הבורסה בת"א | סיקור שוטף

נעילה ירוקה בבורסת ת"א; אלקטרה זינקה ב-5.5%, עזריאלי בכ-5%

מדד ת"א 35 עלה ב-1.3%, מניות הבנייה זינקו בכ-2% • אופנהיימר פירסם הורדת דירוג למניית נובה • מיטב: "סיכוי גבוה שבנק ישראל יוריד את הריבית בהחלטתו הקרובה", וגם, "הירידה בגרעון המסחרי תומכת בשקל" • בוול סטריט לא יתקיים היום מסחר

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock
בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

 

17:30

נעילה ירוקה בתל אביב. מדד ת"א 35 עלה ב-1.3% ות"א 90 זינק בכ-0.6%. בקרב המדדים הענפיים, מניות הבנייה קפצו בכ-2%. מדד ת"א בנקים 5 זינק בכ-1.7%. מנגד, מדד ת"א ביטוח השיל מערכו 0.4%.

מחזור המסחר הסתכם בכ-1.57 מיליארד שקלים.

בקרב מניות מדד ת"א 125 בלטו לחיוב אלקטרה , עזריאלי קבוצה , ישראל קנדה , איירפורט סיטי  והכשרת הישוב .

מנגד, נפטא , ריטיילורס , הבורסה לניע בתא , הפניקס  ונאוויטס פטר יהש  ננעלו בירידות.

בשוק החוב המקומי, מדדי התל בונד הקונצרניים ננעלו סביב רמות הבסיס. מדד תל גוב שקלי 10 + ננעל בעליות של כ-0.4%.

בשוק המט"ח המקומי, השקל נחלש קלות מול המטבעות הזרים. שער הדולר - שקל עמד על 3.62 שקלים ושער האירו - שקל עמד על 3.90 שקלים.

16:10

מניית קבוצת חג'ג'  מזנקת על רקע הודעת החברה כי היא מגדילה משמעותית את פעילותה בתחום ההתחדשות העירונית. הקבוצה נכנסת כשותפה בחברת צים בהרי, תחילה בהחזקה בשיעור של 30 אחוז ממניות צים בהרי, תוך שליטה משותפת בחברה, וכן קבלת אופציה להגדלת האחזקה לשיעור של 50 אחוז ובשליטת קבוצת חג'ג'.

כנגד המניות תזרים חג'ג' סכום של 81 מיליון שקלים לצים בהרי ולחברה נוספת שבשליטתה. העסקה תגדיל את פריסת הפרויקטים לערים רבות ברחבי המדינה.

15:01

נבחרה הקבוצה הזוכה במכרז הענק להקמת הרכבת הקלה 'נופית': קבוצה מספר שלוש, המורכבת מהחברות אלסטום, אלקטרה  ומנרב, זכתה היום (יום ב') במכרז של משרד התחבורה והבטיחות בדרכים וחברת חוצה ישראל במכרז הבינלאומי להקמה והפעלה של הרכבת הקלה "נופית" שתחבר בין חיפה לנוף הגליל ונצרת. 

הרכבת הקלה "נופית" תחבר בין יישובי המטרופולין הצפוני מחיפה ועד נוף הגליל ונצרת, ותשמש כמנוע צמיחה תחבורתי, כלכלי וחברתי לכל אזור הצפון, תחזק את הפריפריה הצפונית בישראל ותחבר אותה למרכז הארץ. זהו אחד מפרויקטי התשתית הגדולים בישראל בתחום התחבורה הציבורית.

תהליך המיון כלל מספר שלבים, שבסופם הגיעו לשלב הגמר ארבע קבוצות שכל אחת מהן הורכבה מחברות ישראליות ובינלאומיות מובילות בתחומן. שלוש הקבוצות הנוספות שהתמודדו במכרז הן: שפיר הנדסה , CAF, קומסה, דן, דניה סיבוס , שיכון ובינוי  ואגד.

14:09

המסחר בת"א מוסיף ומתנהל בעליות שערים. מדד ת"א 35 עולה ב-0.6% ומדד ת"א 90 ב-0.3%. מדד הבנקים מוסיף 0.8%. 

