל שגרם לביצועי החסר שלהן".

גורם בשוק ההון שנדרש לאחרונה לנושא הביצועים החלשים יחסית של הגופים המנהלים בביטוח, הסביר זאת גם בהיקף הנכסים המנוהלים על ידם: "חברות הביטוח מנהלות נכסים של 200 או 300 מיליארד שקל. במונחים של ישראל הן גדולות מדי ולכן כדי להשיא תשואה הן חייבות לצאת לחו"ל, אבל בחו"ל הן לא פעם קטנות מדי". לכן לדבריו בחו"ל "הן משקיעות בפרויקטים של נדל"ן לדוגמה, אבל הרבה פעמים הן יכולות להשקיע רק בפרויקטים קטנים ביחס לענקיות ההשקעות הבינלאומיות, ושם התשואות פחות טובות מאשר בפרויקטים מהשורה הראשונה".