גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

קרן סל עם תשואה של 94.9%? ניחשתם נכון, יש כאן עוקץ

כשמשקיעים רואים קרנות שמקדמות תשואות בגובה עצום, הם עלולים לשכוח מה הם למדו בכללים הבסיסיים בהשקעה

צילום: Eduardo Munoz Alvarez (AP) (עיבוד תמונה)
צילום: Eduardo Munoz Alvarez (AP) (עיבוד תמונה)

 

 

קרנות סל שסוחרות באופציות על מניות בודדות משווקות עצמן בעזרת כמה מהתשואות הגבוהות ביותר שראיתי ביותר מ-30 שנה שבהן אני כותב על השקעות.

ניתוח | מי שהגדיל חשיפה לחו"ל הרוויח בינואר: בתי ההשקעות שוב מעל הביטוח בגמל 
הבנק שמעריך: 65% מהמניות במדד 500 S&P עשויות לעלות השנה בשיעור דו ספרתי 

השבוע, החברה מסן פרנסיסקו Kurv Investment Management, הבליטה תשואות שבין 11.3% ל־30.5% בשש קרנות הסל שלה, ואילו YieldMax, משפחה של כ־20 קרנות סל, פרסמה תשואות שבין 11.3% ל־94.9%.

איפה הבעיה? הייתם עשויים לחשוב שהתשואות האלה חוזות את ההחזרים בעתיד. זה לא המצב. ובעוד שהאופן בו הקרנות האלה מדווחות עליהן הוא כנראה תקין, מדובר באשליה שיכולה להטעות בצורה מסוכנת. אפשר בקלות להיכנס עמוק להפסד אם השוק נע בניגוד אליכם.

קרנות הסל האלה הן מהסוג שניתן לכנות "קרנות שמכסות הכול". הן מציעות תשלומים גדולים על ידי שימוש בחוזי אופציות כדי לסחוט תשואה ממניה בודדת. אם המניה בבסיס האופציות יורדת, הקרנות האלה אמורות לרדת מעט פחות. זה עושה אותן מושכות לחובבי מניות הטכנולוגיה, שההחזקות שלהם מספקות דיבידנדים עלובים אם בכלל ולעתים אף סופגים ירידות מחיר חדות.

משקיעים נהרו לחלק מקרנות הסל האלה. הקרן של YieldMax שסוחרת באופציות הקשורות למניית טסלה התגאתה השבוע בתשואה של 56.6%, ומשכה אליה 820 מיליון דולר מאז השקתה בנובמבר 2022. קרן ההכנסות מאופציות של YieldMax הקשורה לבורסת הקריפטו קוינבייס, שדיווחה על תשואה של 69.2%, גדלה ל־330 מיליון דולר מאז שהוקמה באוגוסט האחרון.

הכי רחוק מהכנסה קבועה

על מנת להגיע לנתונים שקרנות הסל האלה רושמות, הן לוקחות את הכסף ששולם בחודש האחרון, מכפילות את הסכום ב־12, ואז מחלקות את התוצאה בערך הנכסים נטו שבקרן. זה מה שנקרא תשואת ההפצה (Distribution Yield).

למרבה הצער, הכנסה המתקבלת ממכירת אופציות נעה בתנודות חדות כשהמניה שבבסיסה משתנה בערכה. כך תשואת ההפצה היא "מה שקיבלת החודש, אבל לא בהכרח מה שתקבל בחודש הבא או אחריו", אמר הווארד צ'אן, מייסד קרנות הסל ב־Kurv.

בקרן הסל מבוססת האופציות TSLA של YieldMax, התשלומים נעו בין 44 סנט ל־1.07 דולר למניה בחודשים האחרונים - הכי רחוק מלהיות הכנסה קבועה, אבל מבט על תשואות ההפצה האדירות לא יספק לכך שום אינדיקציה.

"היית מצפה שאנשים יבינו שעם יותר תשואה מגיע יותר סיכון", אמר ג'יי פסטריקלי, מנכ"ל Zega Financial, המנהלת את התיקים של YieldMax. "אנשים צריכים להבין שמשהו שמניב תשואה של 70% צריך להיות מסוכן יותר ממשהו שנותן 5%. זה אמור להיות מובן מאליו למי שעוסק בהשקעות".

לצד תשואת ההפצה, אתרי האינטרנט של קרנות הסל מציגים גם נתון שדורשת הרשות לניירות הערך האמריקאית (SEC), ששמו תשואת SEC. זה כולל הכנסות מדיבידנדים וריבית, אבל לא ממכירת אופציות. בשבוע החולף, תשואות ה־SEC בכמעט כל קרנות הסל המתמקדות באופציות כעל מניה בודדת היו נמוכות מ־5%.