מבין מניות מדד ת"א 125 בולטות כעת בעליות מניות אנרג'יאן , סלקום  ואיירפורט סיטי יורדות נפטא , הפניקס  וגילת טלקום 

בשוק החוב המקומי, מדדי התל בונד הקונצרניים, תל בונד 20, 40 ו-60, נסחרו בעליות קטנות של כ-0.1%. התשואה על איגרת ממשלת ישראל ל-10 שנים ירדה ב-7 נקודות בסיס לכ- 4.17%, ותשואת האיגרת לשנתיים ירדה ל-3.72%. 

12:23

המסחר בת"א מתנהל כעת במגמה חיובית, המדדים המובילים, ת"א 35 ות"א 90 עולים ב-0.3%, מדד הבנקים עולה ב-0.4%, מדד נפט וגז מוסיף 0.8% בהמשך לעלייתו אתמול, 4%.  

טורבוג'ן  שעוסקת בפיתוח מיקרו-טורבינה רב דלקית לייצור מקומי של חשמל, מעוניינת לצאת להנפקה בניו יורק והתקשרה לצורך כך עם חתם אמריקאי. החתם ילווה את החברה כבנק השקעות מלווה לגיוס בהנפקה ראשונית לציבור (IPO) בארה"ב לגיוס סך של לפחות 5 מיליון דולר ארה"ב וזאת לתקופה של עד 10 חודשים.

במשך תקופת ההתקשרות תעניק החברה לחתם בלעדיות במתן שירותים לחברה בקשר עם גיוס כספים בארה"ב. האמור לא יחול על מימון ביניים בהיקף של עד 5 מיליוני דולר ארה"ב שתוכל החברה לגייס בתקופה שעד ה- IPO, בהתאם ובכפוף לתנאים שנקבעו בהסכם ההבנות, ללא תשלום תמורה לחתם.

התמורה לחתם תהיה בסך של 7% מסכום הגיוס. כמו כן, החברה תעניק אופציות לחתם בהיקף של 5% מכמות ניירות הערך שהוקצו במסגרת הגיוס לפי מחיר מימוש של 125% ממחיר המניה במסגרת הגיוס, כשתקופת האופציות תהא 5 שנים. בעלי העניין בחברה, וכן נושאי המשרה בה והדירקטורים שלה יתחייבו לתקופת חסימה בת 6 חודשים מיום הרישום למסחר בארה"ב, במסגרתה לא יוכלו לסחור בהחזקותיהם.

11:36

זוז פאוור  הודיעה הבוקר שהשלימה את הקמת האתר הראשון בשוק הבריטי שבו מתאפשרת טעיðה אולטרה מהירה. האתר הוקם תוך שת"פ עם חברת Charging Osprey שמוכרת בשוק הבריטי כאחת משלוש החברות המובילות בשוק הפעלת תשתיות הטעי ðה המהירה. אוספריי מפעילה רשת של למעלה מ-1000 מטענים מהירים ואולטרה -מהירים ברחבי האי הבריטי.

אופנהיימר הורידה את הדירוג של נובה   ל-Perform תוך העלאת מחיר יעד ל-170 דולר, בחברה מעריכים שהצפי לצמיחה מגולם כראוי בתמחור הנוכחי. 

באופנהיימר כותבים: "נובה, ספקית ציוד בדיקה ומדידה לשוק השבבים, פרסמה תוצאות מעל הצפי וסיפקה תחזיות מעל הקונצנזוס לרבעון הבא. החברה צופה התאוששות מחזורית בשנת 2024, במיוחד במחציתה השניה, וממוצבת היטב לדעתנו על מנת להמשיך לצמוח בקצב גבוה מהממוצע הענפי".