המשמעות היא שהקרנות נותנות לכם תשואת SEC נמוכה ממה שהייתם יכולים לקבל בקרן כספית.

פלשבק אפל לשנות ה־80

אבל אני בספק אם משקיעים רבים בכלל מתייחסים לתשואת ה־SEC ברגע שתשואת ההפצה העצומה נגלית בפניהם.

החזרה לסוג כזה של שיווק מזכירה את הימים האפלים של עסקי הקרנות. בשנות ה־80, חברות של קרנות נאמנות השתמשו בתשואות ההפצה כדי למכור תיקי אג"ח של הכנסה מאופציות. הן ניפחו את ההכנסות על ידי מכירת אופציות מכר על האג"ח שלהן. בתגובה, קבעה ה־SEC כלל ב־1988 שדרש מקרנות להפסיק להשתמש בתשואת ההפצה אלא אם פורסמה לצד מדדים מקובלים כתשואה כוללת ותשואת ה־SEC.

אז אל תתמקדו ב"מספרים הגדולים". תשואת ה־SEC והתשואה הכוללת נותנות תמונה מציאותית יותר. ויש לזכור שתשואות ההפצה של הקרנות האלה לא מספקות הגנה כנגד הפסדים בערך הבסיסי. במדידת התשואה הכוללת - הכנסות לצד שינויים במחיר - הקרן TSLA של YieldMax ירדה בכמעט 8% מאז הקמתה, למרות שמניות טסלה עלו ביותר מ־9% בזמן הזה.

פסטריקלי מ־Zega Financial מבהיר כי "הקרנות האלה לא מהוות אלטרנטיבה שמרנית".

הפסדים כמו בקרן TSLA של YieldMax יכולים לקרות בחלקם בגלל שאסטרטגיה לכיסוי אופציות רכש לא עולה יפה כשהנכסים שבבסיסה נעים בתנודות חדות מעלה או מטה. והסיכון מתגבר כשקרן המכסה את כל האופציות קשורה רק למניה אחת במקום לסל מניות או מדד כלשהו.

"אתם צריכים לדעת שכשהמניה הבסיסית יורדת, הקרן תרד", הזהיר צ'אן מחברת Kurv. הסיבה היא שההכנסה מאופציות מספקת רק הגנה חלקית מפני הפסדים.

עוד כתבות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: Shutterstock

מעלים מחירים: מפת ההתייקרויות המלאה

מהחלב המפוקח ועד הדלק: חג הפסח הסתיים, ושורת עליות מחירים צפויה להיכנס לתוקף החל מהיום ● אלה מצטרפות למספר גלי התייקרויות שפקדו את המשק בחודשים האחרונים ● גלובס מציג את המוצרים והשירותים שהתייקרו עד כה ב־2024, כשהסוף עוד לא נראה באופק

בניין סופר מיקרו בקליפורניה / צילום: Shutterstock

שתי מניות שבבים פרסמו אתמול דוחות. איך הגיבו המשקיעים?

יצרנית השרתים סופר מיקרו לא עמדה בתחזיות האנליסטים ופרסמה הכנסות נמוכות מהצפוי ● גם חברת השבבים AMD פרסמה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון וספגה הורדה דרמטית במחיר המניה

איורים: גיל ג'יבלי

הכירו את המנכ"ל שהרוויח השנה 50 מיליון דולר, במזומן

שמונה מנכ"לים ישראלים בחברות הנסחרות בוול סטריט קיבלו אשתקד תגמול של מעל 10 מיליון דולר ולעתים הרבה יותר ● מי המנכ"ל שקיבל כ־50 מיליון דולר במזומן, מדוע אחר העדיף לקבל הכול במניות, ולמה עלות העסקתו של אמנון שעשוע במובילאיי נחתכה דרמטית?

אתר בנייה / צילום: Shutterstock

גורם בענף הבנייה: 8,000 פועלים פלסטינים כבר נמצאים בישראל; במנהל האזרחי מכחישים

הגורם טוען כי מדובר בפועלים שכבר עבדו בעבר בארץ, וקיבלו לאחרונה אשרות חדשות מהשב"כ ● במנהל האזרחי מתעקשים: "אין כרגע אישור להכנסת פועלי בניין לישראל"

צבי יחזקאלי / צילום: רן יחזקאל, ויקימדיה

"שליחות חדשה": צבי יחזקאלי עוזב את רשת 13 ומצטרף ל-i24NEWS

יחזקאלי, ראש דסק הערבים של חדשות 13, עוזב את ערוץ רשת 13 ומצטרף לערוץ החדשות של i24NEWS כפרשן בכיר ומגיש תוכנית מרכזית ● "הטבח הנורא ב-7 באוקטובר הביא אותי להתבונן מחדש על חיי האישיים והמקצועיים ולעשות שינוי"

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

ירידות בתל אביב; אי.בי.אי השלימה את רכישת קרנות הנאמנות של פסגות

ההתחממות בצפון ופסימיות לגבי עסקת החטופים? מדד הבנקים יורד ב-1.5% ● בעקבות וול סטריט, מניות הקנאביס מזנקות ● חגי שלום, בעל השליטה בטיב טעם, מוכר חלק ממניותיו, המניה מזנקת ב-7% ● גב ים: ירידה של כ-20% ברווח הנקי ● הפד צפוי להשאיר את הריבית ללא שינוי, מיטב: "הפד יעביר מסר ניצי שיגרום לעליית התשואות, וכך, ירסן את התנאים הפיננסיים" ● וגם, המניות המומלצות של גולדמן סאקס

סופרמרקט. ''המאבקים קורים מאחורי הקלעים'' / צילום: Shutterstock

האם שתיקת קמעונאיות המזון סוללת את הדרך להמשך העלאות מחירים?

החל מהשבוע יועלו המחירים של עשרות מוצרי מזון וטואלטיקה - חוליה נוספת בשרשרת העלאות מחירים בצל המלחמה ● בניגוד לעבר, לא צפויים כיפופי ידיים גלויים בין הרשתות הגדולות לספקים ● בכירה בענף: "אף אחד לא רוצה לריב עכשיו, כשלא יודעים מה יתפתח"

אילון מאסק, מנכ''ל ומייסד טסלה / צילום: ap, Jae C. Hong

טסלה מזנקת ב־35% בשבוע? אל תתרגשו, זו השיטה הכי ישנה בספר של מאסק

לאורך השנים אילון מאסק פיזר שלל הצהרות שלא התממשו ● בזמן שהמניה של טסלה צברה תאוצה והכרזותיו של מאסק שבו את דמיונם של המשקיעים, גופים פדרליים החלו בחקירה רשמית בה נבדקו טענות שמערכת הסיוע לנהיגה אוטונומית תרמה לכ־1,000 תאונות החל מינואר 2018 ● אבל המשקיעים של טסלה לא מוטרדים מהעבר, ומסתבר שגם לא מההווה

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

לאחר עזיבת הבכירים בשופרסל: האחים אמיר בשורת מינויים להנהלת הקבוצה

האחים אמיר הודיעו על שורה של מינויים להנהלת שופרסל, לאחר שהמשנה למנכ"ל ושתי סמנכ"ליות בקבוצה הודיעו על עזיבתם ● לדברי האחים, המשמשים כמנכ"לים משותפים של הקבוצה, המהלך הוא חלק מתוכנית התייעלות שמגובשת בימים אלה בשופרסל

מבקר המדינה, מתניהו אנגלמן / צילום: דוברות מבקר המדינה

המבקר לרה"מ: משרדך לא משתף פעולה בביקורת על המלחמה

רה"מ נתניהו נפגש עם מזכיר המדינה האמריקני בלינקן והבהיר בפניו: "נפעל ברפיח" • זוהו שני שיגורים שחצו משטח לבנון ונפלו בשטחים פתוחים, לא דווח על נפגעים או נזק • צה"ל תקף בחמישה מרחבים שונים בדרום לבנון • צבא ארה"ב הודיע: הושמד כלי שיט בלתי מאויש של החות'ים בתימן • עדכונים שוטפים

הלוחמים שנפלו בערב החג בעזה נהרגו מירי של טנק צה''ל / צילום: דובר צה''ל

הלוחמים שנפלו בערב החג בעזה נהרגו מאש צה"ל

רס"ר במיל' עידו אביב ורס"ר במיל' קאלקידן מהרי שנפלו בקרב במרכז הרצועה נהרגו מירי דו צדדי של טנק שחרג מגבולות הגזרה שלו ● חברי הקואליציה מפעילים לחץ כבד על ראש הממשלה נתניהו בקריאה להתנגד לעסקה לשחרור החטופים ● מחבל בעל אזרחות טורקית דקר ופצע קל לוחם מג"ב בירושלים • המגעים לעסקה: ישראל עדיין ממתינה לתשובת חמאס; ארה"ב, מצרים וקטאר יפעלו להבטחת תנאיה • דיווח: "ישראל מסכימה לשחרור 33 חטופים" • כל העדכונים 

אלי עזור / צילום: ניב אהרונסון-וואלהnews, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

זכיות הלוטו של אלי עזור: אקזיט טכנולוגי ענק בוול סטריט והשקעת גז בבורסה בת"א

בשבוע שבו ניצח עזור במאבק שניהל על זהות הדירקטורים בחברת תמר פטרוליום - השקעה שבה הוא מורווח מאות מיליוני שקלים - הושלמה מכירתה של חברת טכנולוגיות הלוטו נאוגיימס, בעסקה שהזרימה לכיסיו 178 מיליון דולר ● נאוגיימס תימחק מנאסד"ק שבה הונפקה ב־2020

מייסדי איילנד , מייק פיי (משמאל) ודן אמיגה / צילום: MKJ photography

השווי הוכפל בתוך חצי שנה: חד הקרן איילנד מקבל תג מחיר של 3 מיליארד דולר

חברת איילנד מגייסת לפי שווי של 3 מיליארד דולר ● החברה עוסקת באבטחת מידע לדפדפנים, בעיקר כרום, במקומות עבודה ● רק לפני חצי שנה גייסה איילנד לפי שווי של 1.5 מיליארד דולר.