"יחד עם זאת, הערכה חיובית זו מגולמת לדעתינו בתמחורה הנוכחי של מניית NVMI הנסחרת מעל הממוצע הענפי. אנו מעלים את מחיר היעד למניה מ-126 ל-170 דולר בהתבסס על מכפיל 25 לתחזית רווח 2025 בתוספת מזומנים, אך מציינים כי המניה כבר נסחרת קרוב למחיר יעד זה. בכך, אנו בוחרים להוריד את המלצתנו על מניית NVMI מ-Outperform ל Perform וממתינים לנקודת כניסה נוחה יותר במניה".

10:31

ארית תעשיות  דיווחה הבוקר על קבלת הזמנה ממשרד הביטחון לאספקת מרעומים בהיקף של כ-23 מיליון שקל ממשרד הביטחון. עוד מדווחת החברה כי צבר ההזמנות שלה עומד על סך של כ- 215 מיליון שקל. הזמנה זו מצטרפת להזמנות קודמות שהועברו לחברה לאחרונה, במסגרתן הזמין משרד הביטחון מגוון מרעומים לפגזים ולמרגמות.

בנוסף מציינת החברה כי לאור הגדלת צבר ההזמנות של החברה במסגרת הזמנה זו וההזמנות הקודמות, ולצורך עמידה ביעדי הייצור והאספקה, החברה פועלת להרחבת שטחי העבודה, קווי הייצור והיקף כוח האדם.

10:03

המסחר בת"א נפתח הבוקר במגמה מעורבת  מדד ת"א 35 עולה ב-0.2% ומדד ת"א 90 נסחר ללא שינוי. 

נתנאל מניבים  הודיעה הבוקר שהיא מאריכה את תקופת הקיבול להצעת הרכש שקיבלה מבעלת השליטה רישן השקעות על ה-5 למרץ. תקופת הקיבול היא המועד האחרון לתשובה על הצעת הרכש.

לפני כשבועיים קיבלה החברה הצעת רכש מלאה שקיבלה מבעלת השליטה רישן השקעות (63.84%) לרכישת 36.16% ממניות החברה במחיר של 2.15 שקלים למניה - פרמייה של 10.35%. בתחילת 2023 פוצלה נתנאל מניבים מנתנאל גרופ  כספין אוף לפי שווי של כ-130 מיליון שקל.

08:22

המסחר במט"ח מתנהל כעת ללא שינוי משמעותי. מול הדולר, נסחר השקל ב-3.6 שקלים לדולר, ומול האירו ב-3.88 שקלים לאירו. 

07:57

1. שוקי המניות

המסחר הבוקר צפוי להיפתח במגמה מעורבת. אתמול (א’) נפתח שבוע המסחר בעליות שערים. מדד ת"א 35 עלה ב-0.7% ות"א 90 ב-1.2%. בקרב המדדים הענפיים, בלטו מדדי הביומד שעלה ב-1.6%, מדד הבנקים שעלה ב-1% ובעיקר מדד נפט וגז שנסק ב-4%, תודות לבשורות בשוק האנרגיה.

בעלות הזכויות במאגר תמר וחברת שברון, השותפה המפעילה בקידוח, הודיעו אתמול (א') על החלטת השקעה סופית בשלב השני בפרויקט הדו שלבי להרחבת יכולת ההפקה מהמאגר. ההחלטה התקבלה לאחר שביום שישי נודע כי הן סגרו חוזה עם מצרים לתוספת של כ-43 BCM (מיליארד מטרים מעוקבים) להסכם הקיים. בתגובה לדיווח, זינקו מניות הנפט והגז שהן בעלות זכויות במאגר, ובעיקר תמר פטרוליום , ישראמקו יהש  ונפטא .

כלל ביטוח  הודיעה אתמול שתשקיע עד 319 מיליון שקל בהון המניות של חברת שמיר אנרגיה, חברת בת של מבטח שמיר  הפועלת בתחומי הטכנולוגיה, האנרגיה, הנדל"ן והמימון. כלל ביטוח תשקיע 306 מיליון שקל כנגד הקצאת של 20% מהון המניות של שמיר אנרגיה.

בדירקטוריון מגדל לא שקט. לגלובס נודע כי יו"ר דירקטוריון מגדל ביטוח, פרופ' אמיר ברנע, יציע היום (ב') לדירקטוריון להזיז מתפקידה את יו"ר ועדת הביקורת, הדירקטורית מירב בן כנען הלר. לפי ההצעה, בן כנען הלר תעבור לכהן כדירקטורית בחברה הבת של חברת הביטוח - קרן הפנסיה מגדל מקפת.

לאחר שמכר נכסים ואת המטוס הפרטי, חיים כצמן יוצא מהמשבר: "זה לא היה נעים אבל לרגע לא הייתי לחוץ"

באסיה, המסחר בסין חזר לאחר שבוע של חופשת ראש השנה בעליות שערים, מדד שנחאי עולה ב-0.9%, מדד הנג סנג לעומתו יורד ב-1%, הניקיי יורד ב-0.25% והקוספי הדרום קוריאני מוסיף 1%.

הבנק שמעריך: 65% מהמניות במדד 500 S&P עשויות לעלות השנה בשיעור דו ספרתי

החוזים העתידיים בוול סטריט מצביעים על עליות מתונות, הנאסד"ק עולה ב-0.15%, הדאו ג’ונס וה-S&P 500 ללא שינוי. היום לא יתקיים מסחר בניו יורק לרגל יום הנשיא.

בשישי האחרון, בורסות וול סטריט ננעלו בירידות שערים. מדד הדאו ג'ונס ירד בכ-0.4%, מדד ה-S&P 500 ננעל בירידות של כ-0.5%, והנאסד"ק ירד ב-0.8%. בסיכום שבועי מדדי המניות רשמו ירידות שערים לראשונה מזה חמישה שבועות: הדאו ג'ונס איבד מערכו כ-0.1%, מדד ה-S&P 500 ירד ב-0.4%, והנאסד"ק השיל מערכו כ-1.3%.

בשלהי עונת הדוחות, עד כה, כ-79% חברות ממדד ה-S&P 500 דיווחו את תוצאותיהן לרבעון הרביעי, מתוכן, כ-75% מהחברות דיווחו על רווח גבוה יותר וכ-65% דיווחו על הכנסות גבוהות יותר מצפי האנליסטים.

עידן דויטש, מנהל תיקי השקעות בדסק חו"ל של פעילים ניהול תיקי השקעות, מציין ש"7 מתוך 11 הסקטורים במדד ה- S&P500 תרמו לצמיחה החזקה בהובלת סקטור התקשורת, הצריכה המחזורית והטכנולוגיה. מהצד השני סקטור האנרגיה, החומרים, בריאות ופיננסים הציגו תוצאות נמוכות בהשוואה לרבעון המקביל שנה אחורה".

אנבידיה , תפרסם את תוצאותיה לרבעון הרביעי ביום רביעי אחרי המסחר ותשפוך אור על תחום השבבים ותעשיית ה-AI. הציפיות ממנה הן רווח של 4.63 למניה והכנסות של 20.52 מיליארד דולר. בארבעה הרבעונים האחרונים עקפה החברה את הציפיות. ביום שישי, קיבלה החברה המלצת קניה נוספת, והפעם מחברת Loop Capital שחוזה לה מחיר של 1200 דולר,  65% יותר ממחירה האחרון. בתחום הקמעונאות ידווחו השבוע וולמארט  והום דיפו .

WSJ | סם אלטמן רוצה לייצר את השבבים המתקדמים בעולם. זה לא יהיה קל

2. שוקי האג"ח

בשוק החוב המקומי, מדדי התל בונד הקונצרניים ננעלו בירידות ביום א'. מדד הממשלתיות הארוכות תל גוב שקלי 10+ הוסיף לערכו 0.1%. התשואה על איגרת ממשלת ישראל ל-10 שנים ירדה ב-7 נקודות בסיס לכ- 4.23%.

חברת הנדל"ן המניב מליסרון דיווחה אתמול על השלמת השלב המוסדי בהנפקת איגרות חוב בדרך של הרחבת שתי סדרות קיימות (י"ט וכ"א). הביקושים עמדו על למעלה מ־2.6 מיליארד שקל, מתוכם בחרה החברה לגייס כ־1.44 מיליארד שקל.