בורסת ת''א זינקה / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

נעילה ירוקה בבורסה המקומית; טבע עלתה ב-6%, נייס ירדה ב-3%

מדד ת"א 35 עלה ב-1.3% ● השקל זינק מול המטבעות הזרים ברקע המגעים לעסקת החטופים ● מחר תתפרסם בארה"ב החלטת הריבית של הפד; השוק מתמחר התחלת הורדות ריבית רק בספטמבר ● עונת הדוחות בארה"ב תופסת תאוצה: אמזון ואפל יפרסמו השבוע את תוצאותיהן יחד עם חברות שבבים בולטות

מוחים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה משתלטים על בניין המילטון שבתוך הקמפוס / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

רימוני הלם ומעצרים: המשטרה פינתה את המפגינים באוניברסיטת קולומביה

לבקשת ההנהלה, שוטרים פינו את ההיכל שבו התבצרו המפגינים ואת המאהל שהוקם על המדשאה • כ-100 מהמפגינים נעצרו בעימותים והמשטרה השתמשה ברימוני הלם כדי לפזר את המוחים • ההנהלה ביקשה מהמשטרה להישאר בקמפוס בשבועיים הקרובים

גלנט, נתניהו והלוי / עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: עמוס בן גרשום-לע''מ, AP

צווי מעצר בינלאומיים לראש הממשלה והרמטכ"ל: האם התרחיש הזה אפשרי ומה המשמעויות

בישראל מביעים חשש שבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג יוציא צווי מעצר נגד בכירים בשלטון הישראלי, ובראשם ראש הממשלה, שר הביטחון והרמטכ"ל ● מהן הסכנות שבהוצאת צווים כאלה, באילו מדינות הם עלולים להיעצר, ומי ההרכב שיקבל את ההחלטה ● גלובס עושה סדר

מוצרי תנובה בסופרמרקט / צילום: טלי בוגדנובסקי

מסנפרוסט ועד מאמא עוף: תנובה מעלה מחירים של עשרות מוצרים

מוצרי החלב המפוקחים של חברת המזון הגדולה בישראל יתייקרו החל ממחר בשיעור של 4.48% ● בנוסף, תנובה הודיעה גם על העלאת מחירים של מוצרי החלב הלא מפוקחים וכן מוצרי סנפרוסט, מעדנות, מאמא עוף וטירת צבי בשיעור של עד 9.8% החל מ-16 במאי

אילוסטרציה: shutterstock

הירידות בשווקים באפריל חתכו את התשואות בגמל ובפנסיה. איזה מסלול מנייתי נפגע פחות?

על פי תחזית מיטב, בחודש אפריל נרשמו תשואות שליליות של 1.6% במסלולים הכלליים ו-3.2% במנייתיים • התחזקות הדולר מול השקל הביאה את מסלולי ה-S&P 500 לרדת ב-2.5% בלבד, כשהם עדיין מציגים תשואה של יותר מ-9% מתחילת השנה

הפגנה פרו פלסטינית באוניברסיטת ג'ורג' וושינגטון, השבוע / צילום: ap, Cliff Owen

איסור על שיח אנטישמי: בארה"ב מנסים לעצור את הכאוס באוניברסיטאות העילית

הצעת חוק חדשה נגד אנטישמיות תובא להצבעה השבוע בבית הנבחרים האמריקאי ● היא עשויה להפוך את הקריאות בהפגנות הפרו-פלסטיניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב לעבירות פליליות ● איך יגנו על הסטודנטים היהודים, והאם ביקורת על ישראל תיחשב אנטישמית?

אפליקציית רייזאפ / צילום: מתוך אתר החברה

בגלל המלחמה: סטארט-אפ הפינטק רייזאפ מפטר מחצית מעובדיו

קצב גיוס הלקוחות לא עמד בציפיות, וגם עלות גיוס לקוח הפכה להיות הרבה יותר גבוהה, ולכן החברה החליטה היום על פיטורי כמחצית מכוח-האדם ● ברייזאפ מדגישים כי בקופתה יש מספיק כסף להמשיך להתנהל, וכי המהלך, שכולל גם שינויים אסטרטגיים, יאפשר להגיע לרווחיות