3. שוקי הסחורות והמטבעות

בשוק המט"ח המקומי, השקל התחזק מעט אתמול מול הדולר ושערו עומד הבוקר על 3.60 שקלים, שער האירו על 3.9 שקלים.

אלכס זבז'ינסקי, כלכלן ראשי בבית ההשקעות מיטב כתב בסקירתו ש"נתוני סחר החוץ תומכים בשקל, נתוני סחר החוץ מראים שהיצוא לא נפגע כל כך במלחמה. בחודשים דצמבר-ינואר הוא כבר חזר לרמות שהיו לפניה. לעומת זאת, היבוא המשיך לרדת כאשר הירידה אף האיצה".

"הירידה המהירה ביבוא לעומת היציבות יחסית ביצוא גורמת לירידה חדה בגירעון המסחרי. הגירעון המסחרי בינואר היה נמוך בכ-1.6 מיליארד דולר לעומת ינואר 2023. הירידה החדה בגירעון המסחרי יחד עם הירידה בנסיעות לחו"ל מובילים לירידה משמעותית בביקוש למט"ח שיכולה להסביר חלקית את עוצמת השקל".

בשוק הסחורות, מחירי הנפט קפצו בכ־1% ביום שישי, וחבית מסוג ברנט נסחרה ב־83.5 דולר.

4. מאקרו

בישראל צפוי להתפרסם היום התוצר לרבעון האחרון של 2023, שיכלול בתוכו את ההשפעות של מלחמת חרבות ברזל. כמו כן יתפרסמו השבוע נתוני סחר חוץ לפי ארצות לחודש ינואר, הייצור התעשייתי וכן מדדי פדיון לענפי הכלכלה.

קנדה תפרסם ביום שלישי את מדד המחירים לצרכן, ברביעי יפורסם פרוטוקול דיון החלטת הריבית האחרונה של הפדרל ריזרב ובחמישי מספר דורשי העבודה החדשים במשק. עוד יפורסמו מדדי מנהלי הרכש לחודש פברואר באירופה, בריטניה ויפן.

5. תחזית

זבז'ינסקי ממיטב צופה  שבסיכוי יחסית גבוה בנק ישראל צפוי להוריד את הריבית בהחלטתו הקרובה ב-0.25% ל-4.25%. "אם לא יתרחשו אירועים חריגים עד לפגישה הבאה של בנק ישראל ב-26.2, להערכתנו, השיקולים בעד הורדת הריבית יגברו: האינפלציה חזרה אל תוך היעד. הקצב השנתי של האינפלציה על פי 3 ו-6 החודשים האחרונים מנוכה עונתיות נמוך אף יותר מהאינפלציה השנתית ועומד על 1.1% ו-2.3% בהתאמה".

"הפעילות במשק אומנם מתאוששת, אך התוצר רחוק מהפוטנציאל שלו. השקל התחזק מול סל המטבעות לרמה שהיה בה בפעם האחרונה לפני שנה, בשוק הדיור רמת הפעילות נמוכה והמחירים עדיין במגמת ירידה, בשוק האשראי נמשכת מגמת ההאטה באשראי הבנקאי לעסקים ולמשקי הבית, חששות בנק ישראל מפני איומים על יציבות פיננסית לא מתממשים, לפחות לעת עתה. אפילו הורדת הדירוג של מוד'יס לא גרמה נזק לשווקים המקומיים ופרמיית הסיכון של ישראל ירדה בשבוע האחרון".

בדומה לבנק אוף אמריקה, גם בגולדמן סאקס ניכרת אופטימיות לגבי שוק המניות בארה"ב. אתמול פרסמה החברה תחזית אופטימית לגבי מדד S&P 500, בבנק חוזים שזה יעלה עד לשער של 5,200 עד סוף השנה, הסיבה העיקרית לפי גולדמן סאקס היא העלייה ברווחי החברות, דיויד קוסטין, אנליסט בחברה העלה את תחזיתו מהקודמת שעמדה על 5,100